Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bakdekk slitt ut etter 50 dager, 4000 km.

Startet av Torpedo Ted, fredag 09. mai 2014, klokken 21:05

« forrige - neste »

Gressvikingen

#90
Jeg har en mistanke om at det er flere enn meg som kjører med feil hjulstilling. Hvis ikke spec har endret seg mye i den siste tiden, tror jeg Tesla sliter med + og - på spissing. Det virker også som de ikke helt har forstått forskjellen på minutter og desimalgrader.
Bil justert i Stavanger => Kontrollert i Oslo med resultat at alt var fullstendig feil. Jeg sjekket sluttresultat fra Oslo etter justering og fant at pluss og minus er komplisert. Det kan være at definisjonene på dette kan variere, men i forhold til Hunter (som de bruker) ser dette ut til å være litt kaos. Pluss spissing foran og minus bak er det jeg har fått servert. Skulle vel vært omvendt?
Dessuten stemmer ikke toleransene med det jeg finner av spec. Det ser ut til at desimalgrader og minutter går omhverandre uten konvertering...
Er det noen som har den gjeldende spec (P+) og hvordan Hunter Hawkeye definerer spissingsvinkel?
P85D"+"

Muffinman

#91
Hva gjør du når du koster en hjulinnstilling selv, og dokumenterer at den var helt ute av spec selv om justering har vært foretatt av Tesla? Sender dem regningen for justering og eventuelle utslitte dekk?

Hva koster det å få utført en slik jobb btw?

Muffinman

Sitat fra: Gressvikingen på lørdag 31. mai 2014, klokken 22:40
Pluss spissing foran og minus bak er det jeg har fått servert. Skulle vel vært omvendt??
Har litt trapping i mønsteret på utsiden bak og innsiden foran. Sier det noe?

Gressvikingen

Høres ut som fortegnet er riktig, men at verdiene kanskje er litt store?
Kan fort bli litt store relative feil hvis minutter leses som desimaler på de små spissingsvinklene.
P85D"+"

Gressvikingen

Trapping kommer vel helst av ensidig moment/bremsing. Skarp kant på aktersiden av knastene sett på oversiden av dekkene tilsier akselerasjon. Det omvendte tilsier bremsing. Dog skal det ikke bare være på yttersiden eller innersiden med mindre du bare bremser eller gir på i krappe svinger.
P85D"+"

ewilmann

Interessant tråd. Da jeg leverte Pirellidekkene mine til dekkhotell her forleden, oppdaget jeg at alle fire dekken har et mildt sagt merkelig spor i seg. Sporet er helt ulikt fra hjul til hjul og går hele veien rundt dekket. Han som tok imot dekkene på dekkhotellet sa: "aldri sett på maken, ser ut som de er skåret i". Er det noen andre her som har lagt merke til dette? Noen gode forslag til hva det kan være? Verdt å nevne er at jeg over natta gikk fra snittforbruk på 260 og ned til 190 (mye tur/retur Moss/Oslo, altså motorvei..)

Har lagt ved bilder av to av dekkene. Kanskje litt vanskelig å se, men sporet er ca. midt på dekket.




Model S 2013
Model 3 2019

Gressvikingen

Pussig. Og du har skivebremser? Ikke sånne som toget har?
P85D"+"

erot

Sitat fra: Gressvikingen på lørdag 31. mai 2014, klokken 22:40
Jeg har en mistanke om at det er flere enn meg som kjører med feil hjulstilling. Hvis ikke spec har endret seg mye i den siste tiden, tror jeg Tesla sliter med + og - på spissing. Det virker også som de ikke helt har forstått forskjellen på minutter og desimalgrader.
Bil justert i Stavanger => Kontrollert i Oslo med resultat at alt var fullstendig feil. Jeg sjekket sluttresultat fra Oslo etter justering og fant at pluss og minus er komplisert. Det kan være at definisjonene på dette kan variere, men i forhold til Hunter (som de bruker) ser dette ut til å være litt kaos. Pluss spissing foran og minus bak er det jeg har fått servert. Skulle vel vært omvendt?
Dessuten stemmer ikke toleransene med det jeg finner av spec. Det ser ut til at desimalgrader og minutter går omhverandre uten konvertering...
Er det noen som har den gjeldende spec (P+) og hvordan Hunter Hawkeye definerer spissingsvinkel?

Det som skulle passe de fleste sitt behov er ørliten positiv (nesten null) både f og b.

Gressvikingen

Enig i det, men det får du ikke uten videre.. Da tror jeg ikke Tesla er rette stedet. Der vet du ikke hva du får - og det var det som var poenget.
P85D"+"

RaBalder

Sitat fra: Muffinman på lørdag 31. mai 2014, klokken 22:52
Hva gjør du når du koster en hjulinnstilling selv, og dokumenterer at den var helt ute av spec selv om justering har vært foretatt av Tesla? Sender dem regningen for justering og eventuelle utslitte dekk?

Hva koster det å få utført en slik jobb btw?

Det som er rimelig er vel å få dokumentert hvordan hjul-vinklene er på et uavhengig verksted (dvs. bare måle og dokumentere, ingen justering her). Dette må man nok bekoste selv, men bare målingen kan da umulig koste "skjorta".

Da har man dokumentasjon som kan brukes mot Tesla slik at dem bør få justert fort, forutsatt at ting er utenfor spesifikasjonene.
Og har dem ikke tid før om 2-3 måneder, ja så synes jeg det er rimelig at dem påtar seg ansvar for feilslitasje på dekk i dette tidsrommet (fra man dokumenterer feil til dem utbedrer).


Å be et tredjepartsverksted å utføre en jobb for så å sende regningen til Tesla synes i alle fall jeg er urimelig.

RaBalder

Roterte hjulene/dekkene mine idag. Standard 19" og goodyear-dekkene.

Jeg synes jeg har hatt det veldig gøy i 5500km på sommerdekk. Men skjønner jo nå at potensialet er mye større  ;D

Var nesten ikke noen forskjell på bakdekk og fremdekk.

  • Bakdekkene var littegranne mer slitt. Kunne nok kjørt hele sommeren uten å rotere.
  • Ikke antydning til stor slitasje på innsiden på bakdekkene.
  • Alle dekk hadde nok litt mer slitasje på kantene enn på midten.

Så jeg justerer følgende:

  • Øker dekktrykket fra 45 til 46. På langkjøring skal jeg øke ytterligere til 47.
  • Også fjerner jeg "egget" på gasspedalen. Må nok jobbe litt med aggresiviteten  ;)

Johnny

Sitat fra: ewilmann på lørdag 31. mai 2014, klokken 23:54
Interessant tråd. Da jeg leverte Pirellidekkene mine til dekkhotell her forleden, oppdaget jeg at alle fire dekken har et mildt sagt merkelig spor i seg. Sporet er helt ulikt fra hjul til hjul og går hele veien rundt dekket. Han som tok imot dekkene på dekkhotellet sa: "aldri sett på maken, ser ut som de er skåret i". Er det noen andre her som har lagt merke til dette? Noen gode forslag til hva det kan være? Verdt å nevne er at jeg over natta gikk fra snittforbruk på 260 og ned til 190 (mye tur/retur Moss/Oslo, altså motorvei..)

Har lagt ved bilder av to av dekkene. Kanskje litt vanskelig å se, men sporet er ca. midt på dekket.


Jeg har akkurat den samme stripen på mine dekk, og har sett andre bilder her med det samme "fenomenet".

Selv har jeg bare tatt det som en bekreftelse på at dette ikke er et kvalitetsdekk. Noe jeg viste i utgangspunktet.
TMS og eGolf.

pberg

SitatPluss spissing foran og minus bak er det jeg har fått servert. Skulle vel vært omvendt?

Sånn generelt sett har du ikke lyst til å ha positiv spissing bak -> altså at bakdekkene peker utover... Det gir på de aller fleste biler en del potensiell ustabilitet. De aller fleste biler har også litt negativ spissing foran, også for stabilisering.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Jejl

Målte mine dekk i dag.
7 mm bak og 7,5 mm fremme.
Orginaldekk kjørt 10600km, stort sett med 48-50 psi.

erot

Sitat fra: pberg på mandag 02. juni 2014, klokken 08:49
SitatPluss spissing foran og minus bak er det jeg har fått servert. Skulle vel vært omvendt?

Sånn generelt sett har du ikke lyst til å ha positiv spissing bak -> altså at bakdekkene peker utover... Det gir på de aller fleste biler en del potensiell ustabilitet. De aller fleste biler har også litt negativ spissing foran, også for stabilisering.

Tror du snur begrepene på hodet. Det er vel toe-in som er positiv og toe-out som er negativ? Siden spissing pr def. er toe-in.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA