Bakdekk slitt ut etter 50 dager, 4000 km.

Startet av Torpedo Ted, fredag 09. mai 2014, klokken 21:05

« forrige - neste »

Jan-Børre Olsen

Går det ikke an å bytte ut sykkeldekken bak med noe som er laget for biler med litt gamp og veier over middels? Se på dimmensjonene på feks en AMG55 eller andre biler i den effektklassen og hva de har. For meg virker det åpenbart at dekkene som er valgt på bilen er for smale, sikkert pga rullemotstand og rekkevidde men det går jo ikke an å gummiere veiene rundt omkring heller?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

petersv

Sitat fra: bb på mandag 16. juni 2014, klokken 12:52
Sitat fra: petersv på mandag 16. juni 2014, klokken 11:50
Høres ut som om det er noe galt med hjulstillingen din bak bb... Spissingen tipper jeg er feil.
På min forrige service klaget jeg på det, og de hadde gjort noe justeringer. Men det er åpenbart ikke bra nok bak. Jeg skal inn igjen 16. juli og be om bakhjulskontroll.

Jeg ville gått til noen andre...

bb

Sitat fra: petersv på mandag 16. juni 2014, klokken 23:47
Høres ut som om det er noe galt med hjulstillingen din bak bb... Spissingen tipper jeg er feil.
På min forrige service klaget jeg på det, og de hadde gjort noe justeringer. Men det er åpenbart ikke bra nok bak. Jeg skal inn igjen 16. juli og be om bakhjulskontroll.

Er det noen i Oslo som tilbyr drop-in hjulkontroll/justering til en billig penge? Det hadde vært fint å få dette ordnet i løpet av uka før vi drar på 7000 km roadtrip nedover Europa.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

petersv

Sitat fra: bb på mandag 16. juni 2014, klokken 23:57
Sitat fra: petersv på mandag 16. juni 2014, klokken 23:47

Er det noen i Oslo som tilbyr drop-in hjulkontroll/justering til en billig penge? Det hadde vært fint å få dette ordnet i løpet av uka før vi drar på 7000 km roadtrip nedover Europa.

Sjekk historikken i mine siste poster her inne ;)

Havebigfun

Sitat fra: petersv på mandag 09. juni 2014, klokken 22:44
Har fått tilbid fra Cash and drive i Drammen.

Bjørnstjerne Bjørnsonsg 84
3044 Drammen

De sier de har tatt Teslaer før. 1875 skal de ha for jobben. Har ikke prøvd de selv enda.
Da var´n

Muffinman

Jo mer jeg kjører på PS2 (foreløpig kun bak) jo mer blir det klart at enten er Continental-dekkene som stod på feilvare eller søppel, hvis ikke er PS2 vanvittig bra dekk. Forskjellen er enorm- pådrag som fikk Conti-dekkene til å slippe brått og uten forvarsel for så å la ESP ta over resulterer i...vel, ingenting med PS2. Ingen slipp, ingen antydninger til svarte striper, mindre støy. Og hvor de gamle dekkene slapp er det bare å trykke pedalen i bunn med de nye dekkene og de beholder grepet. De har også påfallende bedre grep på halvvått og vått underlag.

Gjett hvilke dekk som havner foran om kort tid :)

EDIT: Kommer nok til å få tatt en hjulstillingskontroll jeg også. Har mye trapping på innsiden av forhjulene, en litt "hakkete" styrefølelse og bilen sporer ganske mye på dårlig vei. Det siste må man vel kanskje forvente på så lav profil, men ingen av de andre TMS jeg har kjørt har hatt dette. Merket spesielt godt på den siste, en S85 som jeg kjørte ca. 20 mil. Her var styringen veldig mye jevnere.

Charlie

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 17. juni 2014, klokken 20:09
Jo mer jeg kjører på PS2 (foreløpig kun bak) jo mer blir det klart at enten er Continental-dekkene som stod på feilvare eller søppel, hvis ikke er PS2 vanvittig bra dekk. Forskjellen er enorm- pådrag som fikk Conti-dekkene til å slippe brått og uten forvarsel for så å la ESP ta over resulterer i...vel, ingenting med PS2. Ingen slipp, ingen antydninger til svarte striper, mindre støy. Og hvor de gamle dekkene slapp er det bare å trykke pedalen i bunn med de nye dekkene og de beholder grepet. De har også påfallende bedre grep på halvvått og vått underlag.

EDIT: Kommer nok til å få tatt en hjulstillingskontroll jeg også. Har mye trapping på innsiden av forhjulene, en litt "hakkete" styrefølelse og bilen sporer ganske mye på dårlig vei. Det siste må man vel kanskje forvente på så lav profil, men ingen av de andre TMS jeg har kjørt har hatt dette. Merket spesielt godt på den siste, en S85 som jeg kjørte ca. 20 mil. Her var styringen veldig mye jevnere.

Og da snakker du fortsatt om 21" (på den bilen du kjørte 20 mil med)? Jeg har som deg 21" PS2 dekk bak, og de gamle Continental fram. Vel er E6 i Trøndelag dårlig, men jeg blir sliten av den sporinga som bilen utsettes for. Noen ganger oppleves det som å kjøre på vinterføre. Husker en gang jeg skulle kjøre forbi en annen bil, la meg ut i venstrefeltet og dro på litt ekstra. Au, jeg slapp gassen ganske så raskt, for det føltes som jeg kjørte i sikksakk i venstrefeltet. Har derfor alvorlig tenkt på at jeg skal legge ut mine turbinfelger til salgs, med 4 nye PS2 (2 står umontert i garasjen). Støyen gjør meg ikke så mye, men sporinga er ille - ialle fall i Trøndelag >:(

Muffinman

Sitat fra: Charlie på tirsdag 17. juni 2014, klokken 21:30
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 17. juni 2014, klokken 20:09

Og da snakker du fortsatt om 21" (på den bilen du kjørte 20 mil med)?
Jepp. Continental der også.
SitatVel er E6 i Trøndelag dårlig, men jeg blir sliten av den sporinga som bilen utsettes for. Noen ganger oppleves det som å kjøre på vinterføre. Husker en gang jeg skulle kjøre forbi en annen bil, la meg ut i venstrefeltet og dro på litt ekstra. Au, jeg slapp gassen ganske så raskt, for det føltes som jeg kjørte i sikksakk i venstrefeltet.
Jeg har også hatt noen skikkelig skumle opplevelser hvor veien har blitt dårligere etter påbegynt forbikjøring. Ved en anledning var det for sent å avbryte, og jeg var et øyeblikk redd for å kjøre i grøfta eller treffe traileren jeg var på vei forbi. Begge hender på rattet og prøvde å holde kursen så godt som mulig, men det så sikkert ikke særlig smart ut. Vingler godt på sporete asfalt på veien til kontoret også, selv om jeg er forberedt og kjører veldig rolig.

Jeg ble svært skuffet over hvor dårlig bilen takler sporete vei med 21" i vår etter å ha byttet til sommerhjulene, men jeg kan ikke skjønne at det skal være slik. Hvis man ikke kjenner bilen og er forberedt kan det jo faktisk være farlig, så jeg heller mot at det kan forbedres kraftig.

Men det fungerer svært bra på fin vei. Mistenker at hjulstillingsfeil kan medvirke til å forverre dette, har jo en mistenkelig trapping på innsiden av begge forhjulene. Tar du en titt på dine? Vi får se hva som kommer først av nye dekk og hjulstillingskontroll, men ser ikke bort fra at begge kan være faktorer som kan bedre livet med 21".

Havebigfun

Når jeg leser dette tenker jeg at 19", evt 20" er løsningen for mange av problemene forutsatt at hjulstillingen stemmer- billigere er de også.
Hvor mye gidder man å utsette seg for "bare" fordi 21 tar seg bedre ut...?

Muffinman

Tja, damene har jo skjønt at man må lide for skjønnheten. Det handler om prioriteringer :)

Havebigfun

Bjørn

jeg kjører 20" i trøndelag, og sliter også m sporing..! særlig som nevnt v forbikjøringer m flat pedal..
Har 255/45-20 Goodyear eagle.
4 hjulskontrol er bestilt! får prøve hos Tesla først.. med org. hjulvinkler, blir det ikke bedre prøver jeg hos andre m velprøvde inst. fra andre bakhjulsdrevne biler jeg har eid. :)

Muffinman

Det er jo helt sikkert justeringsmonn innenfor toleransene, men jeg tror nok at det kan være noe å hente på å la en tredjepart som har høy kompetanse på området få sjansen. Hjulinnstilling er så utrolig mye mer enn å bare justere til spec, spesielt med så store felger. Da vil selv små avvik, selv innenfor toleransene, få store utslag.

Charlie

Jeg regner med at det er noen med 21" PS2 på framdekk som kan bekrefte at det er sporingsproblemer der også. Jeg synes det er litt rart at de med 19" ikke har så stor sporingseffekt, det er samme bredden på dekkene, men altså høyere dekkskulder. Lavere profil gir nok klart mer sporing, men det er vel litt dekkavhengig også, eller...?

Zanka

Jeg har 21" PS2, har ikke merket noe spesielt til sporing.
Hadde tidligere BMW 525 med 17" og litt billige dekk, hadde da veldig problemer med sporing, byttet til bedre dekk og problemet forsvant.
Dekktype har kanskje større betydning enn antall tommer.
Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA