Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av laumb, fredag 13. desember 2013, klokken 00:16

« forrige - neste »

laumb


legger inn en link til monteringsveiledning utarbeidet av gladtrd.
http://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=11132.0;attach=21895

Jeg fikk i posten i dag Blackvue DR550GW-2CH som skal monteres i bilen når jeg får den tilbake fra Tesla (fikser noe småmikk, bytter en del og byttet bremser på den foran uten at jeg ba om det (de pep visst såpass mye i følge han som tok den i mot (ikke at det plagde meg))).



Jeg vet at det er flere her med/som skal ha dashcam. Felles er vel at ingen enda har montert det med fast strøm?

Da de første bilene levert i US hadde en ekstra tilkobling i taket bak dekselet i midten foran med konstant 12V strøm var det en smal sak.

Denne kontakten er imidlertid fjernet på nyere US biler og alle EU biler.

Da jeg planlegger å montere kameraet koblet til strøm fast (med Power Magic Pro som også ble kjøpt med) for å få muligheten til å utnytte "parking mode" må jeg finne en alternativ konstant 12V kilde. I tillegg følger det med et mindre 720p kamera til bakruten. Dette skal kobles sammen med det foran med en kabel.

Oppgaven består i følgende:
- Finne konstant 12V.
- Route strømkabel fornuftig fra nevnte 12V.
- Route kabel til kamera bak på en fornuftig måte.

Har plukka fra hverandre en S bittelitt for å få et lite inntrykk av hva som venter. Tatt av A-stolpedekselet og ser at det er en anselig mengde plass til kabel der - men noen skeptisk for å legge noe i veien for airbag-gardin e.l.
Merket meg at det går et kaldt kobberrør og en luftslange der og - tipper i hvert fall en av disse har med airbag å gjøre - men jeg er helt sikkert på blindspor.



Første steg er uansett å finne 12V.

Rykter jeg må sjekke:
- Det finnes en gummiknott bak hanskerommet som fungerer som gjennomføring til frunk.
- Det er lett å tappe seg inn på sikringsboksen for å lage en ny kurs.
- Finne riktig sikringsboks.
- Kursen til lyset i hanskerommet er konstant 12V - og har mer A enn kameraet trekker (0.3A mener jeg) ledig.

Johan; Du skulle montere - hvilke tanker har du for hvor og hvilken vei du skal trekke kabler? 500 eller 550 du monterer?


Forresten; ikke-teknisk prat om kamera? Lag egen tråd der dere kan spørre om spesifikasjoner, tester og linker. Denne tråden er kun for montering.

MrDriveby

Denne tråden skal jeg følge tett! Da gjør dere mye av arbeidet for meg ::)
Skal selv skaffe 550, Mn lurer litt på om 2ch blir litt mye stress til å føre kabel helt bak. Mn spennende å se hvilken løsning du/ dere finner her. Muligens finne egen 12V bak og kjøpe 2 separate?
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

Spinner

Jeg har samme kamera. Permanent 12V fant jeg i den lille boksen i taket med det som ser ut som mikrofonene. I midten er det en boks det står prototype på (av alle ting...), og i pluggen til denne er det 12V fast. Jeg klipte opp ledningen til kameraet og laget noen overganger av ledninger til PC vifter så jeg ikke trengte å ødelegge pluggen som gikk inn i boksen. Plugget alt sammen, la ledningskveilene i rommet foran boksen og trakk strømmen over takforet og ut til høyre for speilet. Ledningen til kamera bak la jeg ned i takforet rundt pano taket, meget enkelt. Forsøkte å føre den i samme rør som allerede ligger ut til bagasjelokket, men klarte ikke dette uten å måtte demontere mye panel, så jeg la den heller synlig i taket det siste stykket, og lot det være igjen litt overskudd på kabelen så den pent følger luken når den åpnes :)

kjelsås1978

Denne har jeg ventet på Laumb! Spennende!

MrDriveby

Sitat fra: Sbr på fredag 13. desember 2013, klokken 00:27
Jeg har samme kamera. Permanent 12V fant jeg i den lille boksen i taket med det som ser ut som mikrofonene. I midten er det en boks det står prototype på (av alle ting...), og i pluggen til denne er det 12V fast. Jeg klipte opp ledningen til kameraet og laget noen overganger av ledninger til PC vifter så jeg ikke trengte å ødelegge pluggen som gikk inn i boksen. Plugget alt sammen, la ledningskveilene i rommet foran boksen og trakk strømmen over takforet og ut til høyre for speilet. Ledningen til kamera bak la jeg ned i takforet rundt pano taket, meget enkelt. Forsøkte å føre den i samme rør som allerede ligger ut til bagasjelokket, men klarte ikke dette uten å måtte demontere mye panel, så jeg la den heller synlig i taket det siste stykket, og lot det være igjen litt overskudd på kabelen så den pent følger luken når den åpnes :)

Interessant! Kunne du ikke tatt å lagt ut et par bilder av resultatet? :)
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

Stellar

Jeg kjøpte DR500GW-HD med meg hjem fra USA-tur forrige måned, ligger klar og venter på bilen. Jeg kommer til å kople den til tenningsstrøm, men vet ennå ikke hvordan. Tenkte å stikke innom Bilradiospesialisten her i Bergen, de mente det skulle være en smal sak å fikse dette? Skal dere andre her ha den på konstantstrøm, eller andre med samme plan som meg?
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

Epleskreller

Sitat fra: MrDriveby på fredag 13. desember 2013, klokken 00:34
Sitat fra: Sbr på fredag 13. desember 2013, klokken 00:27
Jeg har samme kamera. Permanent 12V fant jeg i den lille boksen i taket med det som ser ut som mikrofonene. I midten er det en boks det står prototype på (av alle ting...), og i pluggen til denne er det 12V fast. Jeg klipte opp ledningen til kameraet og laget noen overganger av ledninger til PC vifter så jeg ikke trengte å ødelegge pluggen som gikk inn i boksen. Plugget alt sammen, la ledningskveilene i rommet foran boksen og trakk strømmen over takforet og ut til høyre for speilet. Ledningen til kamera bak la jeg ned i takforet rundt pano taket, meget enkelt. Forsøkte å føre den i samme rør som allerede ligger ut til bagasjelokket, men klarte ikke dette uten å måtte demontere mye panel, så jeg la den heller synlig i taket det siste stykket, og lot det være igjen litt overskudd på kabelen så den pent følger luken når den åpnes :)

Interessant! Kunne du ikke tatt å lagt ut et par bilder av resultatet? :)

Her trenger vi bilder, jeg har også lyst til dette.. Fører den 12V hele tiden, eller kun når bilen er "på"?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

laumb

Sitat fra: Stellar på fredag 13. desember 2013, klokken 00:48
[...] Skal dere andre her ha den på konstantstrøm, eller andre med samme plan som meg?

Konstantstrøm av den enkle grunn: "Parking mode". Muligheten for å ta opp om noen dulter borti mens jeg står parkert.

cra

Har du vært inne på tanken om separat strømforsyning (eget, lite 12V batteri) som lades kun når bilen er i gang? Burde være forholdsvis enkelt å få til, men med tanke på hvor mye strøm man har med seg burde det strengt tatt være unødvendig.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cairnz

Hvor har du tenkt sette det kameraet som skal se bakover for optimal utsikt?
Elbilist

laumb

Sitat fra: cra på fredag 13. desember 2013, klokken 12:41
Har du vært inne på tanken om separat strømforsyning (eget, lite 12V batteri) som lades kun når bilen er i gang? Burde være forholdsvis enkelt å få til, men med tanke på hvor mye strøm man har med seg burde det strengt tatt være unødvendig.

Power Magic fikser dette da den er en "mini UPS".





Sitat fra: cairnz på fredag 13. desember 2013, klokken 12:51
Hvor har du tenkt sette det kameraet som skal se bakover for optimal utsikt?


Samme sted som han her:

janmb

Gleder meg til å se ferdig resultat på dette slik at jeg kan herme hemningsløst når jeg får min egen bil. Kamera skal den definitivt ha ja.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

JohanH

#12
OK her er noen bilder og en beskrivelse av min installasjon av en DR500GW HD. (http://www.blackvue.co.uk/index.php/online-shop/blackvue-products/new-blackvue-dr500gw-hd-with-wi-fi-detail)

Først og fremst, jeg har ikke noen 12V ekstra tilkobling i takpanelet, slik som tidlige biler har hatt (tror det også er noen i Norge som hatt det?), dette sjekket jeg jo aller først.

Jeg festet kamera på plass slik at man nesten ikke ser den innifra bilen, gjemt bak speilet, med linsen i midtlinjen og hoveddel av kamera mot passasjerersiden. Så kuttet jeg av sigaretttennerpluggen på tilkoblingskabelen. Kabelen som følger med kamera er nok så lang, så det er mye å gå på her.

Etter dette dyttet jeg kabelen inn under taket hele veien bort til passasjererdøren. Taket sitter ganske tight mot frontruten, men det er ikke noe problem å få til en åpning for å dytte inn kabelen under. Jeg anbefaler sterkt å bruke kun plastikkverktøy slik at man ikke lager skade med f.eks. en skrutrekker. Jeg har noen verktøy som jeg kjøpte for noen år siden for kanskje 1-2 dollar på dx.com:



Etter dette er det like enkelt å fortsette å dytte kabelen ned bak alcantran som dekker siden av stolpen mot døren. Jeg har ikke noen bilder av dette da det er nokså selvforklarende.

Til slutt er kabelen nede i nivå med handskefakkets sidevegg. Her går det fint å dytte den under gummipakningen som tetter fortil ved døren. Jeg brukte bare fingrene.





Sen finner du enkelt hullet/åpningen under sideskjermen som går frem mot frunken og trer kabelen inn her.



Her kommer den frem:



Jeg brukte en av de selvheftende festeklamrene som fulgte med kameran for å holde litt styr på kabelen:



Så legger du den bare på en grei måte frem mot sikringsboksende i frunken (man må altså ta løs plastikkdekslet først, gjøres enkelt uten bruk av verktøy, bare å løsne 4-5 clips som sitter opp mot overkant mot vindu samtidig som man dytter hele dekslet opp mot vindu).

Sikringsboksen til venstre på bildet (mot passasjerersiden) kaller Tesla for sikringsboks nr 2. Her er bilde fra manulen:



og virkeligheten:



I fuse box nr 2 finnes det en sikring på 5A som kun går til "Glove compartment light". Lite som jeg klarer å ødelegge her altså hvis noe går galt.

Den heter fuse nr F47. Du kan se liste over alle sikringene og hva de er for i manulen (http://www.teslamotors.com/sites/default/files/blog_attachments/model_s_owners_manual.pdf) som du også fint får opp på skjermen i bilen (mens man er inne på "Settings").

Nå kommer "tap-a-fuse" dingsen som jeg kjøpt online fra ELFA til bruk:
(https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?init=2&shop=ELFA_NO-NO&item=10-293-29&):



Det må være "mini" varianten siden det er den typen sikringer Tesla bruker.

Med den her så beholder du dels den originale kretsen, med sin sikring, samtidig som du kobler deg på den samme kretsen for ditt tilbehør. Jeg puttet inn enda en 5A sikring (det er altså to sikringsholdere på "tap-a-fusen").

Her er den på plass med sine to 5A sikringer og den røde kablenen som kommer ut er altså der jeg skal tilkoble strømmen til kameran.



Først må man jo da sjekke at det er spenning. Først med bilen på (bruker en mutter/skrue som negativt punkt):



Og så med bilen slått helt av, nøkkelen lagt langt borte, ingen ladekoblet tilkoblet osv:



Bingo! Denne kretsen er altså alltid på, uansett om bilen er på eller ikke. Som nevnt tidligere i tråden er jo dette fint for å bruke seg av parkeringsfunksjonen på kamera. Jeg bekymrer meg ikke for strømtrekk som jo er minimalt, skal jeg noen gang parkere i flere uker et sted drar jeg ut strømsladden fra kameran (og legger den i handskefakket).

Då skreller jeg kabelen, klemmer fast en kabelsko på den negative (hvite) tråden og fester den til skruen oppe til høyre (jord/negativ) samt klemmer fast den positive lederen (rød) i "tap-a-fusen". Før dette har jeg borret opp et litet hull i dekslet til sikringsholderen å føre den positive lederen inn gjennom.


Litt tydeligere bilde:



Og alt tilbake på plass. Kanskje ikke verldens peneste installasjon, men fungere som bare den.



Hvis noen er redd for å tappe batteriet på bilen for strøm, så går det jo sikkert an å koble til Powermagic eller noen annen 12V "vakt" som et mellomledd, men jeg vurderer dette som unødvendig og har også lest på US forum at ingen har hatt problemer. Strømtrekket på kamera er minimalt da bilen er parkert, så lenge man har Wifi slått av i hvert fall.

Jeg tror DR550-modellen (som Laumb kjøpt) har samme strømtilkobling til frontkamera? Men så drar man enda en kabel fra fremre til bakre kamera slik at den også får strøm? Det burde ikke være noe problem å få dratt den kabelen pent under taket langs passasjerersiden.

Lykke til!

RaBalder

Sitat fra: JohanH på søndag 15. desember 2013, klokken 19:39
OK her er noen bilder og en beskrivelse av min installasjon av en DR500GW HD.
:
:

Fin beskrivelse det her.

Takk for at du har tatt deg tid til å dokumentere det  :)

Spinner

Her er boksen jeg hentet 12 volt fra. Det er alltid 12 volt her, selv om bilen er helt av. Det gjorde installasjonen rimelig enkel etter at jeg hadde fått laget overgangene jeg trengte :) Det er litt ledningskaos, men jeg ville unngå å skjøte eller kutte ledninger og plugger. Det er også god plass over takpanelet til å få alt skjult.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA