Nå har jeg vel ikke Tesla ennå (heller ikke bestilt ennå) men så har jeg følgende tipset:
Farge: det er en preferanse. For videre salg er vel svart / hvit det beste. Vi vil ikke selge bilen så det blir vår eget valg da (metallic farge).
Interiør og eksteriør:Interiør er bare luxe.
Samme med felgene.
Hjul, 21 inch er for liten dekk og for store hjul. 19 inch er best
Seter:Performance seter vs standard seter er bare noe rød linje i design. Hvis det er noe forskjel da tror jeg at Performance seter er hardere enn standard seter. Vi velger standard seter.
Tak:Vi ser ingen vits i panorama tak. Det er luksus. I tilleg er det kald i Norge og da blir det Biltema greier som bb gjør. Vi har heller ingen ski planer osv og det finns også ski muligheter med magnet forøvrigens...
Men ja de seier at det er best med panorama tak med skiboks og det med anti-ac når det er varmt og du kan åpne den litt. Ellers er det bare det som passer luksus biler.
Hvilke bil du velger:85 Standard for de som vil spare penger og vil ha god rekkevidde.
60 for de som er bare villig å kjøre Norge. Tesla sier at det blir greit med SC nettverket tilslutt, men eg tviler på det med alle rutene i verden. Selvfølgelig god valg for nå. Seinere kommer det en større batteri som du kan oppgradere bilen din med, da har du 60kwh bil med 85kwh batteri for eksempel.
P85(+) er bare luksus og noe med performance som kommer nærmere en racerbil.. men det blir det aldri. Du betaler mye her og du får egentlig liten. Det er bare looks egentlig + litt mer motor aks.
BTW: websiden bugger (på prisen) så snart du begynner å endre mellom modellene etter du har gjørt endringer på valgene. Når du kommer på websiden må du først ta valg hvilke bil du vil ha og etterhvert endre de ekstra tingene.
SpoilerKan vi egentlig hoppe over siden de fleste vil velge 85standard, men du må vite at du trenger å komme i høyere hastighet for å merke forskjellen. Over 80 altså. Vel ikke så mange veier i Norge at du trenger den. Vi velger 85 standard så den trenger vi ikke heller å tenke på.
Røde kalipereUtseende. Bare for P modellen.
SuperladingAnbefalt til alle. De som kjøper 60kwh, skal kjøpe den også. Og da lurer jeg på hvorfor du skal velge 60 i den hele tatt. Det med garantien er også viktige her.
DobbeltladerAnbefalt til alle. Det kommer bruk for den. Og alt som du kan ta med til uten-moms pris er vel bra nå. Som noen nevnte er det 10k for dobbeltlader, og 40k for dobbeltlader etter levering.
Kan også brukes hjemme hvis du har høyspenningsladere hjemme innstallert.
Tech pakke (og Tåkelys)Noen har prøvd å slippe unna den ved å si at du ikke trenger tåkelys. Jeg elsker tåkelys på bilen da bilen får en smil med den. Tåkelys trenger vi på vestlandet og sørlandet sier jeg. Kommer nok av dagene at vi ser ca 10m foran. Tech pakke er nødvendig for tåkelys. Ellers er det nok ting som du gjerne vil ha som f.eks.:
- navigasjon
- belysning dørhåndtak
- LED dagslys
- nøkkelfri åpning (hold den i lommen hele tiden, glemmer du den aldri)
- elektrisk innfellbare speil som også forvarmes (bra for parkering, kjøring på Suleskarveien og varme for vinterføre samt mot kondens i tunnellen)
- og for oss er det veldig greit med minnefunksjon på speil og sete da kona mi er 161cm og jeg er 194cm
LuftfjæringDen tviler jeg litt på. Det var mye bedre å kjøre uten den syns jeg. Det er selvfølgelig noe å si for snø på fjell og bratte veier samt lave garasjeporter, men da kan du også velge å gjør noe arbeid med garasjeporten

. Uten den fjæringen står bilen ikke helt ned heller, så du får ganske mye plass for litt snø. Stortsett klarer vi ellers å holde veiene uten mye snø i Norge. Bratte bakker.. jeg tror du må bare kjøre veldig seint, dette gjelder også fartsdempere...(veldig mye erfaring her med lav bodykitt og Amsterdam).
ParkeringsassistentEn must. Selv om den ikke klarer alt. Du får vel ikke skylde dette uansett på anlegget, men du bør sjekke speilene selv og evt har en person ute for å sjekke av og til! Men med parkeringsassistent på både foran og bak er det veldig greit å ha i en Tesla.
LydLydpakke høres ut som luksus, men eg mener at det er veldig stor forskjell mellom standard og den lydpakken i kvalitet og hvor mye lyd du hører. Og det som en ærlig selger på Tesla sa til meg er enkelt og greit at det du kan ta med og har lyst til å ha bruk for seinere er best å ta med nå når du ikke har noe moms å betale. Å bygge inn lydpakken i etterkant betyr mye moms + arbeid for å legge inn høytalere (12 stk) + kabler.
Og det er DAB+ selvfølgelig.
Nå tror jeg at Tesla kommer med en løsning til alle standard lydpakke Tesla-eiere når vi er nærmere 2017 siden da vanlig FM kommer til å forsvinne, men det er en stund til.
VinterpakkeSer jeg absolutt ingen vits i. Vi er bare to personer. Har ikke ennå barn og derfor er bakesetene egentlig bare i bruk for transport på ferien evt. Som flere har nevnet er det nesten ikke bruk for setevarmer i TMS pga forvarming av bilen. Du får forsete varmere standard med. Spylevarme /viskervarme trenger du ikke. Bare hold framvindu varme.
For de som bor i -35 områder, blir det best med forvarming av bilen mens bilen står i strømkontaktet, da batterien også forforvarmes.
SkinnPerformance eller Skinn seter får også mulighet for Nappaskin sider og Alcantara tak. Det er bare luksus.
Skinn seter har blitt rapportert før at du sklir i setene.. så kanskje er stoff best. Stoff setene ser ut som skinn... det er nemlig 'fake' skinn plast greie på og er veldig myke å sitte på. Godt for langturene. Jeg tviler litt fortsatt, da vi har en Mitsubishi med skinn. men er det verdt nesten 10k til?
Setene i bakdelen:Bare for barn mellom x og y år. Hvis du har så mange barn, bør du vurdere å vente til X kommer ut kanskje. For er barnene over y år så kan du kaste setene igjen. Og du mister så mye plass til bagasjen...
Lys i bilen:Blir luksus. Ganske mye penger for dette også. Vi velger de bort.
Alarm:Hører om mer ulemper en fordeler av en. Du får ca 500kr rabatt på forsikring hvis den er godkjent.. vet ikke om den er godkjent. Du får allerede litt rabatt da bilen har tracking på standard og pågrunn av at bilen er elektrisk. Spørs om vi kommer å betale mer seinere når det er mer ulykker/skader med Tesla eller når de vil at vi betaler for motorkapasitet...
Hattehyle:Var for meg en must. Men den har nå blitt inklusiv i standard, så det er ikke noe å velge lenger. Den er bra mot tyveri på en måte.
Adaptere:Noen sier at du kan få billigere her og der, andre sier at det er best med det fra Tesla, siden du får garanti på når ting går feil (brann eller ladeproblemer?)
Blått er standard i Norge, mens Rød er standard i Europa. Planlegger du å kjøre Europa, bør du ha den også. Rød blir også brukt mer og mer i Norge nå. Type 2 er også viktige pga veier uten SC. Type 2 kablen har blitt 2000kr billiger siden mai 2014.
Dekk: Ser ikke noe vits i å kjøpe ekstra dekk vinter og felger.. men kan se at hvis du har dekk på velg det blir lett å bytte dekk selv. Hvis du må spare penger, så velger du den bort og betaler heller 700kr i omlegging til vinterdekk hver sesong....og evt kjøper du billigere felger til bilen med dekk på. (Men er det billiger med billig merke 19inch?, for her får vi uten moms prisen på Tesla..)
Service:I etterkant får du også velge å betale service på forhånd. Prisen er det samme, for en service koster 6000kr. 4års service er 4x6000 = 24000kr. Noe å spare her og heller spre/spare opp i etterkant på sparingskontoen.
edit: design/noe ekstra tekst.