Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Load index på stock goodyeardekk er 98, det tilsvarer 750 kg. P85D er vell litt tyngre enn S85? De leveres med dekk som tåler 102 stock, det tilsvarer vell 850 kg på vekt. Produsentene legger og inn en sikkerhetsmargin. Jeg tror jeg ville valgt felger som tåler 750 kg på P85D og 85D pga mye belastning på felger under aks samt tyngre vekt enn 60/70/85 uten D :) Ikke noen fasit, men litt synsing fra en amatør som meg ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

petersv

Dere som holder dere oppdatert på dekkpriser, hvor finner man den beste dealen på contiviking eller r2 eller xi-3 om dagen? På forhånd takk!

Cowboystrekk

#1412
Www.prisjakt.no finner de fleste. Søk på f.eks nokian r2 245 :) Flere sider har fri frakt og avtaler med mange dekkverksted for rimelig montering.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

petersv

Har sjekket, men ikke noen knakende gode tilbud der for øyeblikket. Virker som om ikke alle nettbutikkene er med der lengre.

El Tempo Gigante

Hei, må handle nye vinterdekk og er fristet til å prøve Goodyear UltraGrip 8 Performance. Lite støy, godt grep på våte veier og lav rullemotstand, på papiret. Høres ideelt ut, men finner lite norske erfaringer eller tester av dette. Noen som vet om dette er egnet for her på berget. Bor på milde vestlandet.
Test av nyeste generasjon: http://www.tyrereviews.co.uk/Article/Goodyear-UltraGrip-Performance-Gen-1-Preview.htm

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Cowboystrekk

Sitat fra: El Tempo Gigante på mandag 22. februar 2016, klokken 22:21
Hei, må handle nye vinterdekk og er fristet til å prøve Goodyear UltraGrip 8 Performance. Lite støy, godt grep på våte veier og lav rullemotstand, på papiret. Høres ideelt ut, men finner lite norske erfaringer eller tester av dette. Noen som vet om dette er egnet for her på berget. Bor på milde vestlandet.
Test av nyeste generasjon: http://www.tyrereviews.co.uk/Article/Goodyear-UltraGrip-Performance-Gen-1-Preview.htm
såvidt jeg kan se er det et kontinentalt vinterdekk, dvs bra på våt og tørr veg, bra på snø, men dårlig på is. Godt grep på is og bar veg er desverre svært vanskelig å kombinere.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

petersv

Hvis noen har et halvslitt R2 i 19" liggende, send meg en personlig melding ;)

Epleskreller

Noen dekkbutikker i Drammen som selger felgpakker med vinterdekk? Tenkte å kjøpe orginale hjul, men da Tesla satte opp prisene går jeg heller for Polar felger.. Må jeg helt til Oslo for å finne noen som selger pakker til Model S?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

petersv

#1419
Har et sett org. 19" meg Hakka R2. De har vel kjørt en liten sesong, kanskje 7-9kkm, mest på østlandsk asfaltføre.

Hadde mye hjulstillingfeil på gamlebilen disse ble brukt på før de ble lagt til lagring. Skal ha de på bil nå og ser et ett (ja bare et eneste ett av de) er veldig slitt ned på innerkant, det andre bakdekket er ca. 5mm (ganske jevnt slitt) og foran er de 7mm.

Hva tror dere som har hatt slike problemer, er dette noe Tesla vanligvis aksepterer reklamasjon på?

Bilde av det slitte:


Et av de andre:

Muffinman

Fikk faktisk tilført dette på hjulstillingskontrol tidlig i april i fjor på P85`en. Gjorde slutt på R2`ene jeg tenkte å rulle 8-10.000km til på utover våren, og PS2 som sikkert ville holdt 4-5.000 til. I tillegg kjørte jeg 6-7000km på helt nye sommerdekk før jeg klarte å få kontakt og avtale for retting. Ny innstilling viste at spissing bak var justert feil, selv om utskriften viste riktig i april. Når de rettet det opp avslørte utskriften at de hadde brukt specs for bil med stålfjæring selv om bilen hadde luft. Heldigvis justerte de bare på spissingen bak selv om arket (feilaktig) viste flere røde tall (teknikeren forklarte at de var helt på grensen og da gjorde det ikke noe at de var røde). Gjorde en egen sjekk mot korrekte specs, og heldigvis var alt nå godt innenfor toleransene for luft etter rettingen. Flaks  :P

Å erstatte noen dekk var aldri et tema, selv om jeg viste bilder av dekkene og forklarte hva som var blitt ødelagt. Med tanke på hva 2014 avstedkom mtp normalforklaring av åpenbar skjevslitasje og utgifter til nye 21" dekk etter bare 10 uker ble orket jeg bare ikke å ta fighten denne gangen.

Samtidig leser jeg om at andre har fått erstattet dekk i rikt monn uoppfordret, så det er jammen ikke godt å si hva de godtar. Du må nesten bare prøve.

Cookie Monster

2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

OleBrumm

Vinter dekk&felg:

Zito ZS03 - 9 x 21" og VREDESTEIN WINTRAC XTREME 245/35/21
Ligger på 190-210 i forbruk
VOSSEN VFS2 22" (22*9/22*10.5)     FALKEN FK453  245/30 & 295/25    LOWERING LINKS

SunSeeker


Powerflux

Lite spm om Cyclone!
Planen var å gå for disse felgene.....MEN.....
Ute på tur i dag gikk jeg forbi en Tesla med disse felgene og syntes det så riktig så snasent ut. Så på venstre side først og deretter på høyre side. Så da at turbinbladene går "feil" vei på høyre side  :o
Kan det virkelig stemme at disse felgene ikke er laget unikt for høyre og venstre side! Det så jo helt jalla ut :P
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA