Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vanlige feil samt løsninger på problemer ved nye Think

Startet av froland, tirsdag 23. desember 2008, klokken 20:53

« forrige - neste »

corvette

Nei nettopp! Er bekymret nå, for etter å ha satt inn ledningen igjen kl 17 igår, ladet den fra 80 til 90% på 14 timer.....
Hadde nesten vært bedre hvis den ikke ladet, for da ville det sikkert vært en enkel feil, men blir bekymret når den faktisk lader, men med sneglefart. 10% på 14 timer..... Huff, håper det går over.
Satte bilen til lading kl 0900 med 70% og den skal stå til 18 så får se da.

Mvh John
VW e-Up! kjørt 17100 km

Arnie

#46
Ladestopp kan skyldes at batteriet er for varmt. Har lampa som viser for varmt batteri lyst hos deg? Har du hørt at det blåses ut varm luft bakerst under bilen?

Vi har jo to biler og kan sammenligne. Serienummer 5001 har oppført seg helt normalt, men på 5002 har vi fått temperaturvarsel flere ganger, og det har ført til at lading ikke har kommet i gang før etter at batteriet har fått tilstrekkelig lav temperatur. I taxidriften har dette vært plagsomt, og til hinder for full utnyttelse.

Men til slutt skjønte vi jo hva som var galt - bilen blåste aldri ut varmluft fra batteriet! Og årsaken var minst like oppsiktsvekkende: Vifta som skal gjøre dette var rett og slett ikke tilkoblet fra fabrikken!

Anbefaler at alle eiere av ny-Think sjekker dette. Skru av det sorte metalldekslet i bagasjerommet, nærmest seteryggene. Vifta ligger til høyre under dette dekslet og en hvit kontakt som ligger under vifta i bakkant må være tilkoblet skal kjølingen fungere.

I ettertid kan det synes merkelig at vi kom oss såpass problemfritt fra Oslo til Trondheim med en slik feil innabords (forsinket start fra Østlandet skyldtes nettopp dette og dermed sen start av lading), men sannsynligvis var det kalde været viktig for at det gikk bra.

Vå erfaring er at når du setter i ladekabelen etter en lengre kjøretur, starter som regel vifta som blåser ut varm batteriluft og går en kort periode.

Arnie


Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

corvette

#47
Ja det stemmer. Viften går igang nesten med en gang etter en kjøretur på 2 mil og tilkobling, så tror ikke det er det.
Er spent på å se om den er fulladet kl 18, skal rapportere.
Hvis ikke blir det verkstedtur på den...
Mvh John
VW e-Up! kjørt 17100 km

corvette

Nei, da er det ikke annet å gjøre enn og dra til verkstedet igjen....
Bilen starter å lade, men slutter åpenbart etter en stund. I natt ble det ladet 5% på 12 timer. Ladeprosessen starter ok med et klikk og at vifta går igang (kjørt ca 20 km), men så går noe galt og den tar ikke lading.
I tillegg starter den ikke før etter 3-4-5 forsøk så noe er definitivt galt.
Heldigvis blir jeg positivt bemøtt av Fredrik på RøhneSelmer Sandvika, er glad jeg kjøpte min der. Leverer den senere i dag.

Mvh John
VW e-Up! kjørt 17100 km

Joakim Sveli

Fikk den nye Thinken min i midten av desember og har nå kjørt 9000km. Pendler fra Moss til Oslo, har i tillegg brukt den på fjellet (Blefjell og Rjukan), så har fått testet den skikkelig. (Bjørvika-Blefjell 82% u varme)

Alt har fungert bra. Jeg ser mange her har hatt problemer med varmeapparat eller lading, men jeg har ikke hatt noen slike problemer, og batterikapasiteten virker fortsatt å øke. Fra Lørenskog og til Moss bruker jeg nå bare 45%, selv om jeg ligger i 110/115 der det er mulig (77km). Har dog litt stivere dekk enn anbefalt (+1bar).

Småfeil:

- Solskjerm har løsnet i feste førerside
- Dashbordet har "dødgang" ved vibrasjoner som fører til tiltakende knirkelyder ved kjøring på ujevnt underlag.
- bakluke kan lekke ved automatvask

Service/oppfølging:

- Jeg tok svensketrikset og glemte å ta av antenna i vaskemaskin. Denne knakk i festet. Jeg har forsøkt å få tak i en ny via RS Skøyen (der jeg kjøpte den). 7 ganger har jeg ringt og purret på delelageret som jeg ble henvist til. De ringer aldri tilbake og skylder på at Think ikke svarer. Har fortsatt ikke antenne, noen tips til hvem jeg kan kontakte?

Oppvarming:

Ved kjøring på fjellet og andre langkjøringer har jeg tatt med meg en vanlig gassprimus i bilen. Denne kan holdes av passasjer og varmer fint opp kupeen på halv effekt.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

corvette

Intet nytt å melde, bilen fortsatt på verksted og blir der over helgen dessverre. Viser seg at den bare ladet 9 minutter for så å slutte, aner ikke hvorfor.
Og det aner de vel ikke på verkstedet heller, ellers hadde den vel vært ferdig.
Vi får se, skal si fra når jeg vet mer.

Mvh John
VW e-Up! kjørt 17100 km

corvette

Snakket akkurat med verkstedet nå og de sa at det var en "PCU" eller "PSU" eller noe sånt som måtte skiftes. Den måtte sendes fra Think, så bilen vil tidligst bli ferdig onsdag. Forbereder meg på torsdag eller fredag; er lei av å ta toget allerede.
Satte bilen inn på tirsdag forrige uke, så er litt lei meg for den tiden det tar, men samtidig fornøyd med at Røhne Selmer i Sandvika tar forhandleransvaret sitt alvorlig!

Rapporterer mer når jeg vet mer.

Mvh John
VW e-Up! kjørt 17100 km

El rayo

Sitat fra: corvette på mandag 23. mars 2009, klokken 14:11
Snakket akkurat med verkstedet nå og de sa at det var en "PCU" eller "PSU" eller noe sånt som måtte skiftes.

Mvh John
PowerControlUnit. Den inneholder lader, DC/DC-converter og inverter/motorstyring (og muligens BatteryManagementSystem og flere ting). Det er allerede kommet en forbedret utgave som også er billigere å produsere.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

corvette

Ok, takk! Forbedret høres fint ut, håper jeg får en sånn. Har to venner som også har ny Think og begge har samme problem eller en variant av det, merkelig at Think ikke har fanget opp dette problemet i sin testperiode som tross alt gikk over et år eller mer....

Inngir ikke tillit akkurat, håper det er en engangsgreie.

Mvh John
VW e-Up! kjørt 17100 km

el nino

PSUén måtte skiftes på min bil, da den ikke ladet 12V batteriet. Etter det har det ikke vært noe trøbbel----men det må jo være dumt å ha så mange funksjoner i en og samme boks?Hvis en funksjon svikter må jo hele boksen skiftes :o

El rayo

Sitat fra: ElRey på onsdag 18. mars 2009, klokken 16:38
- Jeg tok svensketrikset og glemte å ta av antenna i vaskemaskin. Denne knakk i festet.
Har du sjekket i forskjellige bilrekvisitabutikker om det er en antenne som er i vanlig salg, eller om den kan være lik en annen bil?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: el nino på mandag 23. mars 2009, klokken 22:14
PSUén måtte skiftes på min bil, da den ikke ladet 12V batteriet. Etter det har det ikke vært noe trøbbel----men det må jo være dumt å ha så mange funksjoner i en og samme boks?Hvis en funksjon svikter må jo hele boksen skiftes :o

PSA har brukt en lignende løsning på sine biler, og bortsett fra ulempen med at hele boksen "må" byttes ved problem har dette vist seg å være en god løsning når det gjelder driftsikkerhet.

Det har da også vist seg at boksen er bygget opp på en måte som gjør at bytting av enkeltdeler så som DC-DC, eller lader ikke er vanskelig.

Det som er viktig å huske med slike bokser, er å ikke kaste dem dersom de må byttes ut. På en boks ryker gjerne laderen, mens på en annen ryker DC-DC'en. Når så tredje boks ryker kan en hente deler fra en av de 2 første boksene.

Enkeltmodulene kan da også fikses, men produsentene er gjerne restriktive med å levere ut koblingskjema. Dette hindrer likevel ikke de flinkeste innen faget i å få til slike reperasjoner.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

corvette

Jeg ringer verkstedet hver dag for å høre når bilen blir ferdig, og får hver dag svar at de venter på deler fra Think, og at Think ikke kan si noe om når delene blir sendt. Fantastisk..... en uke nå, og ikke et skritt nærmere.
La dette være en advarsel til dere som tenker på ny Think!
Jeg var fornøyd med bilen helt til den sluttet å lade, men ser jo nå at så snart problemene kommer så sliter vi med en produsent som er i oppløsning.
Jeg fikk bilen i begynnelsen av desember før Think gikk "overende" og anså meg som heldig, men må nok revidere det synet litt.....
En bil på verksted gjør ingen nytte, men slikt skjer jo. Mest frustrerende er det at ingenting tilsynelatende skjer. Jeg har ringt verkstedet hver dag, de har ringt meg null ganger, ikke helt bra det heller.
Nå snakket jeg med en hyggelig kar som lovet å sjekke og ringe meg tilbake, vi får se.

Mvh John
VW e-Up! kjørt 17100 km

Joakim Sveli

Sitat fra: El rayo på mandag 23. mars 2009, klokken 23:47
Sitat fra: ElRey på onsdag 18. mars 2009, klokken 16:38

Har du sjekket i forskjellige bilrekvisitabutikker om det er en antenne som er i vanlig salg, eller om den kan være lik en annen bil?

Antenna til ny Think er en standard Ford-del. I mitt tilfelle trenger jeg også ny fot da gjengene på denne er ødelagt.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

El rayo

Sitat fra: ElRey på onsdag 25. mars 2009, klokken 08:23
Antenna til ny Think er en standard Ford-del. I mitt tilfelle trenger jeg også ny fot da gjengene på denne er ødelagt.
Da er det vel unødvendig å vente på at noen skal begynne å jobbe på delelageret hos Think igjen? Kjøp hos Ford.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA