Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Usikker på detta

Hahaha! Det stokker seg litt innimellom nå jeg forsøker å tale fagspråket :)
400v 32A 3-fas er det jeg mener å si, tror jeg.

Hakket mellom vanlig stikk og hurtiglading.

Trond.m

 :)...det er mange muligeter. Det er mulig at du har 32A, 400V 3-fas, men da er installasjonen dimensjonert for 22 kW. Det er nok mer sannsynlig at du har 16A, 3-fas 400V (hvis du har en nyere bolig), og da vil du kunne lade med inntil 11 kW. Hvis du har 32A 230V 3-fas, vil i3 bare lade fra 1 fase med inntil 7,2 kW. Uansett, dette høres veldig bra ut, forutsatt at det virker  :)

Phantom3D

Hei, forrige søndag var jeg fast bestemt på å kjøpe meg en ny Prius, men på mandag ble brått en i3 bestilt! Ting kan snu fort.

Jeg har ikke satt meg inn i "elbil" verden, så har noen spørsmål.
Jeg har plass i en fellesgarasje i borettslaget mitt. Jeg har fått bekreftet at jeg kan få lov til å installere elbil-lading her.

Men hva bør jeg velge? Vil en vanlig kontakt være nok til å varme bilen og samtidig lade den?




Tesla Model S75D 18
BMW i3 94Ah
1995 Mini Cooper Silver Bullet 1275cc

Griffel

Sitat fra: Phantom3D på lørdag 05. november 2016, klokken 16:06
Hei, forrige søndag var jeg fast bestemt på å kjøpe meg en ny Prius, men på mandag ble brått en i3 bestilt! Ting kan snu fort.

Jeg har ikke satt meg inn i "elbil" verden, så har noen spørsmål.
Jeg har plass i en fellesgarasje i borettslaget mitt. Jeg har fått bekreftet at jeg kan få lov til å installere elbil-lading her.
Av hensyn til sikkerhet for de andre i fellesgarasjen: velg en fastmontert ladestasjon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Egil Fonn

Kan batteri varming deaktiveres på i3 ved korte turer i kaldt vær? På Tesla  kan dette gjøres ved og bruke rang mode. MB Belectrik kan ikke deaktivere batteri varming og bruker mye strøm på små kjøring i kaldt vær.
Mercedes EQC fra 31.03.20
xBMW IX 40 fra sept.2022 (solgt 12.03.25)
xJaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
xBMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
xBMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
xTesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
xMercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Beckern

Sitat fra: Egil Fonn på søndag 06. november 2016, klokken 09:57
Kan batteri varming deaktiveres på i3 ved korte turer i kaldt vær? På Tesla  kan dette gjøres ved og bruke rang mode. MB Belectrik kan ikke deaktivere batteri varming og bruker mye strøm på små kjøring i kaldt vær.

Svjv brukes batterivarming først og fremst når bilen står. Er batteriet fortsatt kaldt vil det også ha stor indre motstand og forbruket blir høyt av den grunn, ikke pga ekstern varming.  Den indre motstanden sørger også for oppvarming av batteri og dermed til redusert forbruk etter hvert.

RodeoKlovn

Siden snøen er på plass i Oslo er det også en del snø/islagte veier utenfor sentrum og "hovedveiene". Jeg har en del halvbratte bakker som fort blir veldig glatte på sånn føre.

Har fått med meg at vi kan deaktivere en eller annen form for antispinn, men nøyaktig hva er det som deaktiveres? Og hvilket "oppsett" er best på snødekte veier, mtp best fremkommelighet. EcoPro er kanskje greit da kraften ikke kommer like brått..?
2016 BMW i3
2018 BMW i3s
2019 Jaguar I-Pace HSE First Edition

Klykken

Det som skjer er at det tillates litt skrens og hjulspinn. Men ingenting blir deaktivert helt slik at du ikke får til å gjøre noe "storgæli". Det fungerer sånn tålelig greit på litt utfordrende føre etter mine erfaringer, men synes man kunne fått litt mer frihet her likevel.

Har kun måttet gitt opp på våt speilblank is og dyp sørpe, ellers har bilen fungert greit.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

RodeoKlovn

Skjønner. Hadde første kjøretur med bilen på snø på lørdag, og kan ikke si jeg merket stor forskjell på om systemet var av eller på. Merket mye mer forskjell mellom comfort og eco pro :)
2016 BMW i3
2018 BMW i3s
2019 Jaguar I-Pace HSE First Edition

LMOR

Sitat fra: RodeoKlovn på mandag 07. november 2016, klokken 11:51
Skjønner. Hadde første kjøretur med bilen på snø på lørdag, og kan ikke si jeg merket stor forskjell på om systemet var av eller på. Merket mye mer forskjell mellom comfort og eco pro :)
Du må aktivt skru av antispinn hvis du f.eks. sitter fast, eller har problemer å komme opp en rett bakke. Dette skjer ikke automatisk.
Du finner valget under: Innstillinger; DTC.
Hvis du velger Traction (DTC), slås antispinn av.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

RodeoKlovn

Sitat fra: LMOR på mandag 07. november 2016, klokken 12:23
Du må aktivt skru av antispinn hvis du f.eks. sitter fast, eller har problemer å komme opp en rett bakke. Dette skjer ikke automatisk.
Du finner valget under: Innstillinger; DTC.
Hvis du velger Traction (DTC), slås antispinn av.

Jepp, er der inne jeg har vært. Har også lagret en hurtigtast for rask tilgang.
2016 BMW i3
2018 BMW i3s
2019 Jaguar I-Pace HSE First Edition

LMOR

Det anbefales ikke å kjøre i denne modusen, kun til bruk i spesielle situasjoner.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Klykken

Tja, det tillates jo ikke mye krumspring før systemet gjør forsøk i å rette opp, så å kjøre hele turen i denne modusen er vel OK hvis man tror man kan komme bort i situasjoner der man skulle ha hatt litt friere tøyler. For hvis man først sitter fast er det gjerne for sent i utgangspunktet. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Hm, kjørte med traction modus på hele tiden i fjor når det var snø eller slapseføre. Opplevde ikke noen problemer med det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

LMOR

Joda, så lenge du vet hva du gjør, så går det sikkert greit, men da høres det ut som en spesiell situasjon. På andre BMWer kan du skru alt av, da må du i hvert fall vite hva du gjør.
De gangene jeg har brukt det for å komme løs, så er det situasjoner der det ikke spiller noen rolle hva den stod på før bilen stoppet. Problemet er å komme i gang igjen.
Når du skal opp en glatt bakke derimot, er det bare å skru på DTC før du kjører inn i bakken.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA