Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppgradere lys i bagasjerommene

Startet av Muffinman, mandag 23. desember 2013, klokken 09:51

« forrige - neste »

FrederikC@Teslafied.eu

Jeg har skrevet lidt om hvordan jeg har gjort på www.teslafied.eu.
Har selv lavet det meget simpelt og billigt.

M.SKEIDE

Noen som vet av produsenten av lysene i taket ?
Di runde led lysene med bryter for å slå på..

Hadde vært genialt når lille jenta mi satt helt bakerst ;D
Finner bare disse http://www.ebay.com/itm/24-LED-Cabin-Dome-Light-Courtesy-Light-Push-Lens-to-turn-on-off-/181201256440?pt=Caravan_Parts_Accessories&hash=item2a306fbff8&vxp=mtr
Tesla Model S 85kWh (P23809)  tech, park, pano, lyd, lys, luft og barneseter (blå og svart) :D LEVERT 19.DES 2013

Kone bil 2013 Leaf SV

jakoys

Har festet en slik lampe fra dx.com på hver side under hattehylla. Pir-sensor som automatisk skrur på lyset ved bevegelse. Gir godt lys og koster lite (100kr/stk). Batteridrevet med 4xAAA så man trenger ikke å koble seg på strøm fra bilen.

http://www.dx.com/s/208508

petersv

Sitat fra: jakoys på torsdag 08. januar 2015, klokken 23:18
Har festet en slik lampe fra dx.com på hver side under hattehylla. Pir-sensor som automatisk skrur på lyset ved bevegelse. Gir godt lys og koster lite (100kr/stk). Batteridrevet med 4xAAA så man trenger ikke å koble seg på strøm fra bilen.

http://www.dx.com/s/208508

Samme, men i EU med raskere (mye) levering. http://eud.dx.com/product/aluminium-alloy-120lm-6000k-10-led-pir-sensor-closet-light-lamp-4-x-aaa-844208508#.VK-Hv6XKzK0

Har ikke prøvd de selv, men virker som en bra løsning uten mye jobb.

hoffa

#199
Jeg bruker disse (se innlegg over), funker fint. Har både lys og bevegelsesensor. Dårlige før og etter bilder men....
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

Øyvind.h

To spørsmål:
Noen som har testet å sette inn en sterkere pære i bagasjeluka? Dvs. den pæra som lyser ned på hele bagasjerommet?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Det er dessverre ingen pære i den, hele greia er en slags hel-integrert led-armatur. Jeg har stjålet strøm fra denne og montert en ledstripe på hver side. Gir generøst lys ned i rommet og bak bilen - nyttig når man skal fikle med lading på mørke, ukjente steder. Det skjer faktisk rett som det er for min del.

19quiz76


Sitat fra: hoffa på fredag 09. januar 2015, klokken 09:13
Jeg bruker disse (se innlegg over), funker fint. Har både lys og bevegelsesensor. Dårlige før og etter bilder men....

Går batteriene fort på disse? Vil jo tro de lyser konstant under kjøring mtp bevegelse?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Thomas Parsli

#203
Sitat fra: 19quiz76 på fredag 09. januar 2015, klokken 21:14
Går batteriene fort på disse? Vil jo tro de lyser konstant under kjøring mtp bevegelse?

Dette er passiv IR som typisk oppdager bevegelse opp til en meter, så hvis du ikke har noe løst i basjerommet tror jeg det går bra.

PIR bruker lite energi og siden lyset er 0,5W tipper jeg normale AAA-batterier varer 10-20 timer.
Da burde de holde rundt ett år, med "normal" bruk.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

sigurdi

Det er også veldig enkelt å legge inn ledstriper selv og koble det til eksisterende led lys (utvidet lyspakke) eller til kablene som ligger bak teppet.

Legger ut bilder og film iløpet av helgen på hvordan montere.
Da kan du kjøpe på nettet og mekke selv, eller bestille ferdig sett hos meg om du ønkser.  ;D
(Er bare å sende forespørsel til ledlys@teslabutikken.com men er desverre 3-4 ukers leveringstid akuratt nå, så kommer det tre sløyfer i posten med totalt 6 x 30cm ledstriper. 4 til bagtasjerom og to stk til Frunk, ikke 100% sikker at det finnes kabler tilgjengelig der ennå)

Du trenger bare plugge inn i eksisterende ledningsnett og de lyser når du åpner bagasjerummet, så skulle du oppgradere til P85D eller Model X senere er det mest sansynlig bare å plugge dem ut. (Eller bestille ny pakke)

To stk limes i stålet rett over husene på hver side i bagasjerommet og to stk limes under hattehylla, eller settes fast med borrelås øvest på hjulkassen slik at de lyser inn mot mitten av bagasjerommet, kablene skjules bak teppet.

I Frunk er det et i overgang til tunellen som sitter med borrelås, og en helt inni brønnen, her har ledningen sort mash slik at den glir inn i bakgrunne. (Er ikke teppe her men plast)

Ingen batterier som må byttes og enkel montering, uten ledpakken er det litt mer arbeid, guide kommer.
Horten
Model X90D (18.03.17)

hoffa

Sitat fra: 19quiz76 på fredag 09. januar 2015, klokken 21:14

Sitat fra: hoffa på fredag 09. januar 2015, klokken 09:13
Jeg bruker disse (se innlegg over), funker fint. Har både lys og bevegelsesensor. Dårlige før og etter bilder men....

Går batteriene fort på disse? Vil jo tro de lyser konstant under kjøring mtp bevegelse?

De lyser ikke når bilen beveger seg eller når det er for lyst ute. Virker å lyse like godt etter 4 mnd.
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

19quiz76

Takker for svar - kjøpte tre stk på EU-butikken for å teste :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

sigurdi

Ledlys innstalasjon uten utvidet lyspakke.
Frunk
Henter strøm for led under låsen, to propper låser hele plast innredningen, så må ikke ta ut ledlampen men hele plast uniten den står fast i.
Med lyspakke fra meg ca 15 min montering.
Mekke selv, samme for montering, men må lure inn et par strømtyver for å stjele strøm fra tilgangen til ledd lyset og lodde noen kable med ledd lamper.
Anbefaler 1stk innerst i brønnen, husk kabel viser så bruk sort krympestrømpe eller mash, fungerer med original tosidig tape, et stk med borrelås i overgangen mellom teppe og plast, la den peke ned og svakt frem for mye frem så får du lyset i øynene og den gir mindre sikt i Frunk.

Trunk.
Var kun strøm ledning tilgjengelig på høyre siden, må ta av hattehylle festet på høyre siden en torx og klipps, pass på lett å knekke fester mellom øvre deksel og dekselet til hattehyllen, fjern så deksel ned mot senter plast mitt bak, to klips. Beste er å bruke plast bak festet og vippe ut.
Denne må dyttes rett ned bak for å løsne den fra tversover.
Bak teppe ligger ledning, må trekke herfra over til venstre siden, men går å bare putte ledningen inn under plast dekselet.
Venstre siden trenger en ikke demontere deksel, men bruke trekketråd, eller engangs henger og opp i hull i teppet mitt i toppen.
Arbeid bak må en regne 1-2 timer når en ikke har gjort det før, er litt tenkearbeid.

Med lyspakke er det kun leddene på hver side som må lirkes ut fra teppene og engangshenger er supert til å trekke, husk bøy enden slik at den ikke lager riper i lakken bak teppet.

Bildeguide osv kommer når jeg får tid.
Horten
Model X90D (18.03.17)

petersv

Jeg har forresten noen org. kontakter og hus (fra TT) hvis noen er på utkikk. Samme som org. Håkon skulle ha noen, men hørte ikke koe mer, så første mann til mølla.

kjølholdt

#209
Hoffa la du de opp i frunk og har du bilder
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA