Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Kim Kim

Ville egentlig hatt cvc 6, men de produseres ikke til 21».

Går nok for R2, da sottozero sine blir altfor dyre. Takk for alle innspill
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ElToroTMS

Hei, er ikke så kjent med Tesla og tenker kanskje å kjøpe originale 19" vinterfelger fra Tesla. Vet noen av dere om de kan montere vinterhjulene til leveringen?
2019 TM3 Performance (PÅ VEI)
2018 TMS 75D (TIL SALGS)
2017 TMS 75 Uncorked (SOLGT)
2016 TMS P90DL facelift (SOLGT)

Muffinman

Gjort det på to biler for min del ihvertfall.

Kramzz

Her er bilder av bilen med Svarte 20" PH Turbin :)
For de som vurderer disse må jeg si at de er flotte å se på i tilegg til behagelig med vinterdekk :+1:

https://i.imgur.com/tNyQhlG.jpg

https://i.imgur.com/p5foVHr.jpg
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

Kim Kim

Sitat fra: MyMuffin på torsdag 26. oktober 2017, klokken 11:57
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 26. oktober 2017, klokken 11:19
Sitat fra: Sjaugen på torsdag 26. oktober 2017, klokken 09:03
Sitat fra: MyMuffin på torsdag 26. oktober 2017, klokken 08:21
Opplever egentlig ikke noe særlig lyd, de er dønn stille. Beste på lyd av det jeg har vært borti (Goodyear eagle, michelin primacy og X-ice3).

Artig å høre om en som tok spranget med Nereus. Hold oss oppdatert ja.
Mangel på uavhengige tester (de burde ha klart å lure seg med i Motor-testen) gjorde at jeg ikke turte, og gikk for CVC6
Jeg har fått garanti fra min selger på Megahjul at hvis jeg ikke er fornøyd med Nereus når snøen kommer så kan jeg kostnadsfritt få CVC6 (eller R2).
Så det var en «no brainer» og viser at de virkelig har tro på Nereus.

Ser man det! Fint å høre at jeg ikke er alene i Nereus gården. Blir spennende når snøen kommer.

Er i tenkeboksen for å droppe 21» mot 19 og Nereus 805.  Finner ingen dekk på 21 som har de egenskapene på våt vei som jeg ønsker. Sottozero 3 kanskje, men de koster jo 20 000 :)

Lest mye bra om Nereus og jeg kjører 99,5% på våt vei
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Cowboystrekk

Sitat fra: Kim Kim på søndag 29. oktober 2017, klokken 18:58
Sitat fra: petersv på søndag 29. oktober 2017, klokken 18:28
https://www.prisjakt.no/product.php?p=3910810

Kjøp heller dette så får du et skikkelig vinterdekk.

Det dekket får fanske mye juling i diverse kommentarfelt om dagen. Dessuten er vel egenskapene på våt/tørr asfalt ikke de beste. Og er det jeg kjører omtrent hele vinteren
R2 bør ha 10% mer luft, det anbefaler Nokian selv. Dekket oppleves da som en del stivere og bedre på tørr veg. Rullemotstanden er svært lav og støynivået langt under Goodyear-Stock. Det eneste jeg har å utsette på R2 etter 4 år er egenskapene på våt veg. På is og snø er det meget bra :) For P-modellene ville jeg nok valgt et annet dekk. Contivikingcontact 6 er nok for mange et bedre valg da det i praksis er litt bedre enn R2 på det meste foruten rullemotstand.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

daktari

På motorvei med varmt dekk stiger trykket i mine R2 fra 3.2 til 3.4/5. Hvis man dytter inn 3.4 kald, hva får dere som trykk i 110-sonen da? Hva er grensen for når dekket blåser av felgen?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Chris Neumann Ruud

Sitat fra: daktari på onsdag 08. november 2017, klokken 11:47
På motorvei med varmt dekk stiger trykket i mine R2 fra 3.2 til 3.4/5. Hvis man dytter inn 3.4 kald, hva får dere som trykk i 110-sonen da? Hva er grensen for når dekket blåser av felgen?

Makstrykket er oppgitt i "når hjulet er kaldt" - mener å huske at R2 har en maks PSI på 51 / ~3.5 bar når hjulet er kaldt

Tviler på at det bør være noe problem å oppleve både 3.6 og 3.7 på godt varme dekk.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

OlaM

Sitat fra: daktari på onsdag 08. november 2017, klokken 11:47
Hva er grensen for når dekket blåser av felgen?

Godt over 10 bar, kanskje 15. Vanlig driftstrykk er ikke i nærheten av å sprekke dekket. Tenk hvor lett tynne, lette sykkeldekk tåler 7-8 bar.
'21 3LR

Cowboystrekk

Snakka med en som jobba i Nokian og han sa dekkene tålte vanvittig mye mer enn 3.5 bar, men for å få noenlunde normale kjøreegenskaper så er det øvre grense. Kommer du noe særlig over vil dekkene bli særdeles stive og få mye slitasje på midten. Om du kjører med 3.7 har det nok lite å si, nå når tempen går nedover vil trykket gradvis synke. Jeg fyllte på med 3.5 i alle for noen uker siden, nå er utetemp lavere og trykket er nå 3.3. Blir det langt ned på minussiden må jeg nok fylle i litt mer.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Lynet

Det med slitasje i midten er fra tiden med diagonaldekk. Med lagene av stålwire/kevlar/nylon som ligger under slitebanen greier ikke lufttrykket å presse ut midten på slitebanen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Hyperstress

Noen som har testet "billigdekket" maxxis-arctictrekker på Tesla? Fikk bra resultater i test for et par år siden:

https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2014/test-av-piggfrie-dekk-2014/maxxis-arctictrekker/

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Elbil fundamentalist

Med høyere dekktrykk blir kontaktflaten mindre. Altså forringer egenskapene, og da kan man heller lade litt mer og oftere spør du meg, men med R2 på Tesla skal jeg ikke uttale meg bombastisk, og 21 tommer har jeg ikke erfaring med. Har hatt R2 på Leafen, og allerede på en slik bil synes jeg de ble for myke og «sladdet» i svingene på lamellene og litt upresis i styringen. Valgte derfor med den største selvfølge bort R2 på Teslaen.

Skal man være kompromissløs må man ha 2 sett vinterhjul.
Jeg har som flere andre på forumet her både piggfritt og piggdekk.
Michelin Xice3 for kjøring frem til vinterfeiren, Hakka 8 til etter påske hvor sommerdekkene går på igjen.

Piggdekkene beholder egenskapene lengt bedre uten all den barmarkskjøringen, samt at vi spare en noe på piggdekk gebyr også.
Skifter dekkene selv, da jeg hater luftmuttertrekkerern og det de gjør med boltene samt den kronisk uforsiktige omgangen med felger de har på de fleste dekkverksteder (jeg har besøkt) og de driter i momentnøkkel også. Forresten hos Johs Bjerke på Brynseng (i Oslo) har jeg vært fornøyd. De brukte momentnøkkel også. ViaNor på Skøyen er uforsiktige. De slenger hjulene opp i stabler og klinker felgene. Skulle tro de viste bedre med Telsa som nærmeste nabo...

Nå bytter vi til ny ModelS så de piggfrie selges med den, og vurderer å kjøpe Michelin Xice3 igjen, da jeg er veldig fornøyd med dem, men de blir ev. først kjøpt neste sesong. Den nye Teslaen kommer i Des, Jan så da setter vi piggdekkene.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

elfosilen

Pris for 19" Nokian vinterdekk på felg har økt fra 25.000 til 31.000 hos Tesla. Blir mer og mer fristende å velge noe annet enn orginale felger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA