Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterivisning i prosent

Startet av Kleaf, mandag 31. mars 2014, klokken 21:05

« forrige - neste »

MindViruz


Sitat fra: Oddvar på mandag 21. april 2014, klokken 15:33
Har kjøpt meg Leaf spy og det virker utmerket .
Når alle streker var brukt opp hadde jeg enda 30 % SOC igjen .
Så kjørte jeg batteriet ned til 10% ,men bilen viste  --- i igjen i kjøre og maste om lading hele tiden .
Viker som programvaren i bilen justerte seg ved at jeg kjørte bilens batteri så langt ned for første gang . For nå viser den 3 streker ved 30% og jeg har ikke hatt behov for å teste hvor langt ned eg kan kjøre batteriet før skilpadden kommer . Skal vist være på 4 % følge dette forumet .
Kjørte 11 mil med 18 grader, varmeanlegg på ,ute temp ca 3 / 4 pluss
Da hadde jeg rest på 10 % :-)

Hvilken modell er leafen din?

Dette fenomenet hørtes rart ut. Jeg har 2014 acenta, og blir egentlig ganske skuffet om jeg ikke kan stole på soc visningen i prosent som jeg får på displayet. Da blir egentlig hele bilen litt redusert om jeg ikke vet hvor langt jeg kan kjøre engang...

Oddvar

#31
Min er en japansk versjon 2013 mod .
Tror ikke du kan stole helit på den ,men veit ikke .
Når mitt batteri er Max ladet viser den SOC fra 92,5 til 95,5 % . Og bilen viser at den 100 ladet og har 12 streker i begge tilfeller :-( hmm .
Derimot 80 prosent er ca 80 % . 79,8 følge leaf spy .
Den henter de virkelige tall direkte fra hjernen i bilen . Så den kan en følge programutvikler stole på ..
Jeg har 12 streker helt ned til ca 89 % .
Men kan bare snakke ut fra japansk versjon som er uten SOC i % måler . Den du har er et produkt fra England ..som viser SOC i % . Har en kompis som har den ,men har ikke målt virkelig SOC % med spy app ved 100% lading ,men det finnes mye info her inne om nettopp dette .
Det er flere som ikke kan lade til mer en 92 % SOC ,men bilen viser fult batteri ..
Sikker mange her inne som kan mye mer om dette en meg . Men funker mye bedre å se SOC i % . . Føler jeg har kontroll og tør kjøre lenger uten å frykte noe stopp ..
I dag viste den 95,5 SOC ved 100% lading og GOM 17.5 ,etter jeg hadde kjørt ca 2 km uten varme på .. Virke som den liker sommer :-)
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

emil

Sitat fra: emil på mandag 21. april 2014, klokken 15:39
Sitat fra: Rio på mandag 21. april 2014, klokken 12:24
En annen mulighet, siden det er null autentisering, er at noen andre kobler seg opp på Bluetooth (det er mye software som detekterer Bluetooth-utstyr), og kobler seg opp. Da er de tilkoblet CAN-bussen i bilen din!

Jepp, skulle ønske man kunne endre koden for tilkobling eller låse så kun en mobil får lov til å være tilkoblet. I tillegg tror jeg de fleste (billig)adapterene er satt opp med samme mac-adresse så du kan risikere at du kobler deg opp mot noen andres bil hvis det er flere på samme sted. LeafSpy og mobilen hadde ingen problemer med å fortsette som vanlig da jeg testet et annet adapter.

Men man kan ikke forvente for mye av et adapter til en 50-lapp.

Kan jo legge til at selv om en mobil prøver å koble seg til adapteret så det går amokk med reléet, får den ikke til noen oppkobling når bilen er avskrudd og ikke tilkoblet lader. Så selv om autentisering mellom adapter/mobil er ganske så usikker får man i utangspunktet ikke gjort noe hverken den ene eller den andre veien når bilen er avskrudd.

Kleaf

Jeg får leve med å ta den inn og ut da.
Men er det noen som påtar seg å gi en kort innføring i hva alle dataene betyr og hvordan de skal tolkes. GID og Ahr osv osv.

Og i følge bildene i Google play så skal man kunne bytte fra imperial til metrisk måleenhet, men det funker ikke hos meg (midterste versjon av app'en). Noen som vet?
Nissan Leaf, sept 2012
Norsk
Kjøpt brukt i mars 2014

Bobbulf

Sitat fra: Kleaf på mandag 28. april 2014, klokken 22:36
Jeg får leve med å ta den inn og ut da.
Men er det noen som påtar seg å gi en kort innføring i hva alle dataene betyr og hvordan de skal tolkes. GID og Ahr osv osv.

Og i følge bildene i Google play så skal man kunne bytte fra imperial til metrisk måleenhet, men det funker ikke hos meg (midterste versjon av app'en). Noen som vet?
Her er en innføring, men den er nok ikke særlig kort  ;D
http://www.electricvehiclewiki.com/?title=Leaf_Battery_Application
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Kleaf

Blir jo bare stresset av denne Leaf spy. Bilen er kjøpt brukt og var gått 10000. Nå har den gått ca 12500. Første gang jeg prøvde Leaf spy viste SOH 97%. Dagen etter viste den 96%. I dag, en uke senere, står SOH på 94%. Jeg nekter å tro at SOH har falt med 3% på en uke!

Kan man stole på disse tallene?

Bilen er bare ladet 340 ganger og 4 ganger på hurtiglading. Har prøvd å bare lade til 80% siden jeg fikk den, men nå er jeg jammen ikke så sikker på om det er det beste likevel. Blir ikke klok på dette.
Nissan Leaf, sept 2012
Norsk
Kjøpt brukt i mars 2014

emil

Sitat fra: Kleaf på tirsdag 29. april 2014, klokken 21:52
Blir jo bare stresset av denne Leaf spy. Bilen er kjøpt brukt og var gått 10000. Nå har den gått ca 12500. Første gang jeg prøvde Leaf spy viste SOH 97%. Dagen etter viste den 96%. I dag, en uke senere, står SOH på 94%. Jeg nekter å tro at SOH har falt med 3% på en uke!

Kan man stole på disse tallene?

Bilen er bare ladet 340 ganger og 4 ganger på hurtiglading. Har prøvd å bare lade til 80% siden jeg fikk den, men nå er jeg jammen ikke så sikker på om det er det beste likevel. Blir ikke klok på dette.

Har du ladet til 80% eller 100% når SOH har gått nedover?

Hvis du kun har ladet til 80% er det mulig den trenger seg en tur eller tre opp til 100% for å se hvor mye den kan dytte inn i batteriet og få justert SOH deretter.

Kleaf

Sitat fra: emil på tirsdag 29. april 2014, klokken 22:37
Sitat fra: Kleaf på tirsdag 29. april 2014, klokken 21:52
Blir jo bare stresset av denne Leaf spy. Bilen er kjøpt brukt og var gått 10000. Nå har den gått ca 12500. Første gang jeg prøvde Leaf spy viste SOH 97%. Dagen etter viste den 96%. I dag, en uke senere, står SOH på 94%. Jeg nekter å tro at SOH har falt med 3% på en uke!

Kan man stole på disse tallene?

Bilen er bare ladet 340 ganger og 4 ganger på hurtiglading. Har prøvd å bare lade til 80% siden jeg fikk den, men nå er jeg jammen ikke så sikker på om det er det beste likevel. Blir ikke klok på dette.

Har du ladet til 80% eller 100% når SOH har gått nedover?

Hvis du kun har ladet til 80% er det mulig den trenger seg en tur eller tre opp til 100% for å se hvor mye den kan dytte inn i batteriet og få justert SOH deretter.

Kun 80%. Kjører den til 100% neste gang.
Nissan Leaf, sept 2012
Norsk
Kjøpt brukt i mars 2014

Oddvar

Sitat fra: Kleaf på tirsdag 29. april 2014, klokken 22:47
Sitat fra: emil på tirsdag 29. april 2014, klokken 22:37
Sitat fra: Kleaf på tirsdag 29. april 2014, klokken 21:52
Blir jo bare stresset av denne Leaf spy. Bilen er kjøpt brukt og var gått 10000. Nå har den gått ca 12500. Første gang jeg prøvde Leaf spy viste SOH 97%. Dagen etter viste den 96%. I dag, en uke senere, står SOH på 94%. Jeg nekter å tro at SOH har falt med 3% på en uke!

Kan man stole på disse tallene?

Bilen er bare ladet 340 ganger og 4 ganger på hurtiglading. Har prøvd å bare lade til 80% siden jeg fikk den, men nå er jeg jammen ikke så sikker på om det er det beste likevel. Blir ikke klok på dette.

Har du ladet til 80% eller 100% når SOH har gått nedover?

Hvis du kun har ladet til 80% er det mulig den trenger seg en tur eller tre opp til 100% for å se hvor mye den kan dytte inn i batteriet og få justert SOH deretter.

Kun 80%. Kjører den til 100% neste gang.

Det kan jo være en mening med det , så lader en aldrig til samme nivå for det er sikkert best for batteriet .:-)
Har aldrig de samme målingene uansett når jeg lader til 100% , men lader en  80% da viser den 79,9 SOC .
Min teori er at 100% SOC er egenlig mellom 90 til 97 %SOC  i leaf spy app'en .
Tallene hentes jo fra hjernen til Leaf'en . . ?
Bedre med prosent visning for min del . Den viser jo Kwt også :-)
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

Kleaf

Da er bilen fulladet. Fremdeles SOH på 94%. GID = 266.
Nissan Leaf, sept 2012
Norsk
Kjøpt brukt i mars 2014

Oddvar

Sitat fra: Kleaf på onsdag 30. april 2014, klokken 18:24
Da er bilen fulladet. Fremdeles SOH på 94%. GID = 266.

Det er jo bra det .. Du havner mellom 92 og 97 . Første prosentene forsvinner fort ,så kan en kjøre lengre mellom SOC 89 og SOC 17 før den maser om LBW
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

eivisa

Du kan krysse av i settings på leaf spy under DTE om den skal ta hensyn til batteritemperatur og luft temp.
Hvis den er krysset av vil kjørelengden til tomt batteri variere i henhold til temperatur på batteri og luft. ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 236000km 11.02.2021
Hundai Kona 2020mod. Levert 19.10 20  9000km 11.02.2021
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Kleaf

Sitat fra: eivisa på onsdag 30. april 2014, klokken 19:31
Du kan krysse av i settings på leaf spy under DTE om den skal ta hensyn til batteritemperatur og luft temp.
Hvis den er krysset av vil kjørelengden til tomt batteri variere i henhold til temperatur på batteri og luft. ;)

Og hvordan finner man settings? Ikke intuitivt på min Leaf spy ihvertfall.
Nissan Leaf, sept 2012
Norsk
Kjøpt brukt i mars 2014

BE

---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

MindViruz


Sitat fra: eivisa på onsdag 30. april 2014, klokken 19:31
Du kan krysse av i settings på leaf spy under DTE om den skal ta hensyn til batteritemperatur og luft temp.
Hvis den er krysset av vil kjørelengden til tomt batteri variere i henhold til temperatur på batteri og luft. ;)

Hva er standard på 2014 leaf. Tar GOM hensyn til temperatur ute og på batteri?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA