Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Intense vs instyle+

Startet av tomrh, lørdag 29. mars 2014, klokken 09:41

« forrige - neste »

tomrh

Selgerne pusher instyle+ og sier at det omtrent ikke selges noe annet. Og at man får dårligere annenhåndsverdi ved å velge intense. Nå har vi aldri vært noen utstyrsfreaker og vil klare oss godt med intense. Er det andre som har valgt intense og kan si noe om begrunnelsen for valget? Mhp lavere annenhåndsverdi så tenker jeg at selvfølgelig blir bruktprisen billigere når nyprisen også er det?  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på lørdag 29. mars 2014, klokken 09:41
Selgerne pusher instyle+ og sier at det omtrent ikke selges noe annet. Og at man får dårligere annenhåndsverdi ved å velge intense. Nå har vi aldri vært noen utstyrsfreaker og vil klare oss godt med intense. Er det andre som har valgt intense og kan si noe om begrunnelsen for valget? Mhp lavere annenhåndsverdi så tenker jeg at selvfølgelig blir bruktprisen billigere når nyprisen også er det?  ::)

Det lønner seg aldri å laste på med ekstrautstyr mhp. bruktverdien. Bilen blir mer lettsolgt med mye utstyr, men du får ikke så mye ekstra for den. Jeg tipper Mitsubishi har satt prisen på selve bilen lavt og tjener lite på grunnmodellen, mens de har flesket på mhp. ekstrautstyret. Da vil de selvsagt helst selge modeller med mye utstyr.

Hyundai gjorde mye av det samme med Atos. Grunnmodellen ble annonsert mye, med en pris satt svært lavt. GL kostet ca. 30% mer for bare litt utstyr (stort sett cruise control og AC). Mens kun prisen på grunnmodellen ble annonsert tok forhandlerne inn kun GL til lager. Skulle man ha grunnmodellen var det 4-6 måneders leveringstid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Og det er også et poeng her folk flest ikke tenker over: utstyrets verdi utgjør en større relativ prosentandel av bruktverdien etterhvert som tiden går.

Et eksempel her med Outlander:

Anta f.eks. instyle+ m.m. koster 490.000 og intense koster 450.000. Hvis vi regner 15% verditap pr. år for instyle+, vil den etter 5 år være verdt 0,85^5 * 490.000 = 217.400.

Anta at man får 40.000 mindre for intense etter 5 år, dvs. 177.400, det er helt greit - forskjellen tilsvarer bare utstyrets opprinnelige verdi.

Man kan da argumentere for at verditapet til intense vil da være 100 * (1 -(177.400 / 450.000)^(1/5)) = 17% årlig, et tilsynelatende høyere årlig verditap men tilsvarer bare verdien av det utstyret man aldri kjøpte.

Realiteten er vel at man nok får mer enn 177.400 for intense etter 5 år, altså tjener man egentlig her på å kjøpe innstegsmodellen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

ErikMe

Er vel mulig å prute på Instylen. Fikk storforbruker avtale og ytterlig litt avslag. Har du lyst på skinn og det store anlegget kjøp det. Liker du stoff seter kjøp intense. Utgjør 50 kr i måneden eller noe over 5 år :)

fstromsv

Hei.  Godt fornøyd med Intense.  Det var ikke utstyr i Instyle+ som trigget meg såpass at jeg var villig til å betale såpass mye ekstra.  Har jo GPS rund baut på telefoner og annen GPS.  Helskinn var ikke så aktuelt.  Det er ikke i bilen jeg er opptatt av lydkvalitet, så ekstra flott anlegg der var ikke viktig.  Elektrisk justerbart fører-sete kunne vært ok.  Så vidt jeg har skjønt får du også flere instillingmuligheter for føreren med det.  Tror ikke det er minne på instillingene, slik at du må justere om når man skifter sjåfør.  På bakgrunn av disse vurderingene var valget greit for oss.

Prismessig tenker jeg også slik at joda vi må nok ligge under Instyle+ i pris ved evt senere salg, men neppe den fulle verdien av det du får ekstra.  Nå er det jo slik at uansett hvilken bil man kjøper så blir normalt prisfallet i snitt større (i kroner) jo dyrere bil man kjøper ....

aaa3

Jeg har bestilt Intense. Vi skal ha bikkja bak, og da trenger vi ikke  en svær sub-woofer (snarere tvert imot). Stoff i seter er greit, og navigasjon har jeg på mobilen. Syns prisforskjellen er i største laget.
Men et spørsmål til deg fstromsv: Hvordan ser det ut i bagasjerommet der Instyle+ har sub-wooferen? Har vi "fått tilbake" denne plassen i Intense?

fstromsv

asbaas.  Jeg har lastet opp ett bilde jeg tok av rommet (uten sub-wooferen) til en annen tråd her i forumet.  Dette er linken til bildet: http://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=12657.0;attach=16090;image

Veldig greit synes jeg :)

aaa3


fstromsv

asbaas.  Matta som ligger der er ikke standard, men veldig fin å ha.  Relativt myk og tykk.  Hindrer deg ikke mye i å nå rommene under, men beskytter hele flaten velding fint.  Sikkert veldig greit som underlag for bikkja (kanskje med et teppe i tillegg?).

tomrh

Fikk et tilbud på intense til 430.000 eksl. vinterhjul (som jeg fikser sjøl mye bedre og billigere!), høres det greit ut eller er det mer prutningsmonn?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

aaa3

Ja, det er det samme som jeg skal betale for min Intense.
455.000 inkl. hengerfeste (9.000) og vinterhjul (16.500) blir netto 429.500.
Da fikk jeg 18.000 i rabatt i forhold til listepriser.

tomrh

Ekskl. hengerfeste her, som de skal ha 10.000 ekstra for. Men så bor vi i Trøndelag og straffes jo prismessig for det. Typisk koster bilene 10.000 mer levert Trondheim enn levert Drammen. Lurer litt på om man kanskje bare skal bestille bilen hos en forhandler i Oslo-området? Det er jo bare en kjapp flyreise + en drøy kjøretur hjem, og en ny bil er en ny bil.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Cowboystrekk

Hvorfor fikser dere ikke vinterhjul selv? :) Sparer jo flere tusen på det! F.eks får dere Nokian R2 SUV (R som er billigere og dårligere er vell standardvinterdekket?) og kurrante alufelger i 215\60-16 på www.byttdekk.com for under 10k inkl frakt :) Selv 18"-vinterhjul kan du få til priser rundt 16-17k selv om jeg ikke ville anbefalt det ift komfort etc.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

ErikMe

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 09. april 2014, klokken 09:20
Hvorfor fikser dere ikke vinterhjul selv? :) Sparer jo flere tusen på det! F.eks får dere Nokian R2 SUV (R som er billigere og dårligere er vell standardvinterdekket?) og kurrante alufelger i 215\60-16 på www.byttdekk.com for under 10k inkl frakt :) Selv 18"-vinterhjul kan du få til priser rundt 16-17k selv om jeg ikke ville anbefalt det ift komfort etc.

tenkte litt på det selv men synes biler er mest komplett med originale felger. Tror originale felger har ok kvalitet.

hvis man kan få ikke-originale 18 tommer til 16-17 tusen synes jeg ikke 16 tusen er så galt for originale 17 tommere.

En annen ting er selve dekket. Skulle gjerne hatt R2 hvis det er bedre en hva som leveres fra forhandler :)

Cowboystrekk

Tror nokian R er standard. R2 er nyere utgave som har lavere rullemotstand og 10% kortere bremselengde på is. Jeg ville ihvertfall krevd å få det for 16500 :) så en PHEV som en kompis prøvde og den hadde 16' med nokian R som standard vinterdekk.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA