Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Spetalens løgner

Startet av sn0le, onsdag 05. februar 2014, klokken 20:49

« forrige - neste »

sn0le

Mange har vel fått med seg Spetalens opptreden på NRK i går.
Kjenner jeg blir utrolig provosert av denne fyren.
Jeg skal være den første til å innrømme at økonomiske årsaker er primærgrunnen til at jeg vurderer
å kjøpe en TMS, og at miljøhensyn kommer bak dette.
Men han kommer med så mange rare utsagn og blanke løgner at jeg blir rett og slett forbanna på han.

http://tv.nrk.no/serie/aktuelt-tv/nnfa50020414/04-02-2014

Her er et par knippe sitater fra programmet:

Hver Tesla som registreres i Norge har en avgiftslette på 700.000 kroner i engangsavgift.
For det første er det et teoretisk avgiftslette basert på at kjøperen hadde kjøpt en TMS selv om den hadde avgifter. Det er lite trolig da den hadde rett og slett vært for dyr, selv for fiffen i Oslo Vest.
For det andre er dette et teoretisk avgiftslette for en Tesla Model S Performance.
Tesla selger også Tesla Model S i "vanlige" utgaver, 85kW og 60kW som har vesentlig mindre hestekrefter.
Han fremstiller det som at ALLE Tesla Model S ville hatt samme avgift, og det ville vært sant hvis ALLE Tesla
Model S som blir solgt var Performance-utgaver.

De slipper bompenger, årsavgift og vanlig bensinavgift.
Elbiler slipper foreløpig bomavgift, frem til diverse goder fjernes.
Elbiler slipper IKKE veiavgift, men den er sterkt redusert.
Elbiler bruker strøm, og det er MVA og avgifter på strøm, ergo slipper vi ikke drivstoffavgifter.

Tesla er en sportsbil som er for familier med god råd. Det er en bil #2 eller #3.
Det er en familiebil med sportslige egenskaper.
Tesla er for alle så fremt de har råd til en bil som koster fra Kr 460.000,- og oppover.
Har Spetalen snakket med alle 2.000 TMS-eiere og spurt de hvor mange biler de har?
Det finnes masse eksempler på nordmenn som har TMS som sin bil #1.
Undertegnede vil bruke TMS som bil #1 om jeg går til innjøp av en, ikke er jeg rik heller.

Det er ingen familier i dag som kjøper en Tesla som bil #1.
Igjen, se over.
Spetalen har inget grunnlag for å komme med en slik uttalelse med mindre han har snakket med SAMTLIGE
Tesla-eiere.

De som kjøper Tesla er primært interessert i å slippe å stå i kø.
Dette kan garantert diskuteres. For min egen del vil 99% av jobbpendling for min del være på
veistrekninger UTEN kollektivfelt. Da må jeg stå i kø som alle andre.
Nok av eksempler på folk utenfor Østlandet som kjøper seg TMS, og som oftest er det ikke kollektivfelt i mils
omkrets av disse menneskene.
Jeg vil tro at primært dreier det seg om miljøgrunner eller økonomiske grunner til å kjøpe seg en TMS.
Det finnes helt sikkert Elbil-eiere som kjøpte primært for å kunne kjøre i kollektivfeltet, men de er nok neppe i flertall.

Det er i dag helt umulig for folk fysisk å reise rundt i landet med en en Tesla og kjøre rundt i den bilen.
Really?! Så Bjørn Nyland har ikke kjørt Oslo-Trondheim x antall ganger, eller tok en "svipptur" på vestlandet og kjørte 1.600 km i løpet av en helg?
Det var ikke noen som akkurat kjørte kyst til kyst i USA?

Teslaen er en sportsbil. Det er en sportsbil, og hvis du ser hvilken kapasitet den har til å ha med seg folk i baksetet og bagasje så er det helt minimalt.
Trenger jeg virkelig å kommentere denne?  ::)

De fleste har en Tesla i dag som bil #2. Den er i dag en subsidie for rike folk i Oslo. Den selges primært i Oslo og i Oslo Vest, Bærum og Asker til folk som vil unngå kø ved å bruke kollektivfeltet.
Mener å ha sett en oversikt over dette her inne på forumet, men fant den ikke akkurat nå.
Men fant dette kartet, og om dette stemmer sånn nogenlunde så selges ikke TMS primært i Oslo, Oslo Vest, Bærum og Asker. Med mindre disse kommunene har fått vesentlig større utstrekning enn de hadde når jeg gikk på skolen.
https://www.zeemaps.com/map?group=295135

I tillegg kommer energien til elbiler fortsatt hovedsaklig fra fossile brennstoffer.
Hva?!?!
Dette blir rett og slett for dumt.
Energien til Elbiler er den samme energien vi bruker hjemme til våre komfyrer, kjøleskap, vaskemaskiner, oppvaskmaskiner etc etc.
Norge produserer MASSE fornybar energi.
Selv om vi importerer litt strøm fra kontinentet så er ikke strømmen i Norge hovedsaklig fra kullkraft/gasskraft.
En annen ting er at en normal husholdning bruker 4-5 ganger mere strøm pr år enn en TMS som kjører 20.000km og klarer 400km pr lading.

Kom gjerne med innspill folkens. Jeg har sikkert ikke fått med meg alle løgnene hans.  :-\

Edit:

Jeg så denne linken i en annen tråd her inne.
http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2580121.ece

Ifølge denne artikkelen i Dagens Næringsliv så tjente Spetalen 892 millioner kroner på verdipapirer i 2012 via sitt investeringsselskap Ferncliff.

521 millioner tjente han på selskapet Spectrum, som driver med seismiske målinger for *fanfare* OLJEBRANSJEN.

261,4 millioner tjente han på selskapet Standard Drilling.
De driver med oljeborring.

Dvs at av de 892 millionene han tjente i 2012, så var minst 782,4 av de på oljerelatert virksomhet.
Mao ca 87-88% av pengene han tjente.

På toppen av det hele så sitter han i styret til Spectrum.
http://www.spectrumasa.com/about/the-board

Tror vi kan si at dette nok er grunnen til hans plutselige store interesse i å motarbeide El-biler.  ::)

Når det gjelder disse "subsidiene" så var jeg inne hos Tollvesenet og beregnet engangsavgift for P85, S85 og S60.
Brukte 2100kg som egenvekt, korrekt Hk-tall og la inn 0 gram CO2 og 0 gram NOX pr km.

Engangsavgift for P85 = Kr 431.444,-
Moms for P85 = Fra Kr 152.650,- og oppover (avhengig av bilens verdi).
Sum = Kr 584.094,- og oppover.

Engangsavgift for S85 = Kr 362.644,-
Moms for S85 = Fra Kr 131.450,- og oppover (avhengig av bilens verdi).
Sum = Kr 494.094,- og oppover.

Engangsavgift for S60 = Kr 286.964,-
Moms for S60 = Fra Kr 115.950,- og oppover (avhengig av bilens verdi).
Sum = Kr 402.914,- og oppover.

Hvis man makser ut en P85+ så får man Kr 217.575,- i MVA (av bilens verdi på Kr 870.300,-) + engangsavgift.
Da kommer man på Kr 649.019,- i "tapte" avgifter.
Da er bilen makset helt ut, og jeg har valgt rødt adapter og 1 sett Nokian R2 vinterdekk.
Så hvor Spetalen har Kr 700.000,- fra aner jeg ikke.  :o
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Balrog

Det ble feiret som julaften, 17. mai, nyttårsaften og bursdag på en gang da klovnen Spetalen endelig trakk seg ut av Vålenga. Folk smiler bare hyggelig til ham hvis han gir dem penger.

Litt OT, men fyren har samme kredibilitet som Terje Søviknes i barneboblebassenget i Bø Sommarland.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

t0ffluss

#2
Sitat"Faktum i dag, med Tesla som er en sportsbil er en bil for en familie som har god råd. Det er bil 2 eller 3. Det er ingen familier som kjøper Tesla som bil nr. 1"

Der, Hr. Spetalen, tar du feil. Tesla blir vår nr. 1.

Og det han lirer utav seg om plassen i Tesla er jo bare piss! Mannen har jo hverken peiling på Tesla sin SC infrastruktur eller bilen generelt.

Det surrer jo i tall og påstander som det virker han har tatt ut av tynne lufta. I slutten stutrer han fram 10000 milliarder(!?). Må ha blitt dement på sine eldre dager han der.
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

sn0le

Hele greia minner meg om en gammel KLM-sketsj.
For de som har Spotify, http://open.spotify.com/track/2F6RW2meybBHYA1yTimBvd

Det er fra "Dette er bedre sent enn alvor", sporet heter «a) Dette er bedre sent enn alvor, b) Massemorderen, c) Gal mann, d) Mannen som har brukket 3 fingre..., e) Fjellklatreklubben «Glipp», f) Statistikk»

Spol ca 3:10 ut i sporet for å høre at kaffedrikking er farlig. Sluttpoenget er utrolig bra.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

fredag

Sitat fra: sn0le på onsdag 05. februar 2014, klokken 20:49
I tillegg kommer energien til elbiler fortsatt hovedsaklig fra fossile brennstoffer.
Hva?!?!
Dette blir rett og slett for dumt.
Energien til Elbiler er den samme energien vi bruker hjemme til våre komfyrer, kjøleskap, vaskemaskiner, oppvaskmaskiner etc etc.
Norge produserer MASSE fornybar energi.

Som medlemmer av Elbilforeningen har vi opprinnelsesgarantier på at strømmen vi bruker hjemme til å lade bilen er norsk fornybar strøm. De fleste norske elbilister er medlemmer i Elbilforeningen.

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

El-Ing

#5
Jeg har ikke sett innslaget på NRK og kjenner jeg ikke gidder å bruke tid eller kalorier på en usaklig diskusjon på TV, det holder i massevis å lese om det. Da jeg så mailen til Spetalen gjengitt første gang, trodde jeg det var en fleip (type falsk avsender), mannen må da være smartere enn som så? Men den gang ei.

Kjenner meg ellers veldig igjen i din beskrivelse av en "vanlig TMS-er". Bilen min kommer om noen få uker, den kommer til å være bil nr 1 og kjøre minst 110 km daglig og over 30000 km i året, og erstatter en 7 år gammel dieselbil. Skulle jeg kjøpt en annen bil i dag enn TMS ville grensen vært på max 400'-450' kr, antageligvis ville jeg ventet et par år og beholdt den jeg har litt til. Så kjøpet har en miljøgevinst for min del, i den grad man mener at strøm fortsatt er mer miljøvennlig enn bensin/diesel.

Kollektivfeltet har jeg minimalt med glede av (pendler inn til Oslo nordfra), men ser at dette er et viktig argument for mange elbil-kjøpere vest og sør for Oslo. Og det er vel en av grunnene til at f.eks. Leaf og andre elbiler enn tesla faktisk selger så godt som de gjør rundt Oslo. For TMS-kjøpere tror jeg det er mindre viktig, da vi har et annet kjøremønster (subjektive spekulasjoner fra min side).

Sparte drivstoffutgifter og bompenger er helt klart viktig for å forsvare at jeg bruker mer penger på bil enn jeg ellers ville gjort. Miljøvennlig er bra og teller absolutt i vurderingen. I tillegg må noen tørre å gå foran for at samfunnet og teknologien skal utvikle seg. Hvis ingen kjøpte ny teknologi ville utviklingen (av elbiler i dette tilfellet) stoppet.

Til slutt så forstår jeg ikke hva som er motivet til Spetalen? Hva ønsker han å oppnå med dette utspillet, endret politikk med likestilte avgifter på elbiler? Tror han virkelig at AS Norge ikke har råd til at kalkulerte miljøvern-incentiver faktisk viser seg å virke bare produktene blir bra nok?
Grå S85 mottatt 28.2.

bb

Dæven, det er tydelig at Spetalen ikke vet så mye om Model S og bare synser en hel del. Før han uttalte seg burde han i det minste ha satt seg inn i Model S (både fysisk og sjekket fakta).

Hver Tesla som registreres i Norge har en avgiftslette på 700.000 kroner i engangsavgift.
Som pollen på forumet viser så ville folk aldri kjøpt en bil til over 1 mill. Jeg ville betalt maks 300k for en ny fossilbil. Grunnen til at jeg strekker meg så høyt er fordi driftskostnadene er såpass lave. Og Model S vil fortsatt være billigere enn en fossil selv etter at bompenger, årsavgift og annet er lagt på.

De slipper bompenger, årsavgift og vanlig bensinavgift.
Det er jo nettopp disse incentivene som er med på å stimulere folk til å kjøpe elbil. Bare se på andre europeiske land. De har ikke like gode incentiver, og dermed er elbilandelen lavere. Å klage på incentivene er som å si at han ikke ønsker at elbilandelen skal opp.

Tesla er en sportsbil som er for familier med god råd. Det er en bil #2 eller #3.
Ja, fordi å kjøre rundt i en fossilbil og betale avgifter i bøtter og spann er billigere :P En Leaf, E-up, i3 eller Trilling er bil #2 eller #3 grunnet kort rekkevidde (spesielt på vinteren). Tesla har alltid hatt mål å være bil #1. Og det er den absolutt.

De som kjøper Tesla er primært interessert i å slippe å stå i kø.
De som kjøpte Leaf og trilling for mange år siden var de som ville slippe kø. Allerede nå vet jo alle at kollektivfeltet er i ferd med å fylles opp. Jeg har snakket med mange som ikke bruker Teslaen sin til/fra jobb. Jeg selv bruker T-bane og elsykkel. Jeg har alltid ønsket meg en elbil, men Think og Kewet på den tiden var aldri aktuelt for meg. Tesla var den første elbilen som oppfylte mine ønsker.

Det er i dag helt umulig for folk fysisk å reise rundt i landet med en en Tesla og kjøre rundt i den bilen.
Really?! Så Bjørn Nyland har ikke kjørt Oslo-Trondheim x antall ganger, eller tok en "svipptur" på vestlandet og kjørte 1.600 km i løpet av en helg?
Det var ikke noen som akkurat kjørte kyst til kyst i USA?

Haha, igjen så lurer jeg på om han har gjort hjemmeleksa. Kanskje han ikke vet hva en SC er og at vi har seks av dem i landet strategisk plassert?

Teslaen er en sportsbil. Det er en sportsbil, og hvis du ser hvilken kapasitet den har til å ha med seg folk i baksetet og bagasje så er det helt minimalt.
Trenger jeg virkelig å kommentere denne?  ::)

Jeg hadde med meg 200 ringpermer, to søppelsekker med klær, en 140x200 cm madrass, en babystol, to fotostativ, en steadicam, to kameraer, litt klær... og det var fortsatt plass til mer. Han har tydeligvis ikke sett på Autofils video av turen fra Oslo til Hemsedal. Fyren pælma jo en sykkel inn i Model S :P
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

sn0le

Du må høre det Spotifysporet bb. Du blir å skjønne hva jeg tenker om Spetalen da. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

bb

Sitat fra: sn0le på onsdag 05. februar 2014, klokken 21:31
Du må høre det Spotifysporet bb. Du blir å skjønne hva jeg tenker om Spetalen da. :)
Uhhhh, jeg har ikke Spotify :P
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

christian1986

Sitat fra: bb på onsdag 05. februar 2014, klokken 21:28
Dæven, det er tydelig at Spetalen ikke vet så mye om Model S og bare synser en hel del. Før han uttalte seg burde han i det minste ha satt seg inn i Model S (både fysisk og sjekket fakta).

Hver Tesla som registreres i Norge har en avgiftslette på 700.000 kroner i engangsavgift.
Som pollen på forumet viser så ville folk aldri kjøpt en bil til over 1 mill. Jeg ville betalt maks 300k for en ny fossilbil. Grunnen til at jeg strekker meg så høyt er fordi driftskostnadene er såpass lave. Og Model S vil fortsatt være billigere enn en fossil selv etter at bompenger, årsavgift og annet er lagt på.

De slipper bompenger, årsavgift og vanlig bensinavgift.
Det er jo nettopp disse incentivene som er med på å stimulere folk til å kjøpe elbil. Bare se på andre europeiske land. De har ikke like gode incentiver, og dermed er elbilandelen lavere. Å klage på incentivene er som å si at han ikke ønsker at elbilandelen skal opp.

Tesla er en sportsbil som er for familier med god råd. Det er en bil #2 eller #3.
Ja, fordi å kjøre rundt i en fossilbil og betale avgifter i bøtter og spann er billigere :P En Leaf, E-up, i3 eller Trilling er bil #2 eller #3 grunnet kort rekkevidde (spesielt på vinteren). Tesla har alltid hatt mål å være bil #1. Og det er den absolutt.

De som kjøper Tesla er primært interessert i å slippe å stå i kø.
De som kjøpte Leaf og trilling for mange år siden var de som ville slippe kø. Allerede nå vet jo alle at kollektivfeltet er i ferd med å fylles opp. Jeg har snakket med mange som ikke bruker Teslaen sin til/fra jobb. Jeg selv bruker T-bane og elsykkel. Jeg har alltid ønsket meg en elbil, men Think og Kewet på den tiden var aldri aktuelt for meg. Tesla var den første elbilen som oppfylte mine ønsker.

Det er i dag helt umulig for folk fysisk å reise rundt i landet med en en Tesla og kjøre rundt i den bilen.
Really?! Så Bjørn Nyland har ikke kjørt Oslo-Trondheim x antall ganger, eller tok en "svipptur" på vestlandet og kjørte 1.600 km i løpet av en helg?
Det var ikke noen som akkurat kjørte kyst til kyst i USA?

Haha, igjen så lurer jeg på om han har gjort hjemmeleksa. Kanskje han ikke vet hva en SC er og at vi har seks av dem i landet strategisk plassert?

Teslaen er en sportsbil. Det er en sportsbil, og hvis du ser hvilken kapasitet den har til å ha med seg folk i baksetet og bagasje så er det helt minimalt.
Trenger jeg virkelig å kommentere denne?  ::)

Jeg hadde med meg 200 ringpermer, to søppelsekker med klær, en 140x200 cm madrass, en babystol, to fotostativ, en steadicam, to kameraer, litt klær... og det var fortsatt plass til mer. Han har tydeligvis ikke sett på Autofils video av turen fra Oslo til Hemsedal. Fyren pælma jo en sykkel inn i Model S :P

Tydeligvis har heller ikke du sett autofil sitt innslag... Turen går nemlig til Geilo :P...


bb

Sitat fra: christian1986 på onsdag 05. februar 2014, klokken 21:46
Tydeligvis har heller ikke du sett autofil sitt innslag... Turen går nemlig til Geilo :P...
Shieeeet, jeg hadde en brainfart der. Selvfølgelig gikk turen til Geilo :P Jeg så innslaget mange ganger mens jeg ventet på min egen Model S.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Gbye Gas

Sort 85, 19, tech, skinn, pano, piano, lyd, lys, luft, alarmstøtte, vinter, park, hattehylle.
Mottatt 20. mars 2014-kjempefornøyd
Ex Volvo V70 2004 180 hk, Audi A6 2010

OddB

Uansett er denne debatten rimelig akademisk... Løpet for fossilbilene er kjørt :
http://mariuspaus.blogg.no/1391591123_eu_forlanger_rene_bil.html
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

eledille

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

frekri

Min oppfatning av Spetalen er at han bruker enhver mulighet til å kritisere AP og Jens.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA