Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Felg og dekk

Startet av Råde, onsdag 11. juni 2014, klokken 23:27

« forrige - neste »

poskare

Men ikke bruk Biltema spacere, eller andre universalspacere, de er ikke godkjente, og stor mulighet for ubalanse. Kjøp spacere som er tilpasset bilen.

Lantz

Da har jeg fått småtestet dekk og felg komboen min. OZ Leggera HLT 18x8 med Toyo NanoEnergy2(?) 215/45-18 med A-merket rullemotstand.
I helgen kjørte jeg tur-retur Kristiansand-Evje. Landeveiskjøring med endel opp og ned, totalt ca 15 mil. Brukte 13.6 kw/h opp og 12.0 ned. snitt ca 12.8 som vel er rett over de 12.7 du trenger for å oppnå oppgitt rekkevidde på 190 km. Dette var stort sett kjøring med ACC satt på 90 km/t, men fulgte bilen foran som kjørte 70-80. Tørt opp, og stort sett tørt ned. litt fuktig i veibanen noen steder. AC på 22 grader tror jeg.
Har ikke fått noen erfaringstall fra orginaldekk da jeg fikk bilen levert på vinterdekk og byttet til 18" på dag to, men skulle nå tro at dette er strålende resultater som viser at 18" ikke må bety dårlig rekkevidde.

jensjacob

Hej Lantz
Jeg beklager, men jeg tvivler på at du eller nogen kan køre 190 km med et middelforbrug på 12,7 kWh/100 km. Det ville betyde at batteriet skulle levere 24 kWh hvilket det ikke får lov til af kontrolsystemerne.

Noget kunne tyde på at tilgængelig kapacitet for selve kørsel ligger på ca. 18-19-20 kWh.

Check denne tråd :
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22274.30.html

Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Vuninho

Driver og jakter etter felger til e-golfen og klarer rett og slett ikke å velge meg den riktige. Har til slutt falt på 2 alternativer og lurer på hva dere synes? (Hadde i utgangspunktet vurdert replica felger, men ble ikke noe av da det sies at mange sliter med kvalitet)

Vil bli montert på metallic svart.

jensjacob

Den er svær, kommer an på hvad man er til. Jeg synes personlig mest om den til venstre. Den virker en anelse mere brutal - og diskret fordi egerne er mørke.

Der lige lovlig meget 'prærievognhjul' over den til højre. - Efter min mening. Men det er jo smag og behag.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

PokerFjes

Black on black er peeeent :). Jeg ville gått for felgen til venstre.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

mihkku

Spennende sammenligningsgrunnlag! Har selv disse på 225 dekk, med 90km/t og flatmark så oppnår jeg ca 14kwh

Sitat fra: Lantz på tirsdag 18. august 2015, klokken 12:55
Da har jeg fått småtestet dekk og felg komboen min. OZ Leggera HLT 18x8 med Toyo NanoEnergy2(?) 215/45-18 med A-merket rullemotstand.
I helgen kjørte jeg tur-retur Kristiansand-Evje. Landeveiskjøring med endel opp og ned, totalt ca 15 mil. Brukte 13.6 kw/h opp og 12.0 ned. snitt ca 12.8 som vel er rett over de 12.7 du trenger for å oppnå oppgitt rekkevidde på 190 km. Dette var stort sett kjøring med ACC satt på 90 km/t, men fulgte bilen foran som kjørte 70-80. Tørt opp, og stort sett tørt ned. litt fuktig i veibanen noen steder. AC på 22 grader tror jeg.
Har ikke fått noen erfaringstall fra orginaldekk da jeg fikk bilen levert på vinterdekk og byttet til 18" på dag to, men skulle nå tro at dette er strålende resultater som viser at 18" ikke må bety dårlig rekkevidde.

Råde

Sitat fra: Vuninho på tirsdag 18. august 2015, klokken 14:08
Driver og jakter etter felger til e-golfen og klarer rett og slett ikke å velge meg den riktige. Har til slutt falt på 2 alternativer og lurer på hva dere synes? (Hadde i utgangspunktet vurdert replica felger, men ble ikke noe av da det sies at mange sliter med kvalitet)
Morsomt det der for felger som ikke er replica kan like gjerne ha blitt produsert på samme fabrikk som replicafelger. Store fabrikker produserer under og for veldig mange merker. Jeg ville ikke vært redd.
e-Golf | X75D

Vuninho

Kan hende, men jeg tar ikke sjansen :o Kjenner noen som har dårlige erfaringer og etter X ganger med balansering på verksted har man gitt opp håpet. Satser på at hvis jeg kjøper fra en ordentlig forhandler har jeg i det minste noe garanti. Men det skal sies at replica felgene fristet veldig... Både pris- og utseendemessig.

mihkku

Sikkert fortalt denne før, men når jeg jobbet på Saab, så hadde vi en med replica felger og nektet at det var felgene det var noe galt med. Etter en tur i dekkmaskinen, så kunne vi konkludere med at felgene så ut som egg :p

Trur det er dog hipp som happ og opp til hvem som lager de. Finnes sikkert gode replica felger der ute :)

Allan Jensen

Jeg har prøvet Golf GTE (tænker at sammenligning er OK også her i e-Golf forum :-))med to forskellige fælge.

Standard 16"  Astana med 205/55-16 dæk (Dunlop default dæk fra fabrik) OG en med VW 18" Serron med 225/40-18 Continental SportiContact 5 dæk.

Der var en lille forøgelde i støj ved 18" fælgene naturligvis, men det blev hurtigt "udlignet" af vindstøj når man nåede 70-80 km/t på helt almindelige landeveje her i Danmark med god belægning. Ved motorvej 110-130 kunne jeg ikke høre den store forskel da der udelukkende var vindstøj tilbage.
Jeg prøvede at benytte dBMeter iPhone App til kabinestøj, og der var 1-2dB til forskel ved kørsel på samme strækning og samme vindforhold. Ikke så videnskablig en test, men jeg var selv ganske overrasket over den lille forskel.

Ved kørsel over ujævnheder (huller, bump) var 18" fælgene mindre komfortable, men ikke noget af betydning efter min mening. Men vel også forventeligt grundet den lavere profil.

Jeg har bestilt et sæt BBS SR Himalays Grey 18x8 fælge (Bilen bliver Carbon Steel Grey), og tænker at det kommer til at se ganske fornuftigt ud.

Jeg beholder standard fælgene til vinterdæk som de fleste.

Her et billede til inspiration

http://www.vwwatercooled.com.au/forums/attachments/f197/9600d1400215029-official-mk7-wheel-thread-bbssr3-jpg

PokerFjes

Sitat fra: Råde på tirsdag 18. august 2015, klokken 18:29
Sitat fra: Vuninho på tirsdag 18. august 2015, klokken 14:08
Morsomt det der for felger som ikke er replica kan like gjerne ha blitt produsert på samme fabrikk som replicafelger. Store fabrikker produserer under og for veldig mange merker. Jeg ville ikke vært redd.
Jeg er enig med deg når det gjelder det store havet av middels til lavt prisede felger, men når vi snakker om kvalitetsfelger så er jeg ikke enig. Kvalitetsfelger har lavere vekt og tåler mer enn billige kopier, og ikke minst så er de ofte bedre balansert.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html

jonste

Da begynner golf'en å dra på seg noen mil. Kjører på rimelige felger og dekk.
8,5x18 AC wheels, med 225/40 Summerstar(billig!). Begynner å få en viss følelse for forbruk, samt vurderer noe nytt til neste år  :P
Bruker bilen mest til jobbpendling. Der har jeg siste 2000km et snittforbruk på 15,8kWh/100km
Lite langturer, men helgens tur nordover, 85km langs E6, ga meg et forbruk på 13,4 kWh/100km.
Kjører alltid i normal modus og B.

Er det noen med dyrere/bedre dekk i tilsvarende dim, som begynner å få litt lengde på kjøringen?
Jeg lurer på hva jeg evt kan vinne på rekkevidde ved bytte av dekkmerke. Om det i det heletatt er noe poeng i det for min del.

Vuninho

Noen som vet om denne felg dimensjonen passer til e-golf:
8.5x18 5/112 ET45 B73.1

PokerFjes

Sitat fra: Vuninho på tirsdag 18. august 2015, klokken 23:39
Noen som vet om denne felg dimensjonen passer til e-golf:
8.5x18 5/112 ET45 B73.1
Jeg tror den er ansett for å være safe, men den bygger nok ganske bra - spesielt foran.

Mye nyttig info her: http://www.golfmk7.com/forums/showthread.php?t=6357

"If you want to put on 8.5" wide wheels, the "flush" offsets would be either 34 (33.7) for the rear and 47 (46.7) for the front using outer edge of fender.

But this is not a perfect world so you should probably just stick with the 45 that everyone probably already told you."

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA