Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvem har kjørt lengst på en lading?

Startet av Sirup, fredag 15. august 2014, klokken 22:26

« forrige - neste »

Rio

Men Råde, der står det jo at effektiviteten er maks mellom 25% og 30%. Den ligger rundt det for mye av motorens virkeområde, men lavere på ekstremitetene.

Kjører man 70 km/t så er motoren sikkert ikke langt fra det (det er en hastighet som er anbefalt). Trekker man 3 ganger så mye effekt fra motoren, blir den ikke plutselig veldig mye mer effektiv. Moderne motorer justerer seg for å være effektiv mange ganger i sekundet.

Jeg forstår ikke hvorfor du "ignorerer" at batterier sannsynligvis har langt mindre kapasitet (i kWh) når man belaster dem hardt sammenlignet med når man belaster dem lett. Det forklarer mye.

I tillegg så bruker selvsagt fossilbiler også mye mer bensin under hard belastning (hvis man måler godt nok), men det er ikke så signifikant under korte distanser, for det utgjør en mindre del (prosentvis) av en stor bensintank.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Råde

Neida, jeg ignorerer ikke at batteriene har forskjellig kapasitet ved ulik belastning, men det er ikke kapasitet det er snakk om her. Det er snakk om forbruk. Forbruk har ingenting med hvor mye som er på tanken å gjøre. Effektuttak kan ha, men ikke forbruk. Hvis det var gjenstående rekkevidde på GOM vi diskuterte ville jeg vært enig med deg.

Etter en del grubling så er nok svaret bensins energitetthet. Her diskuterer vi at dekk (bredere dekk) øker forbruket. Typisk mellom 2-4 kWh/100km. Bensinens energitetthet er typisk 9,1 kWh/L, ganske uavhengig av oktan. Følgende regnestykke kan settes opp for et dekk som øker forbruket med 2kWh/100km, og av det ser vi at tilsvarende økning i bensinforbruk er marginalt (og i hvert fall målt per mil (10km)) forutsatt at alt annet er likt:

(2kWh/100km) : (9,1kWh/L) = (2:9,1 L/100km) : 10 = 0,022 L/10km

Altså en økning på 0,2 deciliter per mil

Jeg tror nok svaret i all hovedsak ligger her. Altså at det er derfor du merker vind/større dekk/tilhenger mer på forbruket i en el-bil.
e-Golf | X75D

Rio

Sitat fra: Råde på tirsdag 26. august 2014, klokken 08:08
Neida, jeg ignorerer ikke at batteriene har forskjellig kapasitet ved ulik belastning, men det er ikke kapasitet det er snakk om her. Det er snakk om forbruk. Forbruk har ingenting med hvor mye som er på tanken å gjøre. Effektuttak kan ha, men ikke forbruk. Hvis det var gjenstående rekkevidde på GOM vi diskuterte ville jeg vært enig med deg.

Etter en del grubling så er nok svaret bensins energitetthet. Her diskuterer vi at dekk (bredere dekk) øker forbruket. Typisk mellom 2-4 kWh/100km. Bensinens energitetthet er typisk 9,1 kWh/L, ganske uavhengig av oktan. Følgende regnestykke kan settes opp for et dekk som øker forbruket med 2kWh/100km, og av det ser vi at tilsvarende økning i bensinforbruk er marginalt (og i hvert fall målt per mil (10km)) forutsatt at alt annet er likt:

(2kWh/100km) : (9,1kWh/L) = (2:9,1 L/100km) : 10 = 0,022 L/10km

Altså en økning på 0,2 deciliter per mil

Jeg tror nok svaret i all hovedsak ligger her. Altså at det er derfor du merker vind/større dekk/tilhenger mer på forbruket i en el-bil.

Men dette er bare feil matematikk, Råde.

Dersom du går fra si 10 kW (for å holde hastigheten konstant) til 13 kW (med bredere dekk) så er det en økning på 30% i motoreffekt uansett om du bruker hydrogen, bensin, diesel, hamstere eller elektrisitet.

Og uansett om motoren er 10 eller 99% effektiv så betyr det en tilsvarende økning på 30% av drivstofforbruket.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA