Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tips & råd til nye i3 eiere

Startet av TAS, onsdag 19. mars 2014, klokken 20:29

« forrige - neste »

TAS

Foreslår en tråd der erfarne og uerfarne i3 eiere kan dele dine beste tips, råd og erfaringer med nye og kommende eiere! Gjerne en "topp-ti-liste" over ting man bør kjenne til om bilen og bruken av den! Mange nye elbileiere/brukere har kanskje ikke særlig kjennskap til det å eie/bruke/lade elbil, og dette kan kanskje være en oppsummeringstråd ;-)

Fyr løs, og del din kunnskap ;-)
BMW i3 Capparis/suite
Range Rover 4.4 V8 Vogue Arden
Porsche 944
mfl.

haug


LMOR

#2
Kan lage noen mens det er "ferskt":

1. ACC har flere hatt noen oppstartsforsyrrelser med. Det burde vært en bedre forklaring på skjermen hvis det er kaliberering den jobber med. Det som fungerte for meg var å la den stå på den første gangen den ikke fungerte, og på neste tur (av/på) ca 30 min (mindre er sikkert ok, men F10 "husker" en del i minne i ca 10min), så var alt OK.

2. Hvis andre skal bruke iTunes Radio, så fikk jeg noen problemer jeg kjenner igjen fra F10, hvis jeg velger stasjon på enheten (iPad mini). Første gang går det greit med Radio, men hvis du så spiller musikk fra samlingen, så får du ikke på igjen Radio, bilen hopper tilbake til musikk-samlingen. Løsningen er å ikke bruke skjermen på iPad/iPhone, men bruke menyen i bilen. Der ligger alle radio-stasjonene du har under "Spillelistene" på enheten. Da vil bilen også starte på samme Radio-stasjon neste gang.

3. Jeg har noen iPod Classic som jeg skal bruke. Oppløsningen på albumbildene var skuffende dårlige fra denne, i forhold til samme sanger fra en annen enhet. Det er nok dessverre slik det er. Får vurdere å gå tilbake til USB minnepenner. Ulempen med disse er at det tar lengre tid for bilen å indeksere en stor minnebrikke.

4. Siden det sikkert er noen som kjøper i3, som ikke har hatt BMW før, så er hurtigtastene 1,2,3.... meget nyttige. Du kan programmere nesten en hvilken som helst meny, stasjon, posisjon, kartvalg osv til disse knappene!

5. Noen meldte at de ikke fikk lyd på Internett. Trykk "Options", så kan både lyd og flash aktiveres, og du kan se på youtube el.l.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

i3_X5_116dA

Ikke bruk den orginale BMW-lade kladden utendørs, uten å være sikker på at den ikke fylles med - utsettes for mye vann. Den er kun utført i IP44-kapsling og tar skade av å drukne. Har du bare muligheten til å lade utendørs i all slags vær, er Mennekes 35076 ett alternativ da den har kapsling i IP67.


MortenH

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på lørdag 22. mars 2014, klokken 13:01
Ikke bruk den orginale BMW-lade kladden utendørs, uten å være sikker på at den ikke fylles med - utsettes for mye vann. Den er kun utført i IP44-kapsling og tar skade av å drukne. Har du bare muligheten til å lade utendørs i all slags vær, er Mennekes 35076 ett alternativ da den har kapsling i IP67.
Dette rådet er i strid med det BMW selv sier. Mitt råd: Ikke kjøp en ny ladekabel uten å konsultere BMW. Det er de som har best greie på dette.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

LMOR

Sitat fra: MortenH på lørdag 22. mars 2014, klokken 15:25
Sitat fra: LMOR på fredag 21. mars 2014, klokken 23:05
5. Noen meldte at de ikke fikk lyd på Internett. Trykk "Options", så kan både lyd og flash aktiveres, og du kan se på youtube el.l.
Dette gjelder bare de som har kjøpt s.k. "Bluetooth Professional" som ekstrautstyr.
Hvor har du det fra? Eller mener du "Internett". Lyden går rett fra iDrive og inn i HK lydanlegget.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

MortenH

#6
Jeg fant ut av dette. Poster derfor en Edit: Standardinnstilling for internett er at lyden ikke er aktivert. Når man er på internett, får man kun fram "options" ved å bruke fysisk knapp på iDrive-konsollen (ikke ved å gå til høyre, forbi split screen, slik man ellers kan gjøre).
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

i3_X5_116dA

Sitat fra: MortenH på lørdag 22. mars 2014, klokken 15:23
Dette rådet er i strid med det BMW selv sier.
Ok, siden du skal diskutere i denne tråden: Finn dokumentasjon på din påstand om at dette rådet er i STRID med hva BMW selv sier, takk.

Sitat fra: MortenH på lørdag 22. mars 2014, klokken 15:23
Mitt råd: Ikke kjøp en ny ladekabel uten å konsultere BMW. Det er de som har best greie på dette.
Jasså ...  ;D

LMOR

Sitat fra: MortenH på lørdag 22. mars 2014, klokken 17:19
Det er ikke lyd.  Hvor er denne options som en skal trykke på?
sør øst for iDrive Touch hjulet. Knappen lengst ned og til høyre. Det brukes ofte til innstillinger. Kan det være at jeg har fått de delene som ble byttet ut? Er det noen andre som har hatt bilen en stund som får lyd på internett?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Keiko

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på lørdag 22. mars 2014, klokken 13:01
Ikke bruk den orginale BMW-lade kladden utendørs, uten å være sikker på at den ikke fylles med - utsettes for mye vann. Den er kun utført i IP44-kapsling og tar skade av å drukne. Har du bare muligheten til å lade utendørs i all slags vær, er Mennekes 35076 ett alternativ da den har kapsling i IP67.

Med litt lirking går det også an å legge originalkladden oppå et av bakhjulene. Originalkladden er ikke vanntett (skal ikke ligge i vann), men skal likevel være sprutsikker.
i3 marsl 2014 Capparis hvit med svart overkropp - som en spekkhugger, derfor døpt MyOrca :-). Atelier intereiør. Pusher min trofaste A2 1.4 TDI på min gode broder i april om han er grei. :-) (dermed har jeg tilgjengelig langtursbil ... )))

Nemsesk

Når det gjelder ladekabel så tror jeg rådet om utendørs bruk desverre stemmer. Dette er en meget gammel versjon av kabelen som Think i sin tid tok frem sammen med selskapet som da het EVI, senere Clipper Creek. Dette ble utvikleti 2000/2001. Think ble lagt på is og ingenting skjedde.

Ved re oppstart av Think i 2006 ble kabelen flyttet fra Clipper og tatt hjem til Europa. Det var en rekke iterasjoner på designet, endret kretskort, bedre innkapsling osv for å få produktet til å funke. De feilet big time i felt og ble først bra uti  2010. Etter å ha snakket med noen kolleger som jobbet med Think kabelen og som har sett på i3 kabelen bekreftet de at det er versjonen fra 2000 som er levert, dog produsert av Delphi. 

Egentlig utrolig skuffende at BMW ikke legger bedre research inn i leverandør valg, men tipper de kommer med en ny kabel innen 12-18 mnd, for denne kommer til å svi i ettermarkeds avd...

MortenH

#11
Sitat fra: i3_X3_X5_730 på lørdag 22. mars 2014, klokken 21:18
Sitat fra: MortenH på lørdag 22. mars 2014, klokken 15:23
Dette rådet er i strid med det BMW selv sier.
Ok, siden du skal diskutere i denne tråden: Finn dokumentasjon på din påstand om at dette rådet er i STRID med hva BMW selv sier, takk.

BMW skriver i bruksanvisningen: "Only use approved charging cables". Så kan vi diskutere hva det betyr, men jeg tolket det som at du får selv ansvaret dersom du bruker annet ladeutstyr enn det BMW leverer.
BMW har lagt inn fullt av advarsler vedrørende ladning og ladeutstyr i bruksanvisningen, men ingen referer til fuktighet.
Husk at BMW sier i bruksanvisningen at ladekabelen skal oppbevares i lagringsrommet under panseret. Her er det ofte kliss vått.

Min konklusjon: Dersom fuktighet skulle være et problem, blir det branner og ulykker, recall og omdømmebrist for BMW.
Det er derfor et udokumentert råd å gi nye i3 eiere om at den originale ladekabelen kan bare brukes inne.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

i3_X5_116dA

#12
Sitat fra: MortenH på søndag 23. mars 2014, klokken 08:37"Only use approved charging cables".
Mennekes 35076 ER kanskje den BESTE kladden på markedet og er godkjent. BMW sier at du kan bruke hvilket som helst ladeutstyr på i3 ... så lenge utstyret tilfredstiller for eks. ICE 61851.
Den standarden kan du lese om for.eks her:
http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196

Tilfredstillt?  8)

Sitat fra: MortenH på søndag 23. mars 2014, klokken 08:37
Det er derfor et udokumentert råd å gi nye i3 eiere om at den originale ladekabelen kan bare brukes inne.
Hvis du LESTE rådet skikkelig, står det ingenting om at kladden ikke kan brukes utvendig!  ;)

i3_X5_116dA

Sitat fra: Nemsesk på søndag 23. mars 2014, klokken 08:30
Når det gjelder ladekabel så tror jeg rådet om utendørs bruk desverre stemmer. Dette er en meget gammel versjon av kabelen som Think i sin tid tok frem sammen med selskapet som da het EVI, senere Clipper Creek. Dette ble utvikleti 2000/2001. Think ble lagt på is og ingenting skjedde.

Ved re oppstart av Think i 2006 ble kabelen flyttet fra Clipper og tatt hjem til Europa. Det var en rekke iterasjoner på designet, endret kretskort, bedre innkapsling osv for å få produktet til å funke. De feilet big time i felt og ble først bra uti  2010. Etter å ha snakket med noen kolleger som jobbet med Think kabelen og som har sett på i3 kabelen bekreftet de at det er versjonen fra 2000 som er levert, dog produsert av Delphi. 

Egentlig utrolig skuffende at BMW ikke legger bedre research inn i leverandør valg, men tipper de kommer med en ny kabel innen 12-18 mnd, for denne kommer til å svi i ettermarkeds avd...

+1

Helt enig!  :)

Serratus

Liten bagatell bare, men mulig noen kan ha interesse av denne: Har dere oppdaget at det sitter en strømplugg under dashbordet foran, sigarett-tenner uttak altså? Hadde hatt bilen i flere uker før jeg oppdaget den. Det er altså to kontakter, en mellom setene og en under dashbordet i midten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA