Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 05. januar 2017, klokken 22:39
En motor varmer drar ca 0.5 kWh, hvis de har kupevarmer i tillegg så blir det for 1-1.5 kWh. Med andre ord så drar en bil med motor og kupevarmer 3-4 kWh på 3 timer. Min i3 har rundt 20 kWh batteri og kommer jeg hjem med halvt batteri så trenger 10 kWh for å lade opp. Du kan regne at 1 kWh koster rundt 1 krone.

;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: RodeoKlovn på torsdag 05. januar 2017, klokken 10:50
3. Lading og belastning på strømnettet. Vi har ikke ladeplasser i borettslaget mitt, men noen plasser har strømuttak til motorvarmer. Teoretisk sett, om jeg lader bilen min om natten på redusert effekt, hvordan belaster dette strømnettet sammenlignet de 3 timene 10-15 bensin/dieselbiler kjører motorvarmer og kupévarmer på full guffe samtidig? Min kunnskap om elektrisitet er noe begrenset :-\

Belastning av strømnettet måles i strøm (ampere (A)) eller effekt (watt (W)). Dersom du multipliserer strøm med spenning så får du effekt.

10 A x 230 V = 2300 W eller 2,3 kW.

Dersom du lader med 2,3 kW i to timer så får du 2,3 kW x 2 h = 5,4 kWh. (Da tar jeg ikke med tap i laderen.)


Som ingeniøren påpeker så trekker en motorvarmer ca 500 W, og en kupévarmer kanskje 700 W. Det vil si ca 1200 W (1,2 kW) til sammen, eller rundt 5 A.

Du kan justere noen biler ned til 5 eller 6 A, men da går også ladingen langsomt. Det er OK dersom du ikke kjører langt hver dag, og bilen står mange timer tilkoblet.

Sammenligner du for 10 biler med motor- og kupévarmer, så trekker de opptil 12 kW, selv om det kanskje er spredd på forskjellge kurser.

Til sammenligning så er en vanlig ladekladd innstilt på 10 A, altså, 2,3 kW. Dvs. den forteller laderen i bilen din at laderen har lov til å trekke maks 10 A.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ingeniøren

Sitat fra: Rio på torsdag 05. januar 2017, klokken 23:01
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 05. januar 2017, klokken 22:39
En motor varmer drar ca 0.5 kWh, hvis de har kupevarmer i tillegg så blir det for 1-1.5 kWh. Med andre ord så drar en bil med motor og kupevarmer 3-4 kWh på 3 timer. Min i3 har rundt 20 kWh batteri og kommer jeg hjem med halvt batteri så trenger 10 kWh for å lade opp. Du kan regne at 1 kWh koster rundt 1 krone.

Ble vist litt sent for et A-manneske der hjernen har gått i dvale ved 21 tiden...

;)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Klykken

Sitat fra: 02jan på torsdag 05. januar 2017, klokken 20:12
Da har vi motsatt, min har i hele høst dura som et propellfly (forklart dette i en annen tråd) . mens idag med -15 var det endelig stille på  forvarmingen og behagelig varme på 20 grader. Antar at varmepumpen som har laget støy, mens ved lave temperaturer er det annen varmekilde ?)

Dette er slik jeg har hatt det ved de forige vintrene (ikke noe bråk ved forvarmingen og fin varme).
Min 14 modell durer også noe innforjævlig. Det er slik at den høres godt ifra soveromsvinduet i tredje etasje når varminga foregår. Hører samme bråket når jeg kjører nå som det er en del minus ute. Var ikke slik det første året etter at jeg kjøpte den, mener jeg. Har nevt dette hos forhandler også, ved siste service, men som med mye annet jeg nevner blir det glatt avfeid.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

02jan

-17 her morges, og dag 2 med lydløs forvarming. Slik det var de 2 foregående vintre  før inngangen av denne høst.

Fikk ny SW i sommer.

Kunne hatt begge mine 20 år gamle A6 gående på tomgang, uten at de hadde overdøvet varmepumpelyden.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Toalmar

Sitat fra: 02jan på fredag 06. januar 2017, klokken 08:46
-17 her morges, og dag 2 med lydløs forvarming. Slik det var de 2 foregående vintre  før inngangen av denne høst.
Henta ut bilen vår på onsdag og forvarmingen er også her lydløs.
Kun testa 2 morgener, men ingen støy så langt
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Toalmar

Bluetooth problemer mot telefon i bilen.
Har 2 telefoner, en privat og en jobbtelefon.
Den private er en iPhone og arbeidstelefon en Samsung Galaxy S4.
Har koblet opp 2 iPhoner til bilen uten problemer, men Samsungen går ikke inn.
Får feilmelding på den telefonen at Bluetooth-delingen har stoppet.
Etter å ha prøvd litt forskjellig har jeg funnet ut at den krasjer så fort bilen stilles inn til å være søkbar. Når bilen ikke er søkbar så søker telefonen uten krasj.
Noen med tips her?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Klykken

Hos meg spiller ofte telefonen fra telefonens egne høyttalere. Må fikle en del med å koble av og på BT. Dette er muligens Android delvis skyld i, da det ble slik etter v7... har Google Nexus 6p.
Ellers skal det sies at BMW prioriterer Apples plattform.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Trondvk

Jeg mottar min nye i3 om noen dager (jippi!)
Når jeg nå registrerte meg på BMW-connecteddrive ser jeg at det er en "Apple CarPlay forberedelse" til 3500,-. Betyr dette at jeg må ut med 3500,- for å koble min iPhone til bilen??! Bestilte Fully Charged og var under den forståelse at dette inkluderte alt utstyr. Stemmer ikke det? Hva mangler på en FC versjon?

Ingeniøren

Sitat fra: Trondvk på lørdag 07. januar 2017, klokken 08:40
Jeg mottar min nye i3 om noen dager (jippi!)
Når jeg nå registrerte meg på BMW-connecteddrive ser jeg at det er en "Apple CarPlay forberedelse" til 3500,-. Betyr dette at jeg må ut med 3500,- for å koble min iPhone til bilen??! Bestilte Fully Charged og var under den forståelse at dette inkluderte alt utstyr. Stemmer ikke det? Hva mangler på en FC versjon?

Tror ikke det, har Iphone og har ikke betalt en dritt.....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Phantom3D

#2815
Sitat fra: Trondvk på lørdag 07. januar 2017, klokken 08:40
Jeg mottar min nye i3 om noen dager (jippi!)
Når jeg nå registrerte meg på BMW-connecteddrive ser jeg at det er en "Apple CarPlay forberedelse" til 3500,-. Betyr dette at jeg må ut med 3500,- for å koble min iPhone til bilen??! Bestilte Fully Charged og var under den forståelse at dette inkluderte alt utstyr. Stemmer ikke det? Hva mangler på en FC versjon?

Jeg mener dette er en overgang du kan kjøpe til armlene. Slik at du kan ha telefonen der. Mener jeg ble fortalt at telefonen da brukte bilens antenner for bedre dekning, samt at det var en kjølefunksjon av telefonen.

Edit:
Obs, ser nå at dette var carplay. Helt feil altså!
Tesla Model S75D 18
BMW i3 94Ah
1995 Mini Cooper Silver Bullet 1275cc

Bowers

Sitat fra: Trondvk på lørdag 07. januar 2017, klokken 08:40
Jeg mottar min nye i3 om noen dager (jippi!)
Når jeg nå registrerte meg på BMW-connecteddrive ser jeg at det er en "Apple CarPlay forberedelse" til 3500,-. Betyr dette at jeg må ut med 3500,- for å koble min iPhone til bilen??! Bestilte Fully Charged og var under den forståelse at dette inkluderte alt utstyr. Stemmer ikke det? Hva mangler på en FC versjon?

Kunne du tatt et screenshot av dette valget?  Jeg kan ikke se noe om Apple Car Play på min connected drive side. (min er Fully Charged. Levert for noen dager siden)

Bavaria94

Sitat fra: Trondvk på lørdag 07. januar 2017, klokken 08:40
Jeg mottar min nye i3 om noen dager (jippi!)
Når jeg nå registrerte meg på BMW-connecteddrive ser jeg at det er en "Apple CarPlay forberedelse" til 3500,-. Betyr dette at jeg må ut med 3500,- for å koble min iPhone til bilen??! Bestilte Fully Charged og var under den forståelse at dette inkluderte alt utstyr. Stemmer ikke det? Hva mangler på en FC versjon?

hei. Jeg mottar også min i3 FC om noen dager, og spurte selger om muligheter for Apple Carplay da jeg bestillte i fjor høst. Han mente at i3 var en av de modellene som ikke leveres med det akkurat nå (2017). Sjekket dette selv på http://www.apple.com/ios/carplay/available-models/ og som listen viser, mangler i3 muligheter for Apple Carplay.
2017 i3FC94Ah

Snorre

Noen her inne som har hatt problemer med vindusspyler indikatoren? Jeg fylte den nylig opp, en dag etterpå slo den seg på igjen. Defekt sensor?
BMW i3 94Ah

Snart-i3

.... eller spylevæske som leder strøm for dårlig. Står noe om det i forumet.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA