Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Muffinman

Null problem. Du har helt uavhengige motorer foran og bak.

Rådet du fikk gjelder nok enkelte (mangelfulle og ømfintlige) fossile drivlinjer hvor man kunne få spenninger i drivverket eller skader som følge av ulik rulleomkrets på hjulene.

For å sette det i perspektiv: Det er større forskjell i rulleomkrets på et splitter nytt staggered originalt hjuloppsett fra Tesla enn det du kjører med nå :)

Tuxedo

Helt enig med Muffinman her.  Vil bare legge til at rådet deres om å bytte begge fordekkene selv om bare det ene var punktert, var et veldig godt råd. Å kjøre med to forskjellige dekk (ett nytt, ett slitt, og av to forskjellige fabrikater) på samme aksel vil seriøst gå utover kjøreegenskapene, selv om det neppe skader bilen.

o.b.lix

Sitat fra: latigo på mandag 05. februar 2018, klokken 08:55
etter sjekk ringte dei og kunne fortelje at det stod ein splint på innsida av dekket, såååå langt ut på kanten at det ikkje gikk å lappe.

Om man kjøper dekk hos Dekkmann med TOCN-avtale, er bytte av dekk pga skade inkludert og gratis, hos andre kommer slik forsikring som tillegg. Just saying...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Lynet

Sitat fra: latigo på mandag 05. februar 2018, klokken 08:55
OK, dette er diskutert under humor og kanari (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36774.0), så det er sikkert eit veldig dumt spørsmål: Før jul gikk trykket i det eine framdekket ned og etter å ha fyllt opp 2-3 gongar dro eg på ei "dekksjappe" (seriøs merke-dekksjappe, altså) for å få det sjekka. Det står sikkert ein splint i dekket, sa dei. Åjoda, etter sjekk ringte dei og kunne fortelje at det stod ein splint på innsida av dekket, såååå langt ut på kanten at det ikkje gikk å lappe. Og ettersom eg har firehjulstrekk ville dei anbefale på det sterkaste å bytte minst to dekk. Dei hadde heller ikkje Hakka R2 på lager, så det måtte bli Continental om eg ikkje ville vente. Så no kjører eg med Continental (mønsterdybde 8mm+) framme og hakka R2 (mønsterdybde ca 6mm) bak. Er dette skadeleg eller uheldig på nokon måte? Fikk eg gode råd, eller blei eg lurt?

Ikke helt i mål det gode rådet, dekkene med mest mønster skal stå bak. Dette for at folk flest flest takler bedre at det slipper foran enn bak. Hylekoret vil sikkert starte på denne påstanden, men fagfolk anbefaler beste dekkene bak.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

latigo

Takk for svar, folkens. Internett veit alltid best  :) (Det var forresten med ein skadegaranti på dei nye dekka her, sjølv om eg glømte tocn-rabatt/avtale i farta)

skoct

Noen som har sett disse og tenker å bestille noe for Model S:
https://evwheeldirect.com/

MyMuffin

#2406
Har tittet litt på Megahjul sin konfig for 21 tom.

Ser da at de anbefaler 99W bak og 96W foran som dekk alternativ til model S facelift.
Min S er oppgitt med LI 101 bak, og jeg sliter litt med tolkningen fra megahjul sin support der de sier at maks aksellast / 2 er kravet til dekket.
I mitt tilfellet er 1450 kg /2 = 725 kg (altså loadindex 97).

Siden LI og maks aksellast ikke harmonerer i vognkortet mitt så sliter jeg litt med å tolke hva som er rett og galt, ikke minst om megahjul er ute og sykler..
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

horven

Sitat fra: Tesla P85D på søndag 28. januar 2018, klokken 14:34
Noen som vet om 22" Tesla model X felgene vil passe på model S med tanke på innpress osv?

Ryktet sier så.. :) Tror faktisk jeg har sett et bilde av en Model S med X 22" på :)
Må selvsagt bytte dekk...
> 2014 Tesla Model S P85+ hvit
Prosjekttråd: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32323.0.html

> 2017 Tesla Model X 75D hvit - BESTILT!

Simen1

#2408
Jeg får en del treff på model S med 22 tommeltotter felger via min favoritt søkemotor. Men det blir tynt med gummi rundt felgen, nærmest malt på. Også går det sikkert hardt ut over rekkevidden:

https://electrek.co/2017/11/10/tesla-model-s-model-x-wheel-size-affect-efficency/
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

Påvirker nok forbruket ja, men husk at også dekkvalg er en faktor. Det er ingen problemer å finne 19" dekk som gir høyere forbruk enn 21" på Model S, for eksempel.

o.b.lix

Er det ikke vekt på felg (og dekk) som gjør økt forbruk, slik at en lett 21 kan ha lavere forbruk enn original (tung) 19?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Litt på tynn is her, men det er vel heller rullemotstand som er den største faktoren. Jeg har hatt dekk som har gitt veldig ulikt forbruk i samme dimensjon, både i 21" og 19". Uansett er ikke Tesla sine originalfelger særlig lette i forhold til mange tredjeparts.

Lynet

#2412
Her er tallene for rullemotstand på et dekk:
A-merket:   mindre enn 0,0065
B-merket:   mellom       0,0066 og 0,0077
C-merket:   mellom       0,0078 og 0,0090
D-merket:   ikke i bruk!
E-merket:   mellom       0,0091 og 0,0105
F-merket:   mellom       0,0106 og 0,0120
G-merket:  over            0,0121

Forskjellen i rekkevidde med Tesla S85 ved konstant hastighet 70km/h med disse dekkene blir da:
A: 657km Ingen leverer A-merkede dekk i denne dimensjonen  :(
B: 608km (Michelin Primacy 3)
C: 564km
E: 519km
F: 482km (Goodyear originale)

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

OlaM

Aerodynamikk er jo også en faktor. Jeg har ikke veldig god peiling på det, så derfor er jeg godt kvalifisert til å synse litt på internett. Siden dekk med helt flate felger pleier være best aerodynamisk så kan det være rimelig å anta at dekkets sideprofil bidrar positivt til luftmotstand, mens felgens indre åpninger, eiker etc bidrar negativt. 19" har større andel dekkvegg og mindre andel felg, dermed er det ikke så rart at/hvis den kommer bedre ut.
'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 06. mars 2018, klokken 12:38
Er det ikke vekt på felg (og dekk) som gjør økt forbruk, slik at en lett 21 kan ha lavere forbruk enn original (tung) 19?
Vekt har vel mere å si for kjøredynamikken, selv om man taper litt på at man må rotere mere masse. Jeg vil tro at mindre gummi på sideveggene og dermed stivere sidevegger vil være det mest negative for forbruk. Men hadde vært interessant å sett en sammenligning av ellers så like dekk som mulig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA