Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Stående med 100 % - skadelig?

Startet av emphezis, søndag 02. august 2020, klokken 16:08

« forrige - neste »

tornaldo

Ja hvis det var spisepauser og aktiviteter han mente med "null stopp", så er jeg enig med deg.  ;)

Utover det, er det selvfølgelig friere når man ikke må tenke på lading. Forøvrig liker jeg personlig de små stoppene på superladere ganske godt på langturer. Men hver sin smak selvfølgelig.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Muffinman

Små stopp  :o
Noen som ikke har 85-batteri skjønner jeg :)

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på fredag 07. august 2020, klokken 16:08
Små stopp  :o
Noen som ikke har 85-batteri skjønner jeg :)

Med vår Model 3 SR+ stoppet vi i maks 15 minutter for å lade på vår nylige norgesferie ;) I snitt var stoppene ca. 10 minutter lange, det korteste antageligvis under 5 minutter. Men vi hadde nok mer "nytte" av lavt forbruk enn av rask lading (tipper vi fikk 100kW i snitt). 
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Model 3 er i en egen liga, ingen tvil om det. Men 85 TMS er i en egen liga blant TMS etter nerfingen dessverre. Samboeren er på tur i dag og kjørte 19 mil i sommerlige temperaturer, og fikk 44kW like etter passerte 50%. Hun stod nesten en time 40-80.

turfsurf

Sitat fra: tornaldo på torsdag 06. august 2020, klokken 21:55
Forøvrig liker jeg personlig de små stoppene på superladere ganske godt på langturer. Men hver sin smak selvfølgelig.
Uff, nei, alt for mange SuC som ligger på trasige lokasjoner.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lapskaus

med en S100 bør man kunne finne en SUC på ruta som det er greit å stoppe innom i 5 min. Man kjører vel sannsynligvis forbi ganske mange så man blir jo ikke tvunget inn på noen spesielle.

Uansett, jeg ville enten lada de siste 10% rett før avreise hvis mulig eller bare planlagt en stopp hvis det ikke er mulig å være tilkoblet de siste timene.

Andrewas

For S85 er min foretrukne strategi på langtur slik:
1. Start dagen så fulladet som mulig (over natten) - gjerne 100%
2. Kjør til det er så tomt du tør fram mot ønsket lader (jeg foretrekker å ankomme mellom 5 og 15% igjen)
3. Lad nok til å ankomme neste lader mellom 5-15%, ligger laderne tett så kan du sikte på "den etter neste" isteden. Følg med på ladehastigheten. Faller den under 50kW så kjører jeg heller til laderen nærmere.

Når du spiser lunsj/middag så lader du så lenge du spiser - vanligvis betyr det avreise etter måltid på nærmere 100%

Husk å alltid plotte inn laderen som destinasjon slik at bilen skjønner at du skal lade og kan sørge for at batteriet har optimal temp for raskest mulig lading.

I påsken i fjor kjørte vi 95mil på en dag med vår 2013 model S på måten vist over. Det tok sin tid - tror vi var underveis i 14 timer - men da "rotet vi bort" litt tid også med en times handletur på et sted uten lading.
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA