Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tips & råd til nye i3 eiere

Startet av TAS, onsdag 19. mars 2014, klokken 20:29

« forrige - neste »

Klykken

#30
Sitat fra: AndesiteSilver_i3 på torsdag 09. oktober 2014, klokken 11:57
Hvilken type ("Nummer og navn") sommer dekk har du på din i3?
Regner med at alle er levert med samme dekktype men vil bare sammenligne mot min for å se.
428-felger på sommer og standard grytelokk (427) på vinter. Dekkene er de samme på alle i3er levert, altså Bridgestone Ecopia EP600 (19") sommer og Blizzak LM500 på vinter.  Ecopia EP500 blir levert på 20", mener jeg. Uansett, det ble veldig merkbar forskjell for min del!

Angående lydlekasjen du beskriver er det det samme tendensen hos meg. En del vindsus også der, i 80kmt++.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Sandpusher

#31
Jeg fikk også lagt om igår og har et spørsmål. Bruker dekkhotell og de satte 40 psi på alle. Jeg sjekket lappen i døra og der står det 41 bak og 33 fremme, så jeg tok det ned foran. Fyren på dekkhotellet sa at dette måtte jeg ikke finne på, det ødelegger dekkene. Jeg tenker at BMW har vel ingen motivasjon i at jeg skal gjøre dette, så da blir det sånn og så får vi se...
Ellers lurer jeg på hvordan TPMS virker, etter kalibrering kommer den opp med temmelig nøyaktige tall, 33-34 foran og 40-41 bak (med ėn desimal). Jeg har alltid antatt at den bare måler endring fra trykket som blir satt under kalibrering, ikke at den faktisk måler absolutt trykk, noen som har peil?
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

bromm

Sitat fra: Sandpusher på fredag 10. oktober 2014, klokken 09:32
Jeg fikk også lagt om igår og har et spørsmål. Bruker dekkhotell og de satte 40 psi på alle. Jeg sjekket lappen i døra og der står det 41 bak og 33 fremme, så jeg tok det ned foran. Fyren på dekkhotellet sa at dette måtte jeg ikke finne på, det ødelegger dekkene. Jeg tenker at BMW har vel ingen motivasjon i at jeg skal gjøre dette, så da blir det sånn og så får vi se...
Ellers lurer jeg på hvordan TPMS virker, etter kalibrering kommer den opp med temmelig nøyaktige tall, 33-34 foran og 40-41 bak (med ėn desimal). Jeg har alltid antatt at den bare måler endring fra trykket som blir satt under kalibrering, ikke at den faktisk måler absolutt trykk, noen som har peil?
Det sitter elektroniske trykksensorer på hver ventil, som bilen avleser - se item 6 på denne siden:
http://www.etk.cc/bmw/EN/search/selectCar/I01/MCV/BMW+i3/ECE/36/36_1880/

Sandpusher

Sitat fra: bromm på fredag 10. oktober 2014, klokken 09:50
Sitat fra: Sandpusher på fredag 10. oktober 2014, klokken 09:32
Jeg fikk også lagt om igår og har et spørsmål. Bruker dekkhotell og de satte 40 psi på alle. Jeg sjekket lappen i døra og der står det 41 bak og 33 fremme, så jeg tok det ned foran. Fyren på dekkhotellet sa at dette måtte jeg ikke finne på, det ødelegger dekkene. Jeg tenker at BMW har vel ingen motivasjon i at jeg skal gjøre dette, så da blir det sånn og så får vi se...
Ellers lurer jeg på hvordan TPMS virker, etter kalibrering kommer den opp med temmelig nøyaktige tall, 33-34 foran og 40-41 bak (med ėn desimal). Jeg har alltid antatt at den bare måler endring fra trykket som blir satt under kalibrering, ikke at den faktisk måler absolutt trykk, noen som har peil?
Det sitter elektroniske trykksensorer på hver ventil, som bilen avleser - se item 6 på denne siden:
http://www.etk.cc/bmw/EN/search/selectCar/I01/MCV/BMW+i3/ECE/36/36_1880/
OK takk for info bromm. Men hvis de leser absolutt trykk, hva er da poenget med å "kalibrere" dem?
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

emil

Sitat fra: Sandpusher på fredag 10. oktober 2014, klokken 11:41
OK takk for info bromm. Men hvis de leser absolutt trykk, hva er da poenget med å "kalibrere" dem?

Med litt kvalifisert gjetting bare: Trykksensoren gir jo bare en verdi til elektronikken som kan være litt forskjellig på samme trykk mellom hver enkelt fysiske enhet grunnet forskjeller i produksjon. Så trykksetter man de til et  eller flere kjente trykk og "justerer" resultatet til det stemmer. Normalt sett noe som gjøres under produksjon og ikke av verksted/bileier.

Ellers må også sensorene identifiseres med riktig hjul, det må jeg gjøre i Leafen min etter hjulbytte høst/vår. Der gjøres det ved å sette trykket forskjellig på alle 4 hjul, men til en fastsatt verdi på hvert sted. Så kjøres registreringsprogrammet og bilen vet da at dekket med f.eks 35psi er venstre foran.

Sandpusher

#35
Sitat fra: emil på fredag 10. oktober 2014, klokken 11:57
Sitat fra: Sandpusher på fredag 10. oktober 2014, klokken 11:41
OK takk for info bromm. Men hvis de leser absolutt trykk, hva er da poenget med å "kalibrere" dem?

Med litt kvalifisert gjetting bare: Trykksensoren gir jo bare en verdi til elektronikken som kan være litt forskjellig på samme trykk mellom hver enkelt fysiske enhet grunnet forskjeller i produksjon. Så trykksetter man de til et  eller flere kjente trykk og "justerer" resultatet til det stemmer. Normalt sett noe som gjøres under produksjon og ikke av verksted/bileier.

Ellers må også sensorene identifiseres med riktig hjul, det må jeg gjøre i Leafen min etter hjulbytte høst/vår. Der gjøres det ved å sette trykket forskjellig på alle 4 hjul, men til en fastsatt verdi på hvert sted. Så kjøres registreringsprogrammet og bilen vet da at dekket med f.eks 35psi er venstre foran.

Det er en god gjetning Emil, men det er ikke det som skjer her.
Skrev kalibrerer i hermetegn, det er vel "reset" som står i menyen. Poenget er at etter denne resettingen, som består i å kjøre et par kilometer med kalde dekk, så kommer det opp en grafisk fremstilling av bilen der hvert hjul står oppført med forskjellige tall, f.eks. i mitt tilfelle: VB: 41.9 HB: 40.7 HF: 34.6 VF: 33.8 (fritt etter hukommelsen)


I og med at jeg ikke har lagt inn noen verdier selv, så må jeg anta at hver sensor faktisk er fabrikk-kalibrert og måler disse trykkene og viser tallene på skjermen. For å få dette verifisert kan jeg selvsagt pumpe opp dekkene fremme til ~40 og ta en ny reset, men kanskje noen allerede har gjort dette?
Uansett, no big deal, var bare litt nysgjerrig. Det jeg egentlig lurte på var jo om framdekkene har godt av å kjøre på 33-34... :)
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

LMOR

Hvis du bytter dekk, og ikke trykker på reset, og dekktrykket er mindre på de nye dekkene, så vil vel bilen kunne oppfatte at du mister luft?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Sandpusher

Sitat fra: LMOR på fredag 10. oktober 2014, klokken 14:15
Hvis du bytter dekk, og ikke trykker på reset, og dekktrykket er mindre på de nye dekkene, så vil vel bilen kunne oppfatte at du mister luft?
Godt poeng, burde jo tro det, men fikk ikke noe varsel iallefall. Nå kjørte jeg ikke mange minuttene før jeg resatte (skal gjøres med kalde dekk), så det kan jo tenkes at det ville kommet en melding etterhvert.
Kanskje sensorene har en unik ID slik at den ser dette?
Men da burde det jo være lett å kode inn at det meldes fra om dette til sjåføren?
"New tires identified, press button to confirm reset"
Og slik går no dagan.
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

LMOR

Enig, men antar at de ikke har noen unik ID, fordi de da ville blitt dyrere, og noen annen forklaring ikke gir mening.
På den andre BMWen, så er det dekktrykk-kontroll uten den nye typen sensor.
Den tar også noe tid før den gir beskjed, slik at en kan kjøre ned å fylle dekket med luft før en trykker reset. Hvis trykket endres mens du kjører derimot, så reagerer den raskere.
Og hvis de nye dekkene er nesten like i trykk, så vil den uansett ikke gi beskjed. Det skal litt til før alarmen går.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Yttertorjen

Sitat fra: Sandpusher på fredag 10. oktober 2014, klokken 15:42
Sitat fra: LMOR på fredag 10. oktober 2014, klokken 14:15
Hvis du bytter dekk, og ikke trykker på reset, og dekktrykket er mindre på de nye dekkene, så vil vel bilen kunne oppfatte at du mister luft?
Godt poeng, burde jo tro det, men fikk ikke noe varsel iallefall. Nå kjørte jeg ikke mange minuttene før jeg resatte (skal gjøres med kalde dekk), så det kan jo tenkes at det ville kommet en melding etterhvert.
Kanskje sensorene har en unik ID slik at den ser dette?
Men da burde det jo være lett å kode inn at det meldes fra om dette til sjåføren?
"New tires identified, press button to confirm reset"
Og slik går no dagan.

Er litt usikker hvor jeg har det fra, men leste en plass at det ikke er dekktrykket som senses, det er omdreiningstallet på hjulene som sammenlignes med hverandre, og ut fra dette gis en indikasjon på lufttrykket.


Sandpusher

Og da har jeg lest litt i manualen. (Chassis & suspension s. 29 -->)
Blir for nerdete å beskrive her, systemet er mye mer avansert enn jeg var klar over! Og hver sensor har en unik ID, med batteri som varer i 10 år/300000 km, og radiosender og whatnot.
Uansett, trykksensorene måler absolutt trykk, og resettingen eller initialiseringen som det kalles der, har med hjulenes rotasjon i forhold til hverandre og diverse gobbeligook.
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

LMOR

Det er noe i den duren jeg har på den andre BMWen. Er ganske sikker på at i3 måler trykket. Ellers kunne sensoren vært montert et annet sted enn i selve dekket.

http://www.tu.no/samferdsel/2014/04/07/nytt-eu-direktiv-kan-koste-norske-bileiere-dyrt
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

AndesiteSilver_i3

Sitat fra: Klykken på torsdag 09. oktober 2014, klokken 12:22
Sitat fra: AndesiteSilver_i3 på torsdag 09. oktober 2014, klokken 11:57
Hvilken type ("Nummer og navn") sommer dekk har du på din i3?
Regner med at alle er levert med samme dekktype men vil bare sammenligne mot min for å se.
428-felger på sommer og standard grytelokk (427) på vinter. Dekkene er de samme på alle i3er levert, altså Bridgestone Ecopia EP600 (19") sommer og Blizzak LM500 på vinter.  Ecopia EP500 blir levert på 20", mener jeg. Uansett, det ble veldig merkbar forskjell for min del!

Angående lydlekasjen du beskriver er det det samme tendensen hos meg. En del vindsus også der, i 80kmt++.

Jeg har også 428-felg men min i3 er levert med Ecopia EP500.
Har også 428-felger til piggfridekkene men der har jeg ennå ikke fått sjekket dekktypen.
- - - - - - - - -

Klykken

#43
Googlet litt kjapt jeg. Det er helårsdekk på "sommer", og (selvfølgelig) vinterdekk på vinter. EPx00 er helårsdekkene. EP500 for 19" og EP600 for 20" må det være da. LM-dekkene er i alle fall vinterdekkene slik jeg kan lese. Har nettopp satt de på på min bil nå, men har ikke dobbeltsjekket med navnet på de. Er i alle fall et annet mønster på disse i forhold til de som er brukt sommer. V-mønster på vinter. :)

REDIGERT:
Presisering.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

#44
For de som har kamera, så kan det enkelte dager med høy luftfuktighet skje at det kommer dugg foran kamera. Spesielt hvis bilen er forvarmet. (Har kun skjedd 1 gang hos meg)

Det er visstnok en varmetråd inni der, som aktiveres hvis du "defroster" ruten. Siden en forvarmet bil ikke har dugg på ruten, så setter vi ikke på varmen, og derfor kommer duggen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA