Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av laumb, fredag 13. desember 2013, klokken 00:16

« forrige - neste »

Gressvikingen

Det hender det er mulig å få til en glipe mellom inner og yttertak framme ved frontruten. Bruk et plast "brekkjern" og bend opp litt, bit for bit,  samtidig som ledningen stappes inn i åpningen. Sånn kan en jobbe seg helt fram.
P85D"+"

sn0le

Bruk en smørkniv eller et plastverktøy for å lage en glippe mellom tak og frontrute slik Gressvikingen skriver.
Strøm henter man enklest i OBD2-porten, og da er sjansen for å få kluss med garantien på bilen minimert.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

dissern

Takk for tips, jeg fikk lagt ledninger fra OBD porten frem til speilet helt skjult idag. Etterhvert ble det mørkt ute så jeg ga meg for dagen. Jeg har veldig lyst til å prøve å trekke strømledning til bakre kamera gjennom gummistrømpen bak mellom bakluke og bilens karosseri slik at kabelen blir helt skjult, er det noen som vet hvordan det gjøres og kan  beskrive det slik at en amatør kan forstå det? :)
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

dissern

Da var kabler ferdig trukket og kameraene montert. Men, det virker som om det er noe galt med strøm fra OBD porten  :-\. Jeg målte 13,9V i tenningsstrømmen fra speilet så det er ok, men kamera slår seg over i parkmodus jevnt og trutt. Når jeg kobler strøm fra sigaretttenner så fungerer kameraet fint. Frustrende å måtte begynne å feilsøke (som nok betyr at jeg må kutte kabler for å sjekke at koblingene i OBD kontakten).
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

OlaM

Burde vel gå an å feste målepinnene til pluggen man stikker inn i kameraet. Det er vel pluss inni og jord utenpå? Så får du i alle fall sjekket om spenningen kutter tvert eller dropper.
'21 3LR

dissern

#1040
Sitat fra: OlaM på fredag 19. mai 2017, klokken 12:09
Burde vel gå an å feste målepinnene til pluggen man stikker inn i kameraet. Det er vel pluss inni og jord utenpå? Så får du i alle fall sjekket om spenningen kutter tvert eller dropper.

Det hadde vært det enkleste ja, jeg er usikker på hva som er hva i den pluggen, det er jo en tenningsstrøm pol i kontakten også.
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

sn0le

Hvis kameraet går i park-mode så skal ikke det ha noe med strømmen å gjøre.
Forsvinner strømmen så slokner kameraet helt.
Hvilke pinner brukte du i OBD-porten?
Pinne 16 er + og Pinne 4 er chassis jord.

For ordens skyld, du har et BlackVue?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

dissern

Dette er et Thinkware F770 kamera. Funker fint tilkoblet sigarettenner. Har koblet med hardware kit til tenningsstrøm. Henter strøm fra OBD kontakt, men mistenker det er et brudd et sted.
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

Gusse

Hei!
Har montert en blackvue dr 650 gw i min Model S. Får stadig melding på listen at den har blitt disconnected og connected igjen. Regner med vi snakker om cloud her som holder på å ikke selve strømtilgang til kamera.
Har også av og til falsk alarm på impact detection. Noen som har fornuftig forklaring på dette?

dissern

Sitat fra: sn0le på fredag 19. mai 2017, klokken 23:27
Hvis kameraet går i park-mode så skal ikke det ha noe med strømmen å gjøre.
Forsvinner strømmen så slokner kameraet helt.
Hvilke pinner brukte du i OBD-porten?
Pinne 16 er + og Pinne 4 er chassis jord.

For ordens skyld, du har et BlackVue?

Har tatt runden med multimeteret og målt (og dobbeltmålt) og status er at det er strøm i tenningsstrømkabelen (på Thinkware sitt hardwire kit), men ikke strøm i 12V konstant kabel fra OBD porten. Kamera funker fint på kabel fra sigarettennerkontakten som opprinnelig følger med kamera så jeg tenker det pga mangel på 12V konstant strøm fra OBD.
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

petersv


dissern

Sitat fra: petersv på mandag 22. mai 2017, klokken 12:49
Sjekk sikring, og kabel.

Jepp, sjekket sikringene, de er ok. Har også sjekket strøm i OBD og tenningsstrøm og det er også ok. Men jeg mistenker at det er et brudd i selve kabelen, for jeg måler ikke tenningsstrøm på selve jack pluggen. Skal verifisere mistanken om et evt. brudd i kabelen senere ved å sjekke om alle kursene i kabelen er sluttet.
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

sn0le

@dissern:
Har ikke vært borti Thinkware.
Men trudde det gikk på 5V via mikro-USB slik som DOD?
Bruker man ikke den sigarett-tenner kabelen om du bruker hardwire-kit?

Gul skal uansett på pinne 16 i OBD, sort på pinne 4, rød skal på tenningsstrøm ifølge det jeg kan se.
Kan bekrefte at pinne 16 alltid vil ha strøm, så om du ikke får spenning fra den så er det noe galt.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

dissern

Sitat fra: sn0le på tirsdag 23. mai 2017, klokken 01:10
@dissern:
Har ikke vært borti Thinkware.
Men trudde det gikk på 5V via mikro-USB slik som DOD?
Bruker man ikke den sigarett-tenner kabelen om du bruker hardwire-kit?

Gul skal uansett på pinne 16 i OBD, sort på pinne 4, rød skal på tenningsstrøm ifølge det jeg kan se.
Kan bekrefte at pinne 16 alltid vil ha strøm, så om du ikke får spenning fra den så er det noe galt.

Thinkware F770 (som jeg har) kommer originalt med en kabel som plugges i sigarettenner. I enden av denne pluggen sitter en CUI PP-018 kontakt som plugges i kamera. Denne kontakten er 3-polet, og slik jeg har tolket mulitmetermålingene mine hittil så er nederste del på utsiden av pluggen jord, øverste del av utsiden av plugg er tenningsstrøm, og innsiden av pluggen er kontinuerlig strøm. Teorien min er at i sigarettennerpluggen så er øverste del av utside (tenningsstrøm) samt innside av pluggen (12V konstant) koblet sammen, mens i hardwire kittet fra Thinkware så er disse adskilt.

Bruker man sigarettenner pluggen så fungerer kameraet mitt fint, men det går aldri i parkeringsmodus, men er hele tiden i "Continuous recording" modus. Når bilen slås av forsvinner tenningsstrømmen i sigarettennerkontakten og dermed all strøm til kamera og det slår seg av.
Brukes derimot Thinkware sitt hardwire kit hvor disse 2 positive polene på jack pluggen er adskilt og hvor den gule ledningen er koblet til 12V kontinuerlig strøm fra OBD porten og den røde til tenningsstrøm, så vil kamera være i "Continuous recording" modus når bil er påslått. Da får kameraet strøm på begge de positive polene (samme som ved bruk av sigarettenner kabel) og kameraet fungerer med opptak. Når bilen slås av og tenningsstrøm forsvinner, men kameraet fortsatt får strøm på 12V konstant polen, så tolker kameraet dette som at bilen er avslått og går i parkeringsmodus.

Det var teorien slik jeg har tolket det hittil. Så, problemet hos meg er at kamera har alltid går rett i parkmodus. Jeg har målt strøm fra OBD porten og tenningsstrøm, men jeg måler ingen strøm på tenningsstrøm delen på jack pluggen. Det kan forklare at kamera går rett i parkmodus (den tolker bilen som avslått). Jeg mistenker sterkt at det er derfor et brudd i kabel i Thinkware hardwire kittet (som jeg også ser på andre forum at andre har opplevd). Nytt hardwire kit er på vei inn så forhåpentligvis løser det problemet.

Det siste problemet nå er når jeg slår på kamera så piper det 1 gang og slår seg av... Aner ikke hvorfor, men kamera fungerer fint med sigarettenner kabel så inntil videre satser jeg på at kamera er ok.
Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

Ampéreson

Sitat fra: rsomby på mandag 20. mars 2017, klokken 11:32
Noen som har erfaring med dette kameraet fra Bilkomponenter.no?
https://www.bilkomponenter.no/products/tesla-model-s-dashcam


Jeg har en 2014 P85+, ønsker å finne meg et kamera som ligner på noe som dette, men de funker visst bare på de med autopilot. Noen som har anbefalinger til kamera som lar seg gjemme godt eller se orginalt ut?
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA