Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan få bilen til å gå kun på strøm ved start vinterstid

Startet av Renegade, fredag 14. desember 2018, klokken 06:29

« forrige - neste »

Jørund

Husker ikke om det var -15 men deromkring. Du kan strekke strikken litt om den står til lading eller er i bruk siden batteriet da holder varmen. Jeg tipper du har "def" aktivert (def-symbol til venstre) på varmeapparatet. Da starter bensinmotoren. Dette er opplyst fra Mitsu.

Bensinmotoren lader ikke 12V batteriet. Det lades via en DC-DC-omformer fra fremdriftsbatteriet. Den setter igang når bilen er i "Ready" uavhengig om den er i EV-mode eller ikke. Dette har jeg sjekket og dokumentert tidligere.

Kunne vært interessant og måle strømmen fra batteriet med bilen avslått for å se hvor mye det tappes.



hELgenen

Jeg har varme aktivert ja. Hva def. Er for noe vet jeg ikke,men det en ruglete sirkel som må være aktivert for å få varme i bilen. Gjelder også forvarming av bil. Skrur jeg av denne "sirkelen" på varmeapparat så fungerer ikke forhånds programmert oppvarming... Om det er slik du sier så må en altså skru av varme i bilen før en starter...Så når jeg har kjørt bilen inn i garasjen og.før jeg skrur den av må jeg sette på varmen igjen for å sikre at forvarming virker..og når jeg setter det på så vil vel motoren starte... skikkelig catch 22 dette..

Jørund

Har 2017 og der er det ikke samme varmeapparat tydeligvis. Jeg må ikke slå av varme for å unngå at motoren starter. Hos meg kan det gå opptil en måned mellom at motoren er igang.


Sent from my iPhone using Tapatalk

hELgenen

Se vedlagte bilde.


Det er ikonet merket 2 som må være aktiv for at forvarming skal fungere...skrur jeg den av så får jeg ikke varme i bilen

Du kan ikke vise dette vedlegget.

leafnor

Ruglete er snøstjerne, og symboliserer AirCondition, altså kjøling. At den skal være aktiv for å få varme kan jeg ikke skjønne, er ikke nødvendig på min 2014 i alle fall.
Må spørre, i appen, du har valgt varme og ikke AC der?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

hELgenen

Sitat fra: leafnor på torsdag 24. januar 2019, klokken 16:44
Ruglete er snøstjerne, og symboliserer AirCondition, altså kjøling. At den skal være aktiv for å få varme kan jeg ikke skjønne, er ikke nødvendig på min 2014 i alle fall.
Må spørre, i appen, du har valgt varme og ikke AC der?

Bruker ikke app - sett forvarming i bilen - forvarming fungerer IKKE uten at aircon er satt på..spør meg ikke hvorfor - slik er det bare...

Forsøkte igjen i går og da skrudde jeg av air cond som en del av oppstartsekvensen :

1. 2xStart
2. Trykk EV
3. Skru av Aircon
4. Bremsepedal ned og hold den inne
5. Trykk start

Men bilen startet like forbannet med ICE selv om 70% strøm OG kun -3 ute

La merke til at varme mot frontrute var aktivert - lampe merket 7 på bildet sendt tidligere var aktivt...
Skrudde av den og forsøkte igjen samme sekvens..(1-5 over)
Da startet IKKE ICE

Heller derfor mot at bilen, i alle fall 2019 modellen - selv vurderer om den kan starte i EV modus basert
på last på 12V batteriet....Finner ingen annen fornuftig forklaring.
Det vil i praksis si at bilen på vinteren - når mye 12V står på - ofte vil starte i ICE modus uansett.

Det er også min erfaring så langt...

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

hELgenen

Godt jeg har elbil også..der er det ikke slikt rot. Det er egentlig litt snodig at det er klin umulig å få avklart
hva som skal til for å få kjørt i ren EV mode på vinteren. Klart det er visse parametere som styrer dette - og
jeg vil nesten tro at alle som eier denne kjøpte den fordi de har et kjøremønster som tilsier at de burde, og trolig ønsket, kjøre
mye i ren EV mode. Når så bilen ikke lystrer og en opplever at minst 50% av batteriet aldri blir brukt og forbruket ligger på 8.6/100 km på all småkjøring i vinter - mot 0.0 på høsten - så blir en jo ikke bare oppgitt, men irritert. Og sender en mail til forhandler og spør - så får en ikke et eneste svar..Det eneste som fungerer ok er faktisk langkjøring - her ligger forbruket ned mot, og ofte under, 5.0/100 km - med langkjøring mener jeg kjøring over ca 3 mil - under dette så bruker bilen mye bensin nå på vinteren..
Eks 70 km klarer jeg 1.5/100 km - det er jo egentlig svært,svært bra. På 40 mil klarer jeg 5.3/100 km også svært bra,  men på 6 km blir det 8.6/100 km nå på vinteren.
Hører med andre som eier 2018 modell og de opplever ikke dette - her klarer en å kjøre i ren EV mode på korte turer, men opplever at forbruket er noe høyere enn vårt på  lengre turer...Dette "problemet" var ikke tilstede i høst og forsvinner så vidt jeg kan se så fort det blir litt mildere i været...Vil anta rundt 0 grader og varmere..null problem å kjøre i ren EV mode

Leaffer

Har nettopp gått til anskaffelse av 2019 modell PHEV. La merke til, som nevnt over, at om jeg setter på varme mot frontrute så slår ICE seg på. Samme skjer om jeg setter på cruisecontrol. Er dette "normalt"?
Om jeg unngår cruisecontrol og varme mot frontrute så slår ikke ICE seg på om jeg kjører i EV-modus.
La merke til i dag at om jeg kjører på "normal" og bilen selv kun bruker el-kraft så kan jeg bruke varme mot frontrute uten at ICE slår seg på. Prøvde å sette på begge setevarmerne, varme mot frontrute, varmetråder bak og rattvarme uten at ice slo seg på. Merkelige greier.
Sør-Trøndelag, Nissan Leaf 2015.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA