Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av i3_X5_116dA, fredag 31. januar 2014, klokken 20:46

« forrige - neste »

ganton

Sitat fra: LMOR på mandag 05. januar 2015, klokken 17:13
Sitat fra: moonbuggy på mandag 05. januar 2015, klokken 16:59
Jeg skulle gjerne reklamert på takstolpen foran. Jeg har hatt bilen i knappe 3 uker, men har opplevd overaskelser fra venstre i rundkjøringer flere ganger allerede. Det er mye som skjuler seg bak den giganiske stolpen.

Kanskje neste modifikasjon kunne vært en anordning med kamera på stolpene, med visning på skjerm på stolpene. Da ville man sluppet å vri seg forover/bakover alt ettersom for å se hva som finnes bak "telefonstolpene".
Du venner deg nok til det. Stolpen står mye lengre fremme (eller setet lengre bak i forhold) enn på en del andre biler, så det føles anderledes, men så er det åpnere til venstre, der mange andre biler har stolper som sperrer utsikten. Totalt sett er jeg mer fornøyd med denne løsningen, da det som er rett foran burde vært sjekket ut på vei inn i et kryss, mens det som kommer rett fra venstre normalt kommer som en større overraskelse.
Ja har hatt litt for mange nestensituasjoner selv, med biler fra høyre og folk fra venstre med i3'en. Men tror ikke stolpen er større enn på konas Touran, men er noe med førerplasseringen ift hvor stolpen er. Litt uheldig løsning spør du meg. Etter flere mnd med bilen der jeg kjører hver dag skulle man tro jeg kunne ha vent meg til det, får skjerpe meg :-)
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

moonbuggy

Ellers er det nesten bemerkelsesverdig lite feil på BMW i3. Det er bare å lese de andre merke-topicene, hvor tildels grove feil florerer. Det er enda mer bemerkelsesverdig fordi i3 er et radikalt konsept med både materialvalg og design.

Kjell Leaf

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 06. januar 2015, klokken 16:13
Ellers er det nesten bemerkelsesverdig lite feil på BMW i3. Det er bare å lese de andre merke-topicene, hvor tildels grove feil florerer. Det er enda mer bemerkelsesverdig fordi i3 er et radikalt konsept med både materialvalg og design.
Og da er det Tesla som er sammenliningen eller ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

i3_X5_116dA

Sitat fra: LMOR på tirsdag 06. januar 2015, klokken 00:07
Har du sjekket dugg foran kamera?

Jepp, (har fulgt med på andres opplevelser med ACC'en her inne og sjekka alle mulige feilkilder) og selvfølgelig har den oppført seg slik siden bilen var ny. Og med 11 nye BMW'er på rekke og rad de siste 15 årene, har jeg selvsagt kvalifikasjoner nok til å gi BMW det glatte lag for løsningen på ACC'en i i3. Den er noe forbanna driit ... slik den er nå. I forhold til E70 sitt radar opplegg på ACC'en, er kameraløsninge i i3 absolutt helt latterlig!

BMW kan takke min hustru som har lagt beslag på bilen, og hun bruker ikke ACC frem og tilbake til arbeid. Hadde det derimot vert jeg som skulle ha brukt i3 frem og tilbake til arbeid med min konstante bruk av ACC, hadde jeg skapt furore hos BMW for første gang på 17 år som kunde hos BMW.

På slutten av måneden har vi hatt i3'en i 1 år. Jeg skal bestille en Softwareupdate til den så fort det kommer ny Software i år for å se om det hjelper.

Jeg vet at representanter for BMW både leser og følger med her inne på Forumet på i3, så la det være klinkende klart: Forlang forbedring av ACC ... ellers vil dere få stempelet som leverandører av ting som ikke funker. jmf. konkurrentene deres.

Det er fort gjort å falle på kundetilfredsheten ... desto lengre å klatre på rangstigen igjen.


LMOR

Har ingen tro på at ny SW vil hjelpe deg. Du må ta kontakt med verkstedet. Det spiller vel ingen rolle hvem som kjører bilen. Hvis systemet faller ut så ofte som det høres ut, betyr det også at du ikke kan stole på alle sikkerhetsløsningene som er avhengig av kamera!
Dette systemet er ikke så godt som jeg hadde forventet, og har ikke radar slik det stod i markedsmateriellet. Mange andre funksjoner fungerer heller ikke slik brosjyren lovet, som lys, high beam assist, road ahead ++. Har betalt for det, men ikke fått det...
MEN det du beskriver er i tillegg en sikkerhetsrisiko som er langt mer alvorlig enn mine mangler. Jeg har snart hatt bilen i et år, bruker ACC hver gang og den har kanskje koblet ut 10-15 ganger, alle med en naturlig forklaring, de fleste motlys.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

Enig med LMOR - i3_X_730 har tydeligvis et mer alvorlig problem med kamera enn det som er normalt. Jeg kjører min i3 med tommeltotten så godt som hele tiden (min. 80%), uten særlige problemer. Det har vært enkelte utfall nå i den siste dugg/is/sludd/snø-perioden, ja - men det er ikke mer enn jeg hadde forventet, siden det knapt har vært mulig å se noe ut igjennom ruta uansett. Hele kamera-løsningen bør muligens byttes og rekalibreres - det er ikke normalt at man ikke skal kunne bruke dette til daglig...

i3_X5_116dA

Sitat fra: bromm på onsdag 07. januar 2015, klokken 10:20Hele kamera-løsningen bør muligens byttes og rekalibreres - det er ikke normalt at man ikke skal kunne bruke dette til daglig...

Dèt kan være en mulig løsning, for dette skjer hver dag, mange ganger pr dag når jeg bruker bilen. Vi får se hva som skjer. Skal høre med BMW først.

Vind

Sitat fra: i3_X5_730 på onsdag 07. januar 2015, klokken 14:47
Dèt kan være en mulig løsning, for dette skjer hver dag, mange ganger pr dag når jeg bruker bilen. Vi får se hva som skjer. Skal høre med BMW først.
Det høres ikke riktig ut - bruker den selv relativt mye - men opplever ikke slike problemer.  Har etterhvert lært meg opp til at lav motsol - eller svingete veier med mye biler med motlys/ fjernlys i mot er svakt.  Ellers takler den regn og spesielt sludd bedre enn radarbasert - spesielt om det er kraftige lys på bilen forann.

Den er derimot ikke så bra i tåke som radarbasert (naturlig nok)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Jeg har ikke hatt problemer med radar i regn, men i sludd og snø, samt sørpesprut fra bilene foran. Alt dette takler kamera bedre. Radar kan også ha problemer i svinger som kan føre til utkobling eller farlige situasjoner.

i3 er også betydelig bedre til å avdempe farten i rundkjøringer og ved svingete vei, enn 5 serien jeg har med radar. Men det trenger ikke ha noe med kamera å gjøre.

Et fusion system ville vært best (kombinert med andre nye typer sensorer..), men en må også se dette i forhold til prisen vi betalte for ACC. Sett i forhold til pris, er dette den beste ACC jeg har brukt de siste 8 årene med 3 generasjoner ACC.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Klykken

Opplevde at skjermen i midten av bilen med navi o.l. gikk i svart og fikk skriften "NO SIGNAL" med rød skrift i går på en liten kjøretur til butikken. Etter 10 sekunder med denne skriften restartet skjermen seg og oppstartsbildet rullet over skjermen som om man nettopp har satt seg i bilen og slått på "tenningen". Alt ble som normalt med vanlig bilde etter det. Ikke noe alvorlig for min del, og er første jeg har opplevd det, men føler for å nevne det likevel. Mener å huske at flere har opplevd dette litt sporadisk, tidligere i tråden.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Sitat fra: Klykken på fredag 09. januar 2015, klokken 10:23
Opplevde at skjermen i midten av bilen med navi o.l. gikk i svart og fikk skriften "NO SIGNAL" med rød skrift i går på en liten kjøretur til butikken. Etter 10 sekunder med denne skriften restartet skjermen seg og oppstartsbildet rullet over skjermen som om man nettopp har satt seg i bilen og slått på "tenningen". Alt ble som normalt med vanlig bilde etter det. Ikke noe alvorlig for min del, og er første jeg har opplevd det, men føler for å nevne det likevel. Mener å huske at flere har opplevd dette litt sporadisk, tidligere i tråden.
Hvis du får det igjen, så må du nok inn for å bytte radiodelen eller noe i den dur.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Klykken

Da får de komme å hente bilen, for på vinteren er det ikke nok rekkevidde til å komme meg til nærmeste servicested. ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

slint

"Den slår ut i hytt og pine, uten noen som helst grunn;"
Kjører 10 mil om dagen, passert 15 000 nå. Bruker alltid ACC. Opplever nesten daglig at den (og hele varslingssystemet) slår seg av uten noen forklarlig grunn (av og til pga sterkt motlys). Når den funker igjen er vilkårlig, men ved å vri på "dingsen" med tommelfingeren med jevne mellomrom funker det plutselig igjen. Ganske plagsomt, for den er utrolig grei å bruke, og når den plutselig slår seg av blir det en brå fartsreduksjon pga regenereringen...

i3_X5_116dA

Sitat fra: slint på torsdag 15. januar 2015, klokken 14:58slår seg av uten noen forklarlig grunn (av og til pga sterkt motlys).

"Bra" det er flere som opplever det samme som meg ...  :-\


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA