Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Undertegnede

Sitat fra: SunSeeker på tirsdag 24. november 2015, klokken 15:20
Jeg har nå tilbakelagt 300 mil denne måneden, og må bare komme med et stort kompliment til de nye ContiVikingContact 6 dekkene. La de på i begynnelsen av måneden, og har fått testet de på alle slags føre.
De er definitivt ikke så bløte som R2, støyer lite og forbruket er relativt lavt(Oslo-Dombås 186W/km )
På is føler jeg meg trygg, de biter bra, selv om jeg kom fra Hakka 8 ifjor, og var skeptisk.
Men på skikkelige vinterveier, brillierer de noe voldsomt, og jeg vil si de passer S85D perfekt. Bra sidestøtte i svinger og føler det sitter som støpt. På saltede veier med slaps og "mel" funker for så vidt ingen dekk, men synes det var greit.
Totalt sett er jeg meeeeget fornøyd med valget mitt. At disse kostet meg 8000kr på Skruvat.no er naturligvis heller ingen bakdel. Det er faktisk 4000kr spart i forhold til de andre alternativene jeg hadde.

Godt å høre. Har på samme men ikke fått testet de skikkelig enda. Vinteren lar vente på seg på Sørlandet :) (jinxer vel dette nå  ::))

Øyvind.h

Er det ikke en del som har fått sponset dekk fra Continental? Hadde vært interessant å høre erfaringen fra disse.
Var vel ganske mange som fikk dekk gratis.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cairnz

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 24. november 2015, klokken 18:15
Er det ikke en del som har fått sponset dekk fra Continental? Hadde vært interessant å høre erfaringen fra disse.
Var vel ganske mange som fikk dekk gratis.
sponset og sponset.. det er 30 stykker med i dekktesten, hvor 10 kjører r2, 10 xice3 og 10 cvc6.

jeg er en av de med cvc6 i år og r2 tidligere. dekkene er i plussgrader relativt like for normal kjøring. R2 støyer marginalt mindre i 50-70, og ellers små forskjeller. De som kjører "aktivt" - altså som galematias, har sikkert andre oppfatninger.
Elbilist

Cowboystrekk

Har lagt til Contidekkene på førstesideposten. De gjorde det ganske bra i NAF-testen, bare marginalt dårligere enn R2 så de fortjener et anbefaltstempel, eneste jeg lurer på, dere som har dem. Er C-F-70db riktige specs på rullemotstand, våt veg og støy?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Hodetelefoner

Hvordan kan de gjøre det dårligere enn R2? De er bedre på bremsing, dette betyr jo alt om vinteren? I tillegg så er det overlegent på vanlig kjøring
Det er ikke som å kjøre en jolle. Og enda bedre etter innkjøpte 50-100mil. Hvis noen vil teste en 85D med disse dekkene så skriv PM. 

Cowboystrekk

I NAF-testen var R2 ca 5% bedre på bremsing på is (den mest kritiske manøveren), conti ca 10% bedre enn R2 på tørr asfalt. R2 hadde litt lavere rullemotstand, foruten det var de svært like.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Hodetelefoner

Da har noen gjort en feil under publisering.. Nokian var ikke best under bremsing " Svakheten til dekket er bremsing og kjørefølelse på våt asfalt".

Stiller gjerne opp til en nokian Vs continental test :p

fonberg

Sitat fra: KristofferH på torsdag 26. november 2015, klokken 16:34
Da har noen gjort en feil under publisering.. Nokian var ikke best under bremsing " Svakheten til dekket er bremsing og kjørefølelse på våt asfalt".

Stiller gjerne opp til en nokian Vs continental test :p

Nokian R2 er bra på bremsing på is, men dårlig på bremsing på våt asfalt. Dette er da intet nytt.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Mao

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 25. november 2015, klokken 10:52
Har lagt til Contidekkene på førstesideposten. De gjorde det ganske bra i NAF-testen, bare marginalt dårligere enn R2 så de fortjener et anbefaltstempel, eneste jeg lurer på, dere som har dem. Er C-F-70db riktige specs på rullemotstand, våt veg og støy?
På etiketten som sto på mine nye CVC6 sto det rullemotstand C , våt veg F og støy 72 dB (245/45 R19 XL 102T)
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Cowboystrekk

Sitat fra: KristofferH på torsdag 26. november 2015, klokken 16:34
Da har noen gjort en feil under publisering.. Nokian var ikke best under bremsing " Svakheten til dekket er bremsing og kjørefølelse på våt asfalt".

Stiller gjerne opp til en nokian Vs continental test :p
det er svakt på bremsing på tørr asfalt, men blant de beste på is. Konklusjonen sier ingenting om is. Om du ser på de 2 foregående NAF-testene gjør også R2 det svært bra på bremsing på is der også, men ikke på tørr asfalt. Conti er midt på treet på bremsing på is, men bra til å være piggfritt på tørr veg.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

storform

Har for litt siden lagt på Michelin Xi3. Det var da litt mildere enn nå. Fylte 3,1 bar i alle dekk. Ettersom vi nå kan se dekktrykket kontinuerlig, har jeg lagt merke til at trykket nå er 2,9 bar på samtlige dekk. Regner med det har med temperatur å gjøre? Uansett overraskende at det varierer så mye. Det er jo ikke akkurat kjempekaldt i Bergen nå. Er dette vanlig? I så fall er det jo vanskelig å vite ved hvilken temperatur man skal fylle ønskelig dekktrykk?
Tesla Model Y, Pearl White - 2023
Tesla Model 3, Midnight Silver - 2019 SOLGT
Tesla Model S85, Midnight Silver - 2015. SOLGT
Kia Soul EV Exclusive, Caribbean Blue - 2015. SOLGT

Muffinman

Hvor ser man dekktrykket kontinuerlig?

Havebigfun

Jeg kjører mine R2 med 3,3 bar og er fornøyd med det- Xi3 er litt fastere- antakelig klarer det seg med litt mindre.
Det gjelder å finne kompromisset mellom kjøreegenskaper, rullemotstand/forbruk og komfort. Jeg liker lavt forbruk og velger dertil høye trykk. Samtidig blir gelatinefølelsen borte ved pådrag. Ulempen er vel antakelig noe økt bremselengde og at det slår litt mer ved hull etc i veidekket.
Til muffin- trykk på hjulene på rattet til du får valgene- rull til dekktrykk kommer.

cairnz

Sitat fra: Muffinman på lørdag 28. november 2015, klokken 19:15
Hvor ser man dekktrykket kontinuerlig?
Car Status-appen (hold hjulet på en av tomlene og rull til du finner det)
Elbilist

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA