Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av Tesla i Norge utenfor SC-nettverket og offentlige ladepunkt

Startet av hma, tirsdag 13. mai 2014, klokken 15:53

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: sturle på fredag 28. august 2015, klokken 08:43
Tesla er i ein unik posisjon til å kunne crowdsource eit betre kart.

Det finst då allerede mange slike appar, som då vil ha den fordelen at det ikkje berre er Teslaeigarar som melder inn ladestasjoner og kontakter? Problemet er i grunn at det er så mange å velje mellom. Nettsider finst det og; tru om nokon av dei beste har eigen app i tillegg? Eg synest som regel det er enklare å bruke ein app enn ei webside når eg er ute og rek, og posisjonering bruker i alle fall å fungere bra i appar, medan websider som nyttar geolokasjon på IP gjerne er som å markere eit punkt på ein globus med tusj.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sturle

Sitat fra: cra på fredag 28. august 2015, klokken 09:47
Sitat fra: sturle på fredag 28. august 2015, klokken 08:43
Tesla er i ein unik posisjon til å kunne crowdsource eit betre kart.
Det finst då allerede mange slike appar, som då vil ha den fordelen at det ikkje berre er Teslaeigarar som melder inn ladestasjoner og kontakter? Problemet er i grunn at det er så mange å velje mellom.
Og at dei er dårlege.  Det er til dømes vanskeleg i alt det eg har funne, å prioritere utifrå kor mykje effekt ein Type2-kontakt leverer.  Effekt er heller ikkje nok i seg sjølv.  Har du enkeltladar og det er ein Type2-kontakt med ein fase på 32A, veit bilen at den berre kan levere 16A til din bil.  (Og ein Zoe vil ikkje kunne lade der.)  Ingen lade-appar handterer dette på ein vitug måte.

Sitat fra: cra på fredag 28. august 2015, klokken 09:47
Nettsider finst det og; tru om nokon av dei beste har eigen app i tillegg? Eg synest som regel det er enklare å bruke ein app enn ei webside når eg er ute og rek, og posisjonering bruker i alle fall å fungere bra i appar, medan websider som nyttar geolokasjon på IP gjerne er som å markere eit punkt på ein globus med tusj.
Eg sjølv ville aldri finne på å fikle med eit nettbrett og appar når eg køyrer bil.  Det er dessutan ulovleg.  Eg vil ha det på navigasjonen i bilen.  (Smarttelefon har eg ikkje, men eg ville aldri finne på å bruke det heller medan eg køyrer.)

cra

Sitat fra: sturle på fredag 28. august 2015, klokken 11:48
Eg sjølv ville aldri finne på å fikle med eit nettbrett og appar når eg køyrer bil.  Det er dessutan ulovleg.

Det er ikkje mindre ulovleg å fikle med navigasjonen i bilen medan ein køyrer. ;)

Det beste ahdde truleg vore om ein "instans" hadde tatt seg av vedlikehald og kvalitetssikring av databasen som inneheld informasjon om alle ladepunkt (der er vel forsøk på slike allerede), og så kan alle som vil lage appar, nettsider eller kva det no måtte vere få tilgang til å legge inn/hente ut data derifrå via API.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sturle

Sitat fra: cra på fredag 28. august 2015, klokken 13:24
Sitat fra: sturle på fredag 28. august 2015, klokken 11:48
Eg sjølv ville aldri finne på å fikle med eit nettbrett og appar når eg køyrer bil.  Det er dessutan ulovleg.
Det er ikkje mindre ulovleg å fikle med navigasjonen i bilen medan ein køyrer. ;)
Det er snakk om å trykke på ein ladestasjon og "Navigate to".  Det krev ikkje meir merksemd enn å til dømes endre temperaturen og slå på vifta på frontruta, og eg kan ikkje tenkje meg at det er ulovleg medan ein køyrer.  Då hadde det vorte mange kjedekollisjonar i fuktige tunnelar.  Derifrå ser du resten på instrumentpanelet.  Skal du bruke eit nettbrett eller ein mobiltelefon, må du anten overføre adressa manuelt eller fylgje med på ein dimp ekstra.  Det krev at du stansar bilen.  Om du er på meir avansert jakt etter ladestasjonar, må du uansett stanse bilen eller få hjelp av ein passasjer.

Sitat fra: cra på fredag 28. august 2015, klokken 13:24
Det beste ahdde truleg vore om ein "instans" hadde tatt seg av vedlikehald og kvalitetssikring av databasen som inneheld informasjon om alle ladepunkt (der er vel forsøk på slike allerede), og så kan alle som vil lage appar, nettsider eller kva det no måtte vere få tilgang til å legge inn/hente ut data derifrå via API.
Ein hær av gratisarbeidande Tesla-sjåførar vil alltid vere billigare og produsere betre kvalitet enn ein liten "instans".  Sjå Wikipedia vs tradisjonelle leksika.  Det finst mykje dokumentasjon på at Wikipedia er betre, spesielt på dei mest lesne artiklane.

Kjelli

noen oppdatert status på Joker Sørkjosen?. Ser det er ett godt strekk fra Setermoen SC til hotell i Alta. Med 414km mellom disse to plassene så spørs det om jeg tør å satse på det.

Kjell

satheesh.net

Sitat fra: Kjelli på fredag 04. september 2015, klokken 12:15
noen oppdatert status på Joker Sørkjosen?. Ser det er ett godt strekk fra Setermoen SC til hotell i Alta. Med 414km mellom disse to plassene så spørs det om jeg tør å satse på det.

Kjell

Den har vi allerede fått i drift! :)

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22745.msg393623.html#msg393623

Kjelli

Da har jeg kjørt fra Stavanger til Hammerfest i Teslaen.

Laderen på Joker Sørkjosen fungerte veldig bra, men jeg måtte justere ned til 28A (18KW) da bilen kranglet med den når jeg prøvde høyere en 28amp (heldigvis fulgte jeg med på appen da ladingen ramlet ned til 10-11KW). Skal teste denne igjen om 4 uker når jeg skal hjem igjen.
Jeg skjønner ikke hvordan en skal klare seg fra setermoen til Alta uten denne laderen. Ca 42mil klarer ikke jeg med bilen (med mindre jeg kjører i 60km/t da). Sånn sett burde det vært to ladere ved Joker Sørkjosen (Ser at det skal komme en ekstra lader her, veldig veldig bra.

Joker Sørkjosen anbefales, flott café med god mat, men lad opp til 100% på setermoen hvis en skal denne veien (det gjorde ikke jeg og det var en tabbe, måtte lade unødig lenge på 18KW).

Hvorfor viser ikke Joker Sørkjosen på Nobil sine sider?

RaBalder

Sitat fra: Kjelli på mandag 14. september 2015, klokken 15:02
Da har jeg kjørt fra Stavanger til Hammerfest i Teslaen.

Laderen på Joker Sørkjosen fungerte veldig bra, men jeg måtte justere ned til 28A (18KW) da bilen kranglet med den når jeg prøvde høyere en 28amp (heldigvis fulgte jeg med på appen da ladingen ramlet ned til 10-11KW). Skal teste denne igjen om 4 uker når jeg skal hjem igjen.
Jeg skjønner ikke hvordan en skal klare seg fra setermoen til Alta uten denne laderen. Ca 42mil klarer ikke jeg med bilen (med mindre jeg kjører i 60km/t da). Sånn sett burde det vært to ladere ved Joker Sørkjosen (Ser at det skal komme en ekstra lader her, veldig veldig bra.

Joker Sørkjosen anbefales, flott café med god mat, men lad opp til 100% på setermoen hvis en skal denne veien (det gjorde ikke jeg og det var en tabbe, måtte lade unødig lenge på 18KW).

Hvorfor viser ikke Joker Sørkjosen på Nobil sine sider?
Forutsatt at bilen har dobbeltlader å kan lade med 32A (22kW), så bør man stoppe lading på Setermoen når ladeeffekten der har falt til mindre enn 22kW.

Fortsetter man å lade på supercharger med mindre effekt enn 22kW så bruker man mer tid enn på Sørkjosen for å fylle på batteriet.

Man må selvsagt passe på at man har nok rekkevidde til å komme frem  ::)

Jejl

Sitat fra: RaBalder på tirsdag 22. september 2015, klokken 19:09
Sitat fra: Kjelli på mandag 14. september 2015, klokken 15:02
Da har jeg kjørt fra Stavanger til Hammerfest i Teslaen.

Laderen på Joker Sørkjosen fungerte veldig bra, men jeg måtte justere ned til 28A (18KW) da bilen kranglet med den når jeg prøvde høyere en 28amp (heldigvis fulgte jeg med på appen da ladingen ramlet ned til 10-11KW). Skal teste denne igjen om 4 uker når jeg skal hjem igjen.
Jeg skjønner ikke hvordan en skal klare seg fra setermoen til Alta uten denne laderen. Ca 42mil klarer ikke jeg med bilen (med mindre jeg kjører i 60km/t da). Sånn sett burde det vært to ladere ved Joker Sørkjosen (Ser at det skal komme en ekstra lader her, veldig veldig bra.

Joker Sørkjosen anbefales, flott café med god mat, men lad opp til 100% på setermoen hvis en skal denne veien (det gjorde ikke jeg og det var en tabbe, måtte lade unødig lenge på 18KW).

Hvorfor viser ikke Joker Sørkjosen på Nobil sine sider?
Forutsatt at bilen har dobbeltlader å kan lade med 32A (22kW), så bør man stoppe lading på Setermoen når ladeeffekten der har falt til mindre enn 22kW.

Fortsetter man å lade på supercharger med mindre effekt enn 22kW så bruker man mer tid enn på Sørkjosen for å fylle på batteriet.

Man må selvsagt passe på at man har nok rekkevidde til å komme frem  ::)
Han fikk vel bare 18 kw på Joker Sørkjosen, så da kan en stoppe ladingen når den kommer under 18 kw. Selv ville jeg ha ventet med å stoppe ladingen før den kom ned på 10-12 kw, grunnet faren for ladekø/defekt lader.

Eip

Fortum har satt opp flere 22kw ladere i nord finland , det går ikke og bruke elbilforeningens ladebrikke i finland , du må ha fortums egenladebrikke. Skal vistnok komme en app med betalings løsninger etterhvert.

https://map.chargedrive.com/

Delt 22kw løsning så hvis 2 lader samtidig 11kw.

VIN: 509XX PD

RaBalder

Var innom Stovner senteret i Oslo i ettermiddag.

Det så ut som det ble montert opp 16 ladebokser på innerveggen mot senteret i 3. etg i parkeringshuset. To stykker drev på med noe ledningsstyr i et sikringskap midt på veggen og området var halvveis avsperret.

Slikt hjelper jo på for den som skal på "butikken"  :)

tomrh

Sitat fra: sn0le på fredag 01. august 2014, klokken 12:38
Lade arena har noen UMC'er på rød 16A-kontakt. 3-4 stk om jeg ikke tok feil.
Hvem eier egentlig disse? Tesla-butikken?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Muffinman

Jepp. I tillegg var det en saltoboks ved siden av UMC`ene sist jeg var der. Servicesenteret litt lenger borti gata har 4 bokser på utsiden av bygget.

plvr

Fikk akkurat mail fra myrkdalen om at det er kommet hurtiglader på joker, vinje. Finner ikke den på kartet. Noen som vet noe mer om den?
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

nie


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA