Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilket utstyr og modell skal man velge?

Startet av Mippen, torsdag 20. mars 2014, klokken 20:44

« forrige - neste »

Mippen

#120
Snakker om tesla batteri ja.

Batteriet er egentlig det jeg bekymrer meg minst for, men burde kanskje gjøre det siden ingen vet hvor lenge et batteri på en moderne elbil holder. Alt er bare testet og regnet ut i lab. Vet at prisene på batteri kommer til å gå ned etter hvert også. Jeg bare nevnte batteri som et "faremoment" i forhold til elbil. Har elbil nå også og det er sikkert ikke billigere å bytte det hvis det ryker selv på leaf.

Det som er viktig å se på er summen av aktuelle utgifter. Hvis man kan forvente å måtte bytte et batteri når garantien går ut, dyr luftfjæring som må byttes, og masse elektroniske ting som slutter å virker blir det fort dyrt. Hvis man kan kutte ut noe av det så er det mer gunstig. Batteriet må være der og det elektroniske er også en del av bilen. Da er det bare luftdemperene for min del som er et valg om jeg skal ha eller ikke ha.







Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

Sitat fra: Tesla-man på torsdag 17. april 2014, klokken 23:03
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 17. april 2014, klokken 22:51
7mnd / 11.000km. Fortsatt feilfritt panoramatak. Ville valgt samme tak igjen.

Det er to typer panotak: de som har hatt feil og de som vil få feil  ;D
Det er to typer biler. De som har feil og de som kommer til å få feil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sosiss

#122
Tja, som flere i denne tråden sier kan en lese seg helt bort- og finne gode argumenter både for og imot de forskjellige tilvalgene. Jeg innser jo at jeg i denne forsamlingen inntar en bestefar-rolle, har nettopp rundet 70. Men som tekno-freak, og desverre (?) født litt for tidlig klarte jeg ikke å holde meg- og bekreftet min TMS-bestilling i går etter å ha endret den 3-4 ganger siden jeg bestilte. Jeg må planlegge for de nærmeste årene- og ikke for å please en eventuell fremtidig kjøper. Min største bekymring er et lurvete IT-nett som sliter med jordfeil som netteier ikke finner ut av (om de da gidder å sjekke)- men jordfeilen er ikke hos oss. Satser på 16A lading hjemme i garasjen som basis- det holder for vår normalkjøring. Men vi beholder vår Merc E220 og vår gamle Morgan +8- så vi føler oss helgardert.
Vi endte opp på en
*Rød Multibelegg TMS 85, ikke P- (det får nesten være måte på. Da gir vi heller 85000 til barnebarn)
*Vanlig tak i samme farge. (Ikke glasstak, minimalisere feilkilder, takboks 110% uaktuell, har uten savn ikke hatt takluke på noen av bilene de siste 15 år, vet at luka er diger osv- men trenger vi luft og lys kjører jeg heller Morgan)
*Svarte tekstilseter (flere skriver om middels kvalitet på skinn)
*Karbonfiberinnredning (liker ikke fingeravtrykk-ref en velbrukt I-Pad. Hva med skjermen i TMS? De jeg har sett er overlesset med fingeravtrykk)
*Dobbellader (Er utålmodig og SÅ mange SC er det jo ikke)
*Standard fjærer (ikke luft) Har dyster erfaring på vår Mercedes m/luft etter alt for få år.
*Selvsagt Tech-pakke (Kjøper noen uten??)
*Parkassistent og tåkelys
Dermed fremstår jo vårt valg som nokså nøkternt, men det er det vi trenger. Å bruke 85' ekstra for å vinne ett sekund fra 0 til 50 er det ikke verdt etter vår mening, og å handle med tanke på fremtidig salg har jeg sluttet med for en generasjon siden. Vår TMS skal tjene oss i minst 10 år- og når/hvis jeg runder 80 er jeg uansett glad hvis jeg fortsatt har lov å kjøre den.
Men nå er vi over i gledeossmodus!

sigurdi

#123
@sosiss
+1

Håper Leaf og nå Tesla starter en liten endring av nybil markedet og vi kommer til å se mer og mer elbiler som kommer til å ha lenger rekkevidde en 20 mil.

Uansett hva vi trenger så ønsker vi forbrukere, en bil som minst kan kjøres 30 mil uten pause.
Mange bilfabrikker ønsker ikke å se dette, men de merker det allerede.

Når X kommer på markedet og spiser direkte fra stor selgerene i Norge, blir det også merkbart på inntekt.
Vi ser trenden allerede, men de vil komme med modeller som vi forbrukere ønsker. :-)

Dersom dette skjer, vil det nok bli endringer i hele bruktbil markedet i Norge.
Er allerede kjøpers marked på bruktbiler og det kommer nok til å være svært mye biler til salgs.
Vi kjøper mer nytt en noen gang før, som igjen fører til lavere priser på bruktmarkedet.

Når volum produksjon kommer skikkelig i gang går prisene ned, utviklingen akselererer og det er fare for at dagens model blir fjorårets om vi liker det eller ikke.

Dette har vi sett på biler i en år rekke, lavere forbruk, mer utstyr, fall i verdi på hundretusener når bilen er kjørt 100km.

Så anbefaler alle å kjøpe den bilen de selv vil ha, ikke en potensiell kjøper som vil gi minst mulig og få mest mulig om noen år.

Så om en kjøper elbil, eller annen bil, vil en sitte litt i samme båt når bilen skal selges om noen år, får mye mindre for den en det en ønsker. :-)

Selv venter jeg på X siden det er biltypen som passer for vår familie og vårt behov for plass, de neste 10 årene. :-)
(Dagens bil har vi hatt i 10 år og reparasjoner har jo måttet til for å holde den i drift, må bare holde ut et år til he he)
Dette behovet kan endre seg om 5-8 år når unger vokser til, men tar ikke hensyn til dette ved kjøp, den tid dens sorg.
Bilen går direkte til hel foliering, ikke glad i å vaske stelle bil, nyttekjøretøy frakter oss der vi ønsker, kanskje dette endrer seg også. ;-)

Lykke til med valgene dere måtte ta, og er jo bare en bil he he he

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Car-El

#124
@sosiss

+1



@Mippen
Mitt beste råd e: Kjøp dæ en Toyota
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Øyvind.h

Sitat fra: sosiss på fredag 18. april 2014, klokken 00:08
Tja, som flere i denne tråden sier kan en lese seg helt bort- og finne gode argumenter både for og imot de forskjellige tilvalgene. Jeg innser jo at jeg i denne forsamlingen inntar en bestefar-rolle, har nettopp rundet 70. Men som tekno-freak, og desverre (?) født litt for tidlig klarte jeg ikke å holde meg- og bekreftet min TMS-bestilling i går etter å ha endret den 3-4 ganger siden jeg bestilte. Jeg må planlegge for de nærmeste årene- og ikke for å please en eventuell fremtidig kjøper. Min største bekymring er et lurvete IT-nett som sliter med jordfeil som netteier ikke finner ut av (om de da gidder å sjekke)- men jordfeilen er ikke hos oss. Satser på 16A lading hjemme i garasjen som basis- det holder for vår normalkjøring. Men vi beholder vår Merc E220 og vår gamle Morgan +8- så vi føler oss helgardert.
Vi endte opp på en
*Rød Multibelegg TMS 85, ikke P- (det får nesten være måte på. Da gir vi heller 85000 til barnebarn)
*Vanlig tak i samme farge. (Ikke glasstak, minimalisere feilkilder, takboks 110% uaktuell, har uten savn ikke hatt takluke på noen av bilene de siste 15 år, vet at luka er diger osv- men trenger vi luft og lys kjører jeg heller Morgan)
*Svarte tekstilseter (flere skriver om middels kvalitet på skinn)
*Karbonfiberinnredning (liker ikke fingeravtrykk-ref en velbrukt I-Pad. Hva med skjermen i TMS? De jeg har sett er overlesset med fingeravtrykk)
*Dobbellader (Er utålmodig og SÅ mange SC er det jo ikke)
*Standard fjærer (ikke luft) Har dyster erfaring på vår Mercedes m/luft etter alt for få år.
*Selvsagt Tech-pakke (Kjøper noen uten??)
Dermed fremstår jo vårt valg som nokså nøkternt, men det er *Parkassistent og tåkelysdet vi trenger. Å bruke 85' ekstra for å vinne ett sekund fra 0 til 50 er det ikke verdt etter vår mening, og å handle med tanke på fremtidig salg har jeg sluttet med for en generasjon siden. Vår TMS skal tjene oss i minst 10 år- og når/hvis jeg runder 80 er jeg uansett glad hvis jeg fortsatt har lov å kjøre den.
Men nå er vi over i gledeossmodus!
Ville tatt med parkeringssensorene. De koster nesten ingen ting, og bilen er stor! Tåkelys derimot er bortkastede penger :) For øvrig stort sett enig med dine vurderinger. Om du skal ha bilen veldig lenge, og er opptatt av å minimere feilkilder - kutt i utstyr :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sosiss

SitatVille tatt med parkeringssensorene. De koster nesten ingen ting, og bilen er stor! Tåkelys derimot er bortkastede penger :) For øvrig stort sett enig med dine vurderinger. Om du skal ha bilen veldig lenge, og er opptatt av å minimere feilkilder - kutt i utstyr :)
Takk for innspill. Parkeringsensorene er heldigvis med, hadde bare litt fingertrøbbel m/redigeringen. Tåkelys  er nok temmelig bortkastet--enig i det. Vurderer. :)

Mippen

For min egen del har jeg vurdert alt utenom ekstra nappa pakke, det der golvgreiene, ikke skinn i taket, ekstra interiørbelysning, barnesete, ikke + pakken og ikke annet enn 19" på grunn av veistandard. Eventuelt ikke luft. Har lyst på men fornuften sier nei på grunn av mulige feil som kan komme. Har lyst å ha bilen en stund.

Angående lakk... Jeg har lyst på en hvit tms. Ser den er standard hvit og perle hvit. I butikken er det et fargekart. På de. Ser jeg stor forskjell men har sett to hvite med ulik lakk på bilde og der ser jeg ikke store forskjellen. Er den vanlige hvite lakken dårlig valg?
Fremtiden er elektrisk.

Teslanewbie

Sitat fra: Mippen på fredag 18. april 2014, klokken 17:52
For min egen del har jeg vurdert alt utenom ekstra nappa pakke, det der golvgreiene, ikke skinn i taket, ekstra interiørbelysning, barnesete, ikke + pakken og ikke annet enn 19" på grunn av veistandard. Eventuelt ikke luft. Har lyst på men fornuften sier nei på grunn av mulige feil som kan komme. Har lyst å ha bilen en stund.

Angående lakk... Jeg har lyst på en hvit tms. Ser den er standard hvit og perle hvit. I butikken er det et fargekart. På de. Ser jeg stor forskjell men har sett to hvite med ulik lakk på bilde og der ser jeg ikke store forskjellen. Er den vanlige hvite lakken dårlig valg?
Kjøpte vanlige hvite og jeg er strålende fornøyd , hadde ikke gått for perle men den er fin den og..

Vanlig hvit = hvit med blåskjær
Perlehvit = multibelegg, hvit med gulskjær

Du ser forskjellen mellom de ulike hvitfargene når de står side ved side .
Synes vanlig hvit er mer sportige .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Car-El

Om det er perlemorhvit, vil jeg ha valgt den uten å tenke på det. Riper viser ikke så godt på perlemorhvit. Hadde valgt perlemorhvit framfor metalichvit, om det hadde vert et alternativ. En annen stilig effekt med skikkelig perlemorhvit er at det kommer fram et nydelig farge spekter alt etter som lyset treffer lakken.

Har engang eid en Peugeot 5008 med perlemorhvit lakk. Det var litt for lite perler i den syndes jeg, men fortsatt bedre enn hva hvit og hvitmetalic.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Teslanewbie

#130
Perlemorhvit er litt girlycolor .. Men pen.. Men en farge for en kvinne ...

Vansklig å matche farge ved skade er det også grunnet multibelegg.. Ikke umulig men vanskelig ..

Perlemor er mer ekslusiv og går bedre med sølv 21" felger , vanlig hvit er mer sportig og går bedre med mørke 21" felger .

Perlemorhvit = gulskjær(varm hvitfarge)  , vanlig hvit = blåskjær ( kald hvitfarge)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Mippen

Den jeg har nå er perlehvit. En Nissan leaf altså... Er veldig fin farge. Skifter litt etter lyset min. Gjør kanskje det tesla og? Min er mer eggehvit når det er overskyet men i sol og vanlig lys er den helt hvit med masse perler i lakken.

Er den vanlige hvitfargen (ikke multibelegg) metalic?
Fremtiden er elektrisk.

Teslanewbie

Sitat fra: Mippen på fredag 18. april 2014, klokken 18:37
Den jeg har nå er perlehvit. En Nissan leaf altså... Er veldig fin farge. Skifter litt etter lyset min. Gjør kanskje det tesla og? Min er mer eggehvit når det er overskyet men i sol og vanlig lys er den helt hvit med masse perler i lakken.

Er den vanlige hvitfargen (ikke multibelegg) metalic?

Vanlig hvitfarge er ikke med metalikk , bare enkel flate hvit.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Mippen

Er lakken svakere siden den ikke er det? Noen som har bilder av hvite biler uten multibelegg?
Fremtiden er elektrisk.

noto

#134
Jeg har grå S85, 6mndr/12000km. "Alle" velger tech-pakken, men i bunn og grunn er den ganske unnværlig. Jeg kjøpte den særlig for to ting, sensorer og xenon. Sistnevnte er nå standard. Jeg har lyd og tak også, men hadde antagelig gått for en helt basic 85 hvis jeg skulle valgt på nytt. Taket gir litt kuldegufs om vinteren og mer støy. Lyden synes jeg ikke er imponerende. Valgte tekstil-seter og angrer ikke på det. Pent og funksjonelt.

Ville valgt grå igjen med brun som 2. valg. Alle fargene ser bra ut når bilen er nypolert, men de to nevnte synes jeg gir best inntrykk når bilene blir skitne. Blå tåler skitt dårlig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA