Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av i3_X5_116dA, fredag 31. januar 2014, klokken 20:46

« forrige - neste »

Obba

Jeg spurte verkstedet om dette og fikk følgende svar:
"Disse sikringene kan ikke byttes da de er integrert inne i EME.
Pga dette er høyvoltkomponenter kan vi ikke åpne denne. 
Vi har vært i dialog med teknisk avd i Sverige i dag og de bekrefter at dette er komponenter som ikke kan åpnes."

Hva pokker er poenget med sikringer som ikke kan byttes??!
Jeg er tom for ord....
De sier vider at BMW fraskriver seg alt ansvar da bilen er eldre enn 5 år!

hjelmen

Er slike feil Obba dessverre har fått jeg frykter nå som 5-års garantien går ut neste måned. Sett andre skrekkeksempler fra USA. Er det noen som har handlet utvidet forsikring på i3 etter garanti utløp? Fossilbiler har jo utvidet forsikring mot motor og girtrøbbel, mulig det er en egen for el'biler som inkluderer batteri, varme/kjølesystemer osv. Noen som har noe slikt?

Og erfaringer med garantiutløpstest? Er det normalt at forhandler går gjennom bilen og finner feil/mangler som garanti skal dekke? Ser NAF har en til 3 lapper men usikker hvor godt de kjenner i3 og hvorvidt det er verdt kostnaden. Alternativet er å få en bilkyndig kompis til å ta en titt.

moonbuggy

#1082
Sitat fra: Obba på fredag 07. februar 2020, klokken 14:18
Jeg spurte verkstedet om dette og fikk følgende svar:
"Disse sikringene kan ikke byttes da de er integrert inne i EME.
Pga dette er høyvoltkomponenter kan vi ikke åpne denne. 
Vi har vært i dialog med teknisk avd i Sverige i dag og de bekrefter at dette er komponenter som ikke kan åpnes."

Hva pokker er poenget med sikringer som ikke kan byttes??!
Jeg er tom for ord....
De sier vider at BMW fraskriver seg alt ansvar da bilen er eldre enn 5 år!
Jeg må nesten le litt. Antagelig er det så lite feil på disse komponentene at vanlige BMW verksteder ikke blir gitt kompetanse til å åpne disse. Å skylde på "høyspenning" blir jo enda mer latterlig. Man kobler vel fra høyspenningingen før man bytter sikringene?
Vel, det positive med I3 er at det etterhvert finnes mange bruktdeler på markedet og fler blir det i og med at serien fortsetter omtrent uendret på de fleste komponentene.
---
Så her kan feilen være en kortslutning i kompressor, EKK, hvor sikringen er gått. Og så skal altså konsekvensen bli at man må bytte EME, motor, EKK, og varmepumpe, fordi man ikke får lov å åpne EME og bytte sikring?
---
Slett ikke rart at el-bil forsikringene skyter i været, når man omtrent må bytte bil når en sikring går...

Orbit

Sitat fra: moonbuggy på fredag 07. februar 2020, klokken 15:16
Å skylde på "høyspenning" blir jo enda mer latterlig. Man kobler vel fra høyspenningingen før man bytter sikringene?
Tipper den jevne bilmekaniker ikke er sertifisert til å jobbe på noe som opererer over 48V, selv om det er strømløst mens selve reperasjonen pågår. Men det er på høy tid at de har noen med elektro-utdannelse tilgjengelig i systemet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

02jan

At en kortslutning i ac modul (ac kompressor for aircondition antar jeg , og ikke ac modul for lading ?) uansett en dings som er ment å virke 15 år, ( eller er det meningen at bilene moderne biler  skal kastes etter garantiutløp ?

En dings som kortslutter, ikke reparebar , ikke sikring/beskyttelse , som da skal kunne ødelegge resten av drivlinje ?

Dette er ikke det eneste eksempel.
Hvor har kritisk biljournalistikk vært, hvorfor er biler konstruert på denne måte, hvor mer og mer kapsles inn og forbruker står igjen med lua i handa.



Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Obba

Da fikk jeg bilen tilbake med fungerende varmeapparat, etter 14 dager hos Bavaria.
Jeg fikk ikke spesifisert priser da forsikringsselskapet dekket reparasjonen, men jeg måtte betale 25% i egenandel.
Det utgjorde kr 23 000,- som da betyr at reparasjonen kom på totalt kr 92 000!
Det som ble gjort var å byttet «EME ( el styring av motor ) , klimakompressor inkl fylling av ny AC gass og varmeelement i kjølevæske»
Jeg krevde å få en utskrift av som viste hvilke deler som var byttet og fikk vedlagte liste. Ser at selv til denne prisen har de benyttet en brukt «a/c compressor».

Jeg vil sterkt anbefale alle som har en BMWi3 hvor garantien går ut å tegne ekstra forsikringer.
Selv små feil på disse bilene kan gi store reparasjonskostnader!
Bavaria sier at de ikke får tillatelse av BMW til å åpne EME for å sjekke sikringer e.l.
Dette har ifølge dem ikke noe med sertifisering å gjøre.

hjelmen

Sinnsyk pris.  :o Min går ut av garanti neste mnd og bestilte akkurat maskinskadeforsikring nettopp pga slike eksempler.

https://www.tryg.no/magasinet/maskinskade-bil.html

Noe lignende forsikring som dekket 75% av prisen for deg?

Obba

Sitat fra: hjelmen på torsdag 20. februar 2020, klokken 19:32
https://www.tryg.no/magasinet/maskinskade-bil.html

Noe lignende forsikring som dekket 75% av prisen for deg?
Ja, det er samme forsikring som jeg har.
Trist at det skal være nødvendig for så nye elbiler, som også er langt enklere konstruksjoner enn sine fossile konkurrenter.
Men når BMW har konstruert bilen slik at mye er integrert i svindyre komponenter, som ikke kan åpnes for å feilrettes, er det dessverre nødvendig.

moonbuggy

#1088
Jeg er "målløs". Hinsides kostbart. Tror dette kan kun skje i Norge.
Du har tilogmed fått en exchange EME. Antagelig betyr det i klartekst som jeg antydet i tidligere innlegg, at kompressoren har tatt dagen og sikringen for denne i EME har gått. M.a.o. man sender bort EME som åpnes av verksted "som har lov til det". De bytter sikring og man har en ny exchange EME på lager.
Så hva koster egentlig en brukt kompressor?
Tipper ikke så svært mye hos en opphogger. De har etterhvert noen i3er...og færre blir det ikke med slike priser.
Apropos: Hva er billigste i3 på finn?

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Klykken

Hmmm... sinnsyke priser da!?!
Ser jeg også betaler for maskinskade i forsikringen. Men den gjelder kun hvis bilen er under 6år og/eller under 60.000km.
Dvs jeg har betalt for dette unødig i 2-3 år!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ferry

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 20. februar 2020, klokken 21:55
Antagelig betyr det i klartekst som jeg antydet i tidligere innlegg, at kompressoren har tatt dagen og sikringen for denne i EME har gått. M.a.o. man sender bort EME som åpnes av verksted "som har lov til det". De bytter sikring og man har en ny exchange EME på lager.

Hadde vært interessant å kikka inni en slik. Noen som har bilder av innmaten? Må da være noen her i landet som kan fikse slikt?

moonbuggy

#1092
På dette forumet diskuterer de EME (produsert av Delphi). En med tilsvarende problemer som over åpnet den selv. Det ligger noen bilder på tråden.
https://www.mybmwi3.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=3674&sid=c2d783f1a92c07d7f88652c4f445c49a
Tråden er ikke så lang, men tyder på at flere har tilsvarende problemer.
Jeg ser også av partslisten til Obba at de også byttet Electric Heater. Den finnes brukt til omtrent 100 USD på ebay.
Ref. bilder over som er ødelagt av Photobucket. Drittsite som startet utpressing av brukere med å ødelegge bilder lagt inn når siten var gratis. Kjedelig skulle gjerne sett disse bildene klart...

moonbuggy

Jeg klarte å fikse bildene fra EME over. Slik ser de ut:



Ganske interessant. Jeg er full av beundring for han som gjorde dette på brukerforumet over. Uten noe hjelp fra BMW eller andre...

Ferry

Det var bedre bilder, ja! Ser ut til å være reparerbart det der, bare man skjønner sånn noenlunde hvordan kortet virker. Største utfordringen er å teste kortet etter å ha byttet komponenter. Det er spesielle plugger og ukjente signaler. Skjema er nok bare å glemme. Det er ikke sikkert BMW har skjema selv engang. De kjøper gjerne kortet ferdig fra noen andre. Det blir mange ledd som skal ha betaling.
Det blir helst å skru kortet inn igjen og prøvekjøre. Blir fort mye praktiske utfordringer med skruing, jekking og kobling. Og så er det alltids en mulighet for å få seg en karamell underveis. Jeg hadde nok vært fristet til å gjøre et forsøk selv, hvis det var min bil. Skulle gjerne hatt nærbilder av kretsene. På høyresida av kortet sitter det noen kretser med god termisk kontakt med kortet. Kan være "brytere" for eksternt utstyr, f.eks. kompressoren.
Det er ikke sikkert det er snakk om en sikring i tradisjonell forstand i dette tilfellet. Kan være en styrt utgang som har feilet. Og da er det gjerne en av de større kretsene på kortet. Ville ikke overraske meg om det er en komponent til noen tiere som har feilet.
Det er litt enklere å reparere utstyr som er transportabelt. Kan ikke akkurat stå ute om vinteren med det her.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA