Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bakdekk slitt ut etter 50 dager, 4000 km.

Startet av Torpedo Ted, fredag 09. mai 2014, klokken 21:05

« forrige - neste »

Ronny

Sitat fra: erot på mandag 09. juni 2014, klokken 03:54
Sitat fra: Ronny på søndag 08. juni 2014, klokken 14:13
Jeg har lagt merke til at Model S har mye negativ camber bak, det ser ut som det blir verre etter lavere bilen er. Moralen er: hev bilen og dekkene slites mindre på på innsiden ;)

Tror dessverre ikke det hjelper. Spissing har mer å si, og forskjellen i cambervinkel på 10-12mm høydeforskjell er omtrent ingenting. Min kjøres konstant i low og har helt symmetrisk slitasje. Riktig nok var ca 1/6 av sommerdekkjøringen før SW 5.9 kom, men resten i low.

Selfølgelig har spissing mest å si, men det jeg prøver å si er at det er ikke rart at dekkene slites på innsiden med så høy negativ camber. Jeg vet ikke hvor mye 10-12mm utgjør, jeg har alltid brukt grader. Jeg tipper at MS ligger på ca 2 grader, og det er 3 ganger høyere enn vanlig. Det er akkurat passe til banekjøring faktisk ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

jazzwheel

Jeg sendte akkurat en mail til www.s-sentrum.no i Bærum som visstnok i følge VW-forum skal være veldig flinke. Jeg er spent på svar om de har hatt noe erfaring med Tesla. De mener også å ha utstyret i orden:

Med vår nyinnkjøpte løftebukk har vi en av Norges fremste maskiner innefor firehjulskontroll. Facom GTR.700 har justering for alle fire hjulene og apparatet er helt trådløst, med infrarødt signal imellom hodene og radiosignal til styreenheten. Systemene er utstyrt med database fra Autodata, som hjelper til å justere bilen riktig.

Ronny

Dessverre er ikke utstyret bedre enn svakeste ledd, og det er som regel han som spenner det opp og bruker det... I Bergen vet jeg at er-an Auto har et meget godt rykte, men jeg har ikke vert der selv.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

jazzwheel

Var det noe konkret negativt om s-sentrum du hadde på hjertet eller hva prøver du å formidle?

Ronny

Nei, beklager, men jeg har sett nok av verksteder som skryter av fantastisk utstyr, men mangler kompetansen til å bruke det..
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

jazzwheel

Ok! Skal melde tilbake om hva slags erfaring jeg får med de. Om noen har tips om andre bra steder i Oslo / Bærum så skrik ut :)

petersv

Har fått tilbid fra Cash and drive i Drammen.

Bjørnstjerne Bjørnsonsg 84
3044 Drammen

De sier de har tatt Teslaer før. 1875 skal de ha for jobben. Har ikke prøvd de selv enda.

Muffinman

Er det pris for kontroll eller kontroll+justering?

petersv

Sitat fra: Muffinman på mandag 09. juni 2014, klokken 23:17
Er det pris for kontroll eller kontroll+justering?

Begge deler. Ikke noe billigere uten justering.

erot

Sitat fra: Ronny på mandag 09. juni 2014, klokken 11:07
Sitat fra: erot på mandag 09. juni 2014, klokken 03:54
Sitat fra: Ronny på søndag 08. juni 2014, klokken 14:13
Jeg har lagt merke til at Model S har mye negativ camber bak, det ser ut som det blir verre etter lavere bilen er. Moralen er: hev bilen og dekkene slites mindre på på innsiden ;)

Tror dessverre ikke det hjelper. Spissing har mer å si, og forskjellen i cambervinkel på 10-12mm høydeforskjell er omtrent ingenting. Min kjøres konstant i low og har helt symmetrisk slitasje. Riktig nok var ca 1/6 av sommerdekkjøringen før SW 5.9 kom, men resten i low.

Selfølgelig har spissing mest å si, men det jeg prøver å si er at det er ikke rart at dekkene slites på innsiden med så høy negativ camber. Jeg vet ikke hvor mye 10-12mm utgjør, jeg har alltid brukt grader. Jeg tipper at MS ligger på ca 2 grader, og det er 3 ganger høyere enn vanlig. Det er akkurat passe til banekjøring faktisk ;)

Tror du misforsto det med 10-12mm. Det er høydeforskjellen på standard og low. Jeg vet ikke hvor mye camber endrer seg gjennom vandringen, men det skal ikke være mer enn at det blir en marginal forskjell på de to høydene og noe du sannsynligvis kan se bort fra.

Bilen har -1,75 grader +-0,35 som standardverdi bak. Dette er ikke spesielt mye for en slik type bil, men sikkert mer enn snittet for alle biler. Tror BMW har ca det samme om ikke mer. Min er justert ned så langt det gikk og endte opp på 1,25 og 1,33 (venstre/høyre).

Dessverre blir noen av bilene levert med godt over 2 grader, og det som er mye verre, negativ spissing som forsterker problemet. Positiv spissing vrir slitasje mot utsiden og motvirker derfor camberslitasjen. Det skal riktig nok være svært lite spissing, men med de cambervinklene jeg har nå slites det helt jevnt. Og viktigst av alt selvfølgelig, den kjører bra.

Tilbake til poenget mitt: Du trenger altså ikke være redd for å kjøre i low mtp dekkslitasje. Det betyr lite ift de andre faktorene.

timingbeltkiller

#130
Dersom du kjører en fossil familiebil i Golf eller Passat klassen som en familiemann uten å leke rally, vil et sett dekk vare 60-80 K km.
Kjører du som et ungdommmelig pizzabud, vil det vare 20-30K.

Samme ekstra slitasje med "sportlig" kjøring kontra "mann-med-hatt" kjøring får du med alle biler,
inklusive elbiler. Og jo mer rakett innebygget i en bil jo mindre bruk av raketteffekten må du gjøre.

Men nå kan det synes lite meningsfullt å kjøpe en rakett for å bruke den som en snegle.
Altså er dekkslitasjen uønsket bivirkning vi må leve med.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Muffinman

Det var et av de merkeligste resonnementene jeg har lest i år. Kan nesten se ut som du mener at fordi det går an å kjøre gris med bilen skal man akseptere at dårlig optimalisert hjulstilling forårsaker økt dekkslitasje?

Mine 21" Conti er nå historie etter 7000km, ihvertfall de bak. Og framdekkene er langt mer enn halvslitte, og jeg har nesten bare fin lankjøring. Det anser jeg som særdeles unormalt, selv om bakdekkene riktignok har vært utsatt for en og annen aksen.

tstens

Hei
har nå kjørt ca 8000km m Conti 21" byttet bak m foran etter 4000km
Begynner og bli godt slitte nå, 3mm bak og 1 mm foran(gamle bak) til slite indikatorer . Hører at jeg har fått en synge/ule lyd som er ganske markant under 60-70 km/t.
Noen som erfarer det samme ? Nå har jeg noe trapping og det på innsiden både foran og bak . Dette er småiritabelt for å si det mildt . Tenkte jeg skulle hive på vinter for å utelukke andre ting som hjullager evt noe annet i drivverket .
Terje
P85,White

Muffinman

#133
Det blir sikkert en ferietur i sommer. Kanskje det er å vurdere å stikke innom og få gjort en hjulinnstilling et anbefalt sted når jeg er på farten. Erot, hvor fikk du gjort jobben?

EDIT: Har som nevnt tidligere montert Michelin PS2 bak, og det er betydelig mindre støy enn med Conti-dekkene. Bakenden føles roligere også. Fikk testet hardt i sving i moderat fart i dag, og nå sitter bakenden mye bedre enn den gjorde tidligere. Dessuten legger ikke de nye dekkene striper på asfalten heller. Så langt kan jeg si at dekkene som fulgte med bilen er søppel i forhold til PS2, og jeg ser fram til å bytte ut de to siste. Det tar nok ikke lang tid, så forskjell på mønsterdybden med det blotte øye etter samboerens tur på 65 mil i helga... Skal være svært oppmerksom på hvorden PS2 slites, blir det antydning til feil slitasje på disse blir det full hjulinnstilling.

jazzwheel

Kjøreegenskaper, støy og levetid er typiske kompromisser for dekk. Det kan virke som man glemmer at dette er en _dyr_ bil på over 2 tonn og som har masse, masse moment. Det går ikke å sammenligne dekkslitasjen med en Passat. Vis en S63, M5 eller S8 som har kjørt 50k+ på samme dekksett. Det er heller ikke slik at det er umulig for føreren av en bil å merke om camber og spissing er helt på jordet uten å være innom et verksted...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA