Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Model S Firmware ønskeliste SAMLET

Startet av omart, tirsdag 22. april 2014, klokken 21:14

« forrige - neste »

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Kvark

Det forumet her altså... Ganske så ubrukelig til tider.
S85D

Kvark

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 22. mars 2016, klokken 12:55
Kan enkelt løses med en "knappenål"-funksjon e.l. i controls-skjermen! Eventuelt kombinert med en nedteller som kan låses med et tastetrykk.

Problemet er at det er unødvendig å måtte ta øynene av veiene for å sikte fingrene inn på "lukk" under kjøring. Og rett og slett for dårlig at controls/klima ligger oppe og blokkerer kamera ved rygging, dersom man har hatt kameraet på i D først. Or am I missing something?

+1
S85D

jbrattis

Sitat fra: Kvark på torsdag 17. mars 2016, klokken 13:47
Skjermdimmingen fungerer ikke godt nok. Den bør gå over i nattmodus umiddelbart.

Hentet min bil for et par uker siden. Under utlevering satte utleveringsspesialisten skjermen i mørk modus med auto dimming. Fungerer utmerket. Ikke noe problem i mørket eller tunnel, har ikke hatt behov for "hvit" skjerm i det hele tatt.  Og ser mye kulere ut..:)

lunitiks

Har heller ingen problem med dimmingen/autolysstyrken. Men så kjører jeg svært sjelden i tunnell så jeg regner med andre har bedre erfaringsgrunnlag på tunnellkjøring
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

erot

Sitat fra: jbrattis på onsdag 23. mars 2016, klokken 18:33
Sitat fra: Kvark på torsdag 17. mars 2016, klokken 13:47
Skjermdimmingen fungerer ikke godt nok. Den bør gå over i nattmodus umiddelbart.

Hentet min bil for et par uker siden. Under utlevering satte utleveringsspesialisten skjermen i mørk modus med auto dimming. Fungerer utmerket. Ikke noe problem i mørket eller tunnel, har ikke hatt behov for "hvit" skjerm i det hele tatt.  Og ser mye kulere ut..:)

Enig i det, kjører alltid i nattmodus utenom direkte sollys, men det er ikke skifte dag-/nattmodus det er snakk om. Det er lysstyrken i prosent som burde justere seg umiddelbart. Dette ER et problem selv om noen ikke opplever det slik. 100% lysstyrke inn i en mørk tunnel blender og er trafikkfarlig, også i nattmodus. Det er bare i tunneler det er problematisk siden det krever umiddelbar dimming. BMW og andre biler jeg har hatt klarte dette fint for 20 år siden. Slik det er nå begynner bilen å vurdere å dimme ned noen få % etter at du er ute av tunnelen igjen. Når den endelig har skjønt det og begynner å dimme opp igjen er du inne i en ny tunnel. Det er så lite funksjonelt at det nesten er morsomt. Minner om regnsensor i gamle Volvoer.

Øyvind.h

De har jo en sensor som funker, ettersom nærlys og baklys skrur seg på når de skal. Kanskje den sensoren ikke snakker så godt med systemet som skjermene bruker?

Eller kanskje utviklerne har humor og liker å lage systemene slik at man blir ekstatisk for fix av helt banale ting.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

erot

Hardwaren er definitivt på plass ja, bilen har alle mulige systemer å støtte seg til, GPS, kamera, lyssensorer osv. De tenkte nok mest estetisk, at dimmingen skal være så myk at du ikke legger merke til det. Det som kreves er å formidle det sterkt nok til Tesla og at de er enige, slik at det implementeres. Jeg har sendt noen mailer i ny og ne som de lovet gikk videre til de som tar avgjørelser på kodingen.

lunitiks

#263
Kjedelig at bilen har slike elementære mangler som tilsynelatende skyldes DÅRSKAP på datageek-avdelingen og at Tesla ikke vil prioritere det. Er ikke Norge et viktig marked for dette selskapet? Vi har vinter og vi har fjell > oppvarmingsbehov og tunneller. Gi meg koden så skal jeg sette bort alt annet og LÆRE meg hvordan jeg fikser dette ila en måneds tid. (Samtidig som jeg lager flere klimastyringsfunksjoner via app.)

Forresten veldig bra initiativ med e-postene @erot.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 23. mars 2016, klokken 20:24
ekstatisk for fix av helt banale ting.
Har tenkt tanken. Man kjøper en bil med halvferdige funksjoner og ting som ikke fungerer i det hele tatt, og når man gjør en liten forbedring er hallelujastemningen hos enkelte et faktum. "Denne bilen blir jo bare bedre og bedre!!!"

Fix the basics.

Spinner

Sitat fra: erot på onsdag 23. mars 2016, klokken 21:36De tenkte nok mest estetisk, at dimmingen skal være så myk at du ikke legger merke til det.
Denne autodimmingen er nok kun ment for å kompensere for varierende dagslys/skumring/natt, og ikke mørke tunneler :(

erot

#266
Sitat fra: lunitiks på torsdag 24. mars 2016, klokken 03:41
Kjedelig at bilen har slike elementære mangler som tilsynelatende skyldes DÅRSKAP på datageek-avdelingen og at Tesla ikke vil prioritere det. Er ikke Norge et viktig marked for dette selskapet? Vi har vinter og vi har fjell > oppvarmingsbehov og tunneller. Gi meg koden så skal jeg sette bort alt annet og LÆRE meg hvordan jeg fikser dette ila en måneds tid. (Samtidig som jeg lager flere klimastyringsfunksjoner via app.)

Forresten veldig bra initiativ med e-postene @erot.

???

Beklager hvis du ble støtt av posten min. Tesla ber ofte om tilbakemeldinger fra brukerne. Ved noen tilfeller har de bedt meg om en utdyping som de vil videresende til utviklerne. Det er slik de blir bedre.

Du kan lett latterliggjøre de fleste bekvemmelighetsfunksjonene en moderne bil har. Mange av de handler om å automatisere små distraksjoner og fikling med knapper som f.eks auto nedblending av langlys. Dette handler om akkurat det samme.

lunitiks

Jeg mente det ikke ironisk. Fint at noen sender epost med forbedringsforslag som blir tatt videre
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Kvark

Jeg skjønner ikke helt poenget med å diskutere andres ønsker i denne tråden.

Jeg var kanskje uklar da jeg skrev skjermdimming. Jeg mener byttet mellom dag- og nattmodus.

Supert at noen av dere slår dere til ro med å kjøre rundt med nattmodus på hele tiden. Det var neppe intensjonen til utviklerne da de lagde både en dag- og en nattmodus. Whatever floats your boat. Jeg er ikke fornøyd med det.

Jeg ønsker å ha dagmodus på skjermen på dagtid. Når jeg kjører inn i en tunnel bør den switche om til nattmodus umiddelbart, slik GPSer fra Garmin og TomTom har gjort i over 15 år. Den trege lysstyrkedimmingen på skjermen er et helt annet kapitel, men den plager meg ikke. Skjermen går jo over i nattmodus etter en god stund inne i en tunnel, så det er noe som ikke er helt som det skal i softwaren.
S85D

erot

Sitat fra: lunitiks på fredag 25. mars 2016, klokken 04:01
Jeg mente det ikke ironisk. Fint at noen sender epost med forbedringsforslag som blir tatt videre

Ok, beklager misforståelsen. Ikke alltid like lett å tolke  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA