Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppgradere lys i bagasjerommene

Startet av Muffinman, mandag 23. desember 2013, klokken 09:51

« forrige - neste »

Tai

Okei, da var udåden gjort. Brukte altfor lang tid på å finne kabler og sko som passet, ble til slutt nødt til å inngå kompromiss med meg selv. Selve jobben var unnagjort på halvannen time og da var forsking på og demontering av interiør med i tiden. Jobben var enkel nok etter jeg hadde mannet meg opp for å kappe vekk den orginale pluggen og klemme på noen kabelsko.

Jeg advarar herved purister og perfeksjonister på forhånd, dette kommer til å stikke deg i sjelen 8).

Sørg for at interiørlyset står i off når du jobber. Tipper mangen ville foreslå å koble fra 12v batteri men det så jeg ikke behovet for.


Som du sier CMF er det vanskelig å komme til pluggen som ligger gjemt innenfor interiøret på høyre side av bagasjerommet. Selve teppet er så stivt at det lar seg ikke gjøre å bare trekke det til siden. Jeg fant fort ut at hele teppet på høyre side av bagasjerommet måtte vekk.


Dette ga meg kjempegod tilgang til nevnte plugg og jeg var sikker på at jeg kunne klippe den vekk og klemme på nye med godt resultat.


Jeg klippet ledningene (en om gangen) og klemte på en sko på hver. Så tok jeg to sko med motsatt kjønn og klemte to ledninger fast i hver sko. Da får jeg fire ledninger it fra de to som var der orginalt. Ene settet med ledinger går til ledstrips på høyre side (her sett med rød og svart ledning) andre settet trekker jeg over på venstre siden ved å dytte ledningen under plastdekselet i bakkant av bagasjerommet. Du kan sikkert trekke ledningen i bunnen av bagasjerommet med jeg er en stor fan av å gjøre ting enkelt :).



Så kan du velge mellom å bruke krympestrømper eller elektrikertape. Jeg valgte sistnevnte, ganske enkelt fordi det var det jeg hadde for hånden. Krympestrømper er å foretrekke men man skal ha det og kunne bruke det. Igjen valgte jeg å gjøre det litt enkelt.


Da er alt koblet og du trenger kun å få på plass interiøret igjen. Det er veldig stivt og krever litt krefter men ta deg god tid så går det helt fint. Lim på plass led strips eller lysene du har valgt, putt interiørlyset på og nyt resultatet.






Jeg ble veldig godt fornøyd med resultatet og synes det var forholdsvis enkelt å montere. Slik som lyset er nå er slik det burde hvert fra fabrikken. Jeg skal gjøre tilsvarende i frunken iløpet av høsten men jeg bruker det så lite at det er litt nedprioritert.

Så slik ordnet jeg lys i bagasjerommet. Skal komme med etpar tips på tampen.
Interiøret er stivt. Veldig stivt, og det lager lyder som kan virke skummel når du trekker og sliter i det. Du må være litt modig når du holder på med det men ta deg tid og se hva du gjør så går det helt fint. Jeg måtte trekke vekk stoffet i bunnen for at interiøret på siden kunne flyttes. I bunnen er det holdt med to plastplugger. På siden er det en plugg, den sitter til gjengjeld vanskelig til helt øverst rett over hjulet.
Legg ned setet og trekk det ut i front så jobber du det rolig ut bakover og legger det til side når du er kommet helt bak. (se mitt første bilde)
Samme når du skal ha det tilbake, du må nok legge litt krefter i det. Med tiden som din venn skal det gå helt greit.

Lykke til


Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

sigurdi

Wow, du demonterte nok 90% mer en oss. :-)
Har lova å legge ut en guide, med "ferdig" lys sett, men har ikke vært hjemme og reiser på kurs igjen i måro.
Så blir nok om to tesla uker. he he he
Horten
Model X90D (18.03.17)

CFM

Bra dokumentasjon Tai!  :D

Ja, det var en del demontering. Hvis det er noen som har tips om hvordan komme inn til ledningene uten så mye demontering så er bilder og beskrivelser svært velkommen! Etter min romstering har jeg misstenkt at jeg må opp med like mye som Tai.
2013 S85
2017 S90D (ap2 fsdc)

gss

Jeg var ute og kikket på min nå, og kommer til denne ledningen uten å demontere noe som helst, bare ved å trekke litt i trekket over der de originale bagasjeromslampene egentlig skal sitte.

Hva slags led-lister har du brukt Tai?

Tai

Du kommer til ledningen uten å demontere men jeg følte at jeg trengte skikkelig tilgang for å kunne kappe og klemme på en sko slik at jeg følte meg trygg. Dessuten var det ingen heksekunst å  fjerne disse interiørteppene.

@gss: Det var omtrent slike jeg monterte.
http://www.ebay.com/itm/4x30cm-15-LED-Car-Trucks-Moto-Grill-Flexible-Waterproof-Light-Strips-/161139719936?pt=LH_DefaultDomain_15&var=&hash=item2584acff00

Hvitt lys selvsagt. Synes det fungerte bra.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

darthy001

Må vel finnes noen lys som kommer med en slik kontakt som standard?

Vanskelig å se på bildet hva slags kontakt det faktisk er, men hadde ikke trodd dette var ett område som tesla hadde utviklet noe selv på....

Olatho

Flott guide. Hos meg holdt det å løsne trekket langs karmen til bagasjeluka og vi kom greit til der. Ellers gjorde vi omtrent akkurat som du beskriver når det gjelder trekking av kablene. Brukte en "trekkefjær" (noen meter stiv installasjonskabel) for å føre lydkabel langs/under luka i bakkant.

Når det gjelder original plugg, så var det vel en som fant disse på alibaba eller noe sånt, men man måtte kjøpe 10 000 enheter av gangen eller noe. Det ble litt i overkant. I tillegg tror jeg det kan være vanskelig å få plass til kabler til både høyre og venstre side i en sånn plugg. Men test gjerne om du har mulighet.

sigurdi

#172
Ligger tidligere i tråden.
Kontakten som går mot originsl led er ikke problem å skaffe i norn hundre.
Kontakt mot bil er værre, nen gikk å bedtille 5000 med 3 måneders levering.
Jobber med en ferdig plugg and play kabel slik at en slippet å endre på original ledninger.
Men tar som sakt to tesla uker, leverings tid på kabler og kontakter og finne god varig løsning på oppkobling, sidrn det er uaktuelt å bestille 5000 original kontakter. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

darthy001

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 11. november 2014, klokken 07:49
Jobber med en ferdig plugg and play kabel slik at en slippet å endre på original ledninger.
Men tar som sakt to tesla uker, leverings tid på kabler og kontakter og finne god varig løsning på oppkobling, sidrn det er uaktuelt å bestille 5000 original kontakter. :-)
Dette er noe jeg med glede hadde betalt litt for. Vil gjerne ha lys bak der, men nekter betale 28000nok for ledlys i bilen >:(

sigurdi

Kommer som skrevet tidligere guide og mulighet for å kjøpe for de som trenger.
(To tesla uker)
Horten
Model X90D (18.03.17)

darthy001

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 11. november 2014, klokken 10:12
Kommer som skrevet tidligere guide og mulighet for å kjøpe for de som trenger.
(To tesla uker)
hehe ja ville bare forhåndsmelde interesse ;) får uansett ikke bilen før sent i februar i følge dagens oppføring på mytesla :)

sigurdi

Håper å få de første beta (Alfa montert og testet) iløpet av et par normale uker. :-)
Hjemme på Torsdag og blir hjemme opp til flere dager, har en lokal som er klar til å teste Beta versjon.
Horten
Model X90D (18.03.17)

darthy001

hehe venter i spenning. Alt av ny info og morro her hjelper til med å få ventetiden til å tikke av gårde.

Stakkars refresh-knappen i nettleserene mine begynner å bli utslitt av å sjekke mytesla, tmc og dette forumet :)

gss

Da fikk jeg kjøpt og satt inn lys også. Ble voldsomt med lys også! Tragisk med det utbrente telyset som sitter i luka originalt, men det vet vi jo alle.

Kjøpte LED-list på Biltema, kan klippes i riktig lengde. Satte en på hver side (som alle andre), og skiftet original kontakt. Fra kontakten går en ledning til hver LED-list (loddet på LED-listens kontakt).
Forholdsvis fort gjort.

Ferdigbilde glemte jeg å ta, men mye lys ble det ja. Svært fornøyd, kostet 200,- i lys.

Tai

Pent arbeid gss.

Bagasjerommet skriker jo etter mer lys, til og med en kamerat av meg som har lyspakken har lyst å oppgradere. Nå ligger det flere gode bildeguider her så det er bare å sette i gang folkens :D

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA