Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bakdekk slitt ut etter 50 dager, 4000 km.

Startet av Torpedo Ted, fredag 09. mai 2014, klokken 21:05

« forrige - neste »

Torpedo Ted

Er dette normalt?  :o

21" Continental. Jeg har selvfølgelig kjørt litt "aktivt" av og til, men ikke mer enn hva jeg vil tro er normalt når en faktisk har kjøpt performance utgaven. Har aldri tatt av traction control, eller drevet og sladdet eller noe slikt - kun hjulspinn som oppstår under forholdsvis "vanlig" aksellerasjon. Snittforbruk siden jeg fikk den er 260 Wh/km.


Edit: HER ER FOTO AV DEKKENE ETTER 7000 KM!


petersv

Er det mest slitt på midten? Isåfall kan for høyt luftrykk være en medvirkende årsak.

Muffinman

Har også kjørt 4000 på samme dekkene, og de slites latterlig fort bak. Merker meg at de legger igjen gummi selv langt unna maks akselerasjon - selv en forbikjøring fra 60-70 med litt pedal gjør at det skimtes svartstriper i bakspeilet.

Det minker foran også, men på langt nær så mye som bak. Mine er ikke så slitt som dine, men det går fort selv om jeg har overvekt av langkjøring. Kanskje like greit, dekkstøyen er så ille at det bare _må_ finnes noe mer stillegående.

RaBalder

260Wh/km var noe høyt i snitt på 4000km.

Bruker å ha deromkring når jeg har det gøy. Men ikke konstant i 4000km  ::)

Hvis dekkene er jevnt slitt (kanter og midten), så er det vel bare akselerasjoner og kjørelengde som kan slite dem.

  • Tung bil (maks last)
  • Høy fart gjennom svinger (sideveis akselerasjon)
  • Fartsøkning og brems (akselerasjoner i fartsretningen)

bb

260 Wh/km var veldig høyt. Så høyt forbruk får du blant annet ved å:
- Ligge i 130-140 km/t på motorveien på tørr asfalt
- Ha mye småkjøring der du starter med helt kald bil
- Kjøre mye i regn i 20+ km/t over fartsgrensen
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

hoffa

Ved et snitt på 260 wh/km og tilsynelatende jevnt slitte dekk og ikke overdreven spinnig, er min teori at du kanskje har for mye toe inn eller toe ut. Kanskje en hjulstillings sjekk er på sin plass?
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

Muffinman

Tja, mine er jo også veldig slitte etter 4000km selv med langkjøring. Bilen gikk gode 19000km på Hakka R2 først. Hakka-dekkene viste en tendens til å være mer slitt på innsiden, men neppe så mye at det fikk innvirkning på levetiden.

Min konklusjon er at det skal ikke mye leking til før Conti-dekkene er borte. Kunne tenkt meg å prøve et billigdekk på drivhjulene kun for sammenligningens skyld. Interdekk hadde Toyo Proxes i riktig dim tidligere til 13-1400 pr stk, men de er nå borte. De hadde Conti en periode og nå er det kun Michelin på lista. Noen som har tips om el cheapo dekk i 245/35-21 til "eksperimentet" mitt?

Torpedo Ted

#7
Det ser faktisk ut som den er mindre slitt innerst. Skal jekke opp bilen i morgen og se litt nøyere.

Men det er altså ikke bare jeg som har slitt ut dekk så fort altså? Jeg mener jo selv at jeg ikke har kjørt noe mer lekent enn hva en må forvente av en "performance" bil. Er i alle fall ingen poeng med Performance-utgaven om en ikke kjører slik jeg har gjort.

Sitat fra: bb på fredag 09. mai 2014, klokken 21:24
260 Wh/km var veldig høyt. Så høyt forbruk får du blant annet ved å:
- Ligge i 130-140 km/t på motorveien på tørr asfalt
- Ha mye småkjøring der du starter med helt kald bil
- Kjøre mye i regn i 20+ km/t over fartsgrensen
Jeg har nesten ikke hatt noe langkjøring, kun kortere turer (30km) på strekninger med mange 60 soner, så det forklarer jo at totalforbruket ikke er så imponerende, siden det selvfølgelig har vært ganske mange "pedalen i bånn", spesielt med en gang jeg fikk bilen.

Men jeg har jo naturligvis også forsøkt flere ganger å kjøre "pent" (type "egg på pedalen") frem og tilbake til jobb (ca 50km, 50 og 60 soner), og har nesten aldri klart å komme under 220. Kjørte også Bergen-Stavanger pent og rolig (noen få aksellerasjoner), og også her var snittet etter 300 KM ca 230.


Skal på service om 3 uker. Kan jeg be de ta en hjulstillingskontroll? Og kan jeg i så fall forvente å få noen form for kompensasjon om det viser seg at den ikke var skikkelig? (jeg burde vel strengt tatt sjekket dette før de ble så slitt...)

Muffinman

Forbruket er høyt med disse dekkene når det er kaldt. +5 og +15 kan utgjøre forskjell på sammenlignbar lankjøring over 20%. Har vært nede under 180 ved 16-17 grader, klarer neppe 200 på 8-10 grader og havner fort på omkring 250 når tempen faller ned mot null.

bb

#9
Sitat fra: Torpedo Ted på fredag 09. mai 2014, klokken 22:04
Jeg har nesten ikke hatt noe langkjøring, kun kortere turer (30km) på strekninger med mange 60 soner, så det forklarer jo at totalforbruket ikke er så imponerende, siden det selvfølgelig har vært ganske mange "pedalen i bånn", spesielt med en gang jeg fikk bilen.
Forvarmer du bilen? Starter du med kald bil kan det forklare det høye forbruket. Med varm bil burde korte turer i de hastighetene gi rundt 200 Wh/km.

Sitat fra: Torpedo Ted på fredag 09. mai 2014, klokken 22:04
Skal på service om 3 uker. Kan jeg be de ta en hjulstillingskontroll? Og kan jeg i så fall forvente å få noen form for kompensasjon om det viser seg at den ikke var skikkelig? (jeg burde vel strengt tatt sjekket dette før de ble så slitt...)
Et av mine vinterdekk ble også helt skjevt slitt. Det andre bakdekket var vanlig slitt. Mens de to fordekkene var nesten ikke slitt i det hele tatt. Jeg har bedt om å ta hjulstillingskontroll når den skal inn om en uke. Kompensasjon tviler jeg sterkt på at du får. Det er nok lettere å be om rabatt hvis du kjøper noe, for eksempel gummimatter.

Edit:
Jeg hadde en dialog med Tesla angående aero vs standardfelger. Min påstand var at jeg bestilte standard 5-eiker og fikk aero. På egen hånd fant jeg en som ville bytte felger. Mitt krav til Tesla var at de i det minste kunne dekke de 4-500 kr i bytte/balansering. Men den saken ble bare lagt død. Kanskje jeg får grine meg til elektriske speil :P
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Sense

Kan noe av grunnen til høy dekkslitasje være at bilen er tung?
Og at regenerering spiser mer dekk enn bremsing, som ville ha fordelt friksjonen litt mer på 4 hjul?

Car-El

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

TeslaK

Sitat fra: Muffinman på fredag 09. mai 2014, klokken 22:10
Forbruket er høyt med disse dekkene når det er kaldt. +5 og +15 kan utgjøre forskjell på sammenlignbar lankjøring over 20%. Har vært nede under 180 ved 16-17 grader, klarer neppe 200 på 8-10 grader og havner fort på omkring 250 når tempen faller ned mot null.

Har samme erfaring..
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

turfsurf

Sitat fra: Muffinman på fredag 09. mai 2014, klokken 21:48
Min konklusjon er at det skal ikke mye leking til før Conti-dekkene er borte.
Har hatt Conti lavprofil (relativt) dekk på flere biler, og alle har blitt slitt fort. Med litt hjulspinn, tung bil, mye regen og 21" er ikke dette usannsynlig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tstens

Hei har samme erfaring som dere andre m Conti dekkene .
Pendler 100km hver vei og under "varme" perioden for ca 14 dager 3 uker siden så hadde jeg på morran (3-6 grader) ca 220 wh/km. Hjemturen under 190w/km dette er E6 m varierende fart fra 50-120 km/t . Riktignok er det + 200 m til jobb men på sjekker ofte underveis og temp har myye å si .
Har forøvrig bare 2 mm igjen bak så det blir å bytte foran m bak . Kjørt 5000 m dekkene . Kansje jeg klarer 5000 til med noe mere forsiktig gasspådrag etter bytte
P85,White

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA