Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Aberg88

Hvorfor får jeg kun opp 3 alternativer for ladestasjoner i navigasjonen i bilen? Synes dette er merkelig da jeg vet det finnes mange alternativer for ladestasjoner (Bor på Sola)
BMW i3 I03 09.2014
BMW 520DAT F11 02.2012

snakkis

Sitat fra: Klykken på tirsdag 12. august 2014, klokken 08:59
Stopper du ved at du trykker inn bremsen så holder bilen deg der inntil du rører fartspedalen igjen, selv om du slipper bremsepedalen.
Dette gjør ikke min bil iallefall :-(

jaxry

Er dette evt. noe som kan bestemmes under innstillinger?
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

TorleifS

#318
Sitat fra: snakkis på mandag 18. august 2014, klokken 12:30
Sitat fra: Klykken på tirsdag 12. august 2014, klokken 08:59
Stopper du ved at du trykker inn bremsen så holder bilen deg der inntil du rører fartspedalen igjen, selv om du slipper bremsepedalen.
Dette gjør ikke min bil iallefall :-(

Det gjorde ikke min heller før jeg fikk oppdatert software.
Nå står den av seg selv i bakker, selv om jeg renner til den stopper uten å bruke brems.
Sort/hvit i3

Ferry

Hva går jeg glipp av ved å velge "kun" 7RS Comfort Package framfor 7GA Comf. p. advanced? Sitter og skal gjøre noen strykninger for å ikke sprenge banken helt. Jeg mister 606 Navi business, som igjen gjør at jeg mister 5AR Traffic queue ass, Speed Limit Info og Oppbremsingsassistent. De to første er ikke så interessante, men hva gjør oppbremsingsassistenten? Er det den som hindrer påkjørsel av hindringer og fotgjengere? Vil det i så fall påvirke ACC slik at jeg ikke bare kan henge på forankjørende? Jeg vurderer å droppe 7GA, LED lyselementer er uviktig, og av navigasjon foretrekker jeg appen Waze på iPhone uansett.

Vind

Sitat fra: Ferry på mandag 18. august 2014, klokken 20:50
Hva går jeg glipp av ved å velge "kun" 7RS Comfort Package framfor 7GA Comf. p. advanced? Sitter og skal gjøre noen strykninger for å ikke sprenge banken helt. Jeg mister 606 Navi business, som igjen gjør at jeg mister 5AR Traffic queue ass, Speed Limit Info og Oppbremsingsassistent. De to første er ikke så interessante, men hva gjør oppbremsingsassistenten? Er det den som hindrer påkjørsel av hindringer og fotgjengere? Vil det i så fall påvirke ACC slik at jeg ikke bare kan henge på forankjørende? Jeg vurderer å droppe 7GA, LED lyselementer er uviktig, og av navigasjon foretrekker jeg appen Waze på iPhone uansett.
Dette er forklart ganske bra på WikiSidene her på forumet for i3 http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3_ekstrautstyr

Men ja - Automatisk cruisecontrol henger sammen med trafikk kø assistent og oppbremsingsassistenter og krever oppgradert interiør.  Selv er jeg veldig glad i det utstyret (automatisk cruise controll), men for bykjøring og småkjøring er den ikke super aktuell.  Den er best på landeveiskjøring/ motorvei.  Så det kommer litt an på hvor mye penger du vil bruke og hvordan du skal bruke bilen.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

For ordens skyld så står A for Adaptiv. Ellers bruker jeg ACC like mye i byen i kø. Synes det er behagelig, og en ekstra sikkerhet. Og når f.eks. rundkjøringer er merket på GPSen, så kjører den også behagelig gjennom disse. Selv i utkanten av byen, der fartsgrensen f.eks. er 60/70. Kø-assistenten som også styrer rattet virker bare på motorveier (som ligger i kartet), og bare under 40 km/t.
Alt koker ned til hva en vil bruke penger på. Men deler av dette er sikkerhetsutstyr som er verd pengene hvis du deler kostnaden over noen år. Etter min mening så er 30' billig for denne pakken. Det oppgraderte interiøret gir også en mer "premium" følelse inkl. diverse lys og speil osv. Men ikke alle liker fargene...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Sirka

Sitat fra: snakkis på mandag 18. august 2014, klokken 12:30
Sitat fra: Klykken på tirsdag 12. august 2014, klokken 08:59
Stopper du ved at du trykker inn bremsen så holder bilen deg der inntil du rører fartspedalen igjen, selv om du slipper bremsepedalen.
Dette gjør ikke min bil iallefall :-(

Min bil (uten oppgradert sw) holder bilen i et par sekunder før den slipper og begynner å sige - egentlig liker jeg det godt, så jeg slipper å veksle mellom D og R hvis jeg finmanøvrerer i litt helning. Samtidig rikelig med tid til å flytte foten fra brems til gass, så man ikke siger bakover ved grønt lys.

Men det er når den ikke kjører i ACC. I ACC holder den ved full stopp helt til man sender bilen av gårde igjen.
- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

Sirka

Sitat fra: Aberg88 på mandag 18. august 2014, klokken 11:16
Hvorfor får jeg kun opp 3 alternativer for ladestasjoner i navigasjonen i bilen? Synes dette er merkelig da jeg vet det finnes mange alternativer for ladestasjoner (Bor på Sola)

Fordi kartet er gammelt og utdatert. :-\
- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

Sirka

... Og for å ta opp Bluetooth Professional-tråden igjen; det er i hvert fall et tilvalg jeg ikke har savnet.

Docking? Har nesten alltid mobilen liggende i PC-vesken bak i bilen. Har en USB-kabel liggende fast tilkoblet i bilen i tilfelle jeg trenger lading/tilkobling. Ekstern antenne? Har aldri opplevd å ikke ha dekning. Og så vidt jeg husker får jeg opp informasjon om kuttene jeg spiller også via blåtann? (Hører mest på DAB uansett ...) Når jeg i tillegg får satt opp en hel haug telefoner som jeg lett kan svitsje mellom i menyen (selv om jeg ble fortalt at det ikke gikk da jeg bestilte), OG jeg kan koble til én enhet til telefoni og en annen til musikk samtidig, er jeg mer enn fornøyd med standardpakken, gitt!

(Hvor ofte har man behov for å snakke hands-free i mer enn én telefon av gangen, egentlig ...?)
- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

bromm

Sitat fra: Sirka på mandag 18. august 2014, klokken 23:04
... Og for å ta opp Bluetooth Professional-tråden igjen; det er i hvert fall et tilvalg jeg ikke har savnet.

Docking? Har nesten alltid mobilen liggende i PC-vesken bak i bilen. Har en USB-kabel liggende fast tilkoblet i bilen i tilfelle jeg trenger lading/tilkobling. Ekstern antenne? Har aldri opplevd å ikke ha dekning. Og så vidt jeg husker får jeg opp informasjon om kuttene jeg spiller også via blåtann? (Hører mest på DAB uansett ...) Når jeg i tillegg får satt opp en hel haug telefoner som jeg lett kan svitsje mellom i menyen (selv om jeg ble fortalt at det ikke gikk da jeg bestilte), OG jeg kan koble til én enhet til telefoni og en annen til musikk samtidig, er jeg mer enn fornøyd med standardpakken, gitt!

(Hvor ofte har man behov for å snakke hands-free i mer enn én telefon av gangen, egentlig ...?)

Men når du får tekstmeldinger (SMS), eller e-mail på telefonen, så må du vel stoppe og ta fram telefonen fra baksetet.... eller ? Og hva med tilgang til kalenderen på telefonen ?

Men joda, jeg er enig i at BT Pro ikke er så veldig nødvendig. Det eneste jeg er i tvil om er om FLAC og MKV formatene støttes uten BT Pro - noe jeg ikke har fått verifisert selv, siden jeg bare har tilgang til bil med BT Pro, og der fungerer de (noe som virkelig er verdt pengene) :) Kan noen uten BT Pro avkrefte/bekrefte dette ?

Aberg88

Sitat fra: bromm på tirsdag 19. august 2014, klokken 02:30
Sitat fra: Sirka på mandag 18. august 2014, klokken 23:04
... Og for å ta opp Bluetooth Professional-tråden igjen; det er i hvert fall et tilvalg jeg ikke har savnet.

Docking? Har nesten alltid mobilen liggende i PC-vesken bak i bilen. Har en USB-kabel liggende fast tilkoblet i bilen i tilfelle jeg trenger lading/tilkobling. Ekstern antenne? Har aldri opplevd å ikke ha dekning. Og så vidt jeg husker får jeg opp informasjon om kuttene jeg spiller også via blåtann? (Hører mest på DAB uansett ...) Når jeg i tillegg får satt opp en hel haug telefoner som jeg lett kan svitsje mellom i menyen (selv om jeg ble fortalt at det ikke gikk da jeg bestilte), OG jeg kan koble til én enhet til telefoni og en annen til musikk samtidig, er jeg mer enn fornøyd med standardpakken, gitt!

(Hvor ofte har man behov for å snakke hands-free i mer enn én telefon av gangen, egentlig ...?)

Men når du får tekstmeldinger (SMS), eller e-mail på telefonen, så må du vel stoppe og ta fram telefonen fra baksetet.... eller ? Og hva med tilgang til kalenderen på telefonen ?

Men joda, jeg er enig i at BT Pro ikke er så veldig nødvendig. Det eneste jeg er i tvil om er om FLAC og MKV formatene støttes uten BT Pro - noe jeg ikke har fått verifisert selv, siden jeg bare har tilgang til bil med BT Pro, og der fungerer de (noe som virkelig er verdt pengene) :) Kan noen uten BT Pro avkrefte/bekrefte dette ?

Min bil støtter Flac og jeg har ikke BT Pro pakken.
BMW i3 I03 09.2014
BMW 520DAT F11 02.2012

Sirka

Får jeg skriftlige meldinger ville jeg uansett ikke lest dem mens jeg var i trafikken, tror jeg ...
- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

Klykken

Nå som det har blitt litt kaldere og våtere i været, hvordan opplever dere at varmepumpen fungerer?
Det jeg har bitt meg merke i er at det fort dugger på på glassene på innsiden hvis bilen ikke er forvarmet noen ganger. Mulig luften som blåses inn er litt rå i starten? Det løser seg som regel ved å kjøre maks guffe på viftehastigheten, men det er jo ikke akkurat batteribesparende på noe vis..
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ganton

Elektrisk takluke
Det står i brukermanualen at glasstaket og innertaket skal åpne seg automatisk/samtidig når man bruker dertil tilordnede knapper.
Glasstaket beveger seg, ja. Men innertaket må åpnes manuelt.  Noen som har fått til dette? Eller juger manualen?

BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA