Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Muffinman

Problemet materialiserer seg i størst grad når man bruker (dyre) mindre slitesterke dekk, og kanskje i tillegg på 21" som medfører at utslagene blir enda større. Da blir det veldig langt fra innafor. Min måte å få konsekvensene innenfor akseptable rammer er å gå ned på 19", og velge rimelige/mer slitesterke dekk. Da går det greit.

cairnz

Merker jo når man jekker opp bilen at dekkene står i "spenn" i underlaget.. akselbredden blir vel et par cm kortere når ene dekket går opp i været - men slik er det vel for alle?
Elbilist

Muffinman

Jo da, det er nok en konsekvens av vandringen som hjulopphenget nødvendigvis må gjøre når du jekker opp, kombinert med at man endrer vinkelen på bilen i forhold til underlaget. Man vil nok observere dette på alle biler, riktignok mindre når man jekker opp drivhjul som står på stiv aksling.

hgs

Våre 19" RS A2 ble pensjonert forrige uke etter 45kkm, og hadde da ca 2 mm igjen. Jevn slitasje på alle 4 hjul.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Stig O

Ja så var det min tur da, og jeg som har skrytt av jevn slitasje. Ba de til og med la være og ta hjulkontroll på service for vel en måned siden da jeg målte mønsteret likt i alle sporene. Innsiden så jeg ikke, men det burde de kanskje ha sett på service. Det stod til og med 10mm mønsterdybde på alle hjul i rapporten??!!
Dette medførte at jeg punkterte, og måtte få leiebil for og hente vinterhjulene (26mil), da 245/35-21 ikke var og oppdrive i Haugesunds området. Vært på hundeutstilling med tre hunder og en "fornøyd" kone. Bra timing.
Bildet er av framhjul med 5mm mønsterdybde.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Muffinman

Tror nok at det er mange som rapporterer "jevn slitasje" bak som i realiteten har en veldig avrundet dekkskulder innerst, dessverre.

Stig O

Trodde også dette problemet var størst bak, men her var det like ille på alle 4 hjulene.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

Lynet

Dere som får så dramatisk slitasje på innsiden at dekket punkterer får sikkert hjulstillingen justert. Kan dere ikke da legge ut kopi av målebrev før og etter justering?
Kan være fint for oss andre som ikke har fått den slitasjen enda hvis vi skal ha en hjulstillingskontroll slik at vi vet hvilke vinkler som er kritisk.
Har selv litt mye negativ camber høyre bak uten at det er noe slitasje å se på innsiden.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Det er nok negativ spissing som er hovedårsaken til slik slitasje. Isolert sett betyr negativ camber lite, men i kombinasjon med negativ spissing forsterkes feilslitasjen.

Lynet

Så mye feil på spredning (toe out) skal normalt lage "sagtenner" i mønsteret på dekket som skal være lett å kjenne hvis man drar hånden over dekket.
Men helt klart en kombinasjon av negativ camber og spredning forsterker hverandre.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Lite å lage sagtann på når mønsteret er borte. Jeg hadde spissingsfeil bak og det var aldri antydning til trapping på de to innerste cm hvor det ble slitt.

Lynet

Har du noe data før og etter justering Muffinmann?
Jeg tenkte sagtann på bildet ovenfor, der ser det ut til å være fraværenede!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Ja har data, de er lagt ut på forumet mener jeg. Poenget er at de var feil. Utskriften fra april viste at alt ble OK etter justering, men da begynte bilen å tygge dekk. Ny justering i juli og noen dekk senere viste at de hadde justert vekk spissingen bak i april, selv om utskriften viste rette verdier.

Cowboystrekk

Rydda litt i førsteposten og skrevet litt mer om slitestyrke. La til en ekstra anbefaling for Landsail UHP LS588 siden de har klart høyest slitestyrke av alle dekk som er med i anbefaling samt lavest rullemotstand av sommerdekkene.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Muffinman

Men de er jo ikke å få tak i noen steder  ???

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA