Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av laumb, fredag 13. desember 2013, klokken 00:16

« forrige - neste »

F_P

Sitat fra: Sven-E på mandag 13. april 2015, klokken 09:34
Sitat
The glove box light itself is not constantly powered of course (red/black wire). Its power supply is via a switch on the left hand side (red wire switched to the red/black wire for the light).
Du mener altså de har byttet om akkurat disse 2 ledningsfargene?

Det høres veldig merkelig ut.
Så da er løsningen å måle seg frem.

Jeg mener det ikke, jeg vet det  ;) Montert inn 15 blackvue-kamera sålangt i år og det er ingenting som tilsier at dette ikke stemmer. 13 av 15 biler har vært Autopilot-biler og samtlige har konstant +12V på den rød/sorte. De to andre bilene har vært eldre (aug 14 og des 13) og disse har konstant +12V på den helrøde. Bilen min er siste rest før autpilot (sept. 14) og har også konstant +12V på den rød/sorte. Om man ikke har måleutstyr kan man altså se på fargen på +12V ledningen som går til selve lyset. Man velger da ALLTID motsatt "rød" ledning til kamera. Den helrøde og den rød/sorte er tapet sammen et stykke over lyset så de er lett å finne.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

HåkonE

Sitat fra: bakskj på mandag 13. april 2015, klokken 10:01
Hva slags video er det du ønsker at noen skal laste opp? Har forøvrig 650 og meget fornøyd, har og mange videoklipp fra kamerat liggende..

Bare for å ha sagt det, jeg tviler ikke på at noen er fornøyd. Mitt siste innlegg argumenterer bare for at Blackvue er dårlig (bildekvalitet!) sammenlignet med for eksempel Mini 0806.

Har du noen klipp som er bedre enn det man ser ved å søke på blackvue 650 på youtube, så er jeg nysjerrig og tar i mot med takk. :)

F_P

Ok da, her er det bare å legge seg langflat  ::)

Monterte i en S85D og en P85D i går. Førstnevnte uten sikkerhetspakke, men der var jommen ta meg denne kontakten likevel tapet fast til taklyset (ikke sånn på min). Og tror du ikke jeg denne gangen fant både jord og +12V. Må ha slurvet med målingene de andre gangene  :-[ P85D'en hadde sikkerhetspakke så da sparte jeg nok 30-60min i monteringstid totalt. Helt i orden for dagen ble lang nok likevel  :o

Men å legge ledningene inn i kontakten og klemme igjen, nja.. Anbefaler jeg ikke, for det kan ikke gi veldig mye kontaktflate så tynne som disse ledningene er. Skal se om det er mulig å lodde der på neste bil. Liker lodding  8)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

sigurdi

@F_P Kjøp heller en kontakt som passer, så er det plugg and play.
Det kan at sikringen var gått, eller du knakk den sist du skulle måle.
Er bare 5A, så skal veldig lite til.
Tok sikringen da jeg skulle måle den, byttet og koblet til med kontakt.
Horten
Model X90D (18.03.17)

F_P

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 14. april 2015, klokken 12:51
@F_P Kjøp heller en kontakt som passer, så er det plugg and play.
Det kan at sikringen var gått, eller du knakk den sist du skulle måle.
Er bare 5A, så skal veldig lite til.
Tok sikringen da jeg skulle måle den, byttet og koblet til med kontakt.

Du som har «nerdet» såpass mye rundt disse kontaktene vet kanskje hvilket navn/betegnelse denne kontakten har også?
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

andreasmj

@F_P: Så det du sier er at S85D uten sikkerhetspakke har 12v i taket uansett? Venter tålmodig på min, men dashcam ligger klar til installasjon. Har ingen planer om å borre i bilen, så jeg får vel finne en halvveisløsning bak...
XLRD - F1565XX Utlevert 05.11.2019
X90D - F0565XX Utlevert 21.09.2017 | Solgt 06.11.2019
S85D - P0725XX Utlevert 12.05.2015 | Solgt 14.08.2017

F_P

Stemmer det. Denne bilen var forøvrig ca. 2 uker gammel.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

sn0le

Sitat fra: andreasmj på tirsdag 14. april 2015, klokken 15:02
Har ingen planer om å borre i bilen, så jeg får vel finne en halvveisløsning bak...
Som jeg skrev så er det kanskje mulig å få rutet kabelen skjult helt frem til kameraet uten å borre i luka. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Rico

Først, jeg har ikke lest gjennom hele tråden ::)

Men burde det ikke vært en mulighet for Tesla å lage en sw-oppdatering som gjør at de bilene som har autopilot kan putte inn en usb minnepinne for deretter velge om man ønsket å lagre det autopilotkameraet filmer? Eller er det kamera noe helt annet enn et vanlig kamera?

mvh
Rico

F_P

Burde sikkert gå, men om det kommer med det første. Vel det anser jeg som tvilsomt.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

sigurdi

Vurderer å kjøpe inn plugger til kontakten i taket neste gang jeg må fylle litt opp lageret, men bestille kun noen titalls til taket blir en dyr affære.
Men de som skal bruke dem må ha krympetang for 0.15-0.25mm uisolerte rundsko, så litt mindre aktuelt.

Hva er de vanligste kameraene brukt?
Kan se etter ekstra strømkabelen til dem og lage opp ferdig kappet i riktig lengde og med plugg. :-)
Bruker ikke mer en 5-10min pr kabel, men har ikke tang (ennå) til å krympe vinkel kontakten som står i black view.

PS for de som liker å lodde er det veldig enkelt å tre coaks kabel gjennom et av de tre hullene til låseplugfene for side dekselet.
Tok bort midterste og la kabel gjennom her, og loddet sammen etterpå.
Om jeg skulle få tid, kan jeg se på løsning for mini kontakter som kan monteres slik at kabelen kan deles og settes sammen igjen med plugger. ;-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

dosmont

Sitat fra: F_P på tirsdag 14. april 2015, klokken 09:03
Ok da, her er det bare å legge seg langflat  ::)

Monterte i en S85D og en P85D i går. Førstnevnte uten sikkerhetspakke, men der var jommen ta meg denne kontakten likevel tapet fast til taklyset (ikke sånn på min). Og tror du ikke jeg denne gangen fant både jord og +12V. Må ha slurvet med målingene de andre gangene  :-[ P85D'en hadde sikkerhetspakke så da sparte jeg nok 30-60min i monteringstid totalt. Helt i orden for dagen ble lang nok likevel  :o

Men å legge ledningene inn i kontakten og klemme igjen, nja.. Anbefaler jeg ikke, for det kan ikke gi veldig mye kontaktflate så tynne som disse ledningene er. Skal se om det er mulig å lodde der på neste bil. Liker lodding  8)
Er det denne dere mener?
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

sn0le

Sitat fra: F_P på tirsdag 14. april 2015, klokken 09:03
Liker lodding  8)
Da er vi to. En skikkelig lodding er bombesikker.
Er ikke noe glad i sånne strømtjuver man klipser på.
De fungerer helt fint til det begynner å bli dårlig kontakt i de, og man har ingen garanti for hvor lang tid det tar.
Så en loddebolt, litt loddetinn og krympeslange så får man laget en kobling som er garantert å virke.
Derfor jeg klipte vekk den skjøtehylsa på tap-a-fuse'n og heller loddet den til kabelen fra kameraet. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

F_P

Sitat fra: sn0le på torsdag 16. april 2015, klokken 00:29
Sitat fra: F_P på tirsdag 14. april 2015, klokken 09:03
Liker lodding  8)
Da er vi to. En skikkelig lodding er bombesikker.
Er ikke noe glad i sånne strømtjuver man klipser på.
De fungerer helt fint til det begynner å bli dårlig kontakt i de, og man har ingen garanti for hvor lang tid det tar.
Så en loddebolt, litt loddetinn og krympeslange så får man laget en kobling som er garantert å virke.
Derfor jeg klipte vekk den skjøtehylsa på tap-a-fuse'n og heller loddet den til kabelen fra kameraet. :)

Om man ikke lodder så bruk i det minste kabelsko el.l. er min mening. Hender jeg bruker en strømtjuv på egne prosjekter en og annen gang, men kun på litt tykkere ledninger.

Du må forresten gjerne komme innom å hente det kameraet han kompisen din bestilte. Det ligger klart ;)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

F_P

Sitat fra: sigurdi på onsdag 15. april 2015, klokken 23:04
Vurderer å kjøpe inn plugger til kontakten i taket neste gang jeg må fylle litt opp lageret, men bestille kun noen titalls til taket blir en dyr affære.
Men de som skal bruke dem må ha krympetang for 0.15-0.25mm uisolerte rundsko, så litt mindre aktuelt.

Hva er de vanligste kameraene brukt?
Kan se etter ekstra strømkabelen til dem og lage opp ferdig kappet i riktig lengde og med plugg. :-)
Bruker ikke mer en 5-10min pr kabel, men har ikke tang (ennå) til å krympe vinkel kontakten som står i black view.

PS for de som liker å lodde er det veldig enkelt å tre coaks kabel gjennom et av de tre hullene til låseplugfene for side dekselet.
Tok bort midterste og la kabel gjennom her, og loddet sammen etterpå.
Om jeg skulle få tid, kan jeg se på løsning for mini kontakter som kan monteres slik at kabelen kan deles og settes sammen igjen med plugger. ;-)

Nå spurte ikke jeg om du kunne lage noen om 2 Teslauker ;)

Apropos å legge kabel gjennom ene klipshullet. Da sitter ikke dekslet 100% fast etterpå. Mer enn godt nok, men ikke 100%. Ikke alle kundene som er like fornøyd om man bare bruker 2/3 av klipsene etterpå er min erfaring (gjelder alle bilmerker). Det går som regel helt fint uten noe ekstra skrangling, men det er noe med muligheten for at kanskje...  ::)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA