Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

i3 er riktig valg!

Startet av Tore Wold, lørdag 04. januar 2014, klokken 23:41

« forrige - neste »

Tore Wold

Når jeg ser hvor mange Nissan Leaf og VW E-Up tilhengere som er inne på BMW i3 siden og poster massevis av urimelige kommentarer og spekulasjoner, må det være fordi de føler seg truet av BMW i3 og trenger å forsvare sitt valg.  Jeg anbefaler alle som kommenterer å fortelle hvilken El-bil de har slik at vi slipper å kaste bort tid på å lese svada fra de som ikke har valgt rett.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - -
Tidl.: 316i, 2x520i, 120i, Nå: 325iA Cab og i3 m/Wallbox Pure.

valvolainen


LMOR

Jeg er enig i at det er alt for mange her inne som ikke kommer med noen "dokumentasjon" fra andre enn seg selv på hvorfor i3 er oppskrytt.

Det er ikke tvil om at de må rettferdiggjøre sitt valg med å poste på i3 forumet i stedet for sitt eget. Som jeg har påpekt før så er det ikke mange i3-fans som gjør det samme inn i de andre foraene.

Men jeg mener også at folk har forskjellig behov, og oppfatning av hvor mye en bil er verd. Derfor er ikke i3 det riktige svaret for alle.

Men for meg er i3 definitivt riktig, og jeg har så langt ikke funnet noe som skulle tilsi noe annet, på nettet eller på forumet her. Det blir spennende å se hvordan den blir i lengden, og om BMW mot formodning skulle skuffe. Jeg er også relativt sikker på at den lojale og fornøyde BMW kundegruppen ikke ville tålt så mye problemer som du f.eks. kan lese om på Telsa forumet. Derfor har også BMW levert få biler i starten, fordi de går gjennom en streng kvalitetskontroll. +++
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

valvolainen

Jeg synes det var mye selvopphøyde kommentarer i tesla forumet for en stund tilbake. Helt til dette underforumet fikk litt fart.
Personlig har jeg interesser langt utover det jeg selv har i garasjen, og liker å lese andre forum. Er interessert i både andre biler, båt og bygg, og resten av dette elbilforumet slukes med stor apetitt. Er det slik at vi som ikke har bmw i3 må holde oss ute av dette forumet?
Forøvrig kommer det vel så mye spekulasjoner fra i3 fans i høyre retning som det kommer spekulasjoner fra vanlige mennesker i venstre retning.


MortenH

#4
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

LMOR

Sitat fra: valvolainen på søndag 05. januar 2014, klokken 11:30
Jeg synes det var mye selvopphøyde kommentarer i tesla forumet for en stund tilbake. Helt til dette underforumet fikk litt fart.
Personlig har jeg interesser langt utover det jeg selv har i garasjen, og liker å lese andre forum. Er interessert i både andre biler, båt og bygg, og resten av dette elbilforumet slukes med stor apetitt. Er det slik at vi som ikke har bmw i3 må holde oss ute av dette forumet?
Forøvrig kommer det vel så mye spekulasjoner fra i3 fans i høyre retning som det kommer spekulasjoner fra vanlige mennesker i venstre retning.

Forskjellen er vel at "spekulasjonene" i høyre retning er bygget på tester, omtaler og fakta, men spekulasjonene i venstre retninger så langt er spekulasjoner.

Jeg er også interessert i det meste, og helst det beste. Så jeg er åpen for et alternativ som er bedre, men har ikke sett noen gode argumenter så langt. Har i flere tråder oppfordret til "dokumentasjon", uten at det er kommet noe så langt, utover 5 seter.

Da er den foreløpige konklusjonen i denne tråden at i3 er det riktige valget for alle som ikke trenger 5 seter, eller plassen og rekkevidden til Tesla S.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Espen Hugaas Andersen

Elbilmarkedet har absolutt godt av større utvalg. Fossilbilmarkedet har over 30 forskjellige bilmerker, der mange av merkene har over 10 forskjellige modeller. ~300 fossilbilmodeller i forhold til ~10 elbilmodeller gjør at det er veldig mye enklere for en bilkjøper å finne en fossilbil som har de kvalitetene man er på utkikk etter.

Økt konkurranse er også bra for prisnivået og funksjonalitet. Kanskje Nissan vil komme med en performance-utgave av Leaf hvis BMW faktisk skulle ta markedsandeler fra Nissan. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#7
Sitat fra: LMOR på søndag 05. januar 2014, klokken 11:53Da er den foreløpige konklusjonen i denne tråden at i3 er det riktige valget for alle som ikke trenger 5 seter, eller plassen og rekkevidden til Tesla S.
Det er jo flere forskjeller mellom i3 og Leaf enn at Leaf har fem seter. (Og enhver forskjell er en gyldig grunn til å velge en bil over en annen.)

En liten liste over forskjeller:

- Forhjulstrekk vs bakhjulstrekk = Leaf er trolig bedre på vinterføre.
- Forhjulstrekk vs bakhjulstrekk = i3 er morsommere å kjøre.
- i3 har dekk som er ikke vanlige = billigere og bedre utvalg i dekk for Leaf.
- i3 har dekk som er ikke vanlige = i3 har futuristiske dekk som øker rekkevidden.
- i3 og Leaf har forskjellig utseende = Leaf er penere.
- i3 og Leaf har forskjellig utseende = i3 er penere.
- i3 har mindre batteri = Leaf er bedre utstyrt for å håndtere elektriske laster som ikke skalerer nevneverdig i forhold til størrelse på bilen, f.eks varme og A/C. Resultatet er at Leaf vil ha bedre rekkevidde enn i3 i kulde.
- i3 har mindre batteri = i3 er raskere å lade.
- Leaf er større med bedre resultat i euro ncap = Leaf er tryggere.
- Leaf er større med bedre resultat i euro ncap = i3 er bedre i byen fordi den er mindre, og resultatet i ncap var relatert til at man selv kan velge det utstyret man vil ha, som er en god ting.
- Leaf selger i større antall = Leaf vil ha mer konkurranse på service (lavere priser) og bedre tilgang på reservedeler.
- Leaf selger i større antall = i3 vil snu flere hoder.
- i3 er en helt ny bilmodell, Leaf er utprøvd på norske veier i flere år = kjøp av Leaf er forbundet med lavere risiko i forhold til skjulte feil.
- i3 er en helt ny bilmodell, Leaf er utprøvd på norske veier i flere år = i3 er mer moderne med bedre løsninger.
- i3 har høyere ytelser enn Leaf = Leaf er tryggere å overlate til tenåringen i huset.
- i3 har høyere ytelser enn Leaf = i3 er morsommere å kjøre.
- Osv.

Jeg sier ikke at Leaf eller i3 er bedre enn alternativene, det kan man kun si om man vurderer alle ulempene og fordelene opp i mot sine egne behov, men det er jo så klart forskjeller. Og det er en god ting at det er forskjeller, da en del potensielle kjøpere som vurderer Leaf som uaktuell for en eller annen grunn kan fint komme frem til at i3 passer deres behov, og vica versa.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jaxry

Sitat fra: MortenH på søndag 05. januar 2014, klokken 11:45
BMW i3 - har jeg valgt rett?
Jeg betalte 263 300 kroner for min i-MiEV som jeg nå har kjørt i snart 3 år. Hele tiden spør folk: Jasså, du har el-bil. Er du fornøyd?.  Jeg har måttet svare forsiktig: Nei, bilen er ikke tilstrekkelig komfortabel for meg.

Sittekomfort, betjening av instrumenter, kuldestråling, støy og kjøreegneskaper gjør at jeg ikke oppnår tilstrekkelig komfort, og bilen mangler viktige småting (funksjoner) som jeg har måttet akseptere. Det som har vært bra, er de små ytre målene som gjør at jeg kan smyge meg fram over alt og lett parkere i parkeringshus. Svingradiusen på 4,5 meter har gitt meg en ekstrem god følelse.

Jeg er ikke noen dyktig sjåfør, og sliter med manøvrering og parkering. Da Tesla Model S kom på markedet, så jeg på størrelsen at den ble for stor for meg. Tesla Model S har svingradius på 11,3 meter og er 4,97 meter lang (http://www.teslamotors.com/no_NO/models/specs). Det ble fort klart at dette var en bil som størrelsesmessig ikke passet for meg.  Kjørelengden og prisen var også langt over de dimensjonene jeg hadde behov for. Jeg sa til meg selv: Hold ut med "kassebilen" du har nå, og vent på BMW.

BMW hadde nemlig samtidig som jeg fikk min i-MiEV, i februar 2011, kunngjort at selskapet BMWi var opprettet.

BMW i3 har forbedringer på alle ulempene jeg har følt på med min nåværende bil. BMW i3 er imidlertid større, noe som blir uvant, kankje mest i starten, men det får jeg tåle. Det er jo ikke akkurat en Mahindra. Svingradiusen er over doblet fra det jeg er vant til. Men hvis jeg sammenligner i3 med mitt fossile førstevalg, som hadde vært Audi A1, er svingradiusen på 9,9 meter likevel bedre en det som Audi A1 klarer (10,6 meter). BMW i3 er med sine 4,00 meter dessverre 5 cm lengre enn Audi A1.

Så nå, med over 2 års venting etter at jeg så den første BMW i3 bli vist i september 2011 (Frankfurt) er det bare 4 uker til jeg får min BMW i3, og selv kan begynne å finne ut av om dette var det riktige valget for meg.

Dette innlegget likte jeg! Det er mange sterke meninger på forumet og flere diskusjoner munner ut i å skryte "egen" bil opp i skyene eller å rakke ned på "andres" biler. Men hvorfor passer en bil akkurat DEG? Hvorfor har du gjort de valgene du har gjort? Jeg har selv to BMW per dags dato, men har ennå ikke bestilt i3. Jeg skal ikke skryte i3 opp i skyene, men jeg er interessert i å finne ut OM det er en bra bil, og HVORFOR andre har valgt den. Jeg er ikke interessert i at den er sykt bra og at Leaf er ræva...
BMW 120da (x), BMW 523iat (x), BMW 318dt (x), BMW 525xi, BMW i3, S85

MortenH

#9
Sitat fra: LMOR på søndag 05. januar 2014, klokken 11:53
Da er den foreløpige konklusjonen i denne tråden at i3 er det riktige valget for alle som ikke trenger 5 seter, eller plassen og rekkevidden til Tesla S.
Med forutsetningene som nevnt over, og du ikke har en tenåring som skal kjøre bilen, og du ikke skal eie bilen lengre enn garantiperioden (vedr. skjulte feil):
Den som liker bildet av miljøvennlig produksjon og materialvalg, kan ha i3 som riktig valg.
I tillegg kan det nevnes, for den som bryr seg om hva som er dokumentert, at BMW i3 sin ISO 14040/44 dokumentasjon kan gjøre kjerra mer tiltalende.
BMW kom på 2. plass to år på rad (2012 og 2013) på Autoindex, Link: http://www.klikk.no/motor/bil/article834495.ece
Dette kan ha betydning for de som har ønske om å bli fornøyd.


Kjøreegenskapene på glatt føre i forhold til andre biler er ikke dokumentert, og blir det vel aldri.

Rekkevidde ved kjøring i kuldegrader ikke dokumentert ennå. Her må vi vente på kunngjøringen av vinter-resultatene fra EPAs L4 test cycle for i3.

For å finne hvilken bil som er tryggest, må Leaf testes på nytt. Star ratings from 2013 contain more extensive technical content than those from previous years and should not be directly compared. (Kilde: http://www.euroncap.com/results/nissan.aspx)
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

LMOR

Takk, endelig noe konkret :-)

Vi trenger ikke være enige, men mine kommentarer til noen av punktene:

- Forhjulstrekk vs bakhjulstrekk = Leaf er trolig bedre på vinterføre.

Det tviler jeg sterkt på med min erfaring fra å gå fra en VW Passat til en BMW5. Var skeptisk til overgangen, men elektronikken og bakhjulsdrift gjør bilen mer forutsigbar, bedre fremkommelighet og bedre på vinterføre. Det er fascinerende og gøy å kjenne hvordan bilen bruker glatta til å svinge kontrollert- Flere tester av i3 på vinterføre viser det samme, men det kommer helt sikkert mer om dette temaet.

- i3 har mindre batteri = Leaf er bedre utstyrt for å håndtere elektriske laster som ikke skalerer nevneverdig i forhold til størrelse på bilen, f.eks varme og A/C. Resultatet er at Leaf vil ha bedre rekkevidde enn i3 i kulde.

Det kan jeg nesten garantere at den ikke vil ha. Praktisk rekkevidde i Norge om vinteren blir spennende å følge med på. Varmepumpe som standard, og bedre stabilisering av batteritemperatur bør gi gode utslag. Jeg blir skuffet hvis du har rett.

- Leaf er større med bedre resultat i euro ncap = Leaf er tryggere

Det har det vært mye diskusjon om. Jeg skal ikke starte en ny diskusjon om dette her. Men er ikke enig i at Leaf er tryggere. I hvert fall ubetydelige forskjeller i basis versjon.

- Leaf selger i større antall = Leaf vil ha mer konkurranse på service (lavere priser) og bedre tilgang på reservedeler

Dette er i hvert fall feil. 5 års service på i3 koster ca 5000.- det samme som 1 service hos Nissan.

- Leaf selger i større antall

Det tror jeg som nevnt tar slutt når e-Golf kommer, og kanskje før.

- i3 har høyere ytelser enn Leaf = Leaf er tryggere å overlate til tenåringen i huset
- i3 har høyere ytelser enn Leaf = i3 er morsommere å kjøre

Her er vi enige på begge :-)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Sitat fra: jaxry på søndag 05. januar 2014, klokken 12:37
Dette innlegget likte jeg! Det er mange sterke meninger på forumet og flere diskusjoner munner ut i å skryte "egen" bil opp i skyene eller å rakke ned på "andres" biler. Men hvorfor passer en bil akkurat DEG? Hvorfor har du gjort de valgene du har gjort? Jeg har selv to BMW per dags dato, men har ennå ikke bestilt i3. Jeg skal ikke skryte i3 opp i skyene, men jeg er interessert i å finne ut OM det er en bra bil, og HVORFOR andre har valgt den. Jeg er ikke interessert i at den er sykt bra og at Leaf er ræva...

Der er en egen tråd om det temaet:

Hvorfor valgte du i3?
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11231.0.html

Denne tråden og et par andre er litt mer ekstreme, men sykt bra vs "ræva", har i hvert fall ikke jeg lest ut av noen av innleggene, og jeg mener i hvert fall ikke at noen av alternativene er "ræva".
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Espen Hugaas Andersen

#12
Sitat fra: LMOR på søndag 05. januar 2014, klokken 12:51
- Forhjulstrekk vs bakhjulstrekk = Leaf er trolig bedre på vinterføre.

Det tviler jeg sterkt på med min erfaring fra å gå fra en VW Passat til en BMW5. Var skeptisk til overgangen, men elektronikken og bakhjulsdrift gjør bilen mer forutsigbar, bedre fremkommelighet og bedre på vinterføre. Det er fascinerende og gøy å kjenne hvordan bilen bruker glatta til å svinge kontrollert- Flere tester av i3 på vinterføre viser det samme, men det kommer helt sikkert mer om dette temaet.
Generelt sett vil en nyere bil vil være bedre enn en eldre bil, og en dyrere bil være bedre enn en billigere bil. Erfaringen din er altså ikke overførbar til Leaf/i3. Poenget er at det er et annerkjent faktum (riktig eller ikke) at bakhjulstrekk er dårligere på vinterføre. Det vil altså være bilkjøpere der ute som velger bort i3 fordi den har bakhjulstrekk. Du kan så klart kritisere de som velger bort i3 pga bakhjulstrekk, men for å egentlig kunne gjøre dette må du sannsynliggjøre at i3 er like god eller bedre på norske vinterveier enn de tilsvarende bilene med forhjulstrekk.

Sitat fra: LMOR på søndag 05. januar 2014, klokken 12:51- i3 har mindre batteri = Leaf er bedre utstyrt for å håndtere elektriske laster som ikke skalerer nevneverdig i forhold til størrelse på bilen, f.eks varme og A/C. Resultatet er at Leaf vil ha bedre rekkevidde enn i3 i kulde.

Det kan jeg nesten garantere at den ikke vil ha. Praktisk rekkevidde i Norge om vinteren blir spennende å følge med på. Varmepumpe som standard, og bedre stabilisering av batteritemperatur bør gi gode utslag. Jeg blir skuffet hvis du har rett.
Det er ikke bevist ennå, det er sant, men det er absolutt en faktor at mindre batteri betyr at forbruk som ikke er relatert til fremdrift spiller en større rolle. Som et eksempel så om man trenger 2 kW til varme, og man kjører i to timer, så vil en Leaf bruke 18,2% av tilgjengelig batterikapasitet på varme, mens en i3 vil bruke 21,3% av tilgjengelig batterikapasitet på varme.

Spørsmålet er om andre faktorer klarer å hente inn denne ulempen på andre områder. Vi får se på EPA-testene i USA, når disse utføres, da disse inkluderer test i kulde.

Sitat fra: LMOR på søndag 05. januar 2014, klokken 12:51- Leaf er større med bedre resultat i euro ncap = Leaf er tryggere

Det har det vært mye diskusjon om. Jeg skal ikke starte en ny diskusjon om dette her. Men er ikke enig i at Leaf er tryggere. I hvert fall ubetydelige forskjeller i basis versjon.
Større biler er generelt sett tryggere, det er et faktum. (Når det gjelder front-front, spesielt.)

Men jeg er enig i at testresultatmessig er det liten forskjell. Om forskjellene er "ubetydelige" er forresten en subjektiv vurdering, og ikke alle vil vurdere dette på samme måte som deg.
Sitat fra: LMOR på søndag 05. januar 2014, klokken 12:51- Leaf selger i større antall = Leaf vil ha mer konkurranse på service (lavere priser) og bedre tilgang på reservedeler

Dette er i hvert fall feil. 5 års service på i3 koster ca 5000.- det samme som 1 service hos Nissan.
Jeg tenkte mer på sikt. Når bilen er 10-15 år gammel vil det være en overflod av reservedeler og mange verksteder som konkurrerer om å utføre service på Leaf. Med i3 risikerer du å måtte spesialimportere deler fra Tyskland, om volumet i3 i Norge ikke kommer seg opp på ett godt nivå. (Det er fullt mulig volumet på i3 i Norge blir såpass høyt at dette ikke blir ett problem - vi får se.)

Sitat fra: LMOR på søndag 05. januar 2014, klokken 12:51- Leaf selger i større antall

Det tror jeg som nevnt tar slutt når e-Golf kommer, og kanskje før.
Jeg tror du har rett i at Leaf-salget vil gå ned med introduksjonen av e-Golf, men det er fortsatt fullt mulig salget av Leaf vil være betydelig større en i3.

Jeg tror ikke Leaf vil bli utradert, for å si det sånn - Nissan har fordelen med at det allerede er over 9000 fornøyde Leaf-eiere i Norge, som snakker med naboer, venner, osv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

LMOR

Sitat fra: MortenH på søndag 05. januar 2014, klokken 13:27
Takk for persiseringen LMOR. Jeg flyttet innlegget mitt etter din anvisning.

Fint, men det var egentlig ikke ment til deg, men til jaxry, som likte at du beskrev hvorfor du kjøpte i3. Da tenkte jeg han ville like den tråden.

Ellers har BMW et "varemerke" som i mange år har hatt høyest verdi av alle bilmerker, selv om f.eks. Toyota selger flere biler. Jeg tror ikke det er tilfeldig, det er fordi de av oss som har god erfaring med BMW og opplevd kjøregleden. Dermed er det helt naturlig av vi sterkere føler at vi gjør et riktig valg. Det gjør også at jeg føler meg trygg i valget, fordi BMW har mye å tape på å skuffe kundene sine.

Hadde jeg trengt 5 seter eller lengre rekkevidde, så hadde jeg ventet et par år til med å bytte bil :-)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

elektrolux

Når jeg velger kjøretøy er det ut fra teknikken som er bygget inn i kjøretøyet. Er over middels interessert i tekniske løsninger og syntes BMW i3 er noe av det mest spennende på markedet akkurat nå.

Det ble mye styr, synsing og følelser når det ble snakk om i3 sin manglende evne til å seile, helt til det kom fram at den faktisk har dette på sin egen måte. Syntes likevel en del innlegg tyder på at noen av dem som har kjøpt/skal kjøpe BMW kanskje er litt "hårsåre". Her har de brukt 300 000 kr på en bil, og så tør noen utfordre egenskapene dens.

Det kan godt hende jeg kjøper en i3 selv, men der er mange ting jeg syntes den ikke egner seg til. Se denne tråden og se hva jeg ville og ikke ville brukt e-Up til. En i3 i stallen ville sannsynligvis blitt nok en finbil, og antakelig en som ville tatt over rollen til e-Up'en på dette området.   http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11535.0.html

Det jeg har mest lyst til på en i3 er å kjøpe en med range extender for ombygging fra hybrid til Elbil med ekstra batteri og range extenderen på egen henger. Altså en avgiftstilpasset langturs/rally bil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA