Hei
Ser dette blir tatt opp relativt jevnlig som kommentarer til artikler på elbil.no, men fant ikke en tråd om det her(?).
Ser ut som betalingsløsninger for hurtiglading utvikler seg til å bli kaos hvor hver leverandør har sin egen brikke man må ha for å kunne benytte ladestasjonene deres. At dette i tillegg bygges ut med en standardløsning (kortautomat) bør vel være høyt prioritert for Elbilforeningen?
Dette er jeg HELT enig i !
Slik utviklingen er nå blant aktørene virker det som at det ikke ligger inne noen forpliktelser i forbindelse med den økonomiske støtten Transnova yter.
En fragmentert ladeinfrastruktur med forskjellige aktører i forskjellige distrikter er IKKE heldig fra forbrukernes synspunkt. For det første oppstår det i praksis en monopolsituasjon i hvert distrikt, for det andre utvikler hver aktør sine egne abonnements- og betalingsordninger som gjør det ytterst vanskelig å bevege seg fra distrikt til distrikt.
Som kommende Teslaeier slipper jeg heldigvis unna det meste av dette rotet, men selv med en lang rekkevidde KAN det hende at man trenger lading. Positivt at det bygges ut mer Type2-ladere, men hvordan skal man få brukt dem hvis man ikke har noe kundeforhold til noen av leverandørene ? Å ha/kjøpe 7-8 forskjellige RFID-kort i TILFELLE man trenger dem kommer ikke på tale. Hvordan vil prisstrukturen bli i forhold til Type2 lading ? På meg virker det urimelig at det skal koste like mye som Combo og CHAdeMO.
Hvordan forholder Elbilforeningen seg til dette ?