Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Felg og dekk

Startet av Råde, onsdag 11. juni 2014, klokken 23:27

« forrige - neste »

Råde

Tenkte å starte en dekk/felg tråd. Har selv bestilt 17" til sommer og originalfelgene på vinterdekkene.

Siden e-golf ikke leveres med sportsunderstell slik som vanlig golf gjør hvis du bestiller 17" eller 18" hjul, er det noen hensyn å ta slik at ikke bilen ser ut som den går på stylter.

I tillegg har man jo forbruksaspektet. Jo smalere dekk (og bedre/hardere gummi) jo mindre forbruk.

Til sist kommer støy. E-golf mangler dieseldyr. Det som bråker kommer til å være dekkene. Originalt leveres den med 205 brede dekk på 16" felg. Denne dimensjonen kan man få til 17" også, men ikke 18" såvidt jeg vet. Da er 225 smaleste.

Når det gjelder dekkstøy, så ta en titt på målingene Dagbladet gjorde i golf VI. Her 205/55-16 mot 225/4"-18. http://m.db.no/2013/09/17/tema/bil/motor/klikk/stoy/29319467/?www=1

Jeg har kommet over en demo-golf med vanlig understell som e-golf, altså ikke senket, med 17" blade felger og 205/50 dekk. Det ser ganske bra ut og jeg vil poste et bilde ved første anledning. Disse får en litt større omkrets enn den vanlige 17"-dimensjonen på 225/45, og fyller derfor ut hjulbuene bedre. I tillegg kommer mindre støy og forbruk.

18" med 225/45 dekk får enda litt større omkrets og vil helt sikkert se bra ut på tross av manglende sportsunderstell. Men så var det støyen da...

Nå hår jeg selvfølgelig med tanker om å skrote originalfelgene på vintersettet også. 17" vinter ville vært bra...
e-Golf | X75D

e-Golfer

Hei.

Enig i at 205 dekk sikkert støyer mindre enn 225 dekk i tillegg til at de går billigere (lavere luftmotstand).

Jeg har likevel valgt 18" Durban felger på 225/45 dekk til min e-Golf. Årsaken er vel egentlig enkel: Jåleri :-)

Bilen i seg selv, gitt at den ikke har støyende motor, er så stille at det eneste man vil høre er dekkstøyen. Denne er relativt lav i lave hastigheter, men den øker etterhvert som farten øker. Samtidig vil også vindstøy øke ganske mye med økt fart.

Jeg kjørte Tesla Mod S P85 på 245/35-21 dekk i helgen. Kjørte litt på vanlige veier, og en del på motorveier over til Sverige. Denne bilen selv på denne dekkdimensjonen hadde overraskende lite dekkstøy. Når man kom opp i motorveihastighet 100-130 , så var fremdeles dekkstøyen overraskende lav. Det var egentlig mer vindstøy enn dekkstøy i disse hastighetene. Uansett, er min oppfatning slik at en elbil, selv med drøy dekkdimensjon vil være relativt sett mer stillegående enn en bil med støyende fossilmotor.
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

poskare

Jeg vurderer å ta den helt ut og velge 19" felger, og velge dekk med lavest mulig rullemotstand.
Men det er kanskje som du nevner Råde, at bilen ser ut til å gå på "stylter".....?

Sonus

Jeg er i kontakt med http://www.volkswagenracing.co.uk/ i England for å se på muligheten for å få lagd ett senkesett til E-golf. Problemet er bakaksellasten som er høyere enn noen annen Golf7.

Selv går jeg nok for 18", men usikke rpå dimensjon på dekk. Jeg hadde en Volvo V50 som kom med 18" og 215/45/18 dekk fra Pirelli

Bawler

Sitat fra: Råde på onsdag 11. juni 2014, klokken 23:27

Jeg har kommet over en demo-golf med vanlig understell som e-golf, altså ikke senket, med 17" blade felger og 205/50 dekk. Det ser ganske bra ut og jeg vil poste et bilde ved første anledning.

Da jeg har bestilt 17" blade, vil jeg veeeldig gjerne se bilder av denne bilen :))
Haugesund
eGolf med VP og alt utstyr

Råde

Tror nok det skiller en del mellom dekk som i artikkelen men jeg må innrømme at jeg er jålete selv. Sikler egentlig på 18" til sommer og bruke 17" vinter, men jeg er også vanvittig lei av dekkstøy (har hatt octavia -10 med bensinmotor), så selv om Golf VII er bedre støyisolert enn VI (og Octavia) er jeg redd for at jeg går for det trygge.

Senkingen på sportsunderstellet er ikke mer enn 10 mm såvidt meg bekjent, men jeg har sett et bilde på finn av 19", og det så ikke så bra ut. Hvis man skal velge, og sonus ikke har ordnet så e-golf kan senkes, så har omkrets litt å si. Her sortert fra minst til størst (som dere skjønner har jeg brukt mye tid på å gruble hva jeg skal ha):

1. 205/55-16
2. 225/45-17
3. 205/50-17
4. 225/40-18

19" har jeg ikke kikket på. Dette er halve sannheten. Hvor langt felgen kommer ut mot skjerm har også noe å si, i tillegg til at lite gummi må nærmere skjerm for ikke å se mindre ut enn det er.

Forresten noen som har førstehåndserfaring fra dekkstøy fra forskjellige dekk i golf VII? Har bare kjørt 205/55-16, og det var både stille og komfortabelt (men så ganske kjedelig ut)
e-Golf | X75D

Råde

Sitat fra: poskare på torsdag 12. juni 2014, klokken 08:47
Jeg vurderer å ta den helt ut og velge 19" felger, og velge dekk med lavest mulig rullemotstand.
Men det er kanskje som du nevner Råde, at bilen ser ut til å gå på "stylter".....?

Smak og behag, men denne har 19" og normalt (trendline/comfortline) understell:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?model=0.817&model=1.817.1433&page=4&year_from=2013&make=0.817&sort=0&ref=fas&finnkode=48723110
e-Golf | X75D

poskare

Ser hva du mener, men dette var jo ikke ille i forhold til andre biler...

mihkku

Golfen er jo lav i utgangspunktet. Mener å huske at forskjellen mellom R-line utgaven og eGolf ikke er den store

Cowboystrekk

Sitat fra: poskare på torsdag 12. juni 2014, klokken 08:47
Jeg vurderer å ta den helt ut og velge 19" felger, og velge dekk med lavest mulig rullemotstand.
Men det er kanskje som du nevner Råde, at bilen ser ut til å gå på "stylter".....?
Problemet du støter på da er at det ikke finnes økodekk i 19" unntatt for SUV. Om du skal ha dekk med lav rullemotstand må du ned i 17" eller lavere. Der finner du f.eks Contiecocontact 5 eller efficientgrip performance. Men 19" ser stilig ut, så får du heller vurdere om det er verdt å ofre ei mil eller 2 i rekkevidde for tøffe felger :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

ea

Goodyear efficientgrip performance finnes i 18" med rullemotstand "B". Prøver å få forhandleren min til å sette dem på Durbanfelgene jeg har bestilt med.

mihkku

Skal selv ha efficientgrip. Beste dekka :D

Råde

#12
@Bawler:

Golf med vanlig understell og Blade 17" med 205/50 dekk
e-Golf | X75D

Råde

Snublet over en mini-bilutstilling. Her ser vi (alle med R-line 10mm senket), 18" Durban lengst bort, 19" et eller annet på den hvite og nærmest en GTI med 19" noe annet.
e-Golf | X75D

Råde

Og jaggu en stv med normalt understell og Durban 18". Jeg begynner å lure på om jeg ikke skal slenge meg på jålegjengen og gå større enn 17. Det ser ikke så galt ut...
e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA