Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Felg og dekk

Startet av Råde, onsdag 11. juni 2014, klokken 23:27

« forrige - neste »

Vuninho

Tror du det vil ha noe å si for kjøreegenskapene/-forbruk?

PokerFjes

Sitat fra: Vuninho på onsdag 19. august 2015, klokken 00:25
Tror du det vil ha noe å si for kjøreegenskapene/-forbruk?
Tjaaa, litt regner jeg med. Det som påvirker det mest er trolig at du må ha bredere dekk - 225 ihvertfall.

Grunnen til at jeg valgte 17" var at jeg fortsatt kunne bruke et 205 bredt dekk med A-rating på rulle og vått føre med veldig lavt støynivå. På 18" tror jeg utvalget blir mye dårligere.

Her er en test som sammenligner forskjellige dekk- og felgkombinasjoner. Ikke helt ny, men burde være relevant fortsatt.
http://www.caranddriver.com/features/effects-of-upsized-wheels-and-tires-tested
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

jonste

Sitat fra: Vuninho på tirsdag 18. august 2015, klokken 23:39
Noen som vet om denne felg dimensjonen passer til e-golf:
8.5x18 5/112 ET45 B73.1

Skal nok gå greit. Du får en veldig fin kant som ligger jevnt med skjermbuen.
Kjører selv på 8,5x18 ET40 med 225/40.
Men ser at ET45 hadde vært et bedre valg ettersom ET40 stikker noen mm utenfor.

Vuninho

Sitat fra: jonste på onsdag 19. august 2015, klokken 08:06
Sitat fra: Vuninho på tirsdag 18. august 2015, klokken 23:39
Noen som vet om denne felg dimensjonen passer til e-golf:
8.5x18 5/112 ET45 B73.1

Skal nok gå greit. Du får en veldig fin kant som ligger jevnt med skjermbuen.
Kjører selv på 8,5x18 ET40 med 225/40.
Men ser at ET45 hadde vært et bedre valg ettersom ET40 stikker noen mm utenfor.

Bør jeg være bekymret for at dekkene vil skrape opp skjermen ved full sving?

jonste

Sitat fra: Vuninho på onsdag 19. august 2015, klokken 08:31
Sitat fra: jonste på onsdag 19. august 2015, klokken 08:06
Sitat fra: Vuninho på tirsdag 18. august 2015, klokken 23:39
Noen som vet om denne felg dimensjonen passer til e-golf:
8.5x18 5/112 ET45 B73.1

Skal nok gå greit. Du får en veldig fin kant som ligger jevnt med skjermbuen.
Kjører selv på 8,5x18 ET40 med 225/40.
Men ser at ET45 hadde vært et bedre valg ettersom ET40 stikker noen mm utenfor.

Bør jeg være bekymret for at dekkene vil skrape opp skjermen ved full sving?

Jeg har ikke fått senk på min enda, så kan ikke uttale meg om du har det. Men med min dim finnes det ikke skraping av noe slag. Hverken med full bil eller fullt rattutslag.
Med 225 dekk på 8,5 får du også litt strekk, som gir litt ekstra klaring til skjerm.


gamer73

hmm den strekken var litt i overkant syntes jeg...men dem ligger utrolig pent nær skjermen vil jeg si:)

Men en dekkfohandler fortalte meg at sånn "strekk" var i enkelte miljøer sett på som veldig kult, så muligens bare jeg som er litt gammeldags hehe.

PokerFjes

Sitat fra: gamer73 på onsdag 19. august 2015, klokken 13:44
hmm den strekken var litt i overkant syntes jeg...men dem ligger utrolig pent nær skjermen vil jeg si:)

Men en dekkfohandler fortalte meg at sånn "strekk" var i enkelte miljøer sett på som veldig kult, så muligens bare jeg som er litt gammeldags hehe.
Enig, jeg synes også det blir litt mye strekk på den dimensjonen. Ellers synes jeg det er lurt å holde ting innenfor skjermkanten. Det skal ingenting til før man får beskjed om å vise doningen på nærmeste trafikkstasjon når det stikker utenfor.
Men vær litt obs på ET bak. Det er nemlig stor forskjell foran og bak. Tror det er 12mm, så jeg kjører på ET35 (med 7.5" felg).
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

mihkku

Skal ha 15mm spacere bak og 5mm foran pr hjul. Har 8" og 225/40 dekk

jonste

på 8,5" felg er 235 anbefalt dekkbredde. Når det gjelder strekk, så kan den variere noe fra dekkmerke til dekkmerke.
Skal man ha 225 dekk så er 8" felg maks, om man ikke vil ha noen form for strekk.
Bak ligger felgene innenfor, golf'en har litt smalere sporvidde der.

Har ikke vært borte i noen form for kontroll utenom eu de siste 10-12 årene, så satser på at det går bra  8)

gamer73

jeg er ikke redd for kontroll. Men jeg ER REDD for gransking ETTER en ulykke....så derfor vil jeg holde alle biler innefor det som er lovlig. Men man kan jo unvike fra orginal sporvidde med +/-5%? lovlig?

Chana

Granskning?

Får du det ikke i vognkortet dersom det er godkjent?
Nå er jeg ganske ukjent med regler på dekk og felg, men trodde du måtte vise bilen for biltrangsynet når du byttet ut slikt, eller er jeg helt bak mål nå?
'15 VW e-Golf Limestone Grey
'98 VW Passat R36 (Husbonden sin)
'10 Citroën DS3 150THP Sport - Solgt
'01 Audi S3 - Solgt
'91 VW Corrado G60 - Solgt
'90 VW Corrado G60 - Skrapet

gamer73

smeller du og det er personskade så kan du være sikker på at forsikringsselskapet undersøker bilen din nøye..DA gjelder det at alt er på stell med bilen. Står det i vognkortet er det selvsagt godkjent og lovlig. Normalt må man ikke vise bilen til biltilsyn eller noe så lenge man holder seg innefor det som er å regne som ok avvik fra orginal. +/- 5% på ditt og datt.

jonste

#387
Sporvidden kan endres +/- 15mm totalt. dvs 7,5mm på hver side såvidt jeg har fått med meg. Den delen bekymrer meg ikke.
Det som derimot ikke er lovlig, er felg/dekk som stikker utenfor skjermbuen. Men her er det noen definisjoner jeg ikke kan. Generelt bør det være innenfor skjermen  :)

Golf er typegodkjent med langt flere felger enn de dim som er oppgitt i vognkort, samtidig finnes det flere felgtyper som er tuv godkjent.

Man trenger ikke å vise bil om man bytter felger, bare om man absolutt vil ha det i vognkortet. Så lenge man holder seg innenfor skjermer, og innenfor tillatt endring av rulleomkrets, så er det grei skuring stort sett.
Med moderate felger på bilen er det ingen som bryr seg stort. Kun eu kontrollører (kanskje).

Om man går for det ekstreme er det selvsagt en annen sak, men det er det lite å se av på e-Golfer foreløpig  :)

PokerFjes

Sitat fra: gamer73 på torsdag 20. august 2015, klokken 09:44
smeller du og det er personskade så kan du være sikker på at forsikringsselskapet undersøker bilen din nøye..DA gjelder det at alt er på stell med bilen. Står det i vognkortet er det selvsagt godkjent og lovlig. Normalt må man ikke vise bilen til biltilsyn eller noe så lenge man holder seg innefor det som er å regne som ok avvik fra orginal. +/- 5% på ditt og datt.
I tillegg til sporviddeendringer som jonste har helt rett i, så skal hjulene være innenfor skjermkanten og hjulet skal ikke subbe i noen retning (vandring opp ned samt sving) mens rullediameteren ikke skal forandres med mer enn +/- 5%. Rullediameter over 5% endring fra standard kan nok bli godkjent, men hvordan de vurderer dette vet jeg ikke.

Ved skade vil bilen bli nøye ettergått. Hvis noe er ulovlig, vil selvsagt ulovligheten bli vurdert opp mot hendelsesforløp og i hvilken grad/om det har påvirket ulykken. Hvis ulovligheten har påvirket ulykken risikerer man regress fra selskapet - noe som også skal være stå i forhold til graden av ulovlighet.

Jeg mener det er ulykkeskommisjonen i vegvesenet som vurderer graden av påvirkning i relasjon til ulykken, og ikke selskapet. Samtidig så kan erstatningssummer etter dødsulykker nå opp i summer på flere millioner, så regress på 10% kan bli kostbart likevel.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Råde

Sitat fra: jonste på torsdag 20. august 2015, klokken 14:27Golf er typegodkjent med langt flere felger enn de dim som er oppgitt i vognkort, samtidig finnes det flere felgtyper som er tuv godkjent.
Vegvesenet blåser i typegodkjenning. Bare sporvidden og rulleomkrets ikke endres mer enn det som er nevnt og felg er innenfor/ikke skraper ved fullt rattutslag og fjæring er alt ok.
e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA