Spetalens løgner

Startet av sn0le, onsdag 05. februar 2014, klokken 20:49

« forrige - neste »

Oreo

Et av Spetalens argumenter er gratis strøm (om jeg ikke husker feil fra debatten?).
Det skjønner jeg ikke helt. OK jeg kan muligens lade gratis litt her og der på kommunale ladeplassene. Dette testet jeg med Leafen jeg hadde, mest av nysgjerrighets skyld, ikke nødvendigvis fordi jeg absolutt trengte strøm. Med Tesla'en trenger jeg ikke strøm p.g.a. det store batteriet. Om jeg så betalte en hundrings ekstra på årsavgiften for å kunne lade på offentlige ladestasjoner, hadde det likevel vært spiselig synes jeg, bare for å ha muligheten til det.

I og med at gratis strøm blir brukt mot Tesla, så kan offentlige 16A stikkontakter lett blandes med SC'erne som også er gratis, men langtifra betales av det offentlige (eller får Tesla noen støtte fra Transnova?). Noe som igjen kan føre til ennå mer misnøye.

Jeg tror i bunn og grunn denne debatten skyldes i misnøyen med at noen "slipper unna" med fraværende og ikke eksisterende avgifter andre må betale. M.a.o. ren misunnelse.

Såklart det er billigere for en avholdsmann å gå ut på byen og bare drikke vann, enn for meg å ta den helt ut drikke fra øverste hylle og måtte ta taxi hjem. Jeg syter da ikke av den grunn.
En moderne Dieselbil kan kjøre Trh-Oslo-Trh uten stopp. TMS må lade minst tre-fire ganger. Opp til hver enkelt å velge det man vil. Reglene er satt med bred enighet av våre folkevalgte. Jeg ser ikke problemstillingen.

MEN, jeg er enig med Spetalen og våre sykkelglade debatanter at det ville vært positive med flere sykkelveier. Megselv inkludert ville ha syklet mine 40km til og fra jobb oftere, om veien hadde vært mer sikker og lagt til rette for myke trafikanter. Å "skylde" på at penger til "sykkelprosjekt" blir brukt til å avstå fra avgifter på elbiler er bare helt sykt.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

pberg

Sitatsyklister heller ikke betaler veiavgift. Ikke engang ca 400kr.

Hvor mange syklister tror du eier en bil, sånn sirka?
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Griffel

Sitat fra: pberg på mandag 10. februar 2014, klokken 18:21
Sitatsyklister heller ikke betaler veiavgift. Ikke engang ca 400kr.

Hvor mange syklister tror du eier en bil, sånn sirka?
Men de betaler MVA
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sjøhyene

Noen som har prøvd å estimere hva den faktiske kostnaden av avgiftsfritaket er per 50k elbiler?
Altså det spetalen prøvde på bare med realistiske forutsetninger.

Er jo sikkert noen milliarder det er snakk om. Hadde vært interessant å se det regnestykket fra noen som faktisk kan regne.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Havebigfun

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 10. februar 2014, klokken 19:38
Noen som har prøvd å estimere hva den faktiske kostnaden av avgiftsfritaket er per 50k elbiler?

Er jo sikkert noen milliarder det er snakk om. Hadde vært interessant å se det regnestykket fra noen som faktisk kan regne.
Dette svaret krever ikke bare regnekompetanse men også omfattende data fra en representativ gruppe elbilkjøpere.
Vi er en heterogen gruppe- jeg byttet mot en Mondeo fra 04 som jeg fikk 35 k for. Den hadde jeg kjørt i mange år til om det ikke hadde kommet en stor nok elbil med lang nok rekkevidde. Andre hadde kjøpt en ny fossilbil til 1 mio.
Slik info får man ikke uten å starte et "forskningsprosjekt"

Sjøhyene

Sitat fra: Havebigfun på mandag 10. februar 2014, klokken 19:50
Dette svaret krever ikke bare regnekompetanse men også omfattende data fra en representativ gruppe elbilkjøpere.
Vi er en heterogen gruppe- jeg byttet mot en Mondeo fra 04 som jeg fikk 35 k for. Den hadde jeg kjørt i mange år til om det ikke hadde kommet en stor nok elbil med lang nok rekkevidde. Andre hadde kjøpt en ny fossilbil til 1 mio.
Slik info får man ikke uten å starte et "forskningsprosjekt"

vet, men trenger jo ikke være så nøyaktig.  Tenker at man kan komme fram til et ok snitt bare ved å sette seg inn i undersøkelsene fra elbilforumet.

Hater hvordan det alltid er sånn at hver side i en slik diskusjon skal overdrive tallene og fordeler/ulemper så voldsomt. Så hadde vært greit å visst ihvertfall ballpark hvilke verdier vi snakker om her.

K

Hvis man antar at Tesla S er substitutt for ny Audi A5 SB 2.0 TDi eller Audi A7 3.0 TDi med tilsvarende priser som Tesla S, finner man at engangsavgift og mva utgjør fra 200 000 til 350 000. (Se for eksempel på biler med automatgir men uten quattro.)

I tillegg:
- Årsavgift 2500 rimeligere pr. år
- Bompenger 5000 kroner pr. år?
- Gratis off. parkering 1000 pr. år?
- Gratis strøm 1000 pr. år?
- Drivstoffavgift og mva på drivstoff (minus tilsvarende på strømmen man kjøper isteden) kanskje 10 000 pr. år???

Si 20 000 kroner mindre til staten pr. år, ganger 5-10 år, selv om dette er usikkert (også).

Rundt en halv mill pr. bil? Noe mindre?

P85_Norway

http://www.gronnbil.no/nyheter/ny-kalkulator-til-spetalen-article367-239.html
Tesla M3 Performance

olehelge

Sitat fra: K på mandag 10. februar 2014, klokken 21:17

Hvis man antar at Tesla S er substitutt for ny Audi A5 SB 2.0 TDi eller Audi A7 3.0 TDi med tilsvarende priser som Tesla S, finner man at engangsavgift og mva utgjør fra 200 000 til 350 000. (Se for eksempel på biler med automatgir men uten quattro.)

I tillegg:
- Årsavgift 2500 rimeligere pr. år
- Bompenger 5000 kroner pr. år?
- Gratis off. parkering 1000 pr. år?
- Gratis strøm 1000 pr. år?
- Drivstoffavgift og mva på drivstoff (minus tilsvarende på strømmen man kjøper isteden) kanskje 10 000 pr. år???

Si 20 000 kroner mindre til staten pr. år, ganger 5-10 år, selv om dette er usikkert (også).

Rundt en halv mill pr. bil? Noe mindre?

Ser det er mange som tar meg bompenger, parkering og gratis strømsom tapte inntekter til staten. Staten tar IKKE inn bompenger, det er det bompengeselskaper som gjør, og tapte inntekter her er det andre bilister og IKKE staten som må dekke. Parkering er som oftest kommunal, og det er vel ikke så mange som får gratis strøm av staten? Hvis det er f.eks. din arbeidsgiver som betaler strømmen betyr det ingenting for statens inntekter.
Ole Helge  - Molde
P85  -black - black - black - tech -pano
Reservert 25.06.13, Levert Lade 19.12.13

Sjøhyene

Hvis vi da ser på alle elbiler fram til nå så er vi kanskje oppe i noen få milliarder da tipper jeg.

eledille

Men som andre har vært inne på - det koster samfunnet masse penger å behandle folk for astma, kreft, kols og diverse annet som blir verre av NOx og sotpartikler, for ikke å snakke om sykepenger og tapt arbeidsinnsats. Effekten av lokal luftforurensning er høyst reell.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

OddB

De eneste relevante avgiftene å regne med er momsfritaket og årsavgiften.
Engangsavgiften er basert på forurensningsbelastningen, dog klønete gammeldags gjennom vekt og motorstørrelse, og er totalt irrelevant å regne med.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

janmb

Sitat fra: olehelge på mandag 10. februar 2014, klokken 21:27
Ser det er mange som tar meg bompenger, parkering og gratis strømsom tapte inntekter til staten. Staten tar IKKE inn bompenger, det er det bompengeselskaper som gjør

At det er bompengeselskap som inndriver bompenger er irrelevant. Det er inntekt som tilfaller staten, men unntak av svinnet selve inndrivelsesprosessen innebærer.

Gratis strøm er IKKE et tap for staten, ettersom det ikke er staten som betaler den.

Uansett er disse tapte inntektene noe som i stor grad utelukkende eksisterer i potens og aldri ville vært realisert i det hele tatt.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

krister461

Sitat fra: janmb på tirsdag 11. februar 2014, klokken 09:18
At det er bompengeselskap som inndriver bompenger er irrelevant. Det er inntekt som tilfaller staten, men unntak av svinnet selve inndrivelsesprosessen innebærer.
Nå finnes det forskjellige typer bompenger. Mange bompengestasjoner blir etablert for et gitt formål - f.eks. betale ned en bro. Disse stasjonene blir stående til broen er nedbetalt, uavhengig av hvor mange elbiler som måtte kjøre igjennom i mellomtiden. Ergo taper ikke staten noen penger på elbiler i slike tilfeller da fossilbilistene tar regningen ved å betale bompenger over lengre tid.

Foleson

Spetalen kan ikke regne og det gjør meg trist som en felles siv.ing fra NTH. Han prøver å lage penger ut av luft, dvs. han antar at folk som kjøper en Model S har den millionen han snakker om. Jeg har i alle fall ikke denne millionen og strakk meg langt for å kjøpe en Model S, men jeg kan regne og skal våge meg på en liten oppsummering om hvordan jeg er "subsidiert". Dette regnestykket er individuelt i forhold til hva hver enkelt person's alternativ til en Model S er, men det som er helt klart er at de færreste av oss hadde kjøpt denne bilen om den kostet 1.5 mill....

Før Model S ville det vært uaktuelt å kjøpe en bil som koster mer enn 250-300.000. Jeg trenger en ny bil, så gitt at jeg hadde kjøpt en helt ny bil og tatt godt i, så hadde jeg brukt 300.000 og betalt røft regnet halvparten, 150.000 til statskassen i moms og engangsavgifter.

Nå koster Teslaen min dobbelt så mye som dette, så det betyr at jeg i praksis bruker 300.000 til som jeg ikke bruker til kjøp av en vare som er avgiftsbelagt på noen måte, og hvis man antar at jeg i alle fall ville brukt disse pengene på varer med moms på så blir det ytterligere 60.000 som skulle gått til staten av disse 300.000.
Nå vil det i en fossilbil være behov for å brenne fossiler som jeg må kjøpe, og et realistisk forbruk er ca.1000 liter bensin i året. Gitt en bensinpris på 15 kroner, så er det 8700 kr/år i bensin og co2 avgift + moms som ikke går inn i statskassa. Nå vil pengene  til innkjøp av denne bensinen komme fra de 300.000 nevnt ovenfor, så hvis vi tar en nåverdi av dette over ti år så trekker jeg fra moms (siden den allerede er inne i regnestykket) og kommer frem til 56.900 til som ikke havner i statskassen.
Så kommer lavere årsavgift på ca. 26.000 over ti år. (dette kan jo økes i løpet av ti år for elbilen sin del, så dette tallet er spekulasjon...)

Totalt sett så betyr dette at jeg er "subsidiert" med 292.960 kroner. Jeg har ikke tatt med bompenger/parkering ettersom jeg ikke har noen ide om hvor mye jeg kommer til å kjøre gjennom bommer (antagelig ikke allverden) i tilleg til at vi sikkert må begynne å betale i bommer/parkering på et relativt tidlig tidspunkt.

Tallet jeg har kommet frem til er i høy grad basert på hva man har som alternativ til en Model S, og vil være høyst variabelt fra person til person. Det jeg mener jeg har fått med er "virkelige" penger, og ikke Spetalens luftpenger.
Det vil selvsagt være noen faktorer som også kan trekkes fra tallet over, slik som økt innkjøp av bilpleiemidler, dyre dekk og felger, og at jeg betaler for all strømmen jeg bruker selv, (med dertil tilhørende avgifter til staten). Men alt i alt så skal jeg innrømme at jeg sponses. Og da er spørsmålet; har samfunnet en nettofortjeneste på å gjøre dette? Jeg mener et klart ja. Vi må uansett på et tidspunkt gjøre oss uavhengige av olje, og elbil er veien å gå. Spetalen kan mase om sine 124.000 fat olje kontra 125.000 fat, men hvis vi kan få til et samfunn her i Norge som kan bevise at elbil fungerer så blir det forhåpentligvis en modell for en fremtid med nesten bare nullutslippsbiler til persontransport, og da er det ikke bare 1000 fat per dag det er snakk om.
Prisen man betaler i dag kommer til å betale seg tilbake mangfoldige ganger i form av teknologiutvikling, bedre og billigere elbiler i fremtiden, og ikke minst, en utbygd infrastruktur for elbiler.

Nå er jeg litt mer ydmyk enn Spetalen, og er åpen for at jeg kan ha regnet feil, så påpek gjerne dette hvis dere mener noe ikke skulle være rett.  ::)
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA