En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

JFa

Sitat fra: elfosilen på tirsdag 14. november 2017, klokken 22:41
Pris for 19" Nokian vinterdekk på felg har økt fra 25.000 til 31.000 hos Tesla. Blir mer og mer fristende å velge noe annet enn orginale felger.
Er det blitt slutt på momsfritaket for ekstra hjulsett bestillt sammen med bilen?

Muffinman

Er vel ikke det. Det betyr at prisene i realiteten er enda mer hårreisende.

SK

Pirelli koster fortsatt 22 000 og de leveres med samme felg. Merkelig.

Øggen

Sitat fra: SK på tirsdag 14. november 2017, klokken 23:37

Ikkje merkelig i det heile. Pirelli e drit, og dei he masse av dei liggende= billig.
Nokian og co e det mangel på, derfor dyrere.
Heilt normalt.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Cowboystrekk

Sitat fra: Øggen på onsdag 15. november 2017, klokken 11:01
Sitat fra: SK på tirsdag 14. november 2017, klokken 23:37

Ikkje merkelig i det heile. Pirelli e drit, og dei he masse av dei liggende= billig.
Nokian og co e det mangel på, derfor dyrere.
Heilt normalt.
Skulle ønske Tesla utvidet tilbudet sitt på både pigg og piggfri. ContiVikingContact 6 kunne med fordel vært med mener jeg da det er ganske likt Nokian R2, men bedre på våt veg og litt bedre på bremsing på is.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Muffinman

Driver fremdeles og roter for å få returnert de tre Kinforest-dekkene til dekk-outlet.no (som for alle praktiske formål er samme firma som dekkonline), og etter purring er det nå kommet returlapp for 1(!) av dem. Vi får se hvordan det ender, intet er refundert bortsett fra omlegging - eller et mye lavere beløp enn det kostet siden de har en maksgrense....det er ganske klart at dette blir en runde med Forbrukerrådet i første omgang og sannsynligvis videre deretter. Spørs om det de kan glede seg til en leksjon i norsk forbrukerkjøpslovgiving. Man kan trygt si at jeg er ferdig med å handle dekk fra dette firmaet.

Imidlertid kjøpte jeg fire Rotalla Ice-plus S210 før denne hendelsen, og de ble lagt på for første gang i dag. Stor overraskelse over at de var veldig stillegående, komfortable og sporingen som Sottozero II har som varemerke forsvant. Forholdsvis tighte å kjøre på er de også, og det kjennes ut som de sitter bra på våt asfalt. Selv om jeg har et hjulsett med Hakka 8 liggende klar til de mer vinterlige forhold tenker jeg å teste hvordan de fungerer på is og snø. Jeg blir veldig overrasket hvis de er dårligere enn Sotto`ene, gummiblandingen kjennes mykere og seipingene ser mer hensiktsmessig ut. Kommer tilbake med mer info når det blir hvitt under bilen.

PS. Hvorfor jeg kjøpte disse? Kun som et eksperiment. Det var de billigste vinterdekkene tilgjengelig, og jeg ønsket å teste om det gikk an å få tak i dekk som var dårligere på vinterføre enn Sottozero :) De blir uansett brukt som høst- og vårdekk.

lunitiks

Documentaziooon, Muffin.

BOMBETOKT med papir.

Et lite skriv med noen løfter (ikke trusler), uten adjektiver, og vips, ting bruker å skje.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Dokumentasjon is my middle name...and my trade, actually :)

Muffinman

Btw, noen som kan hjelpe meg å dekode makshastigheten på disse?

245/45 R 19  102VXL

Har ikke sett kombinasjonen til slutt før.

Knut Røe

V dekk, 240 kmh.
XL, xtra load (stivere sidevegger)

Muffinman

Takk! Er ikke XL litt smør på flesk siden 102 angir lastindeksen? Eller er XL relatert kun til sideveggene?
De er for øvrig merket M+S, så de lovlig å bruke på Model S med toppfrat 250 km/t.

Knut Røe

XL er stivere bygd og tåler mer lufttrykk, som gjør at du kan belaste de mer vekt.
Sliteevnen er bedre og de tåler mer juling. Ulempen er mer støy og de gir som regel en noe mer "harsh ride" da dekket ikke følger veien så godt siden det er hardt.

Muffinman

Virker både myke og komfortable disse da, og ikke bråker de heller. Før de ble lagt på felg kjentes de faktisk ikke stive ut i det hele tatt. Sottozero var er mareritt i forhold, og gummien føles mye mykere på de nye.  Nuvel, billige kinadekk så ikke sikkert merkingen stemmer. Jeg har ihvertfall ikke tenkt å teste om de tåler 240 km/t.....

snd

Ser at Sottozero blir slaktet her. Må nesten si meg enig bortsett fra at de oppfattes litt bedre i 21" dimensjon. Kanskje fordi Sottozero 2 i 19" sammenlignes med Sottozero 3 i 21".

Har tidligere snakket opp disse dekkene, men etter å ha prøvd Nokian R2 i 245/35-21 dimensjon skjønner jeg hvordan gode dekk bør oppføre seg. De er dessuten billigere  :)

21" vinteroppsettet  er forøvrig borte fra Design Studio.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

BMW850

Jeg har hatt Sottozero 2 helt siden jeg kjøpte bilen i 2014. Synes de er nydelige her i lavlandet med stort sett bare veier. Har også hytte på fjellet og de funker på vinterføre. Anbefaler kanskje ikke folk å kjøpe disse fremfor standard nordiske her i Norge men å si at de er ubrukelige er feil. Eller så må det vær at jeg er en jævlig god sjåfør  8) :+1:
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA