Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

i3 er riktig valg!

Startet av Tore Wold, lørdag 04. januar 2014, klokken 23:41

« forrige - neste »

valvolainen

Skjønte ikke heeeelt hva dette har med andre EV biler å gjøre. Finner ingen sammenligning?

LMOR

Sitat fra: valvolainen på torsdag 09. januar 2014, klokken 19:28
Skjønte ikke heeeelt hva dette har med andre EV biler å gjøre. Finner ingen sammenligning?

Han som laget denne, laget den for å ha med seg når han sjekker hva andre hadde i forhold.

Du lager sammenligningen selv. Jeg la den ut fordi vi som har valgt eller vurdere å velge i3, kan synes den er nyttig/interessant.

Så, dette har som jeg skrev noe med i3 å gjøre i et i3 forum, og det må vel være lov.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: LMOR på søndag 05. januar 2014, klokken 12:51"- i3 har mindre batteri = Leaf er bedre utstyrt for å håndtere elektriske laster som ikke skalerer nevneverdig i forhold til størrelse på bilen, f.eks varme og A/C. Resultatet er at Leaf vil ha bedre rekkevidde enn i3 i kulde."

Det kan jeg nesten garantere at den ikke vil ha. Praktisk rekkevidde i Norge om vinteren blir spennende å følge med på. Varmepumpe som standard, og bedre stabilisering av batteritemperatur bør gi gode utslag. Jeg blir skuffet hvis du har rett.
På tide å bli skuffet.

SitatDet tyske bilmagasinet Auto Bild Aktuell har testet fem elbiler under vinterforhold i Alpene.
...
Nissan Leaf klarte 69,1 kilometer, deretter kom BMW med 61,4 kilometer
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

leifm

..men.. "I totalvurderingen av egenskapene endte BMW i3 på en annenplass og Nissan Leaf på tredjeplass. " :)

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk

-i3 i mai

LMOR

#34
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 11. januar 2014, klokken 09:42
Sitat fra: LMOR på søndag 05. januar 2014, klokken 12:51"- i3 har mindre batteri = Leaf er bedre utstyrt for å håndtere elektriske laster som ikke skalerer nevneverdig i forhold til størrelse på bilen, f.eks varme og A/C. Resultatet er at Leaf vil ha bedre rekkevidde enn i3 i kulde."

Det kan jeg nesten garantere at den ikke vil ha. Praktisk rekkevidde i Norge om vinteren blir spennende å følge med på. Varmepumpe som standard, og bedre stabilisering av batteritemperatur bør gi gode utslag. Jeg blir skuffet hvis du har rett.
På tide å bli skuffet.

SitatDet tyske bilmagasinet Auto Bild Aktuell har testet fem elbiler under vinterforhold i Alpene.
...
Nissan Leaf klarte 69,1 kilometer, deretter kom BMW med 61,4 kilometer

Før jeg blir det, så vil jeg vite hvilken versjon dette er: Med REX? (lagt dårligere i kulde), uten varmepumpe (dårlig i kulde) eller med varmepumpe.

og testen ble gjort uten forvarming av batteriene, som ikke er representativt, og det må være ekstreme forhold vi snakker om.

Hvis du deler kwh på rekkevidde så vant i hvert fall i3 :-)

i3: 302watt
Leaf: 313watt
Tesla: 390watt

Når da Lunde kjørte i typisk vestlandsvintertemperatur og fikk under 130, så er dette en helt urealistisk test, så jeg er ikke skuffet enda :-)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Øyvind.h

I3 300 watt og model s 410 watt?
Du har vel ikke benyttet utnyttbar kapasitet for i3, og unnlatt samme prinsipp for model s?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

LMOR

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 11. januar 2014, klokken 15:38
I3 300 watt og model s 410 watt?
Du har vel ikke benyttet utnyttbar kapasitet for i3, og unnlatt samme prinsipp for model s?

Det var bare en test for å se om du var våken. Nå er det i hvert fall mer presist. Rekkefølgen er den samme.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Øyvind.h

Sitat fra: LMOR på lørdag 11. januar 2014, klokken 15:58
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 11. januar 2014, klokken 15:38
I3 300 watt og model s 410 watt?
Du har vel ikke benyttet utnyttbar kapasitet for i3, og unnlatt samme prinsipp for model s?

Det var bare en test for å se om du var våken. Nå er det i hvert fall mer presist. Rekkefølgen er den samme.
Skal ikke legge meg enda :)
Men jeg er enig i at man trenger en del detaljer her for å belyse resultatene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vind

#38
Nå begynner mange å få bilene, og jeg tror nok at konklusjon på rekkevidde om vinteren gir seg fort. Det vil nok være litt forskjell mellom Leaf og i3, men ikke nok til at man velger den ene eller andre basert på rekkevidde.

Skal man på langtur i dag uten å hurtiglade er det kun ett alternativ i dag. Leaf, e-up og E-golf er alle i omtrent samme rekkeviddeklasse.  Testen i AMuS er ganske ekstrem - og ikke slik de fleste av oss kjører - eller planlegger å kjøre en i3.  Jeg tror også testen var i en bil uten varmepumpe, så sammeligningen med Leaf blir da veldig feil.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 11. januar 2014, klokken 09:42
SitatDet tyske bilmagasinet Auto Bild Aktuell har testet fem elbiler under vinterforhold i Alpene.

Da har jeg lest testen, men det står dessverre ikke noe om hvilken bil de testet, så da må vi anta at de testet standardversjonen i Europa, og den har ikke varmepumpe. Så da er vi like langt.

I tillegg så er det ikke normalt å kjøre med vinterdekk i Europa, og det var en test tidligere også der i3 fikk dårlig dekktest på vinterføre. Det viste seg at dekkene ikke var innkjørt. Det kan se ut som det samme er tilfelle her, siden bremselengden ble såpass lang, og ikke i tråd med andre tester. Hvis dekkene er glatte, så vil en også naturlig nok bruke mye mer energi oppover bakkene også. Så denne testen har ikke så stor verdi.

Ellers fikk i3 4 stjerner på assistansesystemer, mens både Tesla og Leaf fikk 1 stjerne. Men det var vel ikke nytt at du kan få mye mer gadgets til i3.

Så fikk Leaf 4 stjerner for pris, i3 3, og Tesla 1. Dette er ikke relevant i Norge, fordi prisforskjellen er mindre.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

pberg

Såvidt jeg kunne se hadde de testet i3 med range extender, og da er den 120kg tyngre. Det utgjør 20km elektrisk rekkevidde i følge EU-testen. 190km med el, 170km med range extender. Det er ca 11% forskjell. Noe som blir ca 7 km i denne testen, og dermed ligger i3 og Leaf rimelig likt.

Her er svenske referanser til samme testen:

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/elbil/article3795816.ece
http://www.vibilagare.se/bloggar/biltestarbloggen/laddning-utan-laddning
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

LMOR

Sitat fra: pberg på tirsdag 14. januar 2014, klokken 12:02
Såvidt jeg kunne se hadde de testet i3 med range extender, og da er den 120kg tyngre. Det utgjør 20km elektrisk rekkevidde i følge EU-testen. 190km med el, 170km med range extender. Det er ca 11% forskjell. Noe som blir ca 7 km i denne testen, og dermed ligger i3 og Leaf rimelig likt.

Her er svenske referanser til samme testen:

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/elbil/article3795816.ece
http://www.vibilagare.se/bloggar/biltestarbloggen/laddning-utan-laddning

+ at en REX bil ikke kan ha varmepumpe, som i denne typen vær kan utgjøre opp mot 30% rekkevidde.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Det har vært skrevet litt tidligere om at BMW eiere forventer kvalitet. Jeg blir i hvert fall skuffet hvis i3 har i nærheten av (mer enn) 5% av alle feilene som rapporteres inn med Tesla S.

Har klart å holde meg fra å dra frem disse, men denne er litt morsom på en bil som går fort fremover:

"Parksensorer avsjekket og funnet i orden, de er slik de skal være på denne bilen. Det ble dog bemerket at de kan være litt trege, så det er lurt å rygge sakte."

...det minner meg om den første bilen jeg hadde med sensorer for mange år siden. (ikke BMW). BMW har rett og slett det beste parkerings-sensor systemet som jeg har sett og prøvd. Og det reagerer lynraskt, og fanger opp ting du ikke ser som kommer fort bak bilen osv. Kan spare deg og andre for unødvendige skader.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Joakim Sveli

Har i dag prøvekjørt i3 fra Moss-Askim-Trøgstad-Rakkestad-Sarpsborg-Moss
Vinterveier og fra -12 til -5

Jeg er imponert over hvor effektivt den bruker strømmen. Det er mulig å kjøre den ganske effektivt ift. kwh/mil og det er et godt feedback-system på hvordan du skal kjøre mest mulig effektivt. 12 mil på en lading i denne temperaturen var ingen utfordring, men jeg hadde ikke full varme i kupeen.

Fordi den ikke har så stort batteri og ikke stort forbruk per min, er denne bilen svært godt egnet til prinsippet med å "lade mens du stopper". Jeg brukte ikke hurtiglading DC, men ladet på 7,4kW AC. Det gir tilnærmet full lading på kun 2 timer. Bare jeg var i butikken en halvtime hadde jeg over 40 km ekstra "på tanken".

Etter å ha kjørt mye Leaf, ble jeg svært imponert over estimeringen av gjenværende rekkevidde på denne bilen. Den er svært pålitelig og enkel å forholde seg til.

Jeg er også imponert over hvordan brukergrensesnittet, at alt fra media/radio til kart og kjørecomputer styres med den joysticken. Utrolig mye funksjonalitet uten at man behøver å ta øynene nevneverdig fra veien.

Man sitter høyt og bilen sitter meget godt på veien, enten det er snø, is eller slaps.

Hvis man bruker mye bil i jobb men stopper 1-2 timer her og der under dagen har denne bilen nesten ubegrenset bruk. Forutsatt riktig ladeinfrastruktur utbygd.


Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

østfolding

Finnes det en i3 i Moss allerede? Stamsaas?


Sent from my iPad using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA