Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vekt på panorama tak

Startet av Dennis, onsdag 03. desember 2014, klokken 09:50

« forrige - neste »

drinden

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 03. desember 2014, klokken 12:33
For glasstak:
...

Mot glasstak:
...


Tok meg frihet til å korte ned innlegget...

Du nevnte ikke innvendig takhøyde. Den er jo ulik på med og uten pano. Hvor mye husker jeg ikke, men det er nevnt i en eller annen tråd her.

HåkonE

#31
Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 05. desember 2014, klokken 10:08
I Tesla magafactory videoene blir det nevnt "light weight panoramic roof". Googlet litt hva det betyr i praksis:
"The weight savings vs. glass can be up to 50 percent. This not only reduces the fuel consumption of the vehicle, its handling also improves since the car's centre of gravity is lower. A further advantage of the plastic is that polycarbonate is extremely impact resistant. This means that it neither splinters nor breaks upon impact, even in the case of an overturn of the vehicle. We produce roof systems and components like roof blinds made of Polycarbonate." 
http://www.webasto-group.com/int/business-zwnjunits/roof-systems-for-automotive-industry/roof-systems-with-lightweight-technology/

Litt usikker på hva du prøver å si her. Tesla mener at glasstaket (?) i Model S er et "lett panoramatak", og det mener også Webasto at deres plastikktak er.

Det du spør Google om er en relativ beskrivelse av en gjenstand, ikke en faglig terminologi eller merkenavn. Litt som å prøve å finne en fellesnevner på hva en "lett bil" betyr i vekt og prosent.

68kg ekstra er betydelig, og tyder ikke ikke på at noen spesielle grep er gjort (eksempelvis spesiell bruk av plast, karbon osv). Med alle problemene kundene rapporterer om og den åpenbart enkle løsningen som er implementert høres dette snarere ut som et produkt som ikke har ligget på designbordet spesielt lenge.

Så finnes det sikkert anekdoter på kunder som ikke har opplevd problemer og er fornøyd med funksjonaliteten til deres bruk, men det forandrer ikke faktum.

Brede

Regner med de gned seg godt i hendene på møterommet i California når idèen om å inkludere fester for takstativ KUN på panoramataket ble unfanget!  ::)

Jeg kunne godt tenkt meg å ha takstativ for skiboks, men jeg ville absolutt ikke ha panoramatak.. Ikke vil jeg begynne å skru i taket heller.
Heldigvis går skiene inn i bilen, så da ble det kjøp likevel.

Øyvind.h

#33
Sitat fra: drinden på fredag 05. desember 2014, klokken 10:24
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 03. desember 2014, klokken 12:33
For glasstak:
...

Mot glasstak:
...


Tok meg frihet til å korte ned innlegget...

Du nevnte ikke innvendig takhøyde. Den er jo ulik på med og uten pano. Hvor mye husker jeg ikke, men det er nevnt i en eller annen tråd her.
I midten bak er takhøyden bedre. Men ut på sidene treffer du uansett polstret tak både på sider og bak dersom du er mer enn ca 185cm (avhengig av lengden på torso).
I forsetet er takhøyden bedre, men tror man skal være veldig høy før det har noen praktisk betydning.

Panotaket har mange fordeler, men også noen ulemper man bør være klar over. Feilstatistikk besitter jeg ikke, så jeg vil ikke uttale meg bombastisk om takets feilrate. Men eksempelvis filtbiten "alle" hadde problemer med gjaldt bare 20-25%. Og jeg har sett flere klage på lekkasje i biler uten panotak.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Har panoramatak på min Tesla , og ikke hatt problem. Føles deilig å åpne om sommeren når det er sol og kø. Drøyt å betale 17000 ekstra. Ser du kan kjøpe takbøyler med nagler for tak uten panoramatak. Mulig jeg ville gjort det hvis jeg skulle velge igjen, hvis takbøylene fortsatt er avtakbare. Dobbeltheten er fortsatt ubrukt. Kunne godt tenkt meg bedre aks om det har praktisk betydning. Blir gøy om 10 år når jeg kan dumpe ut 700 kg batteri, og forhåpentligvis erstatte med ett på 200kg.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA