Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterivisning i prosent

Startet av Kleaf, mandag 31. mars 2014, klokken 21:05

« forrige - neste »

Kleaf

Har konkludert med at gjenværende antall kilometer egentlig gir meg veldig lite. Gjenværende batteriprosent hadde vært mer hensiktsmessig. Man ser jo batteriprosent når man logger seg på Carwings på PC, men på app'en og i selve bilen er det bare antatt kjørelengde som vises. Er det noen enkel måte å finne batteriprosent på tlf eller i bilen?

Er Leaf Spy med tilhørende bluetooth adapter og android telefon eneste løsning? Noen som har erfaring med Leaf Spy? Risikerer man å tulle til software i bilen med denne pluggen?
Nissan Leaf, sept 2012
Norsk
Kjøpt brukt i mars 2014

offpist

Synd man ikke kan justere GOM så den ikke er så optimistisk.
Da kunne man justert den ned i posent sånn at den stemmer mer med eget bruk.

Blir for dumt når man har dobbel kjørelengde HELE turen.
Dvs.. starter på 170 km GOM når man starter turen og har 100 km igjen å kjøre.
Når man har kommet halvveis har man 90 km på GOM og 50 km igjen å kjøre.
Når man har 10 km igjen har man 20 KM på GOM.
Fremme med very low bat warning.

Ikke veldig mye å lite på nei.

Leaf spy kan være et godt hjelpemiddel, men har ikke brukt den så mye til akkurat det du beskriver der. Skal godt gjøres å tulle til så mye med softwaren, så du må gjerne prøve.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

emil

#2
Leafspy er en fantastisk og billig løsning.

50kr for blåtann adapter og gratis utgaven av leafspy holder i massevis.

Ingen fare for å surre til noe med bilen, men i den dyreste betalutgaven kan du gjøre litt instillinger i forhold til sentrallås og lesing/sletting av feilkoder

Jeg kjøpte en egen android telefon til 300kr, og så brukte jeg noen $ på ebay på et hardplastdeksel og bakstykke til Garmin gps så jeg kunne bruke samme festet i vinduet. Ikke verdens peneste løsning, men det fungerer veldig bra.

Oddvar

Hva heter den adapteren ( type) . Kan den kjøpes på butikk i Norge .
Er det samme hvilken Tlf msn kjøper , må den ha sim kort ?
Mange spørsmål ,men kunne godt brukt noen kroner for å se batteri i prosent :-)
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

fws

Sitat fra: Kleaf på mandag 31. mars 2014, klokken 21:05
Har konkludert med at gjenværende antall kilometer egentlig gir meg veldig lite. Gjenværende batteriprosent hadde vært mer hensiktsmessig. Man ser jo batteriprosent når man logger seg på Carwings på PC, men på app'en og i selve bilen er det bare antatt kjørelengde som vises. Er det noen enkel måte å finne batteriprosent på tlf eller i bilen?

Er Leaf Spy med tilhørende bluetooth adapter og android telefon eneste løsning? Noen som har erfaring med Leaf Spy? Risikerer man å tulle til software i bilen med denne pluggen?

Hei Kleaf
Og velkommen til forumet.
Hvilken modell (år og type) har du?
Nissan Leaf 2018

emil

Sitat fra: Oddvar på tirsdag 01. april 2014, klokken 00:19
Hva heter den adapteren ( type) . Kan den kjøpes på butikk i Norge .
Er det samme hvilken Tlf msn kjøper , må den ha sim kort ?
Mange spørsmål ,men kunne godt brukt noen kroner for å se batteri i prosent :-)

Adapteren kan sikkert kjøpes i butikk i Norge, men ser for meg at det vil koste noen 100-lapper mer enn eBay. Telefonen trenger ikke simkort (min var operatørlåst) da kommunikasjonen foregår over blåtann. Men man må ha tilgang på en trådløsnettverk hjemme for å få lastet ned og installert leafspy.

Dette er adapteret jeg bruker: http://www.ebay.com/itm/200973689192
Kjøpte nok mitt av en annen selger, men det skal ikke være noen forskjell. "ELM327" (i tillegg til OBDII og blåtann) er det du skal se etter. Noen av de er mye større og da kan den være litt i veien for beina litt avhengig av hvilken årgang bilen er.

Sverre_E

Noen som har sammenliknet %-visningen i EuroLeaf og SOC med LeafSpy?
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

Kvikken

Er det ikke noen som har opplevd at dette tapper 12v batteriet tomt?

emil

Sitat fra: glennha på onsdag 02. april 2014, klokken 05:04
Er det ikke noen som har opplevd at dette tapper 12v batteriet tomt?

Tar ut mitt adapter når jeg ikke bruker det. Men har kommet så langt at jeg har funnet 12V lederen i skjøtekabelen min så nå må jeg bare finne en passende bryter jeg kan montere sammen med de andre på venstresiden og så kan jeg skru adapteret av/på der.

MindViruz


Sitat fra: Sverre_E på tirsdag 01. april 2014, klokken 10:35
Noen som har sammenliknet %-visningen i EuroLeaf og SOC med LeafSpy?

Det lurer jeg også på.

Jeg synes prosentvisningen på nye leaf er bra. Jeg bruker den alltid, og nulstiller alltid tripteller for hver lading. Så da får jeg en feeling med hvor mange prosent jeg trenger fra A til B utifra værforhold.

Knotten

Jeg har hatt min kjære Leaf i ca 9 mnd nå og kjørt snart 21000 km.
Gjettometeret har jeg for leeeeeenge siden kuttet ut som hjelp til gjenværende kjørelengde - men det er ok som underholdning underveis, sjekke om jeg kan holde det over en viss verdi osv, ok..
Rekkeviddeangst er en forlengst tilbakelagt tilstand, jeg kjører, holder litt øye med ´tankmåleren´og det går så bra... :D
Vet etterhvert veldig godt ´hvor jeg står´ og tenker at Norge er fullt av stikkontakter.
% ditt og % datt, nei det gidder jeg ikke, jeg bare kjører.  :P ::)
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Kleaf

Takk for svar folkens.
Følger rådet til emil. Har kjøpt billigste Samsung på expert, og bestilt blåtann adapter på ebay. Så da er det bare å vente på posten fra Kina.
Nissan Leaf, sept 2012
Norsk
Kjøpt brukt i mars 2014

jagarock

#12
Lurer på hva som er mest nøyaktig egentlig.
Jeg kjørte akkurat bilen ned til 6km gom 0 streker, stopper og starter bilen.
Da får jeg bare tre streker ---.
Kjører 7km, kobler på hurtiglader, og på hurtigladeren står det faanmeg 8%.

Er det hurtiglader eller bil som viser sykt feil?

Nå kjørte jeg også akkurat en tur, to streker igjen, putter i hurtiglader, den sier 39%. Bil eller lader som viser feil?
Information Research & Analytics @ Smashup Media

emil

Strekene kommer ved rundt 10-12% hvis jeg ikke husker helt feil. Har selv kjørt ganske mange km på strekene før jeg har kommet meg til ladeplass uten at skilpadden har kommet opp.

Når det gjelder prosentvisning har jeg ikke det i bilen, kun på LeafSpy så jeg får ikke tatt noen sammenligning der. Men i forhold til hurtigladere er min erfaring med de 4 jeg har prøvd at de viser ca 10% mer enn LeafSpy. Batteriet i bilen min har fått et tap på i underkant av 10%, så hvis hurtiglader viser % av tilgjengelig kapasitet mens LeafSpy viser % av total kapasitet ved ny så er de nok egentlig ganske like.

Fint om andre kan sammenligne visningene i LeafSpy vs Bil vs Hurtiglader.

MindViruz

#14
Vi bruker noen peugeot el. varebiler på jobben. GOM der er svært nøyaktig og jevn hele veien, og viser heller litt for lite enn for mye. Hopper heller ikke opp og ned...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA