Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Viduspussere fryser "innvendig" og får ikke vekk snø og is

Startet av Balrog, fredag 17. januar 2014, klokken 12:02

« forrige - neste »

Cirion

Sitat fra: ebbrey på fredag 17. januar 2014, klokken 21:12Må sjekke disse modde gutta på TMC om noen har installert. Kunne vært meget kjekt, om det ble en pen installasjon. Ville hatt den typen med temp sensor istedenfor den som går via tenninga på bilen. Vil jo bruke minst energi :)
Jeg forstod det som at det var begge deler, temp sensor og tenning. Fyrer opp kun i minusgrader.

Er nok mulig å koble de direkte på frontrute trådene for de som har vinterpakken. Så kan de settes på manuelt samtidig som varmetrådene settes på.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

eledille

Harlex: Det var en gang at vinterpakken kostet åtte tusen spenn. Da vil jeg heller rigge noen varmetråder i viskeren selv og få ti ganger bedre resultat :)

For fire tusen ville jeg gjerne hatt baksetevarme, men det var ikke noe alternativ. Jeg har forresten dobbeltlader :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Cirion

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Muffinman

Sitat fra: Harlex på fredag 17. januar 2014, klokken 19:38
En brannfakkel og det sitter gjerne langt inne å innrømme: Kanskje vinterpakken ER noe mer enn varme i baksetet som det i sin tid ble hevdet av mange? Jeg bare spør....
Tja, jeg synes denne tråden tyder på det motsatte. For ordens skyld har jeg hverken vinterpakke eller dobbeltlader. Jeg har ikke vært i nærheten av å ha bruk for disse på over 8000 km. Men jeg kjøpte en type 2 kabel siden jeg ikke kom til å klare meg uten, i følge enkelte på forumet. Foreløpig ligger den ubrukt i den blå posen sin.

Jeg har imidlertid bruk før rødt adapter og en UMC som fungerer som den skal. Det har jeg ikke.

ebbrey

Sitat fra: Cirion på fredag 17. januar 2014, klokken 21:16
Sitat fra: ebbrey på fredag 17. januar 2014, klokken 21:12Må sjekke disse modde gutta på TMC om noen har installert. Kunne vært meget kjekt, om det ble en pen installasjon. Ville hatt den typen med temp sensor istedenfor den som går via tenninga på bilen. Vil jo bruke minst energi :)
Jeg forstod det som at det var begge deler, temp sensor og tenning. Fyrer opp kun i minusgrader.

Er nok mulig å koble de direkte på frontrute trådene for de som har vinterpakken. Så kan de settes på manuelt samtidig som varmetrådene settes på.

Sitat fra: Cirion på fredag 17. januar 2014, klokken 21:23
Sikring nr 105 i følge manualen...

Okei, takk!
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

PaulJ

Hmm.
Har ikke bestillt "vinterpakken", men tror jeg fremdeles har muligheten til å bestille dersom jeg skulle ombestemme meg. Burde jeg det tro?
Har lest til øyet ble stort og vått, men uten å komme til noen konklusjon.
Forstår at dette med viskerne er et problem i enkelte situasjoner, og det er det forsåvidt med den (fossil)bilen jeg kjører i dag også, uten at det har slått meg som et stort problem, men problemet blir kanskje større når du ikke har en motor foran som varmer opp viskerne og ruta?
Bør jeg kaste meg rundt og bestille "vinterpakke"?
Sandvika
P85 Sort | Sort skinn | Carbondekor | 19" hjul | 7-seter | Tech-pakke | Lyd-pakke | Panoramatak | Luftfjæring | Parkeringsassistent |
VIN 302XX, bekreftet november, estimert levering medio april
Model X reservert, #571

Harlex

Sitat fra: eledille på fredag 17. januar 2014, klokken 21:21
Harlex: Det var en gang at vinterpakken kostet åtte tusen spenn. Da vil jeg heller rigge noen varmetråder i viskeren selv og få ti ganger bedre resultat :)

For fire tusen ville jeg gjerne hatt baksetevarme, men det var ikke noe alternativ. Jeg har forresten dobbeltlader :)
Var det faktisk noen som betalte 8 høvdinger for vinterpakken? Trodde ikke det... Jeg var innstilt på det men da regningen kom og ble betalt var det nedjustert til 4 høvdinger.... Men jeg husker at der var endel som tok sine valg på grunnlag av 8 men så ble det 4 men da var det for seint... Kanskje det var sånn det var....jeg bestilte i romjulen 2012....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

ebbrey

Sitat fra: PaulJ på fredag 17. januar 2014, klokken 22:12
Hmm.
Har ikke bestillt "vinterpakken", men tror jeg fremdeles har muligheten til å bestille dersom jeg skulle ombestemme meg. Burde jeg det tro?
Har lest til øyet ble stort og vått, men uten å komme til noen konklusjon.
Forstår at dette med viskerne er et problem i enkelte situasjoner, og det er det forsåvidt med den (fossil)bilen jeg kjører i dag også, uten at det har slått meg som et stort problem, men problemet blir kanskje større når du ikke har en motor foran som varmer opp viskerne og ruta?
Bør jeg kaste meg rundt og bestille "vinterpakke"?

Jeg ville gått for vinterpakken dersom varme i baksetet er interessant.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Harlex

Sitat fra: Muffinman på fredag 17. januar 2014, klokken 21:23
Sitat fra: Harlex på fredag 17. januar 2014, klokken 19:38
En brannfakkel og det sitter gjerne langt inne å innrømme: Kanskje vinterpakken ER noe mer enn varme i baksetet som det i sin tid ble hevdet av mange? Jeg bare spør....
Tja, jeg synes denne tråden tyder på det motsatte. For ordens skyld har jeg hverken vinterpakke eller dobbeltlader. Jeg har ikke vært i nærheten av å ha bruk for disse på over 8000 km. Men jeg kjøpte en type 2 kabel siden jeg ikke kom til å klare meg uten, i følge enkelte på forumet. Foreløpig ligger den ubrukt i den blå posen sin.

Jeg har imidlertid bruk før rødt adapter og en UMC som fungerer som den skal. Det har jeg ikke.
Flott at du ikke angrer... ;D Jeg bare registrer at det er en god del av dem som er aktiv på forumet som angrer på at de ikke tok dobbeltlader (pga redusert lading på 400v umc, og det faktum at 22kw punkt popper opp både i Norge og ikke minst Europa) og at det vel er ingen hittil som avviser at vinterpakken fjerner/reduserer problemet til trådstarter....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Harlex

Sitat fra: PaulJ på fredag 17. januar 2014, klokken 22:12
Hmm.
Har ikke bestillt "vinterpakken", men tror jeg fremdeles har muligheten til å bestille dersom jeg skulle ombestemme meg. Burde jeg det tro?
Har lest til øyet ble stort og vått, men uten å komme til noen konklusjon.
Forstår at dette med viskerne er et problem i enkelte situasjoner, og det er det forsåvidt med den (fossil)bilen jeg kjører i dag også, uten at det har slått meg som et stort problem, men problemet blir kanskje større når du ikke har en motor foran som varmer opp viskerne og ruta?
Bør jeg kaste meg rundt og bestille "vinterpakke"?
Selvfølgelig skal du ha vinterpakken... Du bor på den nordlige del av jordkloden nærmere bestemt Norge. Der har vi vinter og noen steder skikkelig vinter... Ikke noe å stusse på... Liten investering for de vintrene du skal kjøre i årene fremover og et fortrinn når du om maaaange år skal selge.....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Øyvind.h

#25
Sitat fra: Harlex på fredag 17. januar 2014, klokken 22:31
Var det faktisk noen som betalte 8 høvdinger for vinterpakken? Trodde ikke det... Jeg var innstilt på det men da regningen kom og ble betalt var det nedjustert til 4 høvdinger.... Men jeg husker at der var endel som tok sine valg på grunnlag av 8 men så ble det 4 men da var det for seint... Kanskje det var sånn det var....jeg bestilte i romjulen 2012....
Høres riktig ut. Ikke noen som betalte 8, men flere som droppet fordi den kostet 8 og ikke fikk lagt til (om de ønsket) når prisen ble redusert.


Sitat fra: Harlex på fredag 17. januar 2014, klokken 22:38
og at det vel er ingen hittil som avviser at vinterpakken fjerner/reduserer problemet til trådstarter....
Hehe. Les post nr 3. Det er jo flere her i tråden (og andre) som mener vinterpakken ikke er noe særlig til hjelp? Flere har jeg sågar sett hevder det motsatte, dvs. at vinterpakken kan medføre mer trøbbel, bl.a. at varmetrådene smelter vann som fryser til is rett nedenfor.

Håper for øvrig virkelig ikke noen kjøper pakken fordi den heter "vinterpakke" fordi vi bor i Norge  ;D
Anbefaler heller på det sterkeste å se hva som ligger i pakken, og vurdere om man trenger og har lyst på funksjonene. Har man lyst og behov, så kjøper man. Har man ikke lyst eller behov, så skipper man.
Dog er paradoksalt nok er det dessverre enda en grunn til å kjøpe pakken. Og det er fordi folk er dumme nok til å se seg blinde på navnet, dvs. kjøp av pakken kan utgjøre en forskjell i bruktmarkedet blant folk som er kunnskapsløse.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Havebigfun

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 17. januar 2014, klokken 22:45
Dog er paradoksalt nok er det dessverre enda en grunn til å kjøpe pakken. Og det er fordi folk er dumme nok til å se seg blinde på navnet, dvs. kjøp av pakken kan utgjøre en forskjell i bruktmarkedet blant folk som er kunnskapsløse.
Dette er den beste grunnen- jeg avbestillte fordi jeg ble provosert av en ubetimelig høy pris. For 4 k skulle jeg gjerne hatt den med med da var det for sent :(.
Jeg har ellers ikke savnet vinterpakken sålangt :).

hma

Vil komme med en liten "advarsel" til de av dere som vurderer å montere oppvarmede pusserblad med kontrollmodul som kun skal tilsluttes 12V-batteriet. (Det gjelder også andre tilsvarende installasjoner som DRL, etc).

Disse simple kontrollboksene er laget for at monteringen skal være universell og superenkel, men de ivaretar ikke funksjonen på en god måte. De vil trolig fungere tilfredstillende på et utvalg biler med forbrenningsmotor, men på elbiler er det helt uegnet. Selv på fossilbiler kan man oppleve at produktet slår seg av når det ikke skal.

Siden boksen kun kan kobles til pluss og minus på batteriet, og ikke har noe signal om tenningsstatus, kan det ikke vite om bilen faktisk er i bruk eller ikke.
Alt modulen kan gjøre er å detektere endring i batterispenningen og "anta" at dynamoen er i bruk om spenningen krysser en terskel. Og, selv om spenningen er høy nok, hender det at modulene slår av utgangen (til viskerbladene)
På elbiler vil DC-DC slå seg på og lade 12V-batteriet, ikke bare under kjøring, men under lading. Det betyr at viskerene vil varmes mens bilen er av.

Løsningen er da å koble tilførselen via et relé som får styresignal via "tenning på".
Ser det i tråden foreslås å koble over kretsen for rutevarmeren, men jeg vil advare mot å "mate" effekt til viskerbladene fra denne uten å ha regnet på strømforbruk først. Da er det bedre å bruke vindusvarmekretsen som styrestrøm til et relé, og hente strøm rett fra +12V.
Ved å koble tilleggslaster på eksisterende kurser kan man overbelaste ledningsnettet (sikring ryker) eventuelt forstyrre bilens overvåking/styring av 12V.

Ellers vil jeg si at oppvarmede viskerblader ser ut til å være en smart og rimelig løsning på et "vanskelig" problem, forutsatt at de leverer nok effekt til å tine is/snø under krevende vinterforhold.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Harlex

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 17. januar 2014, klokken 22:45


Håper for øvrig virkelig ikke noen kjøper pakken fordi den heter "vinterpakke" fordi vi bor i Norge  ;D
Anbefaler heller på det sterkeste å se hva som ligger i pakken, og vurdere om man trenger og har lyst på funksjonene. Har man lyst og behov, så kjøper man. Har man ikke lyst eller behov, så skipper man.
Dog er paradoksalt nok er det dessverre enda en grunn til å kjøpe pakken. Og det er fordi folk er dumme nok til å se seg blinde på navnet, dvs. kjøp av pakken kan utgjøre en forskjell i bruktmarkedet blant folk som er kunnskapsløse.
Er gjerne naiv og (relativt) ung og dum men jeg men min oppfatning er at Tesla sine tilleggspakker gir valuta for pengene. Når det dreier seg om vinterpakken så gjelder det samme. Hvem som er mest kunnskapsløse av dem som uten å ha prøvd og sett vinterpakken slaktet den eller dem som kjøpte basert på det som ekspertene/Tesla anbefalte er en diskusjon som jeg ikke vil begi meg ut på. Det får vi ta i en annen tråd... ;) Pakken er billig og mitt råd står :)
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Øyvind.h

#29
Sitat fra: Harlex på fredag 17. januar 2014, klokken 23:13
Er gjerne naiv og (relativt) ung og dum men jeg men min oppfatning er at Tesla sine tilleggspakker gir valuta for pengene. Når det dreier seg om vinterpakken så gjelder det samme. Hvem som er mest kunnskapsløse av dem som uten å ha prøvd og sett vinterpakken slaktet den eller dem som kjøpte basert på det som ekspertene/Tesla anbefalte er en diskusjon som jeg ikke vil begi meg ut på. Det får vi ta i en annen tråd... ;) Pakken er billig og mitt råd står :)
Til meg sa Tesla at pakken var ren komfort, og absolutt ikke nødvendig eller viktig i Norge. De er jo ekspertene (selgere), så da stemmer sikkert det. I tillegg spurte jeg amerikanske og canadiske eiere om hva de tenkte om pakken ettersom de hadde vinter-erfaring med bilen allerede før leveringer startet i Norge. Man må veldig enkelt og greit se hva pakken inneholder, ikke hva den heter. Stirrer man seg blind på navn og salgstriks blir man grådig lurt mange ganger i livet :)

Jeg registrerer for øvrig at noen av brukerne av pakken er positive og mener den gir verdi, andre "slakter den"/mener den ikke gir noen verdi. Å konkludere bastant i den ene eller andre retningen blir da åpenbart meningsløst. Jeg lytter til begge parter, og gjør meg opp en egen mening på bakgrunn av alle innspill og egne erfaringer. Å stole blindt på selgere og overse kritikk er ikke min greie.

Men bevares - jeg har innsett at jeg selv nok ville kjøpt pakken i dag. Til dels ikke av de rette grunner, men det får så være.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA