Viduspussere fryser "innvendig" og får ikke vekk snø og is

Startet av Balrog, fredag 17. januar 2014, klokken 12:02

« forrige - neste »

Patosan

Sitat fra: Jejl på fredag 24. januar 2014, klokken 17:46
Sitat fra: Patosan på fredag 24. januar 2014, klokken 17:11
Sitat fra: Epleskreller på fredag 24. januar 2014, klokken 14:50
Vindusviskerne er ikke en vinterbil verdig.  Jeg sliter med å få øverste 1/4 av vindusviskeren til å ta skikkelig. Virker som om den ikke presser godt nok på ruta..

spent på biltemaviskeren :)
Exakt minerfarenhet också. Misstänker att byta blad inte hjälper mycket, utan det är en re-design som måste till.
Hadde samme problem. Tesla skiftet dem(gratis)
Låter fantastiskt!
Var det hela 'armen' de bytte, och var den av ny design som du kunde se?
VIN 15026

LinkedIn

Øyvind.h

I dag hadde jeg for første gang i vinter behov for å rydde ut litt snø/is fra rommet nedenfor vindusviskerne.
Jeg forsøkte å spyle ruta i ettermiddag, men det kom bare spylevæske ut av den ene dysen. Det var bare is som hadde fylt seg i bunn av rommet nedenfor viskerne (dvs nede der det er plast nedenfor ruta) og hindret dermed dysen i å spyle.
Ettersom viskerne heller ikke tok jevnt skjønte jeg at det var på tide å rydde litt opp :)

Dro ut den isen som skrapte borti når panseret skulle åpnes (åpnet sakte og tok bort så det ikke ble merker selvfølgelig). Deretter fjernet jeg all isen fra innsiden av frunken. Det hadde blitt en del is i bunn av rommet, men isen var nedenfor ruten, så viskervarmerne hadde ikke tatt dette.

Etter at opprydningen var ferdig satt jeg viskerne i service-posisjon og kjørte en runde forvarming på HI. Når jeg kom ut var all isen på viskerne borte, og rommet nedenfor viskerne var fint og tørt.

Blir vel en runde eller to til med slik opprydning nå i vinter (evt. heller bare parkere i varm parkeringsgarasje noen timer), men dette kan jeg fint leve med :)

For å unngå denne samlingen av snø/is nedenfor ruta tror jeg de må endre hele designet rundt viskerne. Dvs løfte bunn i det rommet der viskerne sitter mye høyere. Leaf har muligens den typen design med grunt "visker-rom" og viskere som ikke er gjemt bort i samme grad?

Summa sumarum - jeg nevnte i en annen tråd at viskere i service-posisjon nok var en god løsning for å få smeltet is på dem skikkelig (ettersom forvarming gjerne går en halvtimes tid og gjør ruta ganske varm). Det har jeg nå testet i praksis, og det fungerer ypperlig! :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Jejl

Sitat fra: Patosan på fredag 24. januar 2014, klokken 17:49
Vindusviskerne er ikke en vinterbil verdig.  Jeg sliter med å få øverste 1/4 av vindusviskeren til å ta skikkelig. Virker som om den ikke presser godt nok på ruta..

Exakt minerfarenhet också. Misstänker att byta blad inte hjälper mycket, utan det är en re-design som måste till.
Låter fantastiskt!
Tror bare de skiftet vindusviskerbladet. De fungerer ihvertfall 100% nå.

Tesla-man

Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

ebbrey

11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Quattro

Dette har jeg dessverre opplevd noen ganger, ikke noe gøy, men desto mer gøy når jeg innhenter bilene i neste kryss og konfererer bilføreren med handlingen :-). De er ikke fullt så tøffe da!
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

FThorsen

Sitat fra: Patosan på fredag 24. januar 2014, klokken 17:49

Låter fantastiskt!
Ja, dette lurer jeg også på. Sa de noe om at dette var et kjent problem?
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

gbzdoc

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 24. januar 2014, klokken 20:42

For å unngå denne samlingen av snø/is nedenfor ruta tror jeg de må endre hele designet rundt viskerne. Dvs løfte bunn i det rommet der viskerne sitter mye høyere. Leaf har muligens den typen design med grunt "visker-rom" og viskere som ikke er gjemt bort i samme grad?

Leafen har også viskerne plassert langt ned med rom til is og snø under panseret. Må grave frem is og snø der også. Gjelder også Toyotaen vår (Avensis) til en viss grad.

Men Toyotaen og Teslaen har oppvarmet område under viskerne og man slipper derfor å hakke is. Det må jeg på Leafen, selv om den har stått lenge med forvarming.

Øyvind.h

Sitat fra: gbzdoc på lørdag 25. januar 2014, klokken 12:28

Leafen har også viskerne plassert langt ned med rom til is og snø under panseret. Må grave frem is og snø der også. Gjelder også Toyotaen vår (Avensis) til en viss grad.

Men Toyotaen og Teslaen har oppvarmet område under viskerne og man slipper derfor å hakke is. Det må jeg på Leafen, selv om den har stått lenge med forvarming.
Ok. Har ikke kikket så nøye på Leaf`en. La bare merke til at den har en del plast rundt enden av panseret mot ruta, og trodde da den ikke hadde samme typen rom.

Men området jeg snakker om at is pakker seg kan ikke ha varme? Det er jo plast, ikke glass?
Om du tenker på varmetrådene i vinterpakken så tror jeg ikke de går helt ned i bunn der jeg måtte fjerne is nå.
Men varmetrådene i glasset fjerner sikkert en del av isen på selve viskerbladet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

eledille

Kan man ikke bare parkere med vindusviskerne i service-mode, da tiner de vel opp når man forvarmer? Det vil så klart ikke fikse det at det fryser mens man kjører, men det vil vel hjelpe mye.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

gbzdoc

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 25. januar 2014, klokken 14:54
Sitat fra: gbzdoc på lørdag 25. januar 2014, klokken 12:28

Ok. Har ikke kikket så nøye på Leaf`en. La bare merke til at den har en del plast rundt enden av panseret mot ruta, og trodde da den ikke hadde samme typen rom.

Men området jeg snakker om at is pakker seg kan ikke ha varme? Det er jo plast, ikke glass?
Om du tenker på varmetrådene i vinterpakken så tror jeg ikke de går helt ned i bunn der jeg måtte fjerne is nå.
Men varmetrådene i glasset fjerner sikkert en del av isen på selve viskerbladet.

Du har rett, varmetrådene går bare ned glasset som er "bak dashboardet" (ikke får varme fra lyftdysene) og stopper rett under viskerbladene. De går ikke helt ned under panseret. Men har ikke så langt hatt problemet med å fjerne snø/is der. Den har alltid vært løs eller som våt snø som lett fjernes.

På Leafen har jeg tidvis måttet regelrett hakke vekk is i samme området, men så har jeg jo hatt den lenger også. (Siden des. 2011)

Trodde Toyotaen var veldig lik, men der husket jeg feil. Den er mye flatere og har viskerne liggende åpent, men med en lavere type plastplate under. Men har hatt god nytte av varmen under viskerne også på den. Etter at den har stått på bare en kort stund mens man koster bilen så er viskerne tint og kan enkelt rengjøres for is og snø uten å rive de løs.

Deilig å slippe den dieselvarmeren forøvrig. Maksn til røyk og lukt! :(

Øyvind.h

Sitat fra: eledille på lørdag 25. januar 2014, klokken 15:54
Kan man ikke bare parkere med vindusviskerne i service-mode, da tiner de vel opp når man forvarmer? Det vil så klart ikke fikse det at det fryser mens man kjører, men det vil vel hjelpe mye.
Service-mode fungerer veldig bra. Isen på viskerne smelter skikkelig, for ruta blir ganske varm. Spesielt om man forvarmer med HI. I service-mode står viskerne rett opp på ruta, så vannet renner rett av.
VW ID4 GTX 2023

Øyvind.h

Sitat fra: gbzdoc på lørdag 25. januar 2014, klokken 16:44
Deilig å slippe den dieselvarmeren forøvrig. Maksn til røyk og lukt! :(

Ikke bare er det røyk og stank - men nå er det også veldokumentert at den eksosen er kreftfremkallende.
I fremtiden blir diesel- og bensineksos som røyking på barer. Hvorfor holdt man ut.....
VW ID4 GTX 2023

FThorsen

Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

LA-Thing

Setter alltid viskerne i service-mode når jeg parkerer ute og det er meldt snø. Da er viskerne isfrie etter forvarming også er det lettere å fjerne snø i rommet under panseret.

En mulig løsning på/reduksjon av problemet kunne være å la viskerne ikke gå helt tilbake til parkeringsposisjon når de er i bruk. Da ville de ikke dytte så mye snø inn i 'hvilerommet' som deretter fryser til is. Ikke så uvanlig funksjon på andre amerikanske biler, men krever kanskje annen mekanikk, ikke bare software.
Drammen, Tesla Model S #2510

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA