Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterivisning i prosent

Startet av Kleaf, mandag 31. mars 2014, klokken 21:05

« forrige - neste »

Bekkenes


Sitat fra: Kleaf på mandag 31. mars 2014, klokken 21:05
Har konkludert med at gjenværende antall kilometer egentlig gir meg veldig lite. Gjenværende batteriprosent hadde vært mer hensiktsmessig. Man ser jo batteriprosent når man logger seg på Carwings på PC, men på app'en og i selve bilen er det bare antatt kjørelengde som vises. Er det noen enkel måte å finne batteriprosent på tlf eller i bilen?

Er Leaf Spy med tilhørende bluetooth adapter og android telefon eneste løsning? Noen som har erfaring med Leaf Spy? Risikerer man å tulle til software i bilen med denne pluggen?

Man ser jo den i displayet hvis man vil?

Er bare å bla igjennom alternativene , jeg har den stående fast i displayet.

Tesla Model Y LR FSD - venter mottak
BMW i3 94ah FC 11.03.2019 > 14.01.2022 (60500 km)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017 > 23.01.2019 (35,000 km)
BMW i3 94Ah FC 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000 km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016 (58535 km) 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

BE

Sitat fra: Bekkenes på lørdag 05. april 2014, klokken 09:52


Man ser jo den i displayet hvis man vil?

Er bare å bla igjennom alternativene , jeg har den stående fast i displayet.
Det kom med de nye modellene sommeren -13, før dette var det ikke mulig med prosentvisning.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Kleaf

Sitat fra: BE på lørdag 05. april 2014, klokken 10:23
Sitat fra: Bekkenes på lørdag 05. april 2014, klokken 09:52


Man ser jo den i displayet hvis man vil?

Er bare å bla igjennom alternativene , jeg har den stående fast i displayet.
Det kom med de nye modellene sommeren -13, før dette var det ikke mulig med prosentvisning.

Nettopp. Altså ikke på 2012-modell som jeg har. I går var jeg på tur, og da jeg hadde én strek igjen begynte det å blinke i dash'en med klar beskjed om at det var på tide å lade. GOM viste 15 km, og raste ned til 10 km i løpet av kort tid. Hadde 15 km igjen til målet. Mulig at jeg er litt urutinert og ikke har nok nerver, men man har liksom ikke lyst til å stå fast i bånn av festningstunnellen heller. Svingte derfor innom hurtiglader, og den viste 19 (!!!!) prosent. Hadde jeg visst at det var 19% igjen på batteriet hadde jeg selvsagt ikke tatt meg tid til et kvarter på hurtiglader.
Nissan Leaf, sept 2012
Norsk
Kjøpt brukt i mars 2014

Powerflux

Sitat fra: Kleaf på lørdag 05. april 2014, klokken 21:33Hadde jeg visst at det var 19% igjen på batteriet hadde jeg selvsagt ikke tatt meg tid til et kvarter på hurtiglader.
LeafSpy FTW!!
Rekkeviddangst er sjelden et tema etter at den ble anskaffet ;D
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

jkirkebo

Sitat fra: Kleaf på lørdag 05. april 2014, klokken 21:33
Nettopp. Altså ikke på 2012-modell som jeg har. I går var jeg på tur, og da jeg hadde én strek igjen begynte det å blinke i dash'en med klar beskjed om at det var på tide å lade. GOM viste 15 km, og raste ned til 10 km i løpet av kort tid. Hadde 15 km igjen til målet. Mulig at jeg er litt urutinert og ikke har nok nerver, men man har liksom ikke lyst til å stå fast i bånn av festningstunnellen heller. Svingte derfor innom hurtiglader, og den viste 19 (!!!!) prosent. Hadde jeg visst at det var 19% igjen på batteriet hadde jeg selvsagt ikke tatt meg tid til et kvarter på hurtiglader.

SOC-meter var det første jeg anskaffet meg når jeg fikk min 2012 modell i okt. 2011. Det var helt uvurdelig de to årene vi brukte Leafen mye til langkjøring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

offpist

Men, hva er SOC i Leafspy når bilen ikke vil mer og stopper?

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

jkirkebo

Sitat fra: offpist på søndag 06. april 2014, klokken 08:07
Men, hva er SOC i Leafspy når bilen ikke vil mer og stopper?

Med SOC-meteret mitt mener jeg det er 1.4%. Antar det er det samme i LeafSpy.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MindViruz

Hurtiglader og displayet i min 2014 acenta viser nøyaktig lik prosent.

Kleaf

Da er OBD2 Bluetooth mottatt og installert. Må bare si at Leaf Spy funker som forventet.
Men... Kan Bluetoothenheten stå i hele tiden, eller vil det tappe batteriet?
Nissan Leaf, sept 2012
Norsk
Kjøpt brukt i mars 2014

emil

Sitat fra: Kleaf på søndag 20. april 2014, klokken 23:12
Da er OBD2 Bluetooth mottatt og installert. Må bare si at Leaf Spy funker som forventet.
Men... Kan Bluetoothenheten stå i hele tiden, eller vil det tappe batteriet?

I seg selv bruker den ikke mye strøm. Det du kan risikere er at hvis den får blåtannkontakt med telefonen din når bilen står parkert uten lader, så prøver den å starte opp noe i bilen som gjør at et relé går amokk. Så jeg anbefaler å ta den ut når bilen ikke er i bruk (parkert i mer enn 15min uten lader tilkoblet). Min første "prototype" for skjøtekabel med bryter er klar og fungerer greit så jeg slipper å ta ut adapteret nå.

LeafSwe

Sitat fra: emil på mandag 21. april 2014, klokken 00:18
Sitat fra: Kleaf på søndag 20. april 2014, klokken 23:12
Da er OBD2 Bluetooth mottatt og installert. Må bare si at Leaf Spy funker som forventet.
Men... Kan Bluetoothenheten stå i hele tiden, eller vil det tappe batteriet?

I seg selv bruker den ikke mye strøm. Det du kan risikere er at hvis den får blåtannkontakt med telefonen din når bilen står parkert uten lader, så prøver den å starte opp noe i bilen som gjør at et relé går amokk. Så jeg anbefaler å ta den ut når bilen ikke er i bruk (parkert i mer enn 15min uten lader tilkoblet). Min første "prototype" for skjøtekabel med bryter er klar og fungerer greit så jeg slipper å ta ut adapteret nå.

Or buy this with on off switch, i use it on my leaf

http://www.ebay.co.uk/itm/Mini-ELM327-Bluetooth-OBD2-Auto-Diagnostics-Scanner-Power-Switch-for-Android-/161026483994

3P+
3SR+

Rio

En annen mulighet, siden det er null autentisering, er at noen andre kobler seg opp på Bluetooth (det er mye software som detekterer Bluetooth-utstyr), og kobler seg opp. Da er de tilkoblet CAN-bussen i bilen din!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Oddvar

#27
Har kjøpt meg Leaf spy og det virker utmerket .
Når alle streker var brukt opp hadde jeg enda 30 % SOC igjen .
Så kjørte jeg batteriet ned til 10% ,men bilen viste  --- i igjen og kjøre,og maste om lading hele tiden .
Viker som programvaren i bilen justerte seg ved at jeg kjørte bilens batteri så langt ned for første gang . For nå viser den 3 streker ved 30% og jeg har ikke hatt behov for å teste hvor langt ned eg kan kjøre batteriet før skilpadden kommer . Skal vist være på 4 % følge dette forumet .
Kjørte 11 mil med 18 grader, varmeanlegg på ,ute temp ca 3 / 4 pluss
Da hadde jeg rest på 10 % :-)
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

emil

Sitat fra: Rio på mandag 21. april 2014, klokken 12:24
En annen mulighet, siden det er null autentisering, er at noen andre kobler seg opp på Bluetooth (det er mye software som detekterer Bluetooth-utstyr), og kobler seg opp. Da er de tilkoblet CAN-bussen i bilen din!

Jepp, skulle ønske man kunne endre koden for tilkobling eller låse så kun en mobil får lov til å være tilkoblet. I tillegg tror jeg de fleste (billig)adapterene er satt opp med samme mac-adresse så du kan risikere at du kobler deg opp mot noen andres bil hvis det er flere på samme sted. LeafSpy og mobilen hadde ingen problemer med å fortsette som vanlig da jeg testet et annet adapter.

Men man kan ikke forvente for mye av et adapter til en 50-lapp.

artemiss

Det er kanskje for enkelt svar men alle strekene er vel 100% batteri. Jeg pleier å lade til 80% og da mangler det 2 streker. Når det ser ut som halv parten av strekene er borte er du ned til 50% osv, samme som med bensin.
Cirka 10% batteri per strekk, og cirka 12km per strekk med min kjørestil. Det er best å alltid holde batteri mellom 20% og 80% ladet ifølge bruksanvisning, dvs ikke kjøre den helt tom og ikke ladet den fult opp. Hvis du trenger allikevel å lade den til full, bruk timeren slik at bilen er fulladet rett før du skal kjøre. Da blir bilen ikke stående med fulladet batteri som er ikke bra. Lykke til  :)
Bor i Åros i Røyken kommune, pendler til Drammen med en svart Nissan Leaf 2012/13. Har kjørt cirka 12800km med bilen så lenge. Engelsk som morsmål, fra New York City.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA