Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av laumb, fredag 13. desember 2013, klokken 00:16

« forrige - neste »

Lynet

Er det noen som har trukket coaxkabel til bakruten når bilen IKKE har soltak?

Skal montere på min til uken, så det har vært kjekt med tips  :)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

F_P

Sitat fra: Lynet på søndag 12. april 2015, klokken 08:22
Er det noen som har trukket coaxkabel til bakruten når bilen IKKE har soltak?

Skal montere på min til uken, så det har vært kjekt med tips  :)

Det går helt fint. Du kan trekke kabelen langs kanten av taktrekket hele veien. Bare passe på at du får kabelen vekk fra div. airbager. Spesielt når du nærmer det A-stolpen må du passe på å legge coaxen over aribagen og bort til speilet. Legger du den under betyr det også at du surrer kabelen en runde rundt.

@sn0le - du skulle spurt meg om kledningen nederst på bakluka. Har testet det så vidt selv og selv om jeg har demontert mange sånne tidligere ved montering av ryggekamera i VW/Audi så er Tesla sin løsning den verste jeg har vært borti. Derfor borer jeg fremdeles  ::)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Lynet

Flott, takk for svar  :)
Skal montere Blackvue 650, kan det være en ide å montere frontkamera bak slik at det får inn GPS-signalet?
Eller er det dumt? Det primære for meg er å fange opp om noen kjører på meg når bilen står parkert. Blir også en fordel at kameraet i fronten da blir veldig lite :-)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

sn0le

Det lille kameraet har mye dårligere oppløsning, og generelt en del dårligere bilde enn det store.
Så det vil nok lønne seg å ha kameraet på den siden man pleier å sette ut mot annen trafikk om man kun er ute etter å filme parkeringsskader.
Men for min del så er det vel så viktig med filming av ting som skjer foran bilen når jeg kjører.
Derfor har jeg det store kameraet foran og det lille bak.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

sn0le

Sitat fra: F_P på søndag 12. april 2015, klokken 09:35
@sn0le - du skulle spurt meg om kledningen nederst på bakluka. Har testet det så vidt selv og selv om jeg har demontert mange sånne tidligere ved montering av ryggekamera i VW/Audi så er Tesla sin løsning den verste jeg har vært borti. Derfor borer jeg fremdeles  ::)
Regnet ikke med noen andre hadde giddet å tukle med den kledningen. :D
Men om det funker det jeg beskriver så er det kanskje mulig å slippe den borringa, uten at det nødvendigvis tar så ekstremt mye lengre tid.
Og ledningen er jo mere enn lang nok.
Eneste som er synd er at pluggen er vinklet, og det gjør den utrolig uegnet til å tre gjennom den kabelføringen av gummi mellom bil og bakluken.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

petersv

Beste er nok å kjøpe to 650, montere de beste foran og bak, de to dårligste mot sidene. Redundans får du og :)

Keion

Monterte mitt i dag. Dro meg et par erfaringer.

Har sikkerhetspakke + panoramatak, så fikk mye "gratis" i forhold til montering.

Strøm trakk jeg fra kontakten som sitter i den sorte boksen oppunder taket. Så på skyfawn's løsninger og prøvde å ta den et steg lenger. Jeg delte kontakten og la lederne godt inn paralellt med ledningene og klemte de sammen, funka fjell!

Coaxkabelen dro jeg opp bak denne "boksen" i taket og ut ved panorama-taket. Ved å løsne litt på noen av disse borrelåsene til taket så gikk det lekende lett. Deretter dro jeg kabelen langs panoramataket over b-stolpen og ned c-stolpen hvor jeg tok av sidepanelet som er i bakasjerommet og interiørpanelet på siden av C-stolpen. Deretter tok jeg den samme ruta som mange andre gjennom gummipakningen til bakluka. Der stod jeg da med borret i hånda og usikkerheten selv før jeg feiget ut og klipte coaxen selv. Var ikke noe problem å teipe den opp igjen med elektrikerteip og signalet er upåklagelig. Det jeg derimot gjorde var at jeg fikk dratt ledningen på innsiden av bakluka og ikke bak dekselet som mange andre. Derfor stikker det bare ut en liten ledningsstump akkurat der det skal og rett inn i kameraet.

Brukte vel ca 4 timer, men brukte mye tid på å prøve å finne ut av ting. Trekkefjær gjorde ihvertfall jobben 10 ganger lettere.

Sliter litt med GPS signal, men får prøve å finne på noe lurt. Ikke noe must for min del.


@berry89: Før jeg monterte alt så prøvde jeg å sette kameraet over speilet mot kupeen, ser ikke ut av sidevinduene. Knapt noe ut av siderutene bak.

HåkonE

#442
Øggen og Mr.rs4:

http://www.ebay.com/itm/Mini-0806-Ambarella-A7LA50-1296P-Car-Dash-Camera-DVR-With-GPS-logger-/351285333385?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item51ca3ccd89

NB. jeg har ikke noe forhold til selger. Men jeg har lest om Mini 0806 og sett noen klipp fra kameraet. Helt overlegent Blackvue både på lagringsplass og bildekvalitet, og man kan de til til 1000kr levert på døra (+MVA).

Det eneste den ikke har er Wifi og norsk importør, så om det står høyest på prioriteringslisten er Blackvue et bedre valg.

For min del hjelper det ikke med wifi om man ikke har fått med seg ulykken i det hele tatt (vidvinkel), det ikke er mulig å se skiltnummeret (oppløsning/linse) og kameraet allerede har overskrevet data (lagringsplass). Jeg syntes ikke kameraet foran på Blackvue er bra, og det bak er jo enda dårligere.

Finnes plenty av gode alternativ til dette også (med samme bildeprosessor) om man for eks. vil ha større skjerm eller annen funksjonalitet. Jeg liker dette pga. størrelsen, og skal kjøpe 2 stk. Trenger ingen kobling/coax mellom kamera`ene heller, bare permanent 12V.

Eksempel på kvalitet i fart (merk at klippene blir komprimert når de blir lastet opp på youtube). Husk å sette på HD-oppløsning (tannhjul).


https://www.youtube.com/watch?v=7vk98PG7zNY

Blackvue 650 til sammenligning. Her sliter jeg med å lese av skilt selv når han kjører i kø, og kameraet bak virker mer som en gammel mobiltelefon.


https://www.youtube.com/watch?v=v4XlAe6IgQE

HåkonE

#443
Klarer du ikke se forskjell på opptaket ovenfor (på fullscreen m/HD) og BlackVue 550 som vi ser her?

Selv ser jeg stor forskjell.


https://www.youtube.com/watch?v=xb2-ORITiqk

Hvis dette er samme M5 modell som du snakker om (?), så syntes jeg ikke heller den er videre imponerende.


https://www.youtube.com/watch?v=J5szgpDBGmE



sn0le

@Haknys:
Jeg har sett nå på de 2 videoene du linket til lengre opp, i HD (1080) på maskinen min.
Og jeg vil si atdet er ikke himmelstor forskjell på de.
BlackVue'n virker som den er overeksponert, og da spørs det om kameraet står i beste innstilling mtp brightness.
Standard innstilling for Quality er også "High", men har satt mitt eget i "Highest".

Eneste måten å virkelig se hvem av dem som er best er jo å teste de parallellt, dvs kjøre med begge kameraene samtidig og sammenligne.

Var på https://dashcamtalk.com/ og kjørte comparison tool. Litt dårligere nattbilde, kun 1 kanal og ikke parkeringsmodus teller negativt for det Mini 0806 kameraet.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

HåkonE

Jeg er bare ute etter det beste kameraet, så bare fint om blackvue er like bra eller bedre. Men det var når jeg søkte på nettopp slike forum jeg så anbefaling om Mini når det kom til bildekvalitet...og samme "advarsler" mot blackvue.

Videoene jeg linker til oppe syntes jeg representerer det meste andre av eksempler som folk laster opp på youtube, og de virker å stemme bra med de fordelene\ulempene folk nevner på ulike forum.

Alt er relativt når det kommer til bildekvalitet, men jeg ser mye lettere skilter på Mini-klippet. Og det er jo ganske viktig i et dashcam. Har du noen bedre eksempler på blackvue kameraet der du mener det er brukt riktige innstillinger?

dosmont

Hvilken ledning er det jeg kan koble meg på i hanskerommet på en S85D?
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

F_P

Sitat fra: dosmont på mandag 13. april 2015, klokken 02:10
Hvilken ledning er det jeg kan koble meg på i hanskerommet på en S85D?

Sorry Sven-E tar feil. Det er forskjell på biler før og etter sept 14. Du finner to ledninger i hanskerommet, en rød og en rød/sort. En av disse går til lyset i hanskerommet. Den skal man IKKE koble seg til. I din bil som er så ny er det den rød og sorte du skal bruke. Den helrøde går til hanskeromlyset, og gir en mindre artig effekt om du kobler deg til denne i form av at du kutter strømmen når du lukker hanskerommet.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

HåkonE

Sitat fra: Sven-E på søndag 12. april 2015, klokken 22:55
Akkurat. - Video fra Youtube.

Finn 5-6 forskjellige filmer laget med samme kamera, f.eks. Mini 0806 som ligger på youtube.
Da vil du også se at Mini 0806 er MYE dårligere enn Mini 0806.

Så tar du 2 forskjellige kamera, og monterer i frontruten på din egen bil, rett ved siden av hverandre.
Kjør en tur mens du filmer, og så sammenligner du filmene etterpå.
DA kan du fortelle hvilket kamera som var best.

Vi er nå i 2015, og det er mulig å laste opp råklipp. Ja, det er mulig at noen har rotet til innstillingene, men alle?

Og når alle klipp viser akkurat de samme egenskapene på et kamera og det samme bekreftes av både kunder, reviews og spesifikasjoner - så mener jeg et godt bilde tegnes. For eks. fra tråden på dashcamtalk:

SitatI have to say, the 650 recording quality sucks...

Jeg er ikke låst på Mini 0806, og påstår ikke det er best i verden, men alt jeg har sett fra BlackVue er dårlig(ere). Det jeg legger merke til på BlackVue DR650 front kamera er:


  • Linse med stor tønneeffekt.
  • Widescreen (16:9). Letterbox (21:9) er naturligvis bedre egnet for dette bruket.
  • Alle skiltene blir overeksponert i fint vær. Lav dynamic range?
  • Soft bilde med mye artifacts.

Mulig det er mulig å justere bort de 2 siste "egenskapene", men jeg har ikke sett noen klare det på de 4-5 ulike filmene jeg har sett. Den ene filmen er faktisk fra BlackVue selv, og skulle jo nesten tro at de klarer å sette opp sitt eget kamera korrekt når de skal lage en reklamefilm.

Det bakre kamera er ikke verdt å diskutere en gang, og etter min mening alt for dårlig til prisen i 2015.

Det er et felles måleparameter som ofte brukes om videokamera, og der det gir lite rom for å trylle: bitrate. Det viser mengden informasjon som ligger i videofilen. Tallene bekrefter utfordringene jeg ser på klippene. Info fra blackvueshop:

DR650 Front camera

  • 8,5 Mbps

DR650 Rear camera

  • 3,2 Mbps

DR550 Front camera

  • 6,3 Mbps

DR550 Rear camera

  • 2,1 Mbps

Mini 0806 ble målt til 18,5 Mbps gjennomsnitt og hele 23,5 Mbps peak på Dashcamtalk. Og det er fortsatt komprimert. Samlet foran og bak vil det gi en samlet informasjonsmengde på ca. 40 Mbps.

DR650 løsningen gir deg bare 11,7 Mbps informasjon samlet. Nesten 1/4 av Mini 0806. Dette er etter firmware-oppgraderingen til Blackvue (tidligere var 6 Mbps foran).

Jeg har ikke kjøpt noe enda, og er åpent for det meste. Men så langt er det ingenting fra BlackVue som imponerer. Det må da være EN i hele verden som klarer å laste opp et eneste klipp uten at vi alle må kjøpe kameraet, så vi kan få se denne fantastiske magien ryktene skal ha det til at de klarer å trylle ut av bare 8,5 Mbps og en "fisheye"-linse?  :D

På toppen av det er maks 64 GB lagring en begrensning. Leser at det skal klare 10 timer. Det betyr at om noen for eks. bulker eller gjør hærverk før klokken 20:00 på kvelden, er opptaket slettet klokken 06:00 om morgenen. 5-10 timer til hadde gjort mye. For min del som ikke bruker bilen hver dag og parkerer i fellesgarasje, kunne det gjerne vært enda mer.

Men tar gjerne i mot forslag om det er noen som vet om enda bedre kamera enn Mini 0806.  :)

bakskj

Hva slags video er det du ønsker at noen skal laste opp? Har forøvrig 650 og meget fornøyd, har og mange videoklipp fra kamerat liggende..
2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA