Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av laumb, fredag 13. desember 2013, klokken 00:16

« forrige - neste »

petersv

Kobling av parkeringsmodus (park mode), hvordan løser folk det enklest mulig? Er i tillegg til 12V konstant strøm avhengig av "tenningsstrøm" som kun er aktiv når bilen er på. Vil jo helst ikke koble noen andre plasser enn der det er mulig med plugg, så i nødstilfelle er USB en mulighet.

Noen bedre forslag til plug-and-play? F_P?

alda

Sitat fra: petersv på tirsdag 21. mars 2017, klokken 10:47
Kobling av parkeringsmodus (park mode), hvordan løser folk det enklest mulig? Er i tillegg til 12V konstant strøm avhengig av "tenningsstrøm" som kun er aktiv når bilen er på. Vil jo helst ikke koble noen andre plasser enn der det er mulig med plugg, så i nødstilfelle er USB en mulighet.

Noen bedre forslag til plug-and-play? F_P?
Om man inte vill göra ingrepp i skjult kablage under innertaket borde det väl funka med en powerbank el.liknande som strömkälla? För egen del är det inte ofta jag parkerar så att jag behöver kamera, och heller inte mer än i korta tidsperioder. När man kör funkar det ju med bilens USB. En powerbank kan man ju ha liggande i bilen och ladda vid behov.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

rsomby

Sitat fra: petersv på tirsdag 21. mars 2017, klokken 10:47
Kobling av parkeringsmodus (park mode), hvordan løser folk det enklest mulig? Er i tillegg til 12V konstant strøm avhengig av "tenningsstrøm" som kun er aktiv når bilen er på. Vil jo helst ikke koble noen andre plasser enn der det er mulig med plugg, så i nødstilfelle er USB en mulighet.

Noen bedre forslag til plug-and-play? F_P?

Det er vel noe i bluetooth mic området oppe i taket hvor du kan koble på strøm har jeg hørt. F_P har vel noe mer info siden han har svart belte i dashvccam installasjoner.

Jeg bestilte denne OEM plug-n-play Dashcam saken direkte fra produsent IRO for 254$ ink. shipping. Bilkomponenter var tom og hadde ingen planer om å ta dem inn igjen.

Bjoris

Da har jeg bestilt DOD RC500S og sender tilbake BlackVue650, hadde sistnevnt i forrige S, men syns ikke det var helt ok bildet, spesielt bak, men også fremme var det vanskelig å se f.eks skiltnr om ikke det var helt optimale forhold.

Kjøpte mest dette for langturene, gøy å ha video av skikkelig kvalitet...

Noen som har prøvd begge deler og erfart. Er nok spesielt når det er mørkt at det er stor forskjell...

petersv

For å presisere, konstant strøm er ikke noe problem, lett tilgjengelig mange plasser der man ikke trenger å avisolere eller mekke på bilens ledningsnett. Det jeg lurer på er om noen vet om enkleste plass å hente strøm som er på kun når tenning er på, helst i nærhet av speil, eller ev. OBD2-porten.

rsomby

Det enkleste da blir vel porten til chromatisk avblending på speil, scroll litt ned på denne artikkelen som viser kontakten som er lett tilgjengelig under lokket  https://www.aliexpress.com/item/Tesla-Model-s-dashcam-dvr-1080p-with-high-qulity-night-vision/32667264653.html

petersv

Sikker på at den ikke har konstant strøm? Innser uansett at jeg må ha noe nede ved OBD-porten når jeg tenker over det, ikke mye plass i taket for å gjemme boksen med elektronikken for park-assisten.

F_P

Tenningsstrøm i speilkontakten.  Det er denne lokasjonen jeg bruker på Model S siden den er å finne på alle varianter så det er enklest. Noen få har tenningsstrøm bak dørterskellisten ved fothvileren, men jeg ga opp å finne en logikk i hvem som hadde så det blir speilet for min del.

For de med TMX som leser her så kan jeg røpe at der er det enklest å hente tenningsstrøm bak "sparkepanelet" ved wattpedalen, bak skjermen på en måte. Der sitter det også masse sikringer som det kan være kjekt å vite hvor er :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

petersv


Muffinman

Sitat fra: sn0le på søndag 19. mars 2017, klokken 21:55
På nyere firmware (med Cloud) så er SSID'en blank hvis Cloud-funksjonen er slått på.
Da finner du ikke kameraets WLAN.
Er nok wifi som er død. Vært inne på applikasjonen på minnekortet og endret innstillinger der (ssid, passord etc) og prøvd å legge til manuelt på telefon. Finner ingen ting. Sjekket også at innstillingene ble lagret i config-filen. Pyttsan, kameraet fungerer glimrende likevel og det er ikke ofte man har bruk for å hente ut video. Det er vel stort sett når ting ikke har gått helt som det skal :)

Bjoris

For de som venter på erfaringer med DOD rc500, jeg har fått dette montert i dag, flott montering av Flesland Auto, men kameraet har jeg pt ikke skjønt mye av. Virker som det ikke tar opp, men vi får håpe det bare er en setting jeg ikke ser... Får kun opp "live video" når det er koblet på, det lagres ingen filer på kortet ser det ut til. Har forsøkt formatering uten hell

Live video viser at kameraet er ekstrem bra i liten lys, men veldig mye støy i bildet i forhold til videoene vi har sett på Internett. Vel, vi får finne ut av problemet i helgen:)

rsomby

Jeg bestilte IRO dashcam ferdig tilpasset tesla S med AP1 og fikk det levert etter 5 dager fra kina med DHL. Brukte ca 5min på monteringen og jeg syntes bildekvaliteten er ganske god. Jeg hadde blackvue 650 i gamlebilen og syntes IRO er mye bedre. Skal legge ut noen bilder/klipp her snart.

Bjoris

Da har jeg formatert kortet ett par ganger og alt ser ut til å fungere nå på DOD kameraet. Bildet ser veldig bra ut, kan stoppe videoen og ser nå skiltnr til biler nært, på BlackV var dette vanskelig også på PC. Har ikke fått studert videoene på PC en så litt tidlig å vurdere, skal også studere videoer fra natten litt på PC når helgeroen senker seg:)

rsomby

#1018
Tenkte jeg skulle komme med en tilbakemelding på dette IRO Tesla-custom dashcam'et som en bare klipper på under speilet. Det Kostet meg 2100,- fra kina.

https://www.aliexpress.com/item/Tesla-Model-s-dashcam-dvr-1080p-with-high-qulity-night-vision/32667264653.html

Installasjonen tok ca 10min og var svært enkelt. Fulgte bare veiledningen til leverandør.
Lett å koble opp med mobilen mot egen wifi i kamera. Enkel grei app. Følger med 16gb microsd kort, men dette bør nok skiftes til et med større kapasitet da 16gb holder til et 3-4 dager.

Syntes kvaliteten er meget god. Skarpt og lyst. Noe gjenskinn av dashbord når en ikke bruker den kromatiske linsen som er optional og festet utenpå kamera (den er magnetisk og klipper bare på). Jeg har valgt å ikke bruke linsen da den gjør alt litt mørkere og jeg tenker jeg kan leve med litt gjenskinn fra dash.

Jeg tok 3 stillbilder i forskjellige oppløsninger hvor 1080P funket best og fikk best vidvinkel.

For video så kan en følge linken https://1drv.ms/f/s!AnWGcddPaiocg9l_KlRhUdMg6uiITw å laste ned og spille av råfiler fra dashcam. Tror kvaliteten blir litt dårligere når en prøver å streame filene direkte i browseren.

Jeg kan lett anbefale dette kameraet.

alda

Sitat fra: rsomby på tirsdag 18. april 2017, klokken 11:41
Tenkte jeg skulle komme med en tilbakemelding på dette IRO Tesla-custom dashcam'et som en bare klipper på under speilet. Det Kostet meg 2100,- fra kina.
Slapp du igjennom tollbehandlingen utan att ryka på moms och tollgebyr? Ser ut som et bra kamera det der...
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA