En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, ons 12. feb 2014, kl. 09:52

« forrige - neste »

Joachim@sancon.no

Kjøpte i sommer en ny TMS 75d uten vinterdekk og trenger nå snart dekk og felger. Noen som vet om noen i Trondheims området som selger greie pakker? Fokus er kostnad. :)

Kjører så å si aldri langtur på vinteren så det meste kjøring foregår på slaps innenfor Trondheim kommune.

RBK

Hei.
Har en S100 som benyttes mest rundt hovedstaden. Har kjørt 4 vintere (S85 og S100) med Nokian R2 og har vært fornøyd. Benytter også bilen opp til Trysil på vinterstid og har ikke hatt problemer. Nå ser jeg det også er noe som heter R3.
Hva er fordel/ulmper i forhold til R2?
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

Thorvald

Sitat fra: Joachim@sancon.no på ons 29. aug 2018, kl. 07:40
Kjøpte i sommer en ny TMS 75d uten vinterdekk og trenger nå snart dekk og felger. Noen som vet om noen i Trondheims området som selger greie pakker? Fokus er kostnad. :)

Kjører så å si aldri langtur på vinteren så det meste kjøring foregår på slaps innenfor Trondheim kommune.

Kjøpte Brock B32 19« hos Tempe Dekkservice med Michelin vinterdekk. Havnet på ca 21.000. Dekk1 skulle ha 10.000 mer for samme pakke med «rabatt»..

Cowboystrekk

Sitat fra: RBK på ons 29. aug 2018, kl. 08:26
Hei.
Har en S100 som benyttes mest rundt hovedstaden. Har kjørt 4 vintere (S85 og S100) med Nokian R2 og har vært fornøyd. Benytter også bilen opp til Trysil på vinterstid og har ikke hatt problemer. Nå ser jeg det også er noe som heter R3.
Hva er fordel/ulmper i forhold til R2?
Tror ikke det har kommet tester av R3 ennå, men om ikke så lenge kommer vell NAF sin vinterdekktest og da får du se hvordan de skårer. Tipper de i vanlig Nokian-stil skårer svært bra på rullemotstand\forbruk, støy, is og snø, middels på tørr veg og under pari på våt veg.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Vacko

Har fått tilbud på PH turbin ll 19" med følgende dekk(dekktrykksensorer og montering er inkludert i prisen):

Hankook W616 til 17300
CVC7 eller R3 til 19100

Dette er til en ny TMS 75D.

Hva bør jeg velge her? Holder til i Trondheim.

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Sjaugen

PH turbin ll 19" CVC6  fikk jeg til 15.000 i fjor høst. Riktignok Askim, men høres ut som du betaler overpris.
2017 S 75D

Muffinman

Ja, 19k for den pakka er jo samme pris som man får om man kjøper dekk, felger og sensorer løst og får den lokale dekksjappa til å montere det. Pakkepris bør være litt rimeligere enn løssalg.

jazzwheel

Kan noen si hvor jeg får tak i pyntedeksler/hetter til hjulmutterne som passer 19" slipstream? Kjøpte nytt sett med 20 stk hjulmuttere hos Tesla, men der fikk jeg bare mutterne.

Øggen

Ej kjøpte hettene med tesla og må kjøpes separat.  Kan da velge om du vil ha krom eller sorte. Kosta rundt 200 kroner.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Hdloop

Falt for fristelsen av å prøve billigdekk på bilen - Achilles 245/35/21 på TMS 75d.
Var tørt og fint tidlig på dagen. Kjørte fra Fredrikstad til Oslo. Fungerte supert. Mindre sporing enn Conti. Men følte at de laget litt mer støy - subjektivt, og helt uten dokumentasjon. Uansett, alt sitter godt på tørr asfalt.
Så kom regnet nå i kveld - rett frem gikk fint. Bremsing også. Men, sideveis skrens kom raskere enn på dårlige vinterdekk. Hele bilen drev bare rett ut til siden i rundkjøringer og svinger med litt press fra sjåfør.
Ikke helt komfortabel med dekkene - fikk tilbud av selger om å bytte til premiumdekk hvis jeg ikke var fornøyd...
Noen andre som har noen tanker/erfaringer rundt dekk, premium vs pris...

Tuxedo

Tror du skal vente med å konkludere til du har kjørt inn dekkene, hvis du nettopp har fått dem. Det tar fort 50 til 100 mil med kjøring. At nye dekk er Bambi på isen i regnvær er typisk.

Muffinman

ATR Sport 1 eller 2? Hørt flere klage på støy med 1.

Jeg har kjørt 12000 på 2 siden juni og mine erfaringer er at de er godt innafor på vått føre også, selv om de ikke biter like godt som Lexani. I 21" var det faktisk Conti Sportcontact 5 som skremte meg mest på vått føre for en tid tilbake, tro det eller ei.

Husk også asfalten ofte blir veldig glatt når den nettopp er blitt våt av regn. Så blir det bedre når småpartikler som reduserer friksjonen skylles vekk. Det er for øvrig et viktig tips å ta med om man skal drive schellfahren på autobahn :)

Framdekkene mine har for det meste fungert som drivhjul (motorvei +100 eller range mode i lavere hastigheter). Likevel holder de 5,7-6mm enda. Merkelig nok har det minket ca. 1mm mer bak, men det tror jeg skyldes at hjulvinklene ikke er perfekte i kombinasjon med større dimensjon.

Uansett er disse tatt av for sesongen, og 85D`en skal få rulle på rimelige piggfri fram til vinteren kommer.

Thor2014

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA