Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

i3 er riktig valg!

Startet av Tore Wold, lørdag 04. januar 2014, klokken 23:41

« forrige - neste »

LMOR

#15
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 05. januar 2014, klokken 13:38
Generelt sett vil en nyere bil vil være bedre enn en eldre bil, og en dyrere bil være bedre enn en billigere bil. Erfaringen din er altså ikke overførbar til Leaf/i3.

Endelig noen som har argumenter, og ikke bare slenger ut noe :-)  Synes du argumenterte bra på alle punktene, selv om jeg ikke er helt enig.

Men når det gjelder billig vs dyr bil, så ville en diesel versjon av i3 med det utstyret jeg har valgt, kostet ca 600 000.-. (sannsynligvis mer i Norge, fordi det er kun på i3 BMW kjører strengt "samme pris" regime)

Jeg regner med at elektronikken på vinterføre i i3, er bedre enn på min 5 serie, som det meste nye utstyret på i3, f.eks. den skarpe flotte skjermen med det beste ryggekamera-bildet jeg har sett på noen bil. Så langt har jeg ingen indikasjon på at i3 "versjonen" av utstyret er dårligere enn på andre BMWer, men det mangler noen valg som du bare får på en 5 serie eller X5 eller høyere. (men det er også systemer som trekker mer strøm)

Jeg savner 360 kamera på i3, og de nye systemene på BMW er mye bedre enn på min 5-serie, mens Leaf sitt 360 system er litt dårligere enn det jeg har i dag.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Sitat fra: elektrolux på søndag 05. januar 2014, klokken 13:44
Det ble mye styr, synsing og følelser når det ble snakk om i3 sin manglende evne til å seile, helt til det kom fram at den faktisk har dette på sin egen måte. Syntes likevel en del innlegg tyder på at noen av dem som har kjøpt/skal kjøpe BMW kanskje er litt "hårsåre". Her har de brukt 300 000 kr på en bil, og så tør noen utfordre egenskapene dens.

Jeg liker gode diskusjoner, og er ikke hårsår. Men jeg liker IKKE løse påstander og negative kommentarer.

Synes eksempelet ditt er godt. Jeg postet MANGE innlegg for å få frem at i3 har en intuitiv seling, og det var som vanlig noen som ikke har satt seg inn i hva i3 kan som laget mye styr, og som ikke en gang leser det som "dokumenteres" :-)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Espen Hugaas Andersen

#17
Sitat fra: LMOR på søndag 05. januar 2014, klokken 13:59Jeg regner med at elektronikken på vinterføre i i3, er bedre enn på min 5 serie, som det meste nye utstyret på i3, f.eks. den skarpe flotte skjermen med det beste ryggekamera-bildet jeg har sett på noen bil. Så langt har jeg ingen indikasjon på at i3 "versjonen" av utstyret er dårligere enn på andre BMWer, men det mangler noen valg som du bare får på en 5 serie eller X5 eller høyere. (men det er også systemer som trekker mer strøm)
i3 vil nok garantert være bedre enn din 5-serie, så jeg sier ikke i3 vil være *dårlig* på vinterføre. Elbil generelt er bedre enn fossilbil på vinterføre, da responstiden på TC er veldig mye bedre da alt skjer elektronisk i stedet for mekanisk.

Spørsmålet er om elbil med forhjulsdrift er bedre enn elbil med bakhjulsdrift. Jeg mistenker egentlig at forskjellen ikke er veldig stor.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

LMOR

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 05. januar 2014, klokken 14:12
Sitat fra: LMOR på søndag 05. januar 2014, klokken 13:59Jeg regner med at elektronikken på vinterføre i i3, er bedre enn på min 5 serie, som det meste nye utstyret på i3, f.eks. den skarpe flotte skjermen med det beste ryggekamera-bildet jeg har sett på noen bil. Så langt har jeg ingen indikasjon på at i3 "versjonen" av utstyret er dårligere enn på andre BMWer, men det mangler noen valg som du bare får på en 5 serie eller X5 eller høyere. (men det er også systemer som trekker mer strøm)
i3 vil nok garantert være bedre enn din 5-serie, så jeg sier ikke i3 vil være *dårlig* på vinterføre. Elbil generelt er bedre enn fossilbil på vinterføre, da responstiden på TC/ESP er veldig mye bedre da alt skjer elektronisk i stedet for mekanisk.

Spørsmålet er om elbil med forhjulsdrift er bedre enn elbil med bakhjulsdrift. Jeg mistenker egentlig at forskjellen ikke er veldig stor.

Du har nok i hvert fall rett i at det betyr minimalt, siden dette er bybiler. Men selv på vei til jobb i et par svinger "synes" jeg i hvert fall jeg har mer kontroll når bakhjulene mister taket i forhold til at jeg mister grepet med forhjulene i en skarp sving. (og i tillegg er det mer gøy). Men nå har jeg ikke kjørt noen av disse bilene på glatta, så vi får vente å se hva tester sier etter hvert..
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

janni

Spørsmålet er om elbil med forhjulsdrift er bedre enn elbil med bakhjulsdrift. Jeg mistenker egentlig at forskjellen ikke er veldig stor.

Fordel for bakhjulsdrift: På en bakhjulsdrevet bil kan man legge noe tungt bak (f.eks. sandsekker) for å få bedre fremkommelighet på vinterføre.  Det er ikke mulig med en fremhjulsdrevet bil (uten bagasje rom fremme).

Øyvind.h

Mange rwd BMW har vel 50/50 vektfordeling.
En ordinær fwd Passat har noe sånt som 60-65% over forhjulene.

I tillegg kan du med fwd bruke drivhjulene til å flytte fronten sideveis ved behov.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vind

Nå handler også denne tråden om noe litt annet, men i3, med bakhjulsdrift fungerer godt på vinterføre.  Det at den er lettere enn sammenlignbare biler er også positivt for vinterkjøring.  Motoren er også rett over drivhulene.

Dette er beskrevet ganske godt i denne tråden:  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10696.0.html  hvordan bilen fungerer på sneføre.

Kommentarer om at i3 vil ha dårligere rekkevidde eller kjøreforhold enn Leaf på vinterføre er stort sett basert på synsing.  Jeg tror i praksis blir det ganske likt, og er ikke i seg selv ett argument for å velge den ene eller andre.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

valvolainen

Det blir naturligvis enormt masse synsing når så få / ingen har fått bil enda.
Er det forøvrig begynt leveranser? Skal bli spennende å se hva som blir rapportert i rekkevidde i praksis på vinter / sommer.
Forøvrig vil alle som kjøper ny bil gjøre 'riktig valg'.
Det mangler bare 'for meg' i overskriften. Ellers kan det jo se ut som om TS mener at alle i hele verden burde kjøpe i3. Og SÅ god er den ikke.

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 05. januar 2014, klokken 14:58
Mange rwd BMW har vel 50/50 vektfordeling.
En ordinær fwd Passat har noe sånt som 60-65% over forhjulene.

I tillegg kan du med fwd bruke drivhjulene til å flytte fronten sideveis ved behov.

Laster du en FWD Passat feriefull får den mye mer av vekta bak. Ulempe.
Laster du en RWD Tesla feriefull får den mye mer av vekta bak. Fordel.
Kjører jeg en RWD inn i brøytekanten kan jeg legge på kjetting bak og kanskje komme meg ut igjen. På en FWD må jeg nøye meg med ett hjul.

Så det er fordeler og ulemper med det meste avhengig av hva man legger vekt på.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MortenH

"avhengig av hva man legger vekt på" ;D LOL
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

LMOR

Sitat fra: valvolainen på søndag 05. januar 2014, klokken 15:06
Er det forøvrig begynt leveranser? Skal bli spennende å se hva som blir rapportert i rekkevidde i praksis på vinter / sommer.

Det begynner å bli en del i Europa, det er det har vært kaldt. Så langt så ser det ut som det blir samme rekkevidde og rekkeviddeproblemer som Leaf hvis du ikke har varmepumpen. Siden den er standard i Norge, men mange i Europa ikke har forstått hvor viktig den er, så ser vi nok ikke hva den tilfører før om en måneds tid.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Øyvind.h

#26
Sitat fra: jkirkebo på søndag 05. januar 2014, klokken 15:21
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 05. januar 2014, klokken 14:58
Mange rwd BMW har vel 50/50 vektfordeling.
En ordinær fwd Passat har noe sånt som 60-65% over forhjulene.

I tillegg kan du med fwd bruke drivhjulene til å flytte fronten sideveis ved behov.

Laster du en FWD Passat feriefull får den mye mer av vekta bak. Ulempe.
Laster du en RWD Tesla feriefull får den mye mer av vekta bak. Fordel.
Kjører jeg en RWD inn i brøytekanten kan jeg legge på kjetting bak og kanskje komme meg ut igjen. På en FWD må jeg nøye meg med ett hjul.

Så det er fordeler og ulemper med det meste avhengig av hva man legger vekt på.
Javel :) Flott at det finnes noen scenarier hvor rwd kan være en fordel.
Hvor ofte er bilen ferie-lastet? Hvor ofte kjører du i grøfta?  Min erfaring så langt er at rwd fungerer meget bra, og er morsommere å kjøre på glatta enn fwd. Liker også kjøreflyten! Men jeg savner fortsatt mulighetene det å kunne svinge drivhjul ga meg før. Kjører sjelden i grøfta (har skjedd en gang siste 12 år), men derimot er det ofte en fordel å kunne forskyve frontens plassering for å finne grep et annet sted enn der hjulene står. Kjører du ofte i grøfta vil jeg derimot tro at så mye av vekten da som oftest forskyves så langt forover at du kan legge på allverdens med kjettinger/knipetak uten at du klarer å trekke deg selv opp. Med fwd kan man sågar rygge opp bakken og få enda mer enn 60% over drivakselen :)

Og når jeg en sjelden gang "ferie-pakker" i bagasjerommet havner det kanskje 50-60kg der. Mao. ikke akkurat noe som dramatisk endrer vektbalansen  ;) I tillegg vil jeg i utgangspunktet laste de tyngste varene i frunken fordi den er helt adskilt fra kupeen.....Men det finnes noen scenarier hvor rwd teoretisk kan være redningen. Og med elmotorens fortreffelige antispinn har jeg tilgode å stå fast, selv med rwd  8)

Ett scenarie digger jeg spesielt med rwd der jeg parkerer på vinteren. Står med fronten oppover, nederst i en bakke. Og under bilen er det ofte bart, mens det er snø/is på sidene/bak bilen og oppover bakken. Med rwd blir det altså et 5 meter langt bart startspor jeg kan ta fart i før bilen møter snø. Dette gjør rwd bedre enn fwd under akkurat disse forholdene, som tilfeldigvis passer med mitt bruksmønster :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Tore Wold på lørdag 04. januar 2014, klokken 23:41
Når jeg ser hvor mange Nissan Leaf og VW E-Up tilhengere som er inne på BMW i3 siden og poster massevis av urimelige kommentarer og spekulasjoner, må det være fordi de føler seg truet av BMW i3 og trenger å forsvare sitt valg.  Jeg anbefaler alle som kommenterer å fortelle hvilken El-bil de har slik at vi slipper å kaste bort tid på å lese svada fra de som ikke har valgt rett.

Dette innlegget bærer jo preg av nettopp å behøve å forsvare sitt valg. Som jeg ser det, så henvender i3 seg til en annen kundegruppe enn både e-up og like, og Model S. Selv om jeg liker i3 veldig godt isolert sett, så er det absolutt ikke riktig valg for meg, den dekke ikke behovet som hovedbil (les langtur), og gir ikke noe vesentlig mere enn en e-up eller trilling som jobb/butikk bil. Trekker heller negativt til sånt bruk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vind

#28
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. januar 2014, klokken 14:30
Sitat fra: Tore Wold på lørdag 04. januar 2014, klokken 23:41
Når jeg ser hvor mange Nissan Leaf og VW E-Up tilhengere som er inne på BMW i3 siden og poster massevis av urimelige kommentarer og spekulasjoner, må det være fordi de føler seg truet av BMW i3 og trenger å forsvare sitt valg.  Jeg anbefaler alle som kommenterer å fortelle hvilken El-bil de har slik at vi slipper å kaste bort tid på å lese svada fra de som ikke har valgt rett.

Dette innlegget bærer jo preg av nettopp å behøve å forsvare sitt valg. Som jeg ser det, så henvender i3 seg til en annen kundegruppe enn både e-up og like, og Model S. Selv om jeg liker i3 veldig godt isolert sett, så er det absolutt ikke riktig valg for meg, den dekke ikke behovet som hovedbil (les langtur), og gir ikke noe vesentlig mere enn en e-up eller trilling som jobb/butikk bil. Trekker heller negativt til sånt bruk.
Da er det vel riktig å forsvare sitt valg av i3 på ett i3 forum, så kan man heller forsvare sitt e-up eller Trilling på forum for e-up og trilling.

En rekke konstruktive og morsomme debatter her inne blir ødelagt av synsing og bortimot "skitkasting".  Konstruktive ideer og forslag fra alle forummedlemmer er jo flott da.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Her har noen laget en liste over hva i3 har, og sammenlignet med andre EV biler, og konkludert med at ingen andre kan levere det samme lange liste.

Før alle med Tesla hisser seg opp, så er det ikke jeg som har laget listen, Tesla har selvfølgelig noe som i3 ikke har, og ikke alt er riktig her (ref radar teknologi vs kamera osv).

Men siden dette tross alt er en i3 tråd i et i3 forum...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA