Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Liste over problemer du har hatt på din Leaf

Startet av jagarock, mandag 24. mars 2014, klokken 14:06

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: Matti på torsdag 03. april 2014, klokken 11:07
BNH anbefalte meg faktisk å ta en tur på Claes O og kjøpe 12v lader.. Åpenbart en underkommunisert problemstilling mange kommer opp i.
Hadde bilen hos BNH i går, de fant ingenting galt med den.

Samme butikk som anbefalte en annen Leaf-eier å ta en kjøretur på noen timer for å få ladet opp 12V batteriet?
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11589.msg164294.html#msg164294

Men ja, 12V lader har vært anbefalt for en del som har hatt problemer der.

hekri

Jeg har hatt bilen min i litt over 1 år nå og syns selv at jeg har vært uheldig, siden den har vært inne flere ganger for garanti rep.


- Dør på førerside har vært montert skjevt på fra produksjon. Dette merket jeg ikke før jeg hørte/så lakkavskraping nederst i hjørnet mot skjerm, hver gang åpnet og lukket døra. Dette brukte Gravdahl's Auto 6mnd på å forbedre!!! Veldig kritisk til dette.
- Klunkelyd fra høyre forstilling, som mange andre også har opplevd. Dette finner ikke forhandler ut av. Har gitt opp og akseptert at det ikke er noe galt.
- Varmeapparatet og lading sluttet og virket samtidig over natten..... Dette blei en garantirep. hos Solum Bil, som for øvrig har en mye bedre service enn Gravdahl's Auto. Her måtte jeg kjøre 1 mnd i januar/februar uten varmeapparat, da delen de måtte bytte måtte sendes helt fra Japan. Dette blei en kald mnd.

Jeg fikk vite at reparasjonen av varmeapparatet og ladingen kostet ca 60 000kr. Heldigvis for meg var jo dette en garantisak, men hva om dette skjer etter at garantien har gått ut. Håper ikke vi som el-bil eiere må belage oss på mye større kostnader på reparasjoner i framtida.....
Svart 2013 Japan Leaf rundet 30 000km på 1 år :)

DeadLock

Hei.

Hadde i dag morges en lei start på dagen.

Når jeg startet Leaf'en så lyste bil med utropstegn og skilpadden.

Bilen gikk bare 30km/t og det var veldig lite respons på akseleratorpedalen.
Ved kickdown pep bilen uten at den gikk raskere.

Nissan hjelpetelefonen ba meg reboote bilen, men det hjalp ikke.

Fjernet jordingskabel fra 12V-batteriet i 10 minutter og bilen fungerte noenlunde normalt etterpå.

Merket at den ikke hadde full effekt, men klarte å komme meg til Nissan-forhandleren som kjørte diagnose på bilen.

De hadde aldri sett en lignende feil, og ba meg ringe hvis det skjer igjen.

Blir spennende å se om dette bare var elektroner på av-veie, eller begynnelsen på noe dyrt.

Mvh,
Thomas
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke.
2019 Model 3 LR - Pearl White.
TOCN Signaturmedlem

RuneW

Sitat fra: DeadLock på onsdag 07. mai 2014, klokken 10:48
Merket at den ikke hadde full effekt, men klarte å komme meg til Nissan-forhandleren som kjørte diagnose på bilen.

De hadde aldri sett en lignende feil, og ba meg ringe hvis det skjer igjen.

Hva er dette for tull fra verkstedet sin side? Om du ikke hadde full effekt på vei dit, så var vel bilen fortsatt i en feiltilstand? Hvorfor skal du "ringe neste gang det skjer" da?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

DeadLock

Sitat fra: RuneW på onsdag 07. mai 2014, klokken 11:00
Sitat fra: DeadLock på onsdag 07. mai 2014, klokken 10:48
Merket at den ikke hadde full effekt, men klarte å komme meg til Nissan-forhandleren som kjørte diagnose på bilen.

De hadde aldri sett en lignende feil, og ba meg ringe hvis det skjer igjen.

Hva er dette for tull fra verkstedet sin side? Om du ikke hadde full effekt på vei dit, så var vel bilen fortsatt i en feiltilstand? Hvorfor skal du "ringe neste gang det skjer" da?

Heisann.

Tja, kan jo være at sjefsmekanikeren faktisk ikke har sett lignende feil.

Nissan hadde bilen i ca 30 minutter mens de gjorde diagnose med Consult-verktøyet + de slettet alle feilkodene.

Etter sletting fungerer bilen som før.

Får se når jeg kjører hjemover (94km) om det er noen endring.

Mvh,
Thomas
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke.
2019 Model 3 LR - Pearl White.
TOCN Signaturmedlem

Thomas Parsli

Så lenge verkstedene ikke har fått med seg de vanlige feilene på Leaf, skjønner jeg godt at de ikke har hørt om dette problemet. De leser åpenbart ikke service-bulletiner...

* Knirking fra støtdempere foran, dårlige foringer som må smøres (regelmessige) eller byttes.
* Klunking fra støtdempere foran (høres når man kjører over hull eller "vaskebrett")
* "Hyling" fra servostyring i minusgrader
* Vindusheiser som får sakte (må smøres, men fungerer alikevel dårlig i streng kulde)
* Elendig vindusspylere
* Varmekolbe som dør
* 12V batteri som dør
* Dårlig lakk, spesielt på svarte biler
* Flassing av klarlakk fra Nissan-emblemet foran

Og det var bare det jeg kom på i farten...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

knutgrr

Min bil har begynt å dra litt mot venstre når jeg bremser. Ikke i stor hastighet, men når jeg bremser i ca 20 km/t.
Den akselererer dog rett fram når, selv om jeg trykker hardt på gassen.
Kan dette skyldes at bremsene tar litt ulikt? Årsaker til dette?
Når jeg myser på bremseklossene ser de tilsynelatende "nye" ut. har kjørt 5000 km.
Generelt har det vært litt "klukking" i bremsene siden bilen var ny. "klikk" når jeg slipper bremsen og gasser, "klukk" når jeg bremser igjen ...osv.
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

RuneW

Sitat fra: DeadLock på onsdag 07. mai 2014, klokken 11:11
Etter sletting fungerer bilen som før.

Ok, jeg fikk ikke med meg akkurat denne informasjonen.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

MindViruz


cra

Sitat fra: Tom1977 på lørdag 29. mars 2014, klokken 08:49
Har hatt bilen nå i snart 2mnd og er kjempefornøyd. Alt fungerer utenom at vinduspylerne er svake. Dette skal jeg innom en tur til Nissan Ålesund å snakke med dem om til uken.

Vet ikke om du har fått fikset dette nå, men Vestlandske Auto (Nissan i Ålesund) vet hva som skal til for å bedre (men desverre ikke perfeksjonere) spylerdysene; monter dyser fra Juke. Etter en del press fra min side gjorde de dette på min bil, og nå får jeg spylervæske på ruta. Juke-dysene er også justerbare, slik at du kan endre på stråleretniga sjøl.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Sitat fra: MindViruz på torsdag 08. mai 2014, klokken 10:28

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 07. mai 2014, klokken 13:11
* Dårlig lakk, spesielt på svarte biler

Hvordan er denne dårlig? Gjelder det 2014 og?

På 2012 og 2013-modellene var det problemer med ujevn påføring og klarlakken var også dårligere (merkelig nok). Den så rett og slett ikke bra ut.
Hvis du ser på en nyvasket svart Leaf i godt lys ser du det nok selv.

De klagene jeg har sett på dårlig lakkeringsarbeid og flassing har bare vært på svarte biler.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

DeadLock

Heisann.

I morges hadde jeg feilmelding på bilen igjen.
Snakket med Nissan Veiservice, og de sa igjen "Ta vekk minuskabelen på 12V batteriet og vent".

Jeg gjorde så, og feilmeldingen forsvant.

Kjørte så videre til jobb mot E39 fra Egersund.

Plutselig sa bilen "pling" og ladelampene lyste og den satte seg i "N" mens jeg kjørte i 80km/t.

Da jeg trykket på bremsen for å senke farten hoppet den automatisk til "P"...

Det ble ett lurveleven og masse vibrasjon.
Fikk stoppet rask med høyre hjulpar utenfor asfalten midt i en sving, og jeg ringte Nissan Veghjelp igjen.

Etter mye venting og slikt fikk Viking slept bilen opp fra veikanten på stive framhjul og opp til Nissan på Vibemyr.

Nissan kunne ikke få bilen ut fra "lademodus", ei heller klarte de å sette den i "N" med Consult-verktøyet.

6 Mekanikere måtte til for å få bilen ned fra slepeplanet til Vikings redningsbil.

Får sannsynligvis høre hva det er i morgen.

Mvh,
Thomas
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke.
2019 Model 3 LR - Pearl White.
TOCN Signaturmedlem

Jan-Børre Olsen

2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Powerflux

Sitat fra: DeadLock på torsdag 08. mai 2014, klokken 16:04
Heisann.

I morges hadde jeg feilmelding på bilen igjen.
Snakket med Nissan Veiservice, og de sa igjen "Ta vekk minuskabelen på 12V batteriet og vent".

Jeg gjorde så, og feilmeldingen forsvant.

Kjørte så videre til jobb mot E39 fra Egersund.

Plutselig sa bilen "pling" og ladelampene lyste og den satte seg i "N" mens jeg kjørte i 80km/t.

Da jeg trykket på bremsen for å senke farten hoppet den automatisk til "P"...

Det ble ett lurveleven og masse vibrasjon.
Fikk stoppet rask med høyre hjulpar utenfor asfalten midt i en sving, og jeg ringte Nissan Veghjelp igjen.

Etter mye venting og slikt fikk Viking slept bilen opp fra veikanten på stive framhjul og opp til Nissan på Vibemyr.

Nissan kunne ikke få bilen ut fra "lademodus", ei heller klarte de å sette den i "N" med Consult-verktøyet.

6 Mekanikere måtte til for å få bilen ned fra slepeplanet til Vikings redningsbil.

Får sannsynligvis høre hva det er i morgen.

Mvh,
Thomas
Må jo være en del mekanisk skade som oppstår etter noe sånt  :o
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Lynet

Dette er jo en meget alvorlig feil! Toyota hadde storaksjon fordi at på noen Prius skulle gasspedalen ha hengt seg opp, at Leaf går i park av seg selv i 80km/h er jo livsfarlig!
Følg opp dette mot forhandleren og importør.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA